heel vroeg rijden, wat is jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knaasje

Re: heel vroeg rijden, wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:04

Ja hoor dat kan prima, met dit warme weer zit ik er soms ook al om 6 uur op :D

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:49

Kan prima! Zelfs makkelijker, dan heb je minder last van insecten :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:57

Paard heeft geen tijdsbesef hoor, die intresseert het niet hoe laat je komt.
En met dit warme weer heeft het alleen maar voordelen!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:07

Aangezien een paard maar een paar uur per etmaal slaapt zal het geen enkel probleem opleveren. Voor jezelf is het misschien wel een aanpassing om zo vroeg uit je warme bedje te moeten ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:09

Ik deed het ook heel vaak, dauwtrappen heerlijk! Vaak (met dit weer) ook veel meer kans dat het paard volledig kan ontspannen door de temperatuur nog 's morgens.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:40

Nou, een paard heeft wel degelijk een dag-en nachtritme hoor!
Ik ben altijd redelijk vroeg op stal (rond 8.30 uur) en de meeste paarden liggen dan in de stal te slapen. Ze hebben dan wel aan eten gehad, maar toch slapen ze allemaal. De rest van de dag is dat niet het geval.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:44

Kan prima hoor! Merkte altijd dat het paard veel frisser was in de ochtend.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:02

Moet idd goed kunnen. Heb zelf een tijdje rond 6.30 stallen uitgemest en paarden in de stapmolen gezet voordat ik naar stage moest. Helaas kan dat, door de ingestelde openingstijden van de stal waar ik sta, niet meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:08

Brendaaaa schreef:
Ik ben altijd redelijk vroeg op stal (rond 8.30 uur) en de meeste paarden liggen dan in de stal te slapen. Ze hebben dan wel aan eten gehad, maar toch slapen ze allemaal. De rest van de dag is dat niet het geval.

Geen dag- en nachtritme, wel een stalritme. Op sommige stallen zie je na het ochtendvoeren en mesten, zo rond 9 uur/half 10, het deel paarden wat vast in de middag gereden wordt allemaal neerzakken voor hun slaapje en de paarden die in de ochtend gereden worden ploffen neer na de middagvoedering. Heel grappig om te zien, omdat ze ook echt tegelijk gaan liggen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:14

Ja ok, een stalritme, je hebt idd gelijk denk ik.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:17

Gambler21 schreef:
Hallo,

ik zou graag jullie meningen horen over het volgende:

ivm een nieuwe baan gaat het regelmatig gebeuren dat ik halverwege de ochtend moet beginnen met werken en pas savonds later klaar ben. Nou vraag ik mij af of het voor een paard kwaad kan om bijvoorbeeld smorgens om 6 uur al gereden te worden? Het paard staat dag en nacht buiten op gras en wanneer nodig onbeperkt hooi, krachtvoer geef ik altijd na het werken. Met voedertijden hoeft dus eigenlijk geen rekening gehouden te worden. Is het voor het paard verwarrend als het ineens met regelmaat zo vroeg gereden gaat worden? Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

Groetjes

hoezo denk je dat dit kwaad kan ? op veel grote stallen worden ze ook al om half 7 gereden, dat half uurtje eerder voor jou maakt echt niet uit hoor. haha. succes ermee :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:18

Ja moet zeker kunnen, paard heeft geen tijdsbesef ;).
Echter (in jou geval niet) moet je wel rekening houden met voer, een paard trainen op lege maag kan tot problemen leiden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:20

Dat is inderdaad een stalritme, mijn paarden staan 24/7 en vaak als ik 's nachts langsga staan ze nog gras te knabbelen. Meestal hebben hun hier 's middags een siësta tussen 12.00 & 16.00, dan is het in de wei het warmst en doen hun liever zo min mogelijk. :j

Edit: Tijdsbesef, ze mogen het dan niet hebben ze kennen wel degelijk de klok. :+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:35

KimD schreef:
Dat is inderdaad een stalritme, mijn paarden staan 24/7 en vaak als ik 's nachts langsga staan ze nog gras te knabbelen. Meestal hebben hun hier 's middags een siësta tussen 12.00 & 16.00, dan is het in de wei het warmst en doen hun liever zo min mogelijk. :j

Edit: Tijdsbesef, ze mogen het dan niet hebben ze kennen wel degelijk de klok. :+

echt wel. ze weten precies wanneer er gevoerd word hah

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:44

Brendaaaa schreef:

Geen dag/nacht ritme, wel vaak wat momenten waarop ze wat rusten, wanneer die momenten zijn varieren, vaak na het eten even uitbuiken en wat suffen.
Hier hebben ze in de middag zo'n moment, als je dan komt liggen er altijd een heel aantal paarden, wat anderen staan er dan omheen te suffen. Zo hebben ze ook hun speelkwartiertje e.d.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:49

Vanochtend ook veel vroeger dan normaal gereden en paardje en ik vond het heerlijk. Zeker als ze net als bij jou en ons paarden altijd buiten staan maakt het niets uit want ze hebben gewoon voldoende in de maag en darmen. Ik rijd wel altijd in het licht maar als je een binnenbak heb met licht maakt het voor de winter ook niets uit.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:50

Ik rijd elke week ook heel wisselend hoor. Merk neit dat mijn paard daar door "gehinderd" word.

Zo ie zo 2-3x in de week dan ben ik om 7.45 op stal, word dan alsnog vriendelijk toe gehinnekt :P
En als ik savonds om 8 uur kom vindt ze het ook wel prima.

Met dit weer is 'sochtends rijden echt een hemelse uitkomst! Nog lekker koel, geen dazen. Heerlijk!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:54

Zal het paard niks uit maken, ik heb ook een tijdje op dat tijdstip me paard gereden vanwege de vele tussendiensten die ik draaide op me werk en ik ben meer een ochtend mens :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:38

ik heb al zeker een week niet gereden vanwege de warmte (en nu ben ik verdorie ook nog op mijn eerste vakantiedag door mijn rug gegaan!).....

Lekker vroeg gaan rijden zou ik zeker aanraden, is voor paard ook fijner.

Ik zag net mensen in de buitenbak rijden, ben je volgens mij echt niet wijs hoor, met dit weer!

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:32

vanmorgen half 6 zat ik op m'n paard,heerlijk koel en rustig en om 7 uur stond ze buiten in de wei .
als ik nu de onweersbui bekijk ben ik blij dat ik vanmorgen gereden heb

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:37

inochiyo schreef:
Is je paard wel al helemaal wakker op dat uur? Wat als hij met het verkeerde been uit de stal stapt? hij heeft er 4 dus die kans is groot. :P heeft hij soms last van een ochtend humeur?

Volgens mij slaapt een paard maar iets van 5 uur, niet aan één stuk door (zoals 's nachts bij mensen) maar dutjes verspreid over de dag

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:33

Ik zat er vanmorgen ook om half 6 op. Echt heerlijk, paard was lekker fris!
geen insecten, geen vliegen. Merkte echt aan haar dat ze het lekkerder vond,
dan in de hitte.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:09

En ook ik reed vanochtend om half 6 op een blije merrie, opgelucht dat ze even vrijaf had van de hitte en de dazen. Morgenochtend sta ik ook weer om 5 uur op stal vanwege wedstrijd.

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:47

ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Paarden hebben natuurlijk wel een biologische klok zoals wij maar als het in je voerschema past zie ik geen probleem.

bwpLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:39

Ik geloof dat het paard daar echt geen moeite mee heeft. Als ze voor de rest haar vaste schema blijft houden kan het prima.