.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 08:17

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Re: Problemen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:45

Ik rij met haar ook geen kleine rondjes buiten hoor. Als ik een buitenrit maak, wil ik daar ook de tijd voor kunnen nemen om er van te kunnen genieten :3 Wat ik de eerste keren sowieso deed was de afstand naar het bos toe lopen, zodat ze 'thuis' ook niet meer kan zien/horen/ruiken, en ik met verkeer niet in de knoei kan komen. Pas eenmaal in het bos stap ik op. En dan lekker een paar uurtjes rondrijden. Heerlijk!

Als je het moeilijke begin eenmaal doorbent, is er niks zo lekker als een flinke buitenrit ^^

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:53

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:04

Terug naar huis loopt ze wel haha ! Ben bang dat zo lang huis in zicht is en ze schrikt ergens van, ze rechtsomkeert maakt. Dus idd eerste 10/15 min gewoon lekker gewandeld, zolang huis in zicht was was ze daar ook erg op gericht, zodra we stukje verder weg waren was ze veel meer ontspannen en was haar aandacht op mij gericht ipv huis.
En de terugweg, ja, voordeel van haar leeftijd denk ik dat ze het niet op een lopen zet. Ze loopt terug naar huis lekker door, en voelt ook wat zelfverzekerder maar blijft gewoon braaf en goed luisteren

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 20:52

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:10

Hier een zelfde soort verhaal. De weg naar het bos vind ik zelf spannend in verband met het verkeer en de sloten aan de zijkant. Hierdoor kan ik het rijtechnisch niet goed oplossen wanneer mijn paard staakt. Ik loop dus naar het bos (ongeveer vijftien minuten) en in het bos stap ik op. Ik heb altijd een leadrope bij me zodat ik haar kan opdrijven (zwaaien naar haar kont toe) in plaats van aan het hoofdstel 'trekken'. In het bos ben ik zelfverzekerd omdat het me niet zoveel uitmaakt dat het paard tegen een boom aanloopt. Mijn trainster is wel in staat om mijn paard vooruit te werken zodra ze staakt op de autoweg, maar ja, zij doet dit voor haar werk meer dan acht uur per dag. Ik verwacht niet van mezelf dat ik zo vaardig ben. Dus: roei met de riemen die je hebt en loop lekker met je paardje naar het bos. Op een gegeven moment krijg je wellicht meer vaardigheid of vertrouwen om je paard op de autoweg te rijden, maar nu nog niet.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:36

Verhaal klinkt me heel erg bekend. Ik rijd al een jaartje of 6 met mijn paard buiten, heb hem zelf verkeersmak gemaakt, en bij wijze van zou hij nog niet malen om een vulkaanuitbarsting. Maar sinds een jaar of twee is het oh wee als meneer niet dezelfde kant op wil als ik.

Mij is destijds gezegd dat ik achteruit moest gaan rijden. Ja, leuke oplossing, de eerste paar keren wordt hij het wel zat en draait zich wel weer om en loopt wel voorwaarts weer door. Op den duur worden ze er handiger in en moet jij ook weer handiger worden. Dus nee, een echte oplossing was het voor mij niet.

Enige echte optie is laten zien wie de baas is. En kun je dat niet, dan zul je moeten accepteren dat je nog niet als duo in je eentje de straat op kunt, en dat je ofwel met iemand anders moet samen rijden, of met iemand die op de fiets mee gaat. Laten zien wie de baas is is in het begin heel eng, maar je zult merken dat je paard alleen maar dreigt met het in de sloot lopen. Over het algemeen zul je merken dat je paard snel weer wat naar voren stuift als hij daadwerkelijk de dalende grond bereikt. En precies dat is het punt waarbij je je paard dírect de goede kant op moet sturen en een goede tik moet geven.
Als je paard maar weet dat hij er van op aan kan dat jij hem kan leiden op het moment dat hij bang is, dan zal het probleem ook steeds minder worden.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 06:06

Bij mijn paard is het meer angst dan koppigheid dus hard aanpakken is niet echt een optie, denk dat ze alleen maar gestresster raakt dan. Maar laten zien wie de baas is lijkt me altijd nodig, of je nou binnen of buiten rijdt. Dat is bij het ene paardje alleen wat lastiger dan bij de ander uiteraard :3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:06

Ja maar als het goed is laat je dat ook op de niet-enge momenten zien, namelijk door altijd leiding te geven en rustig en consequent aanwezig te zijn. Niet door een flinke tik uit te delen, dat is de baas spelen, juist een teken van onvermogen.

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:08

ik zal dr misschien eerst een paar ritjes laten lopen met iemand die niet bang voor dr is en haar op dit soort moment kan begeleiden.

als je zelf er weer op wilt kan je misschien een ritje gaan maken met een ander paard er bij of met iemand die naast je loopt. dat je paard iemand heeft waar het rustig van kan worden en jij er niet per se af hoeft.

Succes!