Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Luna1981 schreef:Ik ga denk ik bij dat meisje lessen die gister op hem heeft gereden, ze is kampioen geweest en rijdt heel netjes. Ze had nog nooit op hem gezeten en reed zo met hem weg. Ik ga ook wat meer nu in het topic lezen over nageeflijkheid. Alleen het uitvoeren ervan vind ik zo moeilijk, op de juiste momenten een halve ophouding geven en ontspannen en zelf ontspannen. Ik ben er echt heel slecht in, sommige mensen stappen op paarden en lopen meteen nageeflijk bij hun en ik kan dat alleen bij paarden die heel makkelijk nageeflijk lopen.Maar idd ik moet niet opgeven al wil ik dat bijna elke dag, en kom ik soms er huilend vanaf bijna. Ik ga gewoon een keer lessen en kijken hoe het dan gaat. Het is namelijk zo'n goed paardje qua karakter zo superlief en hij zou alles kunnen; western, dressuur, springen, goed endurancepaard. Ik ben gek als ik hem wegdoe maar ik ben niet goed genoeg voor hem.. Dit gaat denk ik jaaaren duren hahaha.
), maar door veel te oefenen en goed te voelen/vergelijken, kun je een heel eind komen.Muffin01 schreef:Ik begrijp je helemaal. Het lukt me niet om mijn verzorgpaard aan de teugel te rijden.
Wat ik ook doe ze is stug, werkt tegen enz. Als er een betere ruiter opzit is ze super makkelijk.
Les nemen kan echt heel veel helpen. Als je doorzet zal het uiteindelijk wel lukken!
Veel succes ermee!

Air schreef:Muffin01 schreef:Ik begrijp je helemaal. Het lukt me niet om mijn verzorgpaard aan de teugel te rijden.
Wat ik ook doe ze is stug, werkt tegen enz. Als er een betere ruiter opzit is ze super makkelijk.
Les nemen kan echt heel veel helpen. Als je doorzet zal het uiteindelijk wel lukken!
Veel succes ermee!
Omdat dat niet de juiste manier is. Gepluk aan de voorkant krijg je geen aan de teugel mee maar een nep krulletje.
Warom ik ook niet zou aanraden om langs de bakrand bij anderen te gaan kijken... plukken en rukken is tegenwoordig helemaal in... maar dus absoluut niet het juiste.
Je hoeft namelijk niet alleen te leren wat goed is, maar ook wat fout is, en wat de gevolgen van elk zijn. En ik ben redelijk zeker dat TS (mede door dit topic) wel weet dat plukken aan de voorkant niet hoort.
Sassol schreef:Je zegt ook dat je onzeker bent, faalangstig. Kan het niet ook gewoon zijn dat je heel veel nadenkt op het paard, waardoor je zelf gespannen bent? Als jij gespannen bent, dan is je paard het ook.
Ik zou dus eens goed op jezelf gaan letten:
-Je ademhaling
-Spierspanning in je lichaam
-Heb je plezier als je rijdt
Dus nog even los van of je rijtechnisch de goede hulpen geeft, ben JIJ wel ontspannen en 'nageeflijk'?

senna21 schreef:Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar door op verschillende paarden te rijden, ontwikkel je sneller 'ruitergevoel'.
Ik heb een tijd lang vooral eigen paarden gereden. Sinds enkele jaren rijd ik veel vaker verschillende paarden (ja ook op een gewone manegepaarden).
Maar daardoor ben ik veel meer gaan 'voelen'. Je leert meer schakelen en aanpassen.
Dat is mijn rijvaardigheid ten goede gekomen.
Ik dacht vroeger ook dat ik een 'niet zo'n begaafde ruiter' was (ben ik ook), maar door veel te oefenen en goed te voelen/vergelijken, kun je een heel eind komen.
En verder veel vragen, lezen en leren bij verschillende instructeurs. Centered Riding is ook een goede tip. Helaas zijn er niet zoveel instructeurs die dat kennen, maar uit boeken kun je ook wel veel leren.
Paardrijden is een moeilijke sport... steeds weer. Je kunt je een leven lang ontwikkelen.
Terwijl ik die meiden weer gezien heb en er geen problemen meer zijn. Jammer want daar hebben ze ook goede paarden.