Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:33

Maar springpaarden op dat niveau, met die ruiters, zijn vaak wel grote paarden.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:36

De grootte van een paard zegt ook niet per definitie wat. Een paard van 1.80 wat heel fijn is gebouwd, lang in de rug etc,
kan soms minder hebben dan een stevig, compact gebouwd paard van 1.65m. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:43

Geryon schreef:

Neem Okidoki, toch echt een toppaard, volgens deze gegevens was hij 1.68m. En hij sprong ook nog eens geweldig onder zijn ruiter.
http://www.bokt.nl/wiki/Okidoki
Paard van ts is 1.65m. Niet veel kleiner dus.

Ik wil eigenlijk zeggen, dat er niets algemeen te zeggen is over welk gewicht te zwaar is voor een paard. Volgens mij reageren mensen vanuit emoties, want er zijn weinig wetenschappelijke bewijzen wat te zwaar is. Het hangt van zoveel factoren af, bouw paard, training paard, bouw ruiter, training ruiter, etc. etc.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:46

Hier loopt al een ellenlang discussie topic over.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 11:49

MarrieLeen schreef:
De grootte van een paard zegt ook niet per definitie wat. Een paard van 1.80 wat heel fijn is gebouwd, lang in de rug etc,
kan soms minder hebben dan een stevig, compact gebouwd paard van 1.65m. :)

Dat lijkt mij logisch inderdaad.

janouk schreef:
Geryon schreef:

Neem Okidoki, toch echt een toppaard, volgens deze gegevens was hij 1.68m. En hij sprong ook nog eens geweldig onder zijn ruiter.
http://www.bokt.nl/wiki/Okidoki
Paard van ts is 1.65m. Niet veel kleiner dus.

Ik wil eigenlijk zeggen, dat er niets algemeen te zeggen is over welk gewicht te zwaar is voor een paard. Volgens mij reageren mensen vanuit emoties, want er zijn weinig wetenschappelijke bewijzen wat te zwaar is. Het hangt van zoveel factoren af, bouw paard, training paard, bouw ruiter, training ruiter, etc. etc.

Okidoki was geloof ik ook niet iel gebouwd. Ben het wel met je eens hoor.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:51

ik weeg zelf al járen tussen de 85 en 90 kilo....
Ik heb een Poolse volbloed van nu 25 jaar oud....en heb hem al 18 jaar.
Paard is op artrose na in de kogels prima in orde en loopt nog dagelijks buitenritten met mij.
Ik heb nog nooit last van zijn rug bemerkt of andere ellende door mijn gewicht....

Misschien zeuren we teveel de laatste jaren.....vroeger reed iedereen op een paard.
En we fokken tegenwoordige veel luxere poppetjes....dat is ook weer waar maar ik denk dat een paard meer kan dragen dan de meeste mensen denken...

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:55

Wanneer het paard een goede rug heeft scheelt het ook al een hoop..
Als je vriend inderdaad 90 kilo spieren heeft en geen vet en het paard een goede rug zie ik er geen probleem in.
Toen ik mijn paard kreeg mocht mijn moeder (75kg) er ook niet op volgens de DA omdat paardlief te weinig spieren zou hebben. Nu is dat probleem opgelost en kan paard gemakkelijk 80 kilo dragen, maar daar ligt voor mij dan ook wel echt de grens.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:57

VisibreTeam schreef:
Gini schreef:
Laat ik het nou zo stellen. De gewichtsgrens voor mijn paard is 60kg. Ik weet dat ik hier heel streng in ben, maar ik ben gewoon zuinig op mijn paard. Als puber heb ik ook dagelijks met 10 kilo rugzak rondgelopen en tuurlijk ging dat en kon ik makkelijk naar huis wandelen zonder ergens halverwege in te storten. Maar regelmatig voelde ik 's avonds toch wel ergens een pijntje in de rug. Het is maar afwachten wanneer ik ouder ben of dit blijvende schade aan mijn rug veroorzaakt heeft.
Dus, ik kan een rugzak van 10 kg dragen, maar eentje van 3 vind ik toch prettiger. Diezelfde redenatie pas ik toe bij mijn paard. Het is niet omdat een paard niet meteen door zijn benen zakt, dat het daarom "goed" is. Maar die grens moet dus iedereen voor zich uitmaken. Zou ik iemand van 90 kilo op mijn paard laten? No way.

Ga wel even kijken hoe een mens en een paard gebouwd is... Ooit de tassen van militairen gevoeld?

What if I told you...dat een menselijk lichaam beter gebouwd is om gewicht te dragen/sleuren dan een paardenlichaam. De mens was een jager en verzamelaar, en moest dus eten kunnen meedragen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:59

Ik denk dat het geen probleem is, als je hem op een wat breder paard zet helemaal niet.
Paarden zijn sterker dan wij denken ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:03

Mijn man (84 KG 1.76m) heeft leren paardrijden op een barokke merens van 1.47. Als je die twee samen buiten ziet rijden is het gewoon een stoer en mooi gezicht. Met de merens is niets mis. Hij kon en kan het gewoon goed aan.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:20

En hoe zit het dan met de westernruiter/cowboys? Quarters zijn maar kleine paarden en de gemiddelde cowboy zal ook wel zwaarder zijn dan 80 kilo. Is dit not done of kan een Quarter dan meer aan?

Kers78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:26

Heb je geen foto van die jongen... :p

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:29

Tja, weet je wat het is, er is geen fatsoenlijke wetenschappelijke onderbouwing voor tot nu toe. Dus gebruik je gezond verstand. Zet m niet op ielig arabiertje maar gewoon een goed getraind (lees paard dat redelijk was spiermassa heeft en z'n rug goed gebruikt) paard.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:39

Een paard kan tussen de 12 en 20% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Hieronder een paar voorbeelden:

Shetlander 100 cm. 200 kg. 40 kg. 20%
IJslander 135 cm. 350 kg. 70 kg. 20%
IJslander 140 cm. 450 kg. 90 kg. 20%
Haflinger 145 cm. 500 kg. 80 kg. 20%
Warmbloed 160 cm. 550 kg. 71 kg. 16%
Warmbloed 172 cm. 700 kg. 80 kg. 13%
Koudbloed 165 cm. 800 kg. 96 kg. 12%
Koudbloed 170 cm. 900 kg. 104 kg. 12%

Wel ben ik van mening dat het fijner is voor de rug van het paard wanneer de ruiter zijn evenwicht heeft en niet loopt de bonken op de rug.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 12:55

Mijn vorige pony camargue 1.40m kon een gewicht van 75-80 kilo met gemak aan.
Maar dan moet je het wel kunnen rijden, niet op de rug bonken.

Tegenwoordige trend paarden mogen niet meer robuust zijn, moeten sierlijk en smal, maar waar moet je dan op leren rijden als je niet een fotomodellen look hebt.

AmberStb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:44

Het kan wel denk ik, als je een breed gebouwd paard hebt kan dat prima denk ik ..

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:04

geen problemen mee moet kunnen .

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:07

Ik zou het zeker gewoon doen. Ik zou wel inderdaad oppassen voor 'bonken'. Maar ik heb ook vaker vrienden mee gehad op een tuiger van rond de 1.70. Ging prima hoor! en paard had nergens last van! Wij nemen op stal ook mensen aan tot gemiddeld 90 kg (beginners). En paarden worden hier toch gemiddeld echt oud.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:25

xTammyy schreef:
Wanneer het paard een goede rug heeft scheelt het ook al een hoop..
Als je vriend inderdaad 90 kilo spieren heeft en geen vet en het paard een goede rug zie ik er geen probleem in.
Toen ik mijn paard kreeg mocht mijn moeder (75kg) er ook niet op volgens de DA omdat paardlief te weinig spieren zou hebben. Nu is dat probleem opgelost en kan paard gemakkelijk 80 kilo dragen, maar daar ligt voor mij dan ook wel echt de grens.

Niet bedoeld om banketstaaf te zijn, maar in principe maakt dit helemaal niks uit, hij blijft namelijk 90 kilo wegen toch? :+

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:32

Dat een paard zoveel % van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen vind IK onzin. dan laat ik mijn paardje gewoon flink aankomen en dan net zoveel als dat 20% daarvan mijn lichaamsgewicht is.

Kijk gewoon naar de bouw van het dier. sterke benen, korte rug, en goede conditie. Neem dus geen slank en rank paardje maar een stoer grof gebouwde pony/paard.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:36

Citaat:
What if I told you...dat een menselijk lichaam beter gebouwd is om gewicht te dragen/sleuren dan een paardenlichaam. De mens was een jager en verzamelaar, en moest dus eten kunnen meedragen.

Ons menselijk lichaam is allang niet meer zo ingesteld op het dragen en sleuren van eten;) Dat is enorm lang geleden en ons lichaam heeft zich in de afgelopen jaren enorm aangepast aan nieuwere, luxere omstandigheden. En dat brengt mij bij paarden: Paarden, over de jaren heen, hebben zich juist aangepast aan het dragen van een mensenlichaam of andere zware last. Daarom denk ik dat met het juist gebouwde paard iemand van 90 kilo zeker wel kan rijden.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:40

ElCamino schreef:
Misschien zeuren we teveel de laatste jaren.....vroeger reed iedereen op een paard.
En we fokken tegenwoordige veel luxere poppetjes....dat is ook weer waar maar ik denk dat een paard meer kan dragen dan de meeste mensen denken...

Eindelijk een keer iemand met een goeie opmerking!!! _/-\o_

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:46

Ik denk dat de paarden de laatste jaren gefokt minder goed kunnen dragen.
Ranke paarden, met lange rug zodat ze in de dressuur goed kunnen buigen om een appuyement makkelijk te doen.
Op sjieke lucifer pootjes om de (uitgestrekte) gangen meer show te geven.

Maar de beknopte paarden die nog gebouwd zijn meer als vroeger.
De stevige tinker (verwar niet met dik) de stevige haflinger en fjord, niet het sporttype. De nog echt Gelders gebouwde.
Dat zijn dieren met een korte rug, stevige vrij korte benen in tegenstelling in wat we tegenwoordig gewend zijn.
Die kunnen met gemak iemand van 90 kilo dragen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:50

jesss_amigo schreef:
Een paard kan tussen de 12 en 20% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Hieronder een paar voorbeelden:

Shetlander 100 cm. 200 kg. 40 kg. 20%
IJslander 135 cm. 350 kg. 70 kg. 20%
IJslander 140 cm. 450 kg. 90 kg. 20%
Haflinger 145 cm. 500 kg. 80 kg. 20%
Warmbloed 160 cm. 550 kg. 71 kg. 16%
Warmbloed 172 cm. 700 kg. 80 kg. 13%
Koudbloed 165 cm. 800 kg. 96 kg. 12%
Koudbloed 170 cm. 900 kg. 104 kg. 12%

Wel ben ik van mening dat het fijner is voor de rug van het paard wanneer de ruiter zijn evenwicht heeft en niet loopt de bonken op de rug.

Dit vind ik niet helemaal kloppen,je kunt het misschien als richtlijn voor een paard in goede conditie gebruiken.

De lengte van de rug, bouw en bespiering van het paard is toch wel belangrijk om mee te tellen in de beslissing.

Om even terug te komen op de vraag van de topicstarter: Indien het paard in goede conditie is en je de rit niet te gek maakt, moet het naar mijn idee wel lukken.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:53

Dat zou geen problemen moeten geven volgen mij. Zeker niet als het om een uitgegroeid, breedgebouwd paard gaat met een niet te lange rug en voldoende bespiering en conditie. Komop zeg tuurlijk ben je zuinig op een paard, maar ze zijn niet van suiker.