Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Geryon schreef:Maar springpaarden op dat niveau, met die ruiters, zijn vaak wel grote paarden.
MarrieLeen schreef:De grootte van een paard zegt ook niet per definitie wat. Een paard van 1.80 wat heel fijn is gebouwd, lang in de rug etc,
kan soms minder hebben dan een stevig, compact gebouwd paard van 1.65m.
janouk schreef:Geryon schreef:Maar springpaarden op dat niveau, met die ruiters, zijn vaak wel grote paarden.
Neem Okidoki, toch echt een toppaard, volgens deze gegevens was hij 1.68m. En hij sprong ook nog eens geweldig onder zijn ruiter.
http://www.bokt.nl/wiki/Okidoki
Paard van ts is 1.65m. Niet veel kleiner dus.
Ik wil eigenlijk zeggen, dat er niets algemeen te zeggen is over welk gewicht te zwaar is voor een paard. Volgens mij reageren mensen vanuit emoties, want er zijn weinig wetenschappelijke bewijzen wat te zwaar is. Het hangt van zoveel factoren af, bouw paard, training paard, bouw ruiter, training ruiter, etc. etc.
VisibreTeam schreef:Gini schreef:Laat ik het nou zo stellen. De gewichtsgrens voor mijn paard is 60kg. Ik weet dat ik hier heel streng in ben, maar ik ben gewoon zuinig op mijn paard. Als puber heb ik ook dagelijks met 10 kilo rugzak rondgelopen en tuurlijk ging dat en kon ik makkelijk naar huis wandelen zonder ergens halverwege in te storten. Maar regelmatig voelde ik 's avonds toch wel ergens een pijntje in de rug. Het is maar afwachten wanneer ik ouder ben of dit blijvende schade aan mijn rug veroorzaakt heeft.
Dus, ik kan een rugzak van 10 kg dragen, maar eentje van 3 vind ik toch prettiger. Diezelfde redenatie pas ik toe bij mijn paard. Het is niet omdat een paard niet meteen door zijn benen zakt, dat het daarom "goed" is. Maar die grens moet dus iedereen voor zich uitmaken. Zou ik iemand van 90 kilo op mijn paard laten? No way.
Ga wel even kijken hoe een mens en een paard gebouwd is... Ooit de tassen van militairen gevoeld?
xTammyy schreef:Wanneer het paard een goede rug heeft scheelt het ook al een hoop..
Als je vriend inderdaad 90 kilo spieren heeft en geen vet en het paard een goede rug zie ik er geen probleem in.
Toen ik mijn paard kreeg mocht mijn moeder (75kg) er ook niet op volgens de DA omdat paardlief te weinig spieren zou hebben. Nu is dat probleem opgelost en kan paard gemakkelijk 80 kilo dragen, maar daar ligt voor mij dan ook wel echt de grens.
Citaat:What if I told you...dat een menselijk lichaam beter gebouwd is om gewicht te dragen/sleuren dan een paardenlichaam. De mens was een jager en verzamelaar, en moest dus eten kunnen meedragen.

jesss_amigo schreef:Een paard kan tussen de 12 en 20% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Hieronder een paar voorbeelden:
Shetlander 100 cm. 200 kg. 40 kg. 20%
IJslander 135 cm. 350 kg. 70 kg. 20%
IJslander 140 cm. 450 kg. 90 kg. 20%
Haflinger 145 cm. 500 kg. 80 kg. 20%
Warmbloed 160 cm. 550 kg. 71 kg. 16%
Warmbloed 172 cm. 700 kg. 80 kg. 13%
Koudbloed 165 cm. 800 kg. 96 kg. 12%
Koudbloed 170 cm. 900 kg. 104 kg. 12%
Wel ben ik van mening dat het fijner is voor de rug van het paard wanneer de ruiter zijn evenwicht heeft en niet loopt de bonken op de rug.