Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

sabrinagirl schreef:Viktor238 schreef:Als hij te hard wil hem eerst terugnemen in draf, zoeg dat hij draaft in een rustig tempo. Zorg datbje nie te snel gaat, een gewoon arbeidsdrafje is voldoende. Terwijl je je been achter de singel legt leun je overdreven veel naar achteren. Wat maakt het uit, als je geen wedstrijd hebt hoef je niet perse een superhouding te dragenNa een rondje of twee neem je hem weer terug in een arbeidsdrafje, niet gebokt? Beloon hem de hemel in!!! Gebokt? Doorgaan totdat het goed gaat, oefening baart knst, veel succes met je paardje!,
Moet ik helemaal naar achteren zitten en dan in galop springen?
Ik rij nog geen wedstrijd dit ga ik volgend jaar doen
Hij draaft idd soms nog wT te hoog tempo
Ik zal het eens proberen dankje
Gewoon met je lijf naar achter hangen en de teugels op maat maken. Niet te hard trekken. Pardjelief moet in zijn rustige draftempo blijven lopen ook als jij niet trekt. Dan been zover mogelijk achter de singel. Na een rondje galop natuurlijk uitbundig belonen, zonder bokje natuurlijk
Corelli schreef:Als je een goede instructeur/instructricw hebt, dan kan die ook al wel een beetje zien waar het probleem zit. Ga er dus bewust in de les aan werken en kijk of dat werkt. Treed er geen verbetering op of blijft hij erg heftig reageren op jouw zithulpen, dan zou er toch iets niet lekker kunnen zitten in zijn rug.
Mijn tips om er aan te gaan werken
- galopeer korte stukjes en doe dit correct. Beter een kort stuk goed dan langer matig of met bokken. Bovendien oefent hij het aanspringen zo en dat versterkt zijn achterhand. Doe dit eerst alleen op rechte stukken (bijv beide lange zijden galoperen en voor de hoek weer terugnemen) en daarna kun je het vanuit de volte proberen (dan een volte rijden met correcte stelling en buiging, aanspringen en na enkele passen terugnemen. Doordraven, stelling weer aannemen, aanspringen als hij rustig is en na enkele passen weer terugnemen)
- ga galop oefenen aan de longeerlijn, evt met pessoa. Ook hierbij geldt: liever kort en correct dan lang en matig! Je pony vindt het lastig en het kost hem veel kracht, dus het hoeft niet meteen rondje na rondje. Dat kan later opgebouwd worden. Neem hier de tijd voor
- en de belangrijkste tip:
Neem tijdens het rijden je eigen zithouding zorgvuldig onder de loep! Zit je recht op twee zitbeenknobbels? Heb je evenveel druk op beide beugels? Ben je ontspannen of zet je je ergens vast?
Klem je misschien je bovenbeen zodat je tegelijk remt en gas geeft? Neem je in wendingen zelf wel correct stelling aan (gaan je schouders en gaat je bekken mee of gaan die rechtdoor of misschien zelfs de andere kant op?) Etc. Al bovenstaande kan je pony verkeerde signalen geven en dit gedrag in de hand werken. Ga hier dus (met je instructie) goed naar kijken en ga na wat je zelf kan of moet verbeteren
Succes!

sabrinagirl schreef:Oke
Heb de tips een paar dagen geprobeerd
Dat stelling hielp wel
En hij is niet meer uitgebroken op de volte op ze moeilijke kant
Heb ook heel goed gekeken waar ik heen wou dat hielp super
Hij draaft alleen nog wel heel snel de laatste tijd
Soms doet die dan ze hele hoofd in de lucht
Kinke schreef:sabrinagirl schreef:Oke
Heb de tips een paar dagen geprobeerd
Dat stelling hielp wel
En hij is niet meer uitgebroken op de volte op ze moeilijke kant
Heb ook heel goed gekeken waar ik heen wou dat hielp super
Hij draaft alleen nog wel heel snel de laatste tijd
Soms doet die dan ze hele hoofd in de lucht
Ik begrijp het niet...je zegt dat je goede instructie hebt, maar je loopt tegen gewone basisproblemen aan.

Dit zijn echt basisdingen de je instructie prima zou moeten kunnen begeleiden.. Wat doe je in de les? Waar werken jullie aan?

Corelli schreef:Rustig tempo blijkt dus lastig, wat voor tips krijg je hier in de les voor? Hoe werken jullie eraan?
En aan de ontspanning? Want als ik hoor waar je tegenaan loopt, lijkt het alsof je pony nog balans en kracht mist om de gevraagde oefeningen correct uit te voeren. Ontspanning als in nageeflijkheid lijkt me dan ook nog lastig, vandaar dat ik benieuwd ben
hahah succes Aimeetje1 schreef:Als ik jou was zou ik eerst de oorzaak zoeken voor het bokken.. misschien doet iets hem pijn. Dit zou ik testen door hem eerst zonder iemand of iets op zijn rug te laten galopperen. Doet hij dan niks en met zadel op wel, dan kan het aan het zadel liggen. Wat doe jij precies als hij bokt? Dat is ook belangrijk, omdat paarden namelijk heel snel patronen creëren. Bijv. het kan zijn als hij gaat bokken in de galop, dat jij hem weer terug pakt naar draf, dus na een tijdje weet hij dan dat hij kan gaan draven als hij bokt. Of wat ook zo kan zijn, is dat je hem bijvoorbeeld te strak houdt, of je klemt je te stevig aan hem vast tijdens de galop, en op het moment dat hij bokt, je los laat. Dus dat hij naar een soort verlossing zoekt. Misschien doordat je verwacht dat hij gaat bokken bereid je je er al onbewust op voor door hem korter te pakken en meer gespannen op hem te zitten. Als dit het allemaal niet is, en hij dus echt gewoon bokt om een beetje stout/ondeugend te doen, dan zou ik hem een keer in de roundpen als je dat hebt, en anders gewoon de bak, laten galopperen ( zonder jou erop) . Laat hem eerst aandraven, als hij draaft, dan laat je hem met rust, dus blijf hem niet continu aandrijven, als hij lief draaft vraag je hem vervolgens rustig om aan te galopperen. Doet hij dit zonder bok? Prima laat je hem met rust en mag hij weer terug naar draf, maar bokt hij? Dan zou ik het spel meespelen en denken van, JA ga maar lekker wild doen en bokken. Dus wat je doet, is eigenlijk een beetje opjagen op het moment dat hij bokt. Dan zal hij wel even tekeer gaan, maar als hij dan rustig is, dan doe jij ook rustig. Al snel creëer je een patroon bij hem zodat hij gaat denken: "oooh dus als ik rustig ben, wordt zij ook rustig en als ik wild doe dan wordt zij ook wild en moet ik harder renner waar ik moe van word". Pas als hij het vanaf de grond niet meer doet, zou ik in het zadel gaan zitten. Let wel, dat ik niet bedoel dat je boos op hem moet worden, ik bedoel het eigenlijk meer in een speelse zin. Je speelt het spelletje mee, dus je verheft je stem geen moment, maar alleen het touw (o.i.d. waarmee je hem drijft) zal sneller zwaaien. snappiehahah succes
saffiratjee schreef:Als hij bokt moet je met een zweepje een tik geven en dan galopeert ie door en dan als het goed gaat weer opnieuw aanspringen in galop en dan weer als ie bokt een tik geven met de zweep.
Bij mijn pony hielp het echt
sabrinagirl schreef:Het word al minder.
aan de longe doet hij dit niet
Met name als ik aanspring of ik hem bij drijf
Als hij bokt moet hij doorgaloperen