Paard bokt in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:16

Als je een goede instructeur/instructricw hebt, dan kan die ook al wel een beetje zien waar het probleem zit. Ga er dus bewust in de les aan werken en kijk of dat werkt. Treed er geen verbetering op of blijft hij erg heftig reageren op jouw zithulpen, dan zou er toch iets niet lekker kunnen zitten in zijn rug.

Mijn tips om er aan te gaan werken
- galopeer korte stukjes en doe dit correct. Beter een kort stuk goed dan langer matig of met bokken. Bovendien oefent hij het aanspringen zo en dat versterkt zijn achterhand. Doe dit eerst alleen op rechte stukken (bijv beide lange zijden galoperen en voor de hoek weer terugnemen) en daarna kun je het vanuit de volte proberen (dan een volte rijden met correcte stelling en buiging, aanspringen en na enkele passen terugnemen. Doordraven, stelling weer aannemen, aanspringen als hij rustig is en na enkele passen weer terugnemen)
- ga galop oefenen aan de longeerlijn, evt met pessoa. Ook hierbij geldt: liever kort en correct dan lang en matig! Je pony vindt het lastig en het kost hem veel kracht, dus het hoeft niet meteen rondje na rondje. Dat kan later opgebouwd worden. Neem hier de tijd voor
- en de belangrijkste tip:
Neem tijdens het rijden je eigen zithouding zorgvuldig onder de loep! Zit je recht op twee zitbeenknobbels? Heb je evenveel druk op beide beugels? Ben je ontspannen of zet je je ergens vast?
Klem je misschien je bovenbeen zodat je tegelijk remt en gas geeft? Neem je in wendingen zelf wel correct stelling aan (gaan je schouders en gaat je bekken mee of gaan die rechtdoor of misschien zelfs de andere kant op?) Etc. Al bovenstaande kan je pony verkeerde signalen geven en dit gedrag in de hand werken. Ga hier dus (met je instructie) goed naar kijken en ga na wat je zelf kan of moet verbeteren

Succes!

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:23

Ik doe ook een paard bijrijden. Heb hem zelf beleerd maar gallopperen vind die van mij erg moeilijk en geeft ie een bokje omdat ze niet weet hoe ze moet beginnen. In de bak krijg ik haar helemaal niet in galop ze vind dat erg moeilijk. Nog te weinig balans. Ik rij veel op de weg en met rechte bermen galoppeer ik dan. Om het eerst maar onder de knie te krijgen en dat ze haar ballans moet vinden.

Zandro

Re: Paard bokt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:10

Ik heb ooit een paard gehad die dit ook deed. Na veel zoekwerk bleek uiteindelijk dat het zadel knelde. Juist bij het aanspringen in de galop op de volte drukte het daardoor op een bepaalde plek waardoor ze ging bokken.
Wellicht een idee om je zadel te laten controleren?

een osteopaat kan verder nooit kwaad. Elk paard (net als ieder mens) zit wel ergens vast.

Je kunt ook eens kijken of ze dit ook doet aan de longeerlijn. Doet ze het daar niet dan weet je bijna zeker dat het aan het zadel ligt en niet aan de rug (anders zou ze het ook aan de longeerlijn doen)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:27

Wij hebben ook een pony die dit doet....
Balans en geduld dat is het belangrijkste.
Je hebt al mooie bruikbare tips gehad zag ik.
Ook de achterhand sterker maken door kilometers te maken en vooral rechte stukken.
Dus ook lekker buitenrijden

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:52

sabrinagirl schreef:
Viktor238 schreef:
Als hij te hard wil hem eerst terugnemen in draf, zoeg dat hij draaft in een rustig tempo. Zorg datbje nie te snel gaat, een gewoon arbeidsdrafje is voldoende. Terwijl je je been achter de singel legt leun je overdreven veel naar achteren. Wat maakt het uit, als je geen wedstrijd hebt hoef je niet perse een superhouding te dragen ;) Na een rondje of twee neem je hem weer terug in een arbeidsdrafje, niet gebokt? Beloon hem de hemel in!!! Gebokt? Doorgaan totdat het goed gaat, oefening baart knst, veel succes met je paardje!,

Moet ik helemaal naar achteren zitten en dan in galop springen?
Ik rij nog geen wedstrijd dit ga ik volgend jaar doen
Hij draaft idd soms nog wT te hoog tempo
Ik zal het eens proberen dankje

Niet achter je zadel :') Gewoon met je lijf naar achter hangen en de teugels op maat maken. Niet te hard trekken. Pardjelief moet in zijn rustige draftempo blijven lopen ook als jij niet trekt. Dan been zover mogelijk achter de singel. Na een rondje galop natuurlijk uitbundig belonen, zonder bokje natuurlijk ;)

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:32

Corelli schreef:
Als je een goede instructeur/instructricw hebt, dan kan die ook al wel een beetje zien waar het probleem zit. Ga er dus bewust in de les aan werken en kijk of dat werkt. Treed er geen verbetering op of blijft hij erg heftig reageren op jouw zithulpen, dan zou er toch iets niet lekker kunnen zitten in zijn rug.

Mijn tips om er aan te gaan werken
- galopeer korte stukjes en doe dit correct. Beter een kort stuk goed dan langer matig of met bokken. Bovendien oefent hij het aanspringen zo en dat versterkt zijn achterhand. Doe dit eerst alleen op rechte stukken (bijv beide lange zijden galoperen en voor de hoek weer terugnemen) en daarna kun je het vanuit de volte proberen (dan een volte rijden met correcte stelling en buiging, aanspringen en na enkele passen terugnemen. Doordraven, stelling weer aannemen, aanspringen als hij rustig is en na enkele passen weer terugnemen)
- ga galop oefenen aan de longeerlijn, evt met pessoa. Ook hierbij geldt: liever kort en correct dan lang en matig! Je pony vindt het lastig en het kost hem veel kracht, dus het hoeft niet meteen rondje na rondje. Dat kan later opgebouwd worden. Neem hier de tijd voor
- en de belangrijkste tip:
Neem tijdens het rijden je eigen zithouding zorgvuldig onder de loep! Zit je recht op twee zitbeenknobbels? Heb je evenveel druk op beide beugels? Ben je ontspannen of zet je je ergens vast?
Klem je misschien je bovenbeen zodat je tegelijk remt en gas geeft? Neem je in wendingen zelf wel correct stelling aan (gaan je schouders en gaat je bekken mee of gaan die rechtdoor of misschien zelfs de andere kant op?) Etc. Al bovenstaande kan je pony verkeerde signalen geven en dit gedrag in de hand werken. Ga hier dus (met je instructie) goed naar kijken en ga na wat je zelf kan of moet verbeteren

Succes!

Dankje goeie tips hier ga ik is mee beginnen
Mijn lesgeefster zegt ook als tips heel overdreven kijken waar je heen wilt en de buitenteugel goed tegen ze schouder duwen als hij wilt uitbreken

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 01:42

Oke
Heb de tips een paar dagen geprobeerd
Dat stelling hielp wel
En hij is niet meer uitgebroken op de volte op ze moeilijke kant
Heb ook heel goed gekeken waar ik heen wou dat hielp super

Hij draaft alleen nog wel heel snel de laatste tijd
Soms doet die dan ze hele hoofd in de lucht

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 07:59

Snel draven kan ook een teken zijn dat je paard het moeilijk vindt. Immers, als je langzaam wil, moet je paard zich verzamelen en dat is best lastig! Het versnellen kan een manier zijn om het evenwicht terug proberen te vinden
Ik zou gaan kijken tijdens welke oefeningen ze "eruit rent" en deze eerst in stap nog eens meer gaan oefenen

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:13

Mijn pony is 4 en doet het dat hij nog geen balans heeft (en hij zit in de pubertijd :+ )

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:19

Als de mijne dit doet zal ik eerst lichamelijke klachten uitsluiten dus idd even de osteo laten komen en de zadelmaker.
Is dit het niet dan zou ik erg goed les nemen en onder begeleiding de oplossing zoeken.

Blijkbaar zit er toch iets in de rug niet goed en het hoeft maar 1 werveltje te zijn dat dwars ligt waar hij last van kan hebben.

Jij vind het ook niet fijn als je bv ergens pijn heb om dan dingen te moeten doen die pijnlijk zijn, daar zal je zelf ook onderuit willen komen dan.

En ja dan ben je 80 euro kwijt maar paardrijden kost nou eenmaal geld en dit hoort er ook bij..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:08

sabrinagirl schreef:
Oke
Dat stelling hielp wel

Ik begrijp het niet...je zegt dat je goede instructie hebt, maar je loopt tegen gewone basisproblemen aan.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 23:03

Kinke schreef:
sabrinagirl schreef:
Oke
Dat stelling hielp wel

Ik begrijp het niet...je zegt dat je goede instructie hebt, maar je loopt tegen gewone basisproblemen aan.

Daarom heb ik ook les
Ik heb elke 2 weken les
Dan nog kun je probleem hebben daar hebbe les voor

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:59

Tuurlijk kan en mag je dan nog tegen problemen aanlopen, maar ik ben het ook wel met Kinke eens :j Dit zijn echt basisdingen de je instructie prima zou moeten kunnen begeleiden.. Wat doe je in de les? Waar werken jullie aan? :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:12

Je bent nooit uitgeleerd met paardrijden :)
Vind het gewoon opvallend dat je hier zoveel vragen stelt over basisdingen. In mijn ogen moet jouw instructeur je dit allemaal al haarfijn hebben uitgelegd.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:12

We werken er aan dat hij rustig tempo heeft en ontspannen is hij moet goed op mijn hulpen reageren

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:56

Rustig tempo blijkt dus lastig, wat voor tips krijg je hier in de les voor? Hoe werken jullie eraan?
En aan de ontspanning? Want als ik hoor waar je tegenaan loopt, lijkt het alsof je pony nog balans en kracht mist om de gevraagde oefeningen correct uit te voeren. Ontspanning als in nageeflijkheid lijkt me dan ook nog lastig, vandaar dat ik benieuwd ben :)

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:12

Corelli schreef:
Rustig tempo blijkt dus lastig, wat voor tips krijg je hier in de les voor? Hoe werken jullie eraan?
En aan de ontspanning? Want als ik hoor waar je tegenaan loopt, lijkt het alsof je pony nog balans en kracht mist om de gevraagde oefeningen correct uit te voeren. Ontspanning als in nageeflijkheid lijkt me dan ook nog lastig, vandaar dat ik benieuwd ben :)

Als hij te hard draaft ga ik of stilstaan of terug naar stap en zo herhaal ik dit en na een tijd draaft hij rustig en gaat hij uitzichzelf nageefelijk lopen
Want van mij hoeft hij niet persee zoet lopen als hij maar niet met ze hoofd in de lucht helemaal loopt

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:01

Als ik jou was zou ik eerst de oorzaak zoeken voor het bokken.. misschien doet iets hem pijn. Dit zou ik testen door hem eerst zonder iemand of iets op zijn rug te laten galopperen. Doet hij dan niks en met zadel op wel, dan kan het aan het zadel liggen. Wat doe jij precies als hij bokt? Dat is ook belangrijk, omdat paarden namelijk heel snel patronen creëren. Bijv. het kan zijn als hij gaat bokken in de galop, dat jij hem weer terug pakt naar draf, dus na een tijdje weet hij dan dat hij kan gaan draven als hij bokt. Of wat ook zo kan zijn, is dat je hem bijvoorbeeld te strak houdt, of je klemt je te stevig aan hem vast tijdens de galop, en op het moment dat hij bokt, je los laat. Dus dat hij naar een soort verlossing zoekt. Misschien doordat je verwacht dat hij gaat bokken bereid je je er al onbewust op voor door hem korter te pakken en meer gespannen op hem te zitten. Als dit het allemaal niet is, en hij dus echt gewoon bokt om een beetje stout/ondeugend te doen, dan zou ik hem een keer in de roundpen als je dat hebt, en anders gewoon de bak, laten galopperen ( zonder jou erop) . Laat hem eerst aandraven, als hij draaft, dan laat je hem met rust, dus blijf hem niet continu aandrijven, als hij lief draaft vraag je hem vervolgens rustig om aan te galopperen. Doet hij dit zonder bok? Prima laat je hem met rust en mag hij weer terug naar draf, maar bokt hij? Dan zou ik het spel meespelen en denken van, JA ga maar lekker wild doen en bokken. Dus wat je doet, is eigenlijk een beetje opjagen op het moment dat hij bokt. Dan zal hij wel even tekeer gaan, maar als hij dan rustig is, dan doe jij ook rustig. Al snel creëer je een patroon bij hem zodat hij gaat denken: "oooh dus als ik rustig ben, wordt zij ook rustig en als ik wild doe dan wordt zij ook wild en moet ik harder renner waar ik moe van word". Pas als hij het vanaf de grond niet meer doet, zou ik in het zadel gaan zitten. Let wel, dat ik niet bedoel dat je boos op hem moet worden, ik bedoel het eigenlijk meer in een speelse zin. Je speelt het spelletje mee, dus je verheft je stem geen moment, maar alleen het touw (o.i.d. waarmee je hem drijft) zal sneller zwaaien. snappie :P hahah succes

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 22:42

Aimeetje1 schreef:
Als ik jou was zou ik eerst de oorzaak zoeken voor het bokken.. misschien doet iets hem pijn. Dit zou ik testen door hem eerst zonder iemand of iets op zijn rug te laten galopperen. Doet hij dan niks en met zadel op wel, dan kan het aan het zadel liggen. Wat doe jij precies als hij bokt? Dat is ook belangrijk, omdat paarden namelijk heel snel patronen creëren. Bijv. het kan zijn als hij gaat bokken in de galop, dat jij hem weer terug pakt naar draf, dus na een tijdje weet hij dan dat hij kan gaan draven als hij bokt. Of wat ook zo kan zijn, is dat je hem bijvoorbeeld te strak houdt, of je klemt je te stevig aan hem vast tijdens de galop, en op het moment dat hij bokt, je los laat. Dus dat hij naar een soort verlossing zoekt. Misschien doordat je verwacht dat hij gaat bokken bereid je je er al onbewust op voor door hem korter te pakken en meer gespannen op hem te zitten. Als dit het allemaal niet is, en hij dus echt gewoon bokt om een beetje stout/ondeugend te doen, dan zou ik hem een keer in de roundpen als je dat hebt, en anders gewoon de bak, laten galopperen ( zonder jou erop) . Laat hem eerst aandraven, als hij draaft, dan laat je hem met rust, dus blijf hem niet continu aandrijven, als hij lief draaft vraag je hem vervolgens rustig om aan te galopperen. Doet hij dit zonder bok? Prima laat je hem met rust en mag hij weer terug naar draf, maar bokt hij? Dan zou ik het spel meespelen en denken van, JA ga maar lekker wild doen en bokken. Dus wat je doet, is eigenlijk een beetje opjagen op het moment dat hij bokt. Dan zal hij wel even tekeer gaan, maar als hij dan rustig is, dan doe jij ook rustig. Al snel creëer je een patroon bij hem zodat hij gaat denken: "oooh dus als ik rustig ben, wordt zij ook rustig en als ik wild doe dan wordt zij ook wild en moet ik harder renner waar ik moe van word". Pas als hij het vanaf de grond niet meer doet, zou ik in het zadel gaan zitten. Let wel, dat ik niet bedoel dat je boos op hem moet worden, ik bedoel het eigenlijk meer in een speelse zin. Je speelt het spelletje mee, dus je verheft je stem geen moment, maar alleen het touw (o.i.d. waarmee je hem drijft) zal sneller zwaaien. snappie :P hahah succes

Goeie info

Het word al minder.
aan de longe doet hij dit niet
Met name als ik aanspring of ik hem bij drijf
Als hij bokt moet hij doorgaloperen
Hij heeft binnenkort een nieuw zadel ben hem nu aan uit testen de komende tijd

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:51

Goeie info

Het word al minder.
Hij heeft binnenkort een nieuw zadel ben hem nu aan uit testen de komende tijd[/quote]

Dan denk ik inderdaad dat het aan het zadel heeft gelegen. Een simpele test om te kijken hoe het zadel zit is, om je hand tussen de holling van het zadel te leggen, dus een beetje waar de schoft zit maar dan nog wat naar beneden. dan moet je je hand tussen het zadel en de huid van het paard steken, laat je paard stappen, als het goed is voel je wel druk op je arm, maar het moet geen pijn doen. Doet het pijn, dan is het zadel sowieso te klein. (onthoudt wel dat dit maar een simpele test is)

cila81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:14

saffiratjee schreef:
Als hij bokt moet je met een zweepje een tik geven en dan galopeert ie door en dan als het goed gaat weer opnieuw aanspringen in galop en dan weer als ie bokt een tik geven met de zweep.

Bij mijn pony hielp het echt ;)

En dat is nou de reden dat ik zonder zweep rijdt. Het onnodig gebruik hiervan te voorkomen.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 19:47

Nou ik rij zonder zweep en zonder sporen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:08

Mss geef je je hulpen te abrupt of te sterk?

Laat je es aan de longe nemen in galop, maar laat de persoon op de grond het paard aansporen. Als ie dan niet bokt, en op jouw hulpen wel, dan is het aan jou om je hulpgeving bij te sturen. In dat geval kan een zweepje wel een goede oplossing zijn, sommige (de meeste) paarden vinden een tikje op de schouder fijner dan een kriebelend of stompend been tegen hun buik. Is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing, is de bedoeling dat jij de juiste signalen geeft, op het juiste moment en met de juiste hoeveelheid druk.

En verder idd, gaan rechtrichten !

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:20

sabrinagirl schreef:
Het word al minder.

Dan denk ik toch aan een inbalans met jou op zijn rug. Kan goed zijn dat jij dus niet de juiste houding hebt waardoor je paard niet lekker (door) kan galopperen.