Paard heeft geen zin meer en gaat aan het hek staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:54

Haha mijn idee. Zelfs opzij kijken of uitwijken of achteruit lopen mag geen optie zijn dus als het ware gewoon opsluiten met maar 1 "uitweg"... Zijn ze gauw op uitgekeken :7.

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.

geerke

Re: Paard heeft geen zin meer en gaat aan het hek staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:56

is het iedere keer na een minuut of 10?
Weet je zeker dat hij geen spierprobleem heeft?(spierbevangenheid in lichte mate?)

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:15

een paard wat twee jaar stil heeft gestaan heeft een eigenaar die dat met een reden heeft gedaan.

een vreemde er op zetten in de hoop dat het negatieve gedrag niet terugkeerd is een gok.

het is heel moeilijk om je grenzen te weten in het Western rijden omdat in de regel deze afgerichte paarden heel braaf en gehoorzaam zijn en ten alle tijden proberen het de ruiter naar de zin te maken
en wanneer je niet helemaal de subtile tekens begrijp of over het hoofd ziet heb je kans dat het paard in de afkeermode beland.

ik las iets over naar buiten waar geen hekken zijn en dan eens verder kijken ?
Lijkt mij een goed plan, samen met een ander braaf paard, het liefst er achter aan laten lopen en het paard een hele fijne dag bezorgen waar niets gebeurd wat maar lijkt op wat het dier dagelijks mee maakt.

zoekt het paard dan toch een hek uit om tegenaan te duwen o.i.d. tja........

ik heb western ervaring vanaf 1986 en heb gereden en gelest bij van Amstel en Burggraaf, en heb met behulp van Henk van Amstel mijn paardje ingereden ik ben 58 jaar en wens jou heeel veel succes !!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:17

Ik ben wel even benieuwd hoe je paard bij het hek terecht komt? Je loopt er langs, toch niet er op af?
(Ik rijd ook dressuur, dus misschien mis ik daarom wat?)

Ik sluit me aan bij 44Myrthe44, te stoppen voordat hij dit doet. Doet hij het wel, dan niet opgeven, dan heeft ie sowieso gewonnen. Misschien is het handig dat er inderdaad iemand bij is met een zweep, just in case..

HappyHarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 11:18

geerke schreef:
is het iedere keer na een minuut of 10?
Weet je zeker dat hij geen spierprobleem heeft?(spierbevangenheid in lichte mate?)

Nee, wisselend, ook wel na 20 - 30 minuten. Twee dagen daarna is het lontje veel korter...
Dacht eerst ook aan een spierprobleem/pijn maar aangezien ik hem maanden geleden met opstarten alleen longeerde om los te komen kon hij het de dag erna zo weer.
Nu weet ik wel dat mijn gewicht er dan niet op zit maar ik liet hem met longeren harder werken dan bereden, juist om spierpijn te voorkomen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:21

Gewoon erdoorheen rijden lijkt mij? Als je het voelt aankomen, flink vooruit zetten, binnenstelling en doorgaan! Jou paard gaat je toch niet vertellen wanneer de training over is?? Dat hij het op een gegeven moment beu is, ok, dat kende ik met die van mij ook, die werd dan sloom of juist vervelend naar het been. Maar zomaar stil gaan staan? Echt niet. Dan was de regel nog 2 minuutjes doorrijden, een makkelijke oefening en dan uitstappen. Ik lees nu ook dat het al na zo'n 20 minuten is? Dan is mijn warming up net voorbij.. Hoe goed is jou warming up en cooling down? Is het paard wel eens gecheckt? Dat is natuurlijk een belangrijke zaak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:24

ik heb dit een keer meegemaakt met een arabier....die was dus wel spierbevangen.
Maar in lichte mate.Ik heb weleens gehoord dat western paarden een hogere vitamine en mineralen behoefte hebben.Weet niet of dat waar is?

Doorheen rijden zou ik niet doen....ik ben ook blij dat ik dat toen niet gedaan heb met die arabier :7
Misschien eens toch bloed laten afnemen voor de spierwaarden.Als dat gewoon goed is kun je hem aanpakken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:28

Ik vind erdoorheen rijden juist uitermate belangrijk om van dit gedrag geen slechte gewoonte te maken. Dat hij pijn heeft ok, maar grote kans dat zelfs na behandeling dit gedrag blijft terugkomen. Het is belangrijk dit gedrag als een teken te zien dat er iets mis is, en actie te ondernemen, maar een dergelijke vorm van staking moet wel gecorrigeerd worden. Om erna direct te stoppen (al is het maar één ronde), maar niet direct op wens van het paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:29

stel dat het wel een spierprobleem is...dan is de schade niet te overzien als je hem erdoor heen rijdt :7

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:32

Doorrijden als in de zin van één rondje na het staken en dan op wens van de ruiter stoppen? Lijkt me erg overdreven.

HappyHarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 11:37

berdien85 schreef:
Ik ben wel even benieuwd hoe je paard bij het hek terecht komt? Je loopt er langs, toch niet er op af?
(Ik rijd ook dressuur, dus misschien mis ik daarom wat?)

Nee hoor, je mist niets... :) Ik rij in een soort kraal met oneven zijden en hoeken. Als je daar in een volte of ovaal rijdt kom je op een punt dat het hek bijna recht voor je komt...

berdien85 schreef:
Ik sluit me aan bij 44Myrthe44, te stoppen voordat hij dit doet. Doet hij het wel, dan niet opgeven, dan heeft ie sowieso gewonnen. Misschien is het handig dat er inderdaad iemand bij is met een zweep, just in case..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:42

HappyHarry schreef:
Nee, wisselend, ook wel na 20 - 30 minuten. Twee dagen daarna is het lontje veel korter....

Dit lijkt me toch echt een teken van een spierprobleem. Je rijdt 'm, hij staakt pas na een langere tijd (krijgt pijn). Twee dagen later is de pijn misschien nét over, jij rijdt, hij denkt, oliebol, daar begint het weer en gaat na 10 minuten al in de ankers. En geef 'm eens ongelijk.
Is het een Quarter? Is wel eens getest of-ie HYPP-drager is?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:44

Ohh bedankt voor de uitleg. Ik lees verder mee ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:45

geerke schreef:
ik heb dit een keer meegemaakt met een arabier....die was dus wel spierbevangen.
Maar in lichte mate.Ik heb weleens gehoord dat western paarden een hogere vitamine en mineralen behoefte hebben.Weet niet of dat waar is?

Doorheen rijden zou ik niet doen....ik ben ook blij dat ik dat toen niet gedaan heb met die arabier :7
Misschien eens toch bloed laten afnemen voor de spierwaarden.Als dat gewoon goed is kun je hem aanpakken.

Dat TS schrijft dat het een westernpaard is kan natuurlijk ook zijn dat het een western geschoolde NRPS is, of bij voorbeeld een quarter die pleasure gefokt is.
Mocht het paard reining/cutting gefokt zijn dan moet je daar met de spieren wel rekening mee houden ja. Zijn wel spierkwalen die je extra terugziet bij zulke disciplines, bij de quarters en paints dan dus he. Daar is op WN ook wel informatie over te vinden.

Elk paard, van elk ras en uit elke discipline, kan natuurlijk een spierprobleem hebben.

En de spieren hóéven natuurlijk niet de oorzaak te zijn. Mijn ruin staakte ook, dat bleek een mentale oorzaak te hebben. Gelukkig maar.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:55

midgie schreef:
HappyHarry, wat doe je dan aan b.v aan gymnastische oefeningen?
Want vaak word dat vergeten bij de western ruiters.

Sorry :? Waar haal je dat vandaan?

HappyHarry, vooropgesteld dat er inderdaad niks aan de hand is en paard gewoon balorig is, ga ik mee met het idee om zodra je het aan voelt komen (hij trekt richting het hek) meteen vol gas te geven en weg te galopperen. Ben je te laat en sta je al tegen het hek, dan zou ik zeker niet afstappen, maar zijn hoofd in ieder geval al in de juiste richting laten wijzen. Kan dus zomaar zijn dat ie met zijn hals in een haakse hoek staat, maar als hij dat verkiest boven gewoon voorwaarts, is dat zijn probleem. Binnenbeen eraan en zorgen dat zijn achterwerk weer op de hoefslag terechtkomt. Desnoods je binnenteugel nog korter nemen, de makkelijkste manier voor hem om onder die vervelende druk uit te komen is gewoon zijn achterhand omzetten. Hij mag kiezen. Kan even duren, maar het gaat hem vanzelf vervelen. Het doel is vervolgens dat de voorbenen in beweging komen, maar eerst moet ie met zijn borst voor dat hek weg.

Staat zijn lichaam weer in een richting anders dan het hek, dan direct voorwaartse hulp geven. Geen reactie? Wéér sturen, voorhand verplaatsen. Dit moet je niet zien als 'ruk en pluk werk', maar zo worden jonge paarden ook makkelijk weer in beweging gekregen als ze de hulpen gewoon nog niet snappen. Bewegen ze eenmaal weer (maakt niet uit hoe, als ze maar niet bevroren blijven), dan is voorwaarts vaak ook zo geregeld. Beweegt hij weer, dan meteen weer voorwaartse hulp geven, maakt niet uit welke richting. Weer stilstaan? Weer dmv een klein cirkeltje de voorhand aan de praat proberen te krijgen. Voorwaartse hulp, enz, enz. Dit kan heel snel achter elkaar, geef hem geen halve seconde pauze. De meeste paarden zijn stom kleine rondjes om hun as draaien enorm snel beu en vaak ben je er dan zo vanaf.
In ieder geval niet accepteren en doorpakken, hij neemt zo te lezen een loopje met je. Door hem lang stil te laten staan en hem daarbij ook nog met rust te laten, geef je hem gewoon een enorme lange pauze en dat vindt hij geweldig. Je moet ze de keuze geven: de moeilijke of de makkelijke manier. En dan de makkelijke manier zo aantrekkelijk mogelijk maken en zorgen dat de moeilijke manier hem een heleboel werk oplevert ;)

Op een manege hadden we er ook zo een: die liep een paar rondjes braaf met een beginner op z'n rug en als ie er dan klaar mee was, liep hij naar een hoek, duwde zijn gezicht tegen het hout en bleef daar bewegingloos staan, met vaak een radeloze lesklant op zijn rug :+ Als je op tijd was en gas gaf, was je hem voor, hij wist dan meteen dat ie dat bij jou niet hoefde te flikken en dan had je er echt een fantastisch paardje aan, dat helemaal geen beginnerspaardje bleek te zijn, maar waar alle knoppen gewoon op zaten en die je op je pinken kon rijden :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:58

klinkt als een lui verwend ding, ik zou iemand met een longeerzweep regelen en doorpakken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:02

Punt is alleen dat de ruiter het wel zelf moet kunnen oplossen ;) Een 'externe' factor kan even helpen, maar als die persoon met die enorme zweep er niet is.... Met het 'doorpakken'-gedeelte ben ik het heel erg met je eens :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:15

Ik zou dus niet iemand erbij halen die het paard vanaf de grond van het hek drijft mijn ervaring is dat het echt niet helpt zodra degene uit de bak is is het precies hetzelfde.
Je kan wel iemand erbij laten staan die jouw als ruiter helpt bij wat je op dat moment moet doen. Maar je zult het als ruiter toch zelf voor elkaar moeten krijgen. En dat kan soms lastig zijn maar het is toch als het dier gewoon gezond is gewoon een kwestie van doorzetten.
Pony hier heeft er ook weleens last van. Nu niet meer maar hij heeft het leven van z'n bijrijder wel een hele tijd zuur gemaakt in het begin. Die was ook gewoon net niet doortastend genoeg in wat ze wilde. Althans ik had er nooit last van met hem.

Andere ruiter is misschien ook weleens een idee inderdaad wat degene onder mij zegt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 28-06-13 12:18, in het totaal 3 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:16

ik vraag mij af of hij het met een andere ruiter er op ook doet?Of is dat al geprobeert en heb ik daar overheen gelezen? :o

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:34

Aangezien je zelf aangeeft dat je paard heel goed aan de hulpen staat zou ik hem toch eens laten onderzoeken. Misschien is er iets mis.

Als je zeker weet dat hij niets lichamelijks mankeert dan moet je je afvragen waarom je paard het rijden met jou niet leuk vind. Wat zou jij kunnen veranderen aan je rijden zodat je paard okk dikke lret heeft en al staat te hinneken als hij jou met het zadel aan ziet komen.
Gaat dit in de les ook zo? En hoe los je het daar op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:02

Ik snap nog steeds niet hoe dat dier in het hek terecht komt, als hij aan de hulpen staat en jij een beetje kunt sturen... Eerlijke vraag: ben jij als ruiter wel in staat om een paard te 'trainen'?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:03

Geweldig, tig mensen zonder geduld die het paard wel effe mores zullen leren 8)7

Echt slim om te gaan vechten met 500/600 kilo paard, zou ik echt doen, gaat ook zeker lukken :O :n

de kunst is om als ruiter meer geduld te hebben als een paard en ja een paard wordt dat heel snel beu als er niks te vechten valt
en met snel bedoel ik dan binnen een half uur
als je als ruiter niks doet en gewoon onverschillig bent, dan vecht hij tegen zichzelf en dat is hij rap moe
dan gaat hij op jou letten, waarom doe je niet mee, waarom reageer jij niet op zijn geklier, waarom waarom :?
en dan ben je precies waar je zijn wil, het paard gaat op jou letten en dan kun je hem ook iets vragen

uiteindelijk wil je geen paard die alleen maar doet wat hij moet omdat hij anders op zijn flikker krijgt
(vroeg of laat pakt hij je zeker terug en dan noemen ze dat ineens puberen of een andere bekende term)
nee, je wilt een paard wat met je meewerkt omdat hij beseft dat dat leuk is en de makkelijkste weg

De western manier van trainen is je paard tonen dat hij het beste af is als hij doet wat je zegt.
Maar dat doe je niet door er maar in te hakken.
Verder heeft TS duidelijk niet de rijtechnische vaardigheid om dit op die manier op te lossen.
Ik denk het gross hier in het topic niet en als je dat niet kan moet je er zeker niet aan beginnen want dan wordt het van kwaad tot erger.
Iedere keer als je als ruiter faalt, heeft het paard zijn zin gehad en ben je nog verder van huis.

Maar ieder zijn ding.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:08

spatter schreef:
Ik denk het gross hier in het topic niet en als je dat niet kan moet je er zeker niet aan beginnen want dan wordt het van kwaad tot erger.
Iedere keer als je als ruiter faalt, heeft het paard zijn zin gehad en ben je nog verder van huis.

Maar ieder zijn ding.

Hihi... zo'n ruiter was ik ook, en ik heb ook jarenlang precies het verkeerde gedaan. Potver wat heb ik daar van geleerd. Ten koste van mijn paard... maar we profiteren nou allebei van zijn vasthoudendheid en van de wenken van mijn instructrice. Zonder haar zou ik nog steeds aan het rommelen zijn.

Uiteindelijk is er maar één manier die werkt. En dat is de manier die bij déze ruiter en dít paard passen. Een andere ruiter zal met dit paard met een andere aanpak misschien meer succes hebben. Hoe je een probleem oplost is naar mijn idee een heel individuele kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:12

spatter schreef:
De western manier van trainen is je paard tonen dat hij het beste af is als hij doet wat je zegt.
Maar dat doe je niet door er maar in te hakken.

Ik probeer het mijn lesklanten altijd zo uit te leggen;
Mijn paard heeft ALTIJD keuze in wat hij doet. Ik zorg er alleen altijd voor dat hetgeen ik van haar wil, voor haar de aantrekkelijkste keuze is, en dat alles wat ik NIET wil onaantrekkelijker is. Dat maakt dat het voor het paard LEUK is om te doen wat ik wil, omdat het het makkelijkst is, en DIRECT beloond wordt door de druk weg te halen als ze doet wat ik wil.
En dat doen we altijd zo zacht als het kan, en uiteindelijk zo hard als het moet bij probleemgevallen.

Maar ik krijg uit dit topic helemaal niet het gevoel dat het paard het probleem is :o

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:20

Ben ik de enige die m gewoon een tik zou geven? Als hij verder goed loopt (niet kreupel, slechtliggend zadel etc) zou hij bij mij gewoon een tik krijgen hoor :oo