Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:50

Benen aan je paard is dan stap 1, mijn fries was ook een "vlieger", tikkie te vlot. Maar doordat ik mijn benen afstak, miste ze begeleiding en dit gaf haar angst. Plus dat je zonder benen niet van achter naar voren kan rijden en er dus nooit een echte nagevelijkheid ontstaat.

Verder zou je een bustrens kunnen proberen, dit nodigt iets meer uit om aanleuning op te zoeken, ipv erachter te kruipen.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:51

En toch is een slof misschien niet de oplossing. Wat zeg ik, sowieso niet de oplossing. Het is een hulpmiddel. Misschien eens iets anders proberen, bijvoorbeeld een martingaal?
Wat doet ze met het bit? Niet alleen onder het rijden maar ook wanneer je het net in hebt gedaan. Veel kauwen of juist niet?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:52

Tja, ik ben echt niet tegen slofgebruik maar jij gebruikt hem gewoon echt verkeerd imo. Bij niemand gaat het vanzelf.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:53

Dit verhaal verklaart wel een hoop.
Maar dan nog vind ik de basis dus niet goed. Paard is gewoon bang en paniekerig. Durft zich niet te ontspannen. Ik snap dat het niet fijn is voor jezelf als zij er zo vandoor gaat, maar het is dus wel te verklaren.
Naar mijn mening moet je echt eerst die angst en paniek zien weg te krijgen. Longeer je haar ook?
Ik vind het altijd fijn om met hete, stressige paarden te longeren. Omdat je zelf er niet op zit, ben je geen belemmering en hoef je ook geen rekening mee te houden dat je er eventueel afvalt of ervandoor gaat.
Ik denk dat het in haar hoofd nog niet zo ver is dat ze netjes na kan geven uit ontspanning. Je bent al van zover gekomen, dit laatste stukje moet heel moeilijk voor haar zijn.
Lijkt mij een kwestie van ontzettend veel geduld en lange adem.

noviceh

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:54

Kon de tandarts geen advies geven tav het bit?

xLeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:56

Het horse&More Danger bit is misschien ook wel wat voor je!
Ik heb hem zelf ook en het werkt heel goed.
Op het eerste gezicht is een Danger-bit niet te onderscheiden van een normale dubbelgebroken watertrens. Het is echter een correctie- en trainingsbit, dat bij een bepaalde hoek blokkeert en dan functioneert als een stang.
In de praktijk zet deze werking zich zeer voorzichtig in, omdat het bit bij normale omstandigheden erg goed in de mond ligt. Alleen als het paard zich verzet tegen de inwerking van de ruiter zal de intensievere en effectievere werking optreden omdat het mondstuk verstijft.
Dubbel gebroken, RVS edelstaal. En misschien een tandarts bijhalen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:57

Ik heb het verhaal wel gelezen, maar poehoe wat gaat dit een lange en moeilijke weg worden.
Dit paard is twee jaar lang gereden met een slof, dus zowel ruiter als paard zijn daar nu op gaan vertrouwen (daarom dat van zodra die eraf gaat, het hoofd de lucht in schiet). Om die gewoonte nu te doorbreken zul je zelf veel geduld moeten uitoefenen en niet verwachten dat je binnen een halfjaar een perfect ontspannen, nageeflijk paard hebben.
Ik zou er dus gewoon een simpel trensje in hangen en beginnen met rijden. Les nemen en je inlezen in wat dressuur is en wat het inhoudt.
De slof is eigenlijk een hulpmiddel, iets tijdelijk, voor jou en je paard is het een steun en toeverlaat geworden. Daar moet je echt vanaf nu.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:58

xLeo schreef:
Op het eerste gezicht is een Danger-bit niet te onderscheiden van een normale dubbelgebroken watertrens. Het is echter een correctie- en trainingsbit, dat bij een bepaalde hoek blokkeert en dan functioneert als een stang.In de praktijk zet deze werking zich zeer voorzichtig in, omdat het bit bij normale omstandigheden erg goed in de mond ligt. Alleen als het paard zich verzet tegen de inwerking van de ruiter zal de intensievere en effectievere werking optreden omdat het mondstuk verstijft.
Dubbel gebroken, RVS edelstaal.

Ik neem aan dat je een ongebroken bit bedoelt in plaats van een stang?

xLeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:01

xMathilde schreef:
xLeo schreef:
Op het eerste gezicht is een Danger-bit niet te onderscheiden van een normale dubbelgebroken watertrens. Het is echter een correctie- en trainingsbit, dat bij een bepaalde hoek blokkeert en dan functioneert als een stang.In de praktijk zet deze werking zich zeer voorzichtig in, omdat het bit bij normale omstandigheden erg goed in de mond ligt. Alleen als het paard zich verzet tegen de inwerking van de ruiter zal de intensievere en effectievere werking optreden omdat het mondstuk verstijft.
Dubbel gebroken, RVS edelstaal.

Ik neem aan dat je een ongebroken bit bedoelt in plaats van een stang?

Ja het is gewoon een gebroken bit alleen als het paard zit verzet word het zelf maar ongebroken zodat je iets meer te zeggen hebt. Het scheelt wel een beetje. Ik gebruik hem altijd in het bos of met springen als ze dat niks doen ligt het bit gewoon fijn in de mond . En als ze bijvoorbeeld iets willen proberen om weg te rennen kun je ze met minder kracht tegen houden.
Laatst bijgewerkt door xLeo op 27-06-13 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:02

Met het bit dat xLeo beschrijft (is er ook in enkelgebroken watertrens) hebben wij erg goede ervaringen. Dit bit is in sommige opzichten misschien nog wel milder dan een gewone watertrens maar ze komen er goed op terug. Om de overgang van slof naar geen hulpteugel iets te vergemakkelijken zou je tijdelijk met een thiedemanteugel kunnen gaan rijden. Die kan je niet te strak pakken zoals je nu met de slof doet en grijpt alleen in als je paard echt zijn koppie er op zet. Maar ik zou alles toch alleen onder goede begeleiding doen om het vertrouwen tussen jullie niet te beschadigen en om ongelukken te voorkomen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:02

Ik heb ook bij een boer op een friese fokmerrie gereden en dat ging prima hoor. Ook zij is soms heel erg heet, maar ik stuur haar rond op een ongebroken watertrens. Daar loopt ze het allerbeste op, en is in de basis een vriendelijk bitje. (Maar dat blijft natuurlijk altijd afhankelijk van de hand van de ruiter.)

Maar ik denk dat je de nageeflijkheid heel even op de lange baan planning moet schuiven. Als ze zo heet is zou ik eerst werken aan de rust en de ontspanning. Ben je je bewust van je ademhaling? Zorg dat je rustig en diep in- en uit ademt, dat heeft vaak een goede uitwerking op je paard.

Ik denk trouwens wel pianohandjes te zien, daardoor werk je ongemerkt toch wat strenger in. Dus probeer die rechtop te houden!

xLeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:03

blue_sky schreef:
Met het bit dat xLeo beschrijft (is er ook in enkelgebroken watertrens) hebben wij erg goede ervaringen. Dit bit is in sommige opzichten misschien nog wel milder dan een gewone watertrens maar ze komen er goed op terug. Om de overgang van slof naar geen hulpteugel iets te vergemakkelijken zou je tijdelijk met een thiedemanteugel kunnen gaan rijden. Die kan je niet te strak pakken zoals je nu met de slof doet en grijpt alleen in als je paard echt zijn koppie er op zet. Maar ik zou alles toch alleen onder goede begeleiding doen om het vertrouwen tussen jullie niet te beschadigen en om ongelukken te voorkomen.

Helemaal mee eens! Ik heb ook goede ervaring met de Thiedenman teugel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:05

Een trens kan nóoit veranderen in een stang ;)
Nou moet een ongebroken bit ook maar net werken natuurlijk, mijn paard gaat er echt compleet op in de staak.

Een Thiedeman is gewoon een slof voor beginners imo. Sorry. Je hebt zelf niks in de hand en kunt niet beslissen of je hem op dat moment losser of vaster wilt.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:07

In je profiel staan daarom wel hele mooie foto's! Zonder slof! Misschien omdat ze zo lang gereden is met slof dat ze gewoon niet weet waar ze haar hoofd moet houden wanneer de slof er af is.
Ik denk dat er best wat goede tips zijn gegeven dus ik hoop dat je er wat mee kan. Hou je ons op de hoogte? :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:18

Ik denk dat je zelf ook een stuk basis mist, en dat dit nu tegen jou en je paard werkt. Je hebt een vlug paard, dat je nu op de hand (bit) probeert terug te nemen, terwijl je het op je zit terug zou moeten rijden. Daarnaast is dat vlugge vooral in spanning. Wellicht snapt het paard nog steeds niet wat je wilt? Ik zie stap, draf en galop. Pas na een ontspannen stap ga je werken aan een ontspannen draf. Als dat gaat, dan aan een ontspannen galop. Je begint niet met het 1 als het ander nog niet bevestigd is. Het paard moet je immers eerst begrijpen en vertrouwen voordat je aan een snellere gang toe bent.

Blijf voorlopig dus in stap, en ga daar op het bit dat je nu hebt werken aan de ontspanning. Dat zijn dus ook veel zijgangen, wendingen en overgangen van gewone stap naar middenstap. Hou het paard in het hoofd wel bezig. Als daar ontspanning te rijden is, dan langzaam naar draf, en dan echt het type sukkeldraf. Dit paard gaat toch wel lopen als het nodig is, dus train op alles wat langzaam en sloom gaat. Als daar ontspanning is, dan ga je het tempo opvoeren. En als dat (maanden later) lukt, ga je de galop pakken. Op die manier is er altijd een punt te vinden waar je terug kunt naar de ontspanning. Nu is alles spanning, en in dit soort spanning leert een paard niets (goeds).

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:25

Gezien je verhaal heb je al een aardige geschiedenis met deze merrie.

Ik vroeg mij af waar is jou instructructie in dit verhaal, want twee jaar rondsloffen op een slofteugel omdat anders de ontspanning er niet in te rijden is...........hoeft niet alleen een probleem van het paard te zijn, maar kan ook heel goed een combi van jullie beiden zijn. Een slofteugel is imo de 'makkelijkste' weg om te werken aan een probleem.

Met mijn eigenwijze en onstuimige koudbloed heb ik een tijd lang in pension gestaan bij een faciliteit met een niet omheinde dressuurring. Ontspanning was ver te zoeken en ook ik koos uiteindelijk voor de makkelijkste weg en mijn eigen veiligheid...'de hulpteugel'. Bij het minste of geringste was er spanning, zette hij het op een rennen, werd onbestuurbaar, nam niet geplande bochten en rende zo de bak uit naar stal. Dierenarts, osteo, zadelmaker alles is langs geweest, maar er was niets opmerkelijks te constateren. uiteindelijk durfde ik niet meer zonder te rijden........en ach als we het rijden zo leuk hielden. Als snel kreeg ik het vermoeden dat het te maken had met een gebrek aan respect, hij maakte simpel weg gebruik van de deuk in mijn vertrouwen en mijn spanningen deden daar nog een schepje bovenop. We zijn vol aan de bak gegaan wat betreft lessen en die extra hulpteugel heb ik doorgeknipt en weg gegooid. Ik ben van stal geswitcht voor mijn eigen vertrouwen (hek om de rijbak).Het was een lange weg, waar we het vertrouwen in elkaar weer moesten vinden...........maar alles op een dubbel gebroken bitje.....en we zijn er ook gekomen :). Met dat bitje doe ik niets, hij reageert voledig op mijn zit. Kan hem inmiddels ook prima ontspannen rijden met een touwtje om zijn nek
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 27-06-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:27

Tja... Mijn 'fries' is ook heet.
Maar daar profiteer ik juist van. En die rijd ik gewoon met een enkel gebroken dikke bustrens. Een van de vriendelijkste bitjes..

Op deze foto's die ik nu ziet, loopt ie totaal niet ontspannen.

Wat voor oefeningen doe je zowel met hm?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:30

Les nemen, cap op en een kneveltrens zou allicht helpen. ;)
super mooie fries iig ;)

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:52

Helemaal opnieuw beginnen, leren hoe het wel moet en vooral die slof ergens ver weg in de kast hangen. Ik zou geen geld in een nieuw bit investeren, maar in een (andere) instructie!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:26

Wat DanaDeen zegt, ik heb mijn fries ook een tijdje met slof gereden omdat hij zo heet was, maar ik kwam er al snel achter dat ik zelf niet wilde dat dit de manier was waarop ik hem wilde blijven rijden.
Bij mij was het het probleem dat het paard nog geen vertrouwen in mij had ik ben dus begonnen met grondwerk hierdoor zijn we elkaar meer gaan vertrouwen en respecteren dit hielp al heel erg!
In jou geval zal ik idd eens goed les nemen op je onafhankelijke zit en hulpen!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:48

Bedankt weer voor het commentaar :)
In die 2 jaar slof heb ik wel degelijk een instructrice gehad.
Zij heeft er zelfs een maand op gereden om er wat knoppen op te krijgen zodat ik ook wat meer been kon gaan geven.
En zodat mijn zit rechter kon zijn, omdat Elbrichje helemaal naar binnen viel en ik dat niet recht kon krijgen.
Het heeft veel gedaan maar ook zei zegt... "je hebt echt een heel moeilijk paardje"...
Zoals ik al zei, geen 1 paard is hetzelfde en reageert hetzelfde.
Slof is misschien niet ideaal.. maar op den duur gaat ze wel naar beneden en meer ontspannen.
Maar jullie gaan wel allemaal van 1 momentopname af zeg... tjonge...

Zo beter dan?? ;)
Ow... me foto is te groot... kan hem niet plaatsen :(

Er moet ook nog een ding beseft worden, niet iedereen heeft een sok met geld thuis liggen om met regelmaat te lessen.
Ik werk 50 uur in de week om mijn paardje te kunnen onderhouden en daar ben ik al heel erg blij mee.
Dus nee, wekelijks lessen zit er voor mij niet in.
We gaan nog steeds in een stijgende lijn... jullie moesten eens weten... dus helemaal opnieuw beginnen vind ik dan ook een beetje te ver gaan en lichtelijk overdreven.
Vind het prima om commentaar te krijgen maar heb wel mijn bericht geplaatst omdat ik tips en informatie wou over bitten en niet dat mijn complete rijstijl afgekeurd zou worden.
Ieder paard, iedere ruiter en elke combinatie heeft een andere manier van aanpak, niet alles en iedereen over 1 kam scheren a.u.b.
En er staat ook duidelijk in mijn verhaal dat mijn paard er bijna een jaar uit heeft gelegen met een flinke beenblessure (door prikkeldraad heen gesprongen).
Dus nee, ik rij geen 2 jaar met een slof!
Maar veel tips ga ik wel wat mee doen, ga haar zaterdag eerst eens goed longeren... en dan ZONDER slof of met mijn tiedeman erop.
Kijken hoe ze daar op reageert.
Vrijdag ga ik langs de ruitersportzaak, toch informatie op doen over verschillende bitten.
Bedankt allemaal.... :)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:49

Ook heb ik een tijdje aan de beginselen van vrijheidsdressuur gedaan.. ook om het vertrouwen te vergroten.. toen we in ons revalidatieproces zaten.. maar ik kan geen instructrice vinden in de buurt die voor niet al teveel geld mij verder helpt daarin.. dat vind ik jammer..
Anders was ik daar ook zeker mee doorgegaan... dus mochten jullie daarin tips hebben... ook welkom...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:59

Ik vind t een beetje raar dat jij een topic opens en vraagt op meningen. Vervolgens zelf foto's plaatst, en dan zeggen dat wij allemaal afkappen op een momentopname?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:05

Dit is nu een typisch voorbeeld van verkeerd slofgebruik.
Het paard word naar beneden gedwongen,de slof werkt hier niet als begrenzer
Daarom is het ruggebruik zonder slof net zo fout als met slof.Een ander bit gaat in dit geval niet helpen.Paard moet er eerst door zijn,daarmee bedoel ik echt soepel met correct ruggebruik lopen.
Ik denk dat een goede instructrice beter gaat werken dan een bepaald bit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:10

Ik vind het jammer dat de goedbedoelde tips zo afgeschoten worden.

Waarom denk jij dat je niet bij nul moet beginnen? Je zegt in je beginpost zelf dat het paard enkel met het hoofd omlaag loopt omdat de slof eraan hangt. Van zodra die afgaat, gooit ze haar hoofd omhoog. Een paard dat met strakke rug het hoofd in de lucht gooit, noem ik bij nul beginnen.

En zoals eerder gezegd. Als er een bit bestaat waarop een paard meteen nageeflijk en ontspannen loopt dan zou iedereen wel zo een bit aanschaffen. Daarom dat de meeste mensen met een simpel trensje beginnen en pas daarna verder gaan zoeken naar iets anders moest het nodig zijn.

Want weet, met hulpteugels en sterkere bitten drijf je jezelf in het nauw. Want hoe zwaar wil je dan gaan? Straks heb je het zwaarste trensbitje in en dan? Wat als dat niet werkt?