Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xLeo schreef:Het horse&More Danger bit is misschien ook wel wat voor je!
Ik heb hem zelf ook en het werkt heel goed.
Op het eerste gezicht is een Danger-bit niet te onderscheiden van een normale dubbelgebroken watertrens. Het is echter een correctie- en trainingsbit, dat bij een bepaalde hoek blokkeert en dan functioneert als een stang.In de praktijk zet deze werking zich zeer voorzichtig in, omdat het bit bij normale omstandigheden erg goed in de mond ligt. Alleen als het paard zich verzet tegen de inwerking van de ruiter zal de intensievere en effectievere werking optreden omdat het mondstuk verstijft.
Dubbel gebroken, RVS edelstaal.
xMathilde schreef:xLeo schreef:Het horse&More Danger bit is misschien ook wel wat voor je!
Ik heb hem zelf ook en het werkt heel goed.
Op het eerste gezicht is een Danger-bit niet te onderscheiden van een normale dubbelgebroken watertrens. Het is echter een correctie- en trainingsbit, dat bij een bepaalde hoek blokkeert en dan functioneert als een stang.In de praktijk zet deze werking zich zeer voorzichtig in, omdat het bit bij normale omstandigheden erg goed in de mond ligt. Alleen als het paard zich verzet tegen de inwerking van de ruiter zal de intensievere en effectievere werking optreden omdat het mondstuk verstijft.
Dubbel gebroken, RVS edelstaal.
Ik neem aan dat je een ongebroken bit bedoelt in plaats van een stang?
blue_sky schreef:Met het bit dat xLeo beschrijft (is er ook in enkelgebroken watertrens) hebben wij erg goede ervaringen. Dit bit is in sommige opzichten misschien nog wel milder dan een gewone watertrens maar ze komen er goed op terug. Om de overgang van slof naar geen hulpteugel iets te vergemakkelijken zou je tijdelijk met een thiedemanteugel kunnen gaan rijden. Die kan je niet te strak pakken zoals je nu met de slof doet en grijpt alleen in als je paard echt zijn koppie er op zet. Maar ik zou alles toch alleen onder goede begeleiding doen om het vertrouwen tussen jullie niet te beschadigen en om ongelukken te voorkomen.

. Met dat bitje doe ik niets, hij reageert voledig op mijn zit. Kan hem inmiddels ook prima ontspannen rijden met een touwtje om zijn nek