wat kan dit veroorzaken?? (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:52

khorizon schreef:
Op de laagste stand mag er volgens de instructie niet in galop gewerkt worden. En hij mag iets langer zodat hij niet achter de loodlijn komt.

ooh dat wist ik niet? :? En veel langer zal niet gaan. Hij zit zowat al op z'n langst! Groot paard hihi :o

Rindin

Re: wat kan dit veroorzaken?? (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:57

Doet dit paard dit opvallend alleen als ze lang en laag gaat? Dat is op dit filmpje wel zo, maar is het je misschien opgevallen dat dat bij iedere keer struikelen zo is?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:59

@ rindin: hij doet dit ook als hij wat hoger loopt. Maar heb wel het idee dat het vaker gebeurd als hij zijn achterhand meer moet gebruiken!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:06

Ik ken dat van een merrie die ik aan het voorbereiden was om te beleren. Die merrie is atactisch, maar die had wel wat meer symptomen dan die van jou.
Wat er gebeurt als ze over de rug komen is dat het hele zenuwstelsel "op rek komt/aangetrokken wordt", als er ergens in het glijden van de zenuw(en) iets niet helemaal lekker gaat, dan kan dat symptomen geven.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 19:16

oh okee. Dit zou ook kunnen verklaren waarom hij bij het rijden erg slecht voorwaarts is! Nu hopen dat Ellen Kral binnenkort weer bij mij op stal is. Als het goed is wel!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:45

Dat kan, kan zijn dat ie niet graag voorwaarts-neerwaarts gaat. Maar er zijn talloze redenen waarom een paard slecht voorwaarts is... Dat kan van pijn, tot rijtechnisch, tot niet passend zadel gaan.
Ik zou hem absoluut even door een kundig iemand laten onderzoeken. Wat is Ellen Kral?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:01

ja kan inderdaad vanalles zijn.. aan het voorwaarts-neerwaarts ligt het in ieder geval niet want ik geef hem nu tijdens het rijden van voren alle ruimte zodat ik hem op geen enkele manier 'tegenhoud'. Ellen Kral is DA en Acupuncturist. Zij komt elke 6 weken bij ons op stal en is iedere 2 weken in de kliniek in Roosendaal. Veel paarden bij mij op stal hebben baat gehad bij haar behandeling dus hopelijk komt er wat uit!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:14

Ik heb ook het filmpje bekeken maar deed dit na het lezen van al de gekregen reacties.
En ja , ik zou hier ook zeker al beginnen met die pesoa even weg te halen en stop hem heel diep ergens in een kast.
het paard neemt nu niets stelling aan, het paard gaat constant in verzet en trekt tegen, paard probeert ook heel de tijd buitenstelling aan te nemen.
Dit is fout longeer-werk.
Eerst ervoor zorgen dat het paard wil nageven, eerst laterale flexie, dan pas verticale en nu ben je dus net omgekeerd bezig, dat werkt nooit.
Uiteraard staat dit dan los van het feit dat er mssn ook medisch mssn een probleem zou kunnen zijn, maar da's niet echt mijn expertise.
Dwang hoeft niet altijd fout te zijn, in mijn ervaring gebruik ik zelf ook soms wel eens dwangmiddelen, maar in deze situatie is deze benadering van het probleem niet de juiste.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:21

aeolusnr1 schreef:
Ik heb ook het filmpje bekeken maar deed dit na het lezen van al de gekregen reacties.
En ja , ik zou hier ook zeker al beginnen met die pesoa even weg te halen en stop hem heel diep ergens in een kast.
het paard neemt nu niets stelling aan, het paard gaat constant in verzet en trekt tegen, paard probeert ook heel de tijd buitenstelling aan te nemen.
Dit is fout longeer-werk.
Eerst ervoor zorgen dat het paard wil nageven, eerst laterale flexie, dan pas verticale en nu ben je dus net omgekeerd bezig, dat werkt nooit.
Uiteraard staat dit dan los van het feit dat er mssn ook medisch mssn een probleem zou kunnen zijn, maar da's niet echt mijn expertise.
Dwang hoeft niet altijd fout te zijn, in mijn ervaring gebruik ik zelf ook soms wel eens dwangmiddelen, maar in deze situatie is deze benadering van het probleem niet de juiste.

Los van de manier van longeren (paard doet het ook ohz!); zo door de achterbenen zakken gebeurt i.m.o. niet bij een paard dat 100% in orde is. Helemaal niet als het regelmatig gebeurt.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 10:35

wat Rindin ook al duidelijk probeert te maken: Hij doet dit ook ZONDER PESSOA en TIJDENS HET RIJDEN. En nu a.u.b. geen gezeik meer over gebruik van een pessoa. Het gaat hier om iets medisch..

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:59

Mijn merrie deed dit dus ook. Zij is in eerste instantie behandeld door een manueel therapeut {tevens dierenarts}, die beweerde dat het in het si gewricht zat. Bekken scheeft etc. etc. Twee keer behandeld en ik moest d'r longeren, lang en laag. Helaas werd het steeds erger. Uit nader onderzoek bleek dat ze een vrij ernstige blessure aan de kruisband had. Paard liep niet kreupel en liep op dat moment op M/Z nivo. Longeren heeft alles erger gemaakt. Ze had alleen mogen stappen op een harde ondergrond. Inmiddels weet ik dat veel "krakers" {ook de op bokt heel goed aangeschreven chiropractorts, manueel therapeuten, osteopaten etc....en ook die daarnaast zelf dierenarts zijn!!!!} een knieprobleem slecht herkennen en zich vol overgave storten op het behandelen van SI gewrichten, bekken, wervels etc. Dus ik kan je alleen maar adviseren: laat eerst een goed kreupelheidsonderzoek doen!!!! En dan met name de knie goed na laten kijken, want als daar een blessure zit, dan zal een paard zich scheef gaan zetten en krijgen ze uiteraard problemen in het bekken en SI gewricht gebied. Het zogenaamde rechtrichten geeft bij een dergelijke blessure ook alleen maar meer schade!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:11

Iedereen is het er zeker over eens als er medisch iets niet in orde is dan is dat natuurlijk het eerste punt waar aan gewerkt dient te worden, dat is zonder twijfel zo.
Maar zeker bij een medisch probleem en zeker in dit geval hier is het gebruik van de pessoa niet het juiste hulpmiddel, ik vrees ook alleen maar dat dit het enkel en alleen erger zal maken.
Je stelt hier op een forum een vraag, en dan ga ik er toch van uit dat je ook antwoorden verwacht, als die dan afwijken van hetgeen jij zelf denkt is dit niet per definitie verkeerd, stel je geest open en denk er op zijn minst ook over na.
Zinnen gebruiken als "aub geen gezeik over het gebruik van een Pessoa" geeft aan dat je eigenlijk geen enkel advies wil, behalve al wat je tot nu toe zelf al kent, dan sta je echt niet open voor een eventueel andere kijk op wat er allemaal misloopt.
En als je zeker weet dat het probleem enkel iets medisch is, dan is de vraag hier stellen een beetje een belachelijke zet, wij zijn geen dierenartsen, en met een medisch probleem moet je bij die mensen aankloppen.

Jessica_R schreef:
wat Rindin ook al duidelijk probeert te maken: Hij doet dit ook ZONDER PESSOA en TIJDENS HET RIJDEN. En nu a.u.b. geen gezeik meer over gebruik van een pessoa. Het gaat hier om iets medisch..

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 18:38

Ik sta zeker wel open voor wat anderen zeggen of denken, maar het zou fijn zijn als andere reacties boven die je zelf plaatst ook gelezen worden. Dit voorkomt dat 5 keer wordt gezegd dat pessoas niet goed zijn als hulpmiddel!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:41

dat paarden door een been zakken gebeurt wel vaker wanneer ze nog niet ver gevordert zijn in hun rechtrichtende training.
dat is gewoon zijn zwakkere been, hoeft niet persee iets te zijn om je druk over te maken

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:45

ik zou hem zeker even laten nakijken. Mijn merrie had ook dit ook en later bleek dat zij eeen zenuw in de hals beschadigd heeft waardoor ze de sport niet meer in kan.
zij ging ook vaak door de achterhand heen en was totaal niet voorwaarts.

ik zou hem goed laten nakijken zodat je duidelijkheid kunt krijgen ;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:46

midgie schreef:
Sorry ik word hier altijd een beetje naar van, ten eerste longeer je paard nooit met bit in,
Ten 2de leer longeren, dit is je paard rond laten rennen zonder enig idee waar jij mee bezig ben, pessoa is een behoorlijk dwang middel, leer longeren vanuit je gevoel.
Een paard is niet lui een lui paard is vaak een stijf paard, dus zorg als trainer dat je je paard gymnastiseert, ook weer vanuit je hand en niet met dwangmiddelen eraan.

Dat hij doro zijn achterbenen zakt is niet zo gek als je uit balans word gehaald door die pessoa, na dat hij uit balans raakt drukt hij gelijk zijn rug weg om weer in balans te komen, dus haal dat ding er eens af en haal het bit eruit, pak een kaptoom , knip de klip aan de middelste ring en ga eens vanuit de hand werken aan stelling en buiging, wat is het doel van longeren, het binnen achterbeen sterker maken, met de pessoa kan het paard ook niet buigen want zijn rotatie word geblokt door de buiten teugel, ook de stelling krijg je op deze manier niet voor mekaar zeker niet met bit in, want er komt te veel druk op de onderkaak, waardoor het paard zich vast zet in zijn schoft dus zo kun je nooit de rug en achterbenen bereiken, dus ja als je je paard goed wil houden in zijn lijf leer dan longeren en gooi die pessoa weg , niet verkopen want dan is een ander paard weer de dupe.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpenb.nl daar staan mensen die jou kunnen leren longeren op een goeie paardvriendelijek manier en als je bij mij in de buurt woont, zou ik zeggen kom eens lang en kijk eens mee hoe ik longeer, zelfs de schouder binnen en travers op de volte is mogelijk,maar dan zul je er tijd in moeten steken, en als je dat hebt krijg je een fijn lopend paard die voor je wil werken omdat hij soepel in zijn lijf is en niet een paard wat lui lijkt , want hij lijkt lui omdat hij het gewoon niet kan in zijn lijf , dus hij accepteert wat er met hem gebeurd om te overleven dus automatische piloot en die paarden verliezen hun energie in het werken,

hoezo zonder bit longeren ??? er word je wat gevraagd en dan zeg je niets meer..
en ik vind je commentaar onterecht, ze vraagt niet om commentaar ze vraagt wat het kan veroorzaken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:46

Wat vreemd dat midgie niet nader komt verklaren waarom je een paard niet met bit....Met oog op het woord NOOIT....mag longeren.

Broodje aap...Jam jam jam.

Sorry hoor.

Dit ziet er prima uit, en absoluut ongedwongen. Paard dat gedwongen is, gooit kop de lucht in en drukt zijn rug weg. Ik zie een paard die de rug WEL gebruikt.

Met het been, ik zou het niet weten. Maar ik zou je film naar verschillende mensen sturen: Vee arts, Osteopaat, fysiotherapeut en trainers.
Het kan iets simpels zijn als mineralen of vitaminen tekort, magnesium tekort. Maar hij kan ook wat slapjes zijn van achteren.

Omdat je het niet weet, en het beter is om niet van wal naar de sloot te gaan, adviseer ik je dit wat hierboven staat, Vee arts, osteo...en dat soort mensen.

En dat longeren met bit? 99% van de bit ruiters doet dat. En velen doen dit correct.
Zoals lammert haamstra zegt: Gebruik de longeerlijn aan het bit alleen tot beperkingen. Ga het niet als enkele lijn stuurmiddel gebruiken, niet de rem, of naar binnen halen.
Dubbele lijnen zijn daar geschikter voor.

Heb je wel eens dubbele lijnen gedaan? Met goede instructie kan je daar ook veel mee.
Zowel MET bit, als zonder bit....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:57

Ik denk dat je probleem regelmatig voorkomt bij KWPNers en waarschijnlijk ook bij volbloeds, voorzover ik weet komt het door het infokken van het Engels volbloed in de KWPN.
Voorzover ik gehoord heb zijn kniebanden losser dan hoort.
Mijn ervaring is dat het zich vertoont als je paard juist gereden word of gelongeerd.
Het buigt dan in de knieën, deze gaan "van slot af" en het paard valt dan in de dijspieren die hier niet op getraind zijn, ik denk mogelijk zoals bij ons als iemand onverwacht in onze knieholte drukt als we recht op staan.
Als je doorgaat op de manier waarop je nu werkt worden de dijspieren vanzelf sterker en, is mijn ervaring, vangt het paard zich steeds beter op.
Je bent gewoon goed bezig.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 22:12

Simpelman schreef:
Ik denk dat je probleem regelmatig voorkomt bij KWPNers en waarschijnlijk ook bij volbloeds, voorzover ik weet komt het door het infokken van het Engels volbloed in de KWPN.
Voorzover ik gehoord heb zijn kniebanden losser dan hoort.
Mijn ervaring is dat het zich vertoont als je paard juist gereden word of gelongeerd.
Het buigt dan in de knieën, deze gaan "van slot af" en het paard valt dan in de dijspieren die hier niet op getraind zijn, ik denk mogelijk zoals bij ons als iemand onverwacht in onze knieholte drukt als we recht op staan.
Als je doorgaat op de manier waarop je nu werkt worden de dijspieren vanzelf sterker en, is mijn ervaring, vangt het paard zich steeds beter op.
Je bent gewoon goed bezig.

Bedankt voor de heldere uitleg! Het lijkt idd zo iets te zijn als jij omschrijft. Hij is ook nog maar 5 jaar en wordt pas sinds een half jaartje wat fanatieker gereden. Daardoor ontbreekt het wel wat aan sterkte in de achterhand en rug. Daarom zijn we ook gaan trainen met pessoa.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:16

Hoi,

Kan verschillende oorzaken hebben mijns inziens. Paard dat ik heb gehad ging ook vaker door de knie; bleek last te hebben van een "losse knie" (zwakke kniebanden). Zag je vooral bij overgangen terug (van galop naar draf). Paard van mijn zus zakte ook vaker door de knieen, bleek lichte ataxie te zijn doordat 2 nekwervels niet meer goed waren waardoor de zenuwgeleiding niet goed verliep.
Kunnen dus verschillende oorzaken zijn. Ik zou idd de da er eens naar laten kijken en dan specifiek de knie, nek en rug.

Kan ook natuurlijk gewoon een lichte verstapping zijn waardoor ze de kniebanden wat verrekt heeft, hoeft niet altijd wat ernstigs te zijn.

Veel succes ermee!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:18

Bij mijn paard was het toen een kwestie van de achterhand sterker maken (balkjes lopen en veel heuveltjes en overgangen rijden) Zou ik natuurlijk alleen doen als medisch alles uitgesloyen is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:18

midgie schreef:
Sorry ik word hier altijd een beetje naar van, ten eerste longeer je paard nooit met bit in,
Ten 2de leer longeren, dit is je paard rond laten rennen zonder enig idee waar jij mee bezig ben, pessoa is een behoorlijk dwang middel, leer longeren vanuit je gevoel.
Een paard is niet lui een lui paard is vaak een stijf paard, dus zorg als trainer dat je je paard gymnastiseert, ook weer vanuit je hand en niet met dwangmiddelen eraan.

Dat hij doro zijn achterbenen zakt is niet zo gek als je uit balans word gehaald door die pessoa, na dat hij uit balans raakt drukt hij gelijk zijn rug weg om weer in balans te komen, dus haal dat ding er eens af en haal het bit eruit, pak een kaptoom , knip de klip aan de middelste ring en ga eens vanuit de hand werken aan stelling en buiging, wat is het doel van longeren, het binnen achterbeen sterker maken, met de pessoa kan het paard ook niet buigen want zijn rotatie word geblokt door de buiten teugel, ook de stelling krijg je op deze manier niet voor mekaar zeker niet met bit in, want er komt te veel druk op de onderkaak, waardoor het paard zich vast zet in zijn schoft dus zo kun je nooit de rug en achterbenen bereiken, dus ja als je je paard goed wil houden in zijn lijf leer dan longeren en gooi die pessoa weg , niet verkopen want dan is een ander paard weer de dupe.
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpenb.nl daar staan mensen die jou kunnen leren longeren op een goeie paardvriendelijek manier en als je bij mij in de buurt woont, zou ik zeggen kom eens lang en kijk eens mee hoe ik longeer, zelfs de schouder binnen en travers op de volte is mogelijk,maar dan zul je er tijd in moeten steken, en als je dat hebt krijg je een fijn lopend paard die voor je wil werken omdat hij soepel in zijn lijf is en niet een paard wat lui lijkt , want hij lijkt lui omdat hij het gewoon niet kan in zijn lijf , dus hij accepteert wat er met hem gebeurd om te overleven dus automatische piloot en die paarden verliezen hun energie in het werken,

_/-\o_ :') :D :+ _O- := longeren slecht met een bit? :P hoe dacht je datdat met voltige gaat, bitloos? :+
zou dit paard laten controleren door een dierenarts, vooral op de knie. zou ook bijv. zijn staart op tillen, en kijken wat ie doet. ( ataxie, maar dan is het al best ver ) en nog wat testjes.
Laatst bijgewerkt door unihorses op 28-06-13 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:19

volgens mij is het juist niet goed om te longeren als er sprake is van losse kniebanden...rechte stukken met veel overgangen.Buitenritten.

De draver van mijn vriendin doet dit ook,ik dacht dat het de knie was.Maar na foto's en echo's bleek dit niet het geval te zijn.
Het kan in het bekken zitten of in de ischias zenuw,die af en toe beknelt zit.Dat was bij de draver dan het geval.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 07:44

Bedankt allemaal voor de tips! Ikzal het zeker meenemen.

HBZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:53

Bekijk je paard een goed aan de hand in stap, laat iemand anders stappen met je paard op een rechte lijn. En ga zelf naar de passen kijken, zijn de passen achter even groot? ( dit bekijk je van de zijkant) en ga dan achter je paard lopen en kijken of de heupen even veel zakken, zakt de ene heup meer dan de andere, of is 1 pas kleiner dan de andere, dan is je paard niet recht.

Zelf zou ik er zeker even na laten kijken, je paard toont duidelijk verzet nadat hij zakte.