5 jarig paard mak maken ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:34

Mijn paardje wordt 7 in juli, hij is bij mij sinds hij iets ouder was dan anderhalf jaar, hij is altijd gevoelig/angstig tot zeer onderdanig geweest, maar je kon ermee knuffelen, poetsen, braaf bij de smid, in okt heb ik noodgedwongen mijn ouder paard, zijn maatje door koliek moeten laten inslapen, hierna is zjin gedrag naar mij toe compleet veranderd, ik was de boeman, hij hield me de hele tijd in het oog, wilde wel naar mij toekomen maar er weerhield hem steeds iets, hij vertrouwde het niet, als we dan dicht in mekaars buurt waren, moest er eerst de spanning eraf vloeien, dat duurde soms wel meer dan een half uur.

Doordat ik 2 jonge kinderen heb, 1,5 en 5,5 jaar heb ik niet veel met hem gedaan tijdens zijn vorige levensjaren. Dit jaar doe ik beroep op een instructeur die aan huis komt, het paard zelf is helemaal veranderd, werkt enorm graag mee, hij is enorm gevoelig, maar wil echt meewerken, zolang je zijn grenzen met beetjes verlegt, en op zijn tempo nieuwe dingen aanbrengt, werkt het.

Zelf koester ik de hoop dat ik in het najaar ermee kan gaan wandelen onder zadel. Hij verdraagt de ruiter goed. Zoals het nu uitziet lijkt het een haalbare kaart. Als je training aanpast aan het tempo van het leervermogen van het paard, het paard sneller gaat meewerken, paarden zijn tenslotte super nieuwsgierige wezens, en de meesten werken graag voor de mens.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 27-06-13 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:41

Ik reed onze paarden altijd met 4 jaar in, ben er paar jaar tussenuit geweest nu hebben we een 8 jarige Belg en die is zeer lastig te beleren, dus vanaf morgen eerst grondwerk want ze accepteerd net t zadel en voor de rest niks! In het begin deed ze t prima, zadel ligt goed, maar nu begint ze met steigeren en bokken ze is helemaal nagekeken!

GeorgetteB

Re: 5 jarig paard mak maken ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:00

Ik denk dat je eerst een band op moet bouwen. Ga inderdaad in het weiland zitten en lees een blad. Waarschijnlijk is het beest zelf nieuwsgierig genoeg om na een lange tijd toch bij je te gaan kijken. Hierna kan je altijd nog overwegen om grondwerk te gaan doen. Ik heb vroeger join-up gedaan met de pony die ik heb ingereden. Maar eerst die band en het vertrouwen dat je niets dan goed met haar wilt!

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 13:50

montyjansen schreef:
Er zijn ook ruiters eigenaren die al jaren met paarden om gaan en nog steets paarden niet goed behandelen, niet iedereen kan op een goede manier om gaan, ook met normale paarden niet, jammer dat men zo vaak iemand de grond in werk, gewild of ongewild, iemand die een paar maanden/jaar ondergoede begelijding met paarden om gaat is vaak beter dan jaren ervaring zonder begelijding, omdat het perongelijk is goed gegaan met een paard. jammer word ik best ;( van.

Fijn om zo'n reactie te lezen ! :)

Citroen6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 13:51

GeorgetteB schreef:
Ik denk dat je eerst een band op moet bouwen. Ga inderdaad in het weiland zitten en lees een blad. Waarschijnlijk is het beest zelf nieuwsgierig genoeg om na een lange tijd toch bij je te gaan kijken. Hierna kan je altijd nog overwegen om grondwerk te gaan doen. Ik heb vroeger join-up gedaan met de pony die ik heb ingereden. Maar eerst die band en het vertrouwen dat je niets dan goed met haar wilt!

Ja inderdaad, die band opbouwen ben ik nu druk mee bezig, voor dit topic was ik al gestart met het elke dag naar haar toe gaan. Nu 2 weken doe ik dat en ik merk al degelijk verandering dat is fijn, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Nu ga ik over 2 weken 8 dagen op vakantie zal dit dan weer minder worden?

GeorgetteB

Re: 5 jarig paard mak maken ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:39

Ik denk dat je iets achteruitgang kan verwachten. Maar opzich niet veel, paarden weten wie je bent ;)

HappyHarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:57

Heb je weleens aan join-up oefeningen gedacht. Dit zijn oefeningen nagebootst uit de natuur. Je moet ze in dit geval niet helemaal doen, niet uit de kudde jagen. Ik heb het onlangs toegepast met een angstige merrie. Ik kon haar niet aanraken, na een half uur liet ze mij haar tussen de ogen kriebelen, het gebied wat een paard niet kan zien en er op vertrouwd dat je geen kwade bedoelingen hebt.