Paard is thuis niet te rijden. Tips gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Paard is thuis niet te rijden. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:03

Bezig blijven is lastig als je paard weg is bij het aandraven ;) Die van mij is snel afgeleid en dan helpt dat wel...

Uit laten razen... tjah, mits gecontroleerd... Ik doe dat ook als mijn pony zich niet laat vangen en weg hobbelt... dan is ie het zo bui als ie niet mag stilstaan ;)

pablo1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:09

ik denk dat het komt omdat dat echt een beetje zijn teretoriem is, hij mag daar altijd rennen als hij dat wil dus waarom niet als er iemand op je rug zit.

ik zou er ook een slof aan doen. De eerste keer als je instructrice er bij is dan kan zij ook ff mee kijken kan je ook niet zo snel iets fout doen.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:15

Ik zou m persoonlijk ook niet laten rennen. Een slof die kan je denk k beter helpen, als je daar goed bij word bergelijd dan is d'r toch niks aan de hand! Ik hoop dat het snel weer over is!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:23

heeft het paard geen last van de ruimte , het weg kunnen.
Je rijdt hem in de wei, eigenlijk is dat zijn vrije plek waar hij kan doen en laten wat die wilt.
En zijn "vrijheid" word "berooft" zodra jij erop stap.

Is er een mogelijkheid dat je een stuk kan afzetten, dat die niet het hele land tot zijn beschikking heeft.
En wat doet hij bij zijn eigenaar, gaat die er ook daarmee vandoor.

En ik zou een andere lesgeefster opzoeken, die op zoek gaat met jou naar de oorzaak, en niet het aanbieden van hulpteugels

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:10

Longeren hoef je toch niet te zien als uitrazen?
Vind het een volwaardige training waar je oa het paard alert op je kan maken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:15

silvia58 schreef:
Poiuytrewq schreef:
Waar zie jij dat ik heb geschreven dat hij onbestuurbaar en niet terug te nemen is dan? Dat 1 ding er niet staat betekend niet dat ik het tegenovergestelde bedoel. Best grappig sommige redenaties.

Misschien is het handig als je de openingspost even leest van de TS :D
Zij geeft nml zelf aan dat ze geen controle meer heeft op het moment dat paard
het hoofd omhoog doet :j
Ik heb niet gezegt dat jij geen controle hebt, want we hebben het immers niet over jou rijkunsten :=

Dus wie leest er nu niet goed ???? Maar ja jij je gelijk hoor _/-\o_ maakt mij niet uit :D

:)* Gelukkig is begrijpend lezen en daarop redeneren iets heel anders dan ergens perongeluk overheen lezen. :+

Juliarks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:27

Wat ik deed met een pony die er vandoor ging:
Laat hem uitrazen als het echt niet anders kan, hij wordt vanzelf een keer moe.
Rijd hem naar beneden, dan kun je hem makkelijker terugpakken. Desnoods gebruik je hulpmiddelen.
Maak een volte als hij te snel wil gaan.
Ga af en toe eens stilstaan in stap en daarna stap je weer rustig aan, probeer dit daarna ook in draf.
Vooral niet zenuwachtig worden, jij bent de baas!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:20

dan kan je wel iedere keer je paard uit laten razen door te longeren, in het begin sta je 10 min, maar eer je een paar maand verder ben, sta je een uur, paard bouwt ook conditie op he. Vind het geen strak plan. Voor een keertje okey...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:28

Laat ook maar.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:47

mss eens proberen met een ander paard erbij, veel figuren blijven rijden

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:04

Misschien zou je in plaats van een slof, een martingaaltje kunnen proberen. Een slof moet je ervaring mee hebben wil je die handig kunnen gebruiken voor het corrigeren van een paard. Met een martingaal kun je weinig fout doen. Even op de juiste maat laten afstellen door je instructrice en wegrijden. Martingaals dwingen je paard als het goed is ook niet met het hoofd omlaag, maar zorgen er voor dat het bit correct blijft inwerken in de mond zodra paarden het hoofd oncontroleerbaar hoog doen.

Zeker omdat het op ander terrein wel goed gaat, is dit misschien nét het kleine steuntje in de rug dat jullie nodig hebben om thuis ook fijn te kunnen rijden. Misschien kan je instructrice ook eens thuis komen? Of doet ze dat al? Wellicht kan zij nuttiger tips geven dan wij op bokt. Maar anders: denk eens over een martingaal.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 17:30

Ik was aan het werk, maar wat een boel reacties zeg! Ik zal even reageren.

Paard laten uitrazen vind ik absoluut geen optie. Ten eerste, zoals hier ook genoemd wordt omdat het gewoon gevaarlijk is en ten tweede weet ik zeker dat het geen enkel nut heeft. Ik ken mn paard en weet dat hij letterlijk zal rennen totdat hij erbij neervalt.

Medisch gezien is er niks aan de hand. De eigenaresse is dierenarts, dus dat stukje is al uitgesloten. Ook gaat hij regelmatig naar tandarts en osteopaat en daar is niks gevonden wat de oorzaak kan zijn voor zijn gedrag.

Over het gebruik van de slof en mijn instructrice. Laat ik vooropstellen dat ik zelf absoluut niet voor het gebruik van hulpteugels ben, zoals ik ook al in mijn OP zei. Ik zou ook nooit zelfstandig met een slof gaan rijden, omdat ik dat gewoon nog nooit gedaan heb. Mocht ik dit een keer gaan doen, dan zal ik dit zeker onder begeleiding doen, maar zoals ik al zei wil ik dit eigenlijk niet proberen! Ik heb het idee dat ik dit patroon op de één of andere manier moet doorbreken, maar weet gewoon niet hoe.
Alle opmerkingen over mijn instructrice skip ik, want de kwaliteit van een instructrice valt niet via internet te beoordelen.

no--a; paard is in stap braaf, stapt in het weiland rustig rond. Echter, zodra ik aandraaf gooit hij zijn hoofd omhoog en begint de ellende. Verder (buiten het weiland) is hij goed aan de hulpen, reageert normaal gesproken ook goed op stemhulpen, maar daar reageert hij in de wei ook niet op. Longeren vooraf heb ik al geprobeerd. Met longeren is hij braaf, maar zodra ik erop zit is het bingo.

Ook veel tips gekregen om paardlief veel te laten schakelen en figuren te rijden, maar dit is dus niet mogelijk aangezien hij het direct doet als ik aandraaf.

Sonja, ik hoop niet dat je mij bedoelt met 'een van die pennyhuppeltjes die niet weten hoe je een slof moet gebruiken' . Ik weet inderdaad niet hoe ik een slof moet gebruiken en dat is dus ook één van de redenen dat ik het niet gebruik. Ik vind je opmerking nogal onbeleefd.

JJane wat jij zegt, dat de wei het paard zijn voortuin is daar zit zeker wat in. Maar het gekke is dus dat hij eerder wel altijd goed te rijden was in de wei. Ik kan me echt niet bedenken waarom dit nu niet meer zo is... En bovendien ben ik het met je eens dat hij gewoon moet luisteren onder het zadel.

Bobbymp, dit is de eerste keer dat ie dit doet. Voorgaande jaren nooit wat aan de hand. Voor zover ik weet is het dus niet seizoens-gebonden.

Esmeralda, stuk van het weiland afzetten doe ik ook al. Eigenaresse rijdt zelf niet, want ze is (hoog)zwanger. Zij snapt ook niet waar het gedrag vandaan komt, maar denkt dat het 'klieren' is.

Juliarks, als je goed gelezen had, had je kunnen lezen dat ik direct bij het aandraven al geen controle meer heb over het paard. Tips als voltes/overgangen rijden heb ik niks aan, want dat lukt dus niet meer. Zenuwachtig of bang ben ik zeker niet, maar ik sta soms te janken van frustratie!

Mavelle, nutteloze reactie, maar ik neem aan dat je je post gewijzigd hebt?

Safiera, martingaal heb ik al geprobeerd (zit aan mijn springtuig), heeft ook geen enkel nut. Bovendien wil ik het graag zonder hulpteugels oplossen.

Zo, volgens mij heb ik nu op alle reacties wel wat gereageerd... Er zit voor mij niet echt een bruikbare tip tussen, omdat ik veel dingen al geprobeerd heb. Overigens, het rijden van overgangen en figuren helpt normaal gesproken bij hem heel goed om zijn aandacht bij mij te houden. Het is een paard wat wel snel afgeleid is. Maar helaas begint het probleem nu al vanaf het moment van aandraven, dan kan ik echt niet meer sturen of iets dergelijks. De enige manier om hem terug te krijgen is door hem tegen het hek aan te parkeren en er snel af te springen... Ik vind het echt verschrikkelijk en sta regelmatig te janken van frustratie.
Ik ben nog steeds op zoek naar meer tips of adviezen, dus ik hoor het graag!

pablo1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:59

als die braaf is bij logeren kan je ook proberen dat iemand hem longert en jij er op zit in het weiland en dan ga jij rijden met behulp van degen die hem longert.

niet gemeen bedoelt maar misschien ben jij niet streng genoeg omdat hij het nu wel doet en eerst niet of deed die het ook al toen de eigenaar er op reed?

ik hoop voor je dat het snel goed gaat en dat die braaf word.
succes.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:05

Hmm lastig, ik merk met mijn paard dat ik haar minder lekker mee rij op het gras/harde bodem als in het zand. Geen idee waarom, zou kunnen dat ze toch wat gevoelig is op het harde gras.
Ik ben benieuwd of je er achter gaat komen en volg je topic

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:07

Wat vervelend voor je zeg, bij ons is er ook een paard die niet "lekker " te rijden is in zijn eigen bak. Hij is de baas van de kudde dus als hij van het land wordt gehaald is hij gewoon de hele tijd bezig met "zijn meiden" in een andere bak of op de manege of buiten is er geen enkel probleem. Hoe ze het bij ons aangepakt heeft is veel leuke dingen doen met hem in de eigen bak en het werken in de andere bak doen, na een tijdje is hij er vanzelf over heen gekomen, hij is nog niet op zijn best in zijn eigen bak maar is wel een stuk beter. En feit blijft dat slecht gedrag sneller went en lastiger om te buigen is....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:16

Zelf denk ik dat je paard deze truc heeft uitgevonden om onder het werk uit te komen en...het werkt!
Als je paard op vreemd terrein is zal hij wat meer op jou steunen en beter luisteren, in de wei voelt hij zich op z'n gemak en kan dus lekker zijn eigen zin doen.
Als hij gevoelig zou zijn neem ik aan dat hij niet gaat rennen en zou hij het bij longeren ook moeilijk hebben.
Ik denk dat je heel streng moet zijn, trekt hij aan jouw hand en sleurt je als het ware mee (ook al zit je erop, je begrijpt wel wat ik bedoel) dan geef je gewoon direct een flinke ruk terug en je laat hem zeker niet wegrennen.
Als je dat een paar keer op het juiste moment doet is het zo over.
En dat is niet zielig, hij doet het namelijk ook bij jou!
Afstappen is geen goede optie omdat hij zo alleen maar erger wordt.
Als je hem zelf niet kan/durft aan te pakken dan kun je misschien beter iemand vragen die het wel kan en daarna samen oefenen.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:21

Is het een idee om eens aan de longe met hem te rijden? Zo kan hij niet alle kanten op. Die persoon die het longeertouw vast heeft kan hem en jou dan ook misschien wat begeleiden. Misschien heb jij dan ook meer grip op hem. En vanuit daar weer naar het "los" rijden werken....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:35

Is het misschien een idee om je instructrice naar je weiland te laten komen en dan een paar keer op de wei te lessen ipv ergens in een rijbak. Daar is het probleem tenslotte, kan ze zien wat er gebeurt en je er doorheen coachen.

Al het andere heb je alleen eigenlijk dus al uitgeprobeerd en lijkt niet te werken. Zij kent jou en je paard en kan dan misschien wel meteen zeggen wat te doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:54

missRosanne schreef:
Ik zou er voor proberen te zorgen dat het paard echt zijn aandacht bij jou moet houden dus: non stop figuren rijden, voltes vergroten/verkleinen en tempo wisselingen. Als dat niet werkt zou je onder begeleiding van je instructrice met een slof aan het werk kunnen. Dit zou ik wel echt onder begeleiding doen.

Ik zou alles doen wat jij aanhaalt, en meteen met slof.

Het lijkt wel alsof 'met slof' gelijk staat aan 'trekken maar'.

Met slof rij je net zoals je anders zou doen, dus je werkt nog steeds aan lossigheid, aan de hulpen staan, alles, maar dan gewoon met een handrem INDIEN nodig, voor de rest moet dat ding uiteraard loshangen.

Slof is niet om het paard te rijden, maar om die enkele tellen dat het paard zich zo sterk maakt, jij hem even makkelijker kunt begrenzen en weer verder kunt, zonder dat de boel escaleert.

ZEKER als het al zover is dat je hem tegen het hek moet rijden en eraf springen, is het de moment om je prioriteiten weer op een rijtje te zetten: EERST braaf dan de rest.

Verder zou ik absoluut je lesgeefster erbij halen, helpt vaak enorm!

bij mij werkt het om (zelfs als het eerst onmogelijk lijkt), met veel lengtebuiging vierkantjes te rijden, dan kun je ze niet kort trekken, zet je ze in die mooie buiging, dat zorgt voor ontspanning, een actief achterbeen, afleiding.

Maar het is hard werken en ik heb op zo'n momenten ook echt lesmens nodig, en als paard écht niet braaf is, ook gewoon slof erom.

Liever een keertje slof erom dan een jaar geneuzel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 03:51

Tja, je kunt me onbeleefd vinden, maar feit is dat je instructeur hetzelfde meent (en ik neem toch aan dat die meer weet/kan dan jij, en dat je daar vertrouwen in hebt?) en dat om te LEREN je soms nieuwe dingen zult moeten aanpakken en uit je comfortzone moet durven stappen. Als je daar nooit toe bereid bent, zul je niet groeien... (en blijven zelfs normaliter brave paarden je dus in de maling nemen)
Weet je, het maakt mij niet uit, ik heb er geen belang bij. Ik verbaas me alleen over mensen die een instructeur inhuren, en er vervolgens niet naar willen/kunnen/durven luisteren omdat ze bang zijn voor een leren sliert, wat een slof welbeschouwd toch eigenlijk maar is... ;)

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 08:36

MirandaFuego schreef:
Zelf denk ik dat je paard deze truc heeft uitgevonden om onder het werk uit te komen en...het werkt!
Als je paard op vreemd terrein is zal hij wat meer op jou steunen en beter luisteren, in de wei voelt hij zich op z'n gemak en kan dus lekker zijn eigen zin doen.
Als hij gevoelig zou zijn neem ik aan dat hij niet gaat rennen en zou hij het bij longeren ook moeilijk hebben.
Ik denk dat je heel streng moet zijn, trekt hij aan jouw hand en sleurt je als het ware mee (ook al zit je erop, je begrijpt wel wat ik bedoel) dan geef je gewoon direct een flinke ruk terug en je laat hem zeker niet wegrennen.
Als je dat een paar keer op het juiste moment doet is het zo over.
En dat is niet zielig, hij doet het namelijk ook bij jou!
Afstappen is geen goede optie omdat hij zo alleen maar erger wordt.
Als je hem zelf niet kan/durft aan te pakken dan kun je misschien beter iemand vragen die het wel kan en daarna samen oefenen.

Ik denk dat je daar de spijker op zn kop slaat... Bedankt voor je tips!

Ook bedankt voor de tips over het rijden aan de longeerlijn! Ik ga dat zeker proberen, ben heel benieuwd hoe hij daarop gaat reageren. Ik zal mijn instructrice vragen om dat samen met mij te doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:06

Als je aandraaft, heb je dan de teugels op maat, of draaf je aan met een lange teugel?

Doet hij het ook als je aandraaft met de teugels helemaal lang?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:37

Ik ben ook niet zo'n slof mens, maar het kan helpen, wat misschien ook kan helpen is een pessoabit met dubbele teugel: je rijd dan met je gewone teugel aan de gewone ring, problemen: 2de teugel erbijnemen (die aan de pessoaring hangt) en eventjes serieus op de rem: niet lopen is niet lopen. Uiteindelijk werk je ook zo met een slof: die moet continu loshangen, maar als je hem nodig hebt heb je een straffere rem.

Ik vind het persoonlijk raar dat hij echt onstuurbaar wordt, ik heb al heel wat 'vluchters' gereden, maar daar kon je nog altijd zeggen: nu links, nu rechts, nu cirkel, en daarmee kon je ze echt afleiden en kalmeren. Maar dan niet gewoon omtrekken, die moest je wel echt buigen om je been, maar dat kunnen ze zelfs in volle cross hoor, dus ik vind het raar, van zodra je een manier vind om ze te doen draaien (of het nu omtrekken of buigen rond je been is) heb je je oplossing gevonden, kalmeren door te draaien, kleine voltes, grote voltes,slangelijnen, ...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:44

Dit klinkt idd als lekker uitproberen. Die van mij heeft daar ook een handje van.
Wat doet het paard als je instructie erop stapt?
Misschien is het een idee als dat wel goed gaat eerst zij erop en dat jij het paard narijd zodat je het gevoel krijgt en zij ook weet wat het paard doet.
Paard moet gewoon op z'n plek gezet worden en absoluut niet gaan rennen.
Soms moet je het even terug oplossen voordat je het weer voorwaarts kunt oplossen.
Dus toch wel even heel veel gaan schakelen zodat het paard op jou gaat letten. En dan heel heel heel consequent zijn. Helaas weet ik uit ervaring dat dit gepaard kan gaan met veel frustratie, bloed zweet en tranen, maar uiteindelijk komt het echt wel goed :j
Als je maar heel consequent blijft en geen vinger geeft.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:53

In ieder geval consequent zijn en dus niet laten rennen. Ho is ho. Inderdaad, een slof MITS netjes gebruikt, kan je helpen, maar als je een beetje handig bent zou je ook zonder moeten kunnen. Rij een rustig tempo en veel figuren. Steeds de lijnen wat langer maken en het tempo afwisselen. Zodra je voelt dat hij gaat meteen kleine volte en halthouden, en overnieuw beginnen. Er op letten dat je niet afwachtend gaat rijden, neem duidelijk leiding, en durf je hand steeds te ontspannen. Heel veel succes!