teugels die continu langer worden , tips ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:16

Ik heb het topic even gelezen maar voor de mensen die met knopen in hun teugels rijden, is dat niet zonde van het leer? Ik snap inderdaad wel dat het helpt maar betwijfel of het goed is voor het leer.

@Uppels, hoe hebben die jachtteugels bij jou precies zo goed geholpen?

Marye_Esprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:27

Hier hetzelfde probleem! Ik heb al veel geprobeerd maar niets helpt. Die tip van de knopen ga ik proberen!

LadyFiesta

Re: teugels die continu langer worden , tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:02

Ik gebruikte goedkope springteugels waar ik een knoop in legde. Zou ik met leer niet doen, nee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:07

Ik heb het ook :')
Vooral nu met S&T is het hilarisch... de stangteugel hangt meestal in een waslijntje :+
Springteugels e.d. rij ik mijn handen op kapot. Ik heb nu van döbert teugels met rubber en dat verbeterd zeker wel wat. Maar heel erg bewust rijden met m'n handen gesloten heeft altijd nog het meeste effect.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:07

Knopen zorgen idd voor snellere slijtage van je leer.
Je kan ook op die plek een dik haar elastiek doen aan beide kanten, en dit in je handpalm doen.
Beter echter is om het zonder die verdikking te leren en met bijvoorbeeld een stukje tape.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:08

Ik zal het ook eens proberen met die knoop in de teugels, ik heb zo'n teugel met een leren stopje er op. Maar als nog weet mijn paard teugel te snoepen en ik moet zo hard knijpen met duim en wijsvinger dat iker kamp van krijg...van dat vogeltje ken ik. Als ik wel in staat ben om de teugels op de plek te houden, gaat ze steeds hoesten waardoor ik de teugels weer langer laat worden. Gek wordt ik er soms van...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:24

als ze steeds hoest in een bepaalde houding zou ik het toch even na laten kijken... wei weet heeft ze wel een luchtweginfectie? Of is dit al bekend?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:39

c_alsemgeest schreef:
als ze steeds hoest in een bepaalde houding zou ik het toch even na laten kijken... wei weet heeft ze wel een luchtweginfectie? Of is dit al bekend?

Toevallig hebben we twee weken geleden een gezondheidscheck gedaan bij de DA, ook omdat ik graag een veulentje wou fokken met haar. Ze bleek helemaal gezond, longen waren schoon, hart was goed, darmen, ogen, neus, etc.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:21

Paard van mijn buren heeft een pollenallergie die doet dat ook dus dat zou ook een reden van het hoesten kunnen zijn.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:47

Ja, maar pollen in februari? Ze doet het niet aan de lange teugel (buitenrit)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:24

Ik had ooit een teugel waar ik zelf (met de gaatjestang) 1 gaatje in maakte en dan een stukje leer erdoor reeg.

De maat nemen: eerst je ellebogen in je zij, bovenarmen recht naar beneden,
paard qua hals supercorrect en dan een stip vlak voor je duim zetten.

Tien keer controleren, dat dat de goede lengte is, en dan knip er in.

Gewone handhouding: je duim houd je zachtjes vast, het echte contact heb je met je ringvinger. Krijg je hier kramp, dan gaat je paard waarschijnlijk zachtjes, met grammen tegelijk hangen.
(Tenzij je op de manier van Filippi rijdt: stel je een grote bal voor, en dan komt je teugel binnen (vanaf de mond) naar de kneep tussne duim en wijsvinger. Je hand mag een beetje liggen.)

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:37

@janneke2 van dat grammen hangen heb ik last van. Alleen dan zijn hrt geen grammen maar kilo's