stoute pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: stoute pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:53

Helemaal eens met mijn voorganger hier "fjordnina"
Paarden hebben nooit het idéé om iemand te gaan pesten, dat hoort helemaal niet bij hun wezen.
Je zegt de pony is M1 gereden en hij is 6j, Dit is bijna onmogelijk, op zo'n korte tijd kan je een paard nooit tot dat niveau krijgen. Als je dat zou proberen blijkt er toch zoveel mis te lopen dat je eigenlijk de van nature aanwezige mogelijkheden voor een deel onmogelijk hebt gemaakt, dus eigenlijk het paard voor zijn leven hebt verpest, je kan zoiets nooit meer echt goed herstellen, vind dit zelfs een heel spijtige zaak.
Duidelijk onkunde van de ruiter en begeleiding.
Je bent van plan om zo'n probleem met een thiedemann te gaan oplossen, tjaaa weer meer verpest dan, je maakt het probleem er eigenlijk alleen erger mee.
Je zegt dat je dochter net 11j is, das nog een heel jong kind, dus daar zal heel zeker het probleem zitten, het is fijn op jonge leeftijd te beginnen, en stelselmatig op te klimmen, maar ik vermoed dat dit klimmen veel sneller is gebeurt dan wat het kind aankan, ze begrijpt langs geen kanten hoe een paard in elkaar zit, hoe ze denken en hoe ze reageren, dus eerst les nemen ook in dit onderdeel.
Het klein galoperen en op wedstrijd maakt de pony reuzesprongen met zijn hoofd hoog in de lucht, dit klinkt niet echt als M1 niveau.
Maak jezelf niets wijs, maar leer paardrijden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:52

Citaat:
Maak jezelf niets wijs, maar leer paardrijden.

Zo mee eens!!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:54

Ik zou in jullie geval het hele wedstrijden rijden even laten varen. Met de juiste aanpak kan het alleen maar beter gaan. Ik denk dat juist het idee van op wedstrijd gaan voor spanning zorgt. Bij de ruiter en daardoor ook bij de pony. Verkijk je niet op de magie van hulpteugels. Kijkt even leuk maar lost het meestal niet op. Ik denk niet dat een meisje van 11 zo kundig is dat als ze het nu niet kan oplossen het d.m.v. een hulpteugel wel gaat lukken.
Je rijdt de pony zelf ook en bij jou doet de pony het niet.? Dan weet je dus zelf het antwoord en hoe je je dochter moet begeleiden. Ik ga er niet vanuit dat je het op kracht wint van de pony want dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen.

Het opleiden van paarden en pony's is een traject van jaren en jullie hebben het geluk dat je dochter nog 7 volle jaren heeft om de top te bereiken met deze pony in de ponysport. Je kunt beter investeren in tijd en de pony kwalitatief goed opleiden dan dat je snel snel snel moet en over een paar jaar met een pony zit die vast zit in zijn lijf. Geef het de tijd en je hebt er nog jaren lol van.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 08:11

Ik denk toch echt dat voorstaande berichten niet helermaal begrijpen hoe het zit, ten eerste heb ik niet gezegd dat dochter net 11 ( ze is pas 11 maar heel flink is toch wat anders_) is en ten tweede is het probleem thuis helemaal niet aanwezig dus mijns inziens is juist wedstrijdrijden met deze pony wel heel belangrijk want daar voordien zich deze problemen,

Het klein galoperen en op wedstrijd maakt de pony reuzesprongen met zijn hoofd hoog in de lucht, dit klinkt niet echt als M1 niveau.
Maak jezelf niets wijs, maar leer paardrijden. zoals iemand hierboven beschrijft, kost thuis totaal geen moeite maar door hinniken en kop in d elucht is he took erg lastig om klein te galloperen in de proef.

Suggeren dat pony verpest is vind ik veels te ver gaan , en iedereen die ons kent weet dat de pony keurig gereden is, dat er dan een probleempje ontstaat wil niet zeggen dat pony verreden is. Wij hebben gelukkig genoeg wel kundige mensen om ons heen om eraan te werken maar was gewoon benieuwd naar evt oplossingen die anderen hanteren en geen gezever over onkunde, teveel gevraagd enz. pony is echt een heel blij beest en ja soms in de preof een beetje te blij en maakt er dan een potje van en wil zich niet voldoende concentreren op de proef, is dit dan meteen de schuld van de ruiter en /of begeleiding?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:11

TS trek het je niet aan. Op dit soort topics reageert vaak een hele schare mensen die niet weten waar ze het over hebben, zelf nog nooit iets op wedstrijd gepresteerd hebben en/of niet weten waar je met kinderen en pony's tegen aan loopt. Zo reageerde onlangs iemand op een filmpje van een M-proefje verontwaardigd dat de amazone met sporen reed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:31

Zelfs al rij ik (nog) geen wedstrijden, als je pony gaat lopen hinniken is ze dus met de aandacht niet bij je dochter, maar bij alles wat rondom haar aan het gebeuren is. Dat is geen slecht iets, daar moet je dan gewoon op gaan werken en is een teken dat je dochter daarin toch ergens faalt om de aandacht van de pony bij zichzelf te houden.
Thuis is bekend terrein, daar zijn geen tientallen vreemde pony's om naar te brullen. Dus het begint al bij het inrijden, je pony voelt daar namelijk al "hey, hier kan/mag ik mijn aandacht ergens anders heen schuiven".
Je zegt zelf dat je dochter zich daar dan druk in gaat maken. Maw, ze heeft een ietsiepietsie klein beetje stress en volgens mij is jullie pony gewoon zo slim om daarvan te profiteren. Ze krijgt ook immers de kans omdat ze wéét dat je dochtertje net een tikje te traag is om in te grijpen. Vooral in de galop dan. 1xg geprobeerd, hey dit werkt, volgende wedstrijd lukt het nogmaals dus je pony weet gewoon niet beter dan dat het mag. Omdat je dochter nog niet rijtechnisch in staat is om het te corrigeren.

Daar moet je de pony niet voor afstraffen. Als die het doet, is het teken dat je dochter het toelaat. Omdat ze misschien op voorhand al denkt "oei, de galop komt eraan" en een paard voelt elke vlieg op zijn lichaam dus ook vast dat kleine tikje extra (onbewuste) spanning die je dochtertje ervan krijgt. Of ze is zo geconcentreerd bezig met de proef en goed rijden dat ze net daardoor even niet aanvoelt dat de pony gaat proberen.

Hiervoor is er maar 1 oplossing: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Tot je dochter de aandacht van de pony bij zich kan houden, tot ze piekfijn kan aanvoelen waar de pony even zelf wat wil proberen en ze daar op een gepaste wijze op in kan spelen.

Wat ik me bijkomend nog afvraag: is dit een recent probleem, of was het er ook al in de voorgaande klasses? Kan het niet dat ze onbewust zélf iets teveel de pony door de proef wil rijden om het goed te doen, en daarmee eigenlijk over zijn grens gaat? Dat dit een manier is van de pony die zegt "hey, rustig aan joh, doe m'n best".

Thiedeman zou ik niet inzetten. Daar ben je in de proef zelf ook niks mee en als de pony snel doorheeft wanneer ie eraan zit en wanneer niet sta je geen stap verder.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 10:01

Het hinneken doet ze nu pas sinds de buitenwedstrijden, ze is gewoon erg onder de indruk van alles om haar heen, we hebben recent om te testen een kleine wedstrijd gereden op een manege zelf met alleen 2 bakken om te rijden en toen heeft ze super gelopen maar zodra je op een groot terrein komt met veel ruimt eom haar heen dus geen afgebakend terrein gaat ze een beetje jolig zitten doen

En heel opvallend ze begint er altijd mee als ze gehinderd wordt met losrijden door mede ruiters dus na een paar keer uitwijken of de rem erop gaat ze dit dus doen, concentratie weg en dan neemt ze de overhand. We proberen altijd op een stukje rustiger terrein te rijden maar dan begint ze weer te hinneken dus echt de oplossing is dat ook niet. Ik weet zelf ook wel dat het in de concentratie zit maar dan nog vind ik dat de pony zich niet sterk mag maken als toevallig er een situatie is dat de concentratie even weg is, en daar zoek ik dus een oplossing voor en idd dochter voelt het niet aankomen en ik wel dus daarom gaat het met rijden bij mij wel goed.

Maar zowel bleu sky en varekaj hebben gelijk en kan me in hun advies prima vinden.

En pony is gewoon onwijs lief met rijden en betrouwbaar dus het is niet dat ik nu haar uitbundige karakter ( ze is erg gesteld op alles om haar heen en laat dit dus ook merken door altijd aandacht te vragen ( hinneken! misschien zo van zie mij hier dan) wil indammen maar wel graag dit aan wil pakken om ook voor de toekomst er fijn mee te kunnen blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:40

Het is alleen je dochter die hierin de oplossing kan bieden, en dat is door er goed mee leren om te gaan. De pony weet niet beter dan dat het mag, omdat zij haar ook de kans geeft. Dat zou ik geen stout gedrag noemen, wel een tekortkoming en werkpunt voor je dochter. Zoals ik zei, een hulpteugel gaat alleen bij het inrijden een oplossing bieden en daar ben je niks mee tijdens de proef.

Ik zou niet persé rustiger terrein gaan opzoeken maar net vaker heel druk terrein. Kilometers maken tussen inrijdende paarden en pony's, veel laten wennen aan dat starten en stoppen en uitwijken, daar ga je helaas nog erg vaak tegenop botsen. Als je je pony ervan weghaalt is het daarna toch weer een grote afleiding als ze er opnieuw doorheen moet richting de ring. Een tikje meer been erbij, iets actiever in het werk houden en doorrijden zijn denk ik ook veel effectiever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:45

Even 'out of the box'

Is het geen idee als je zelf de pony eens start (op een oefenwedstrijd oid) zodat je kan voelen wat er gebeurd? Als er bij jou niks aan de hand is dan weet je dat het aan de spanning van je dochter ligt. En als hij bij jou ook lastiger is dan thuis, dan kan je in elk geval voelen wat het probleem is en met die informatie je dochter beter helpen dan nu.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:14

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 11:53

Sabientjeuh schreef:
In april moet de pony naar het Z, en nu is hij M1? Rijden jullie de volgorde andersom?

spekenham @ [RT-P] achterwaarts zucht.......

Volgens mij willen jullie veel te snel oor de pony...

Even goed lezen dit is een hele andere pony, is de opvolger andere is c pony ander loopt inmiddels z en gaat prima

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:15

blue_sky schreef:
TS trek het je niet aan. Op dit soort topics reageert vaak een hele schare mensen die niet weten waar ze het over hebben, zelf nog nooit iets op wedstrijd gepresteerd hebben en/of niet weten waar je met kinderen en pony's tegen aan loopt. Zo reageerde onlangs iemand op een filmpje van een M-proefje verontwaardigd dat de amazone met sporen reed!

Helemaal mee eens.
Gewoon uit de reacties oppikken waar je denkt dat ej iets mee kunt en de onzin reacties laten varen...