jong paard sturen leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:50

jwl schreef:
Teugelhulpen moeten er toch wel degelijk aan geleerd worden lijkt mij. Het is niet dat zijn hoofd ingetrokken word. Lijkt mij dat iemand die paarden inrijd om van te leven toch wel degelijk beter weet. Ik vraag gewoon tips. Niet iedereen die verteld dat het niet goed gebeurt

Ja maar gaat die iemand met de tijd mee?
Een paard leer je niet sturen op zijn hoofd, het longeren en dubbelen lijnen hoort er gewoon bij.
Een jong paard op bit rijden en daar ook nog het stuur willen opzetten is echt niet ok, het stuur zit in je zit , het wijken voor druk zoals eerder gezegd is erg belangrijk en vechten met het dier is helemaal fout, miss eens helemaal terug naar het grond werk en kijken wat het dier vanaf de grond snapt,
Miss ook een andere hulp er bij zoeken die het gevecht niet opzoekt, want dan ben je altijd te ver gegaan.

jwl

Re: jong paard sturen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 07:57

Ik ga er iniedergeval aan werken vanaf de grond. Kijken hoe hij reageerd, alles verder uitbouwen. Inderdaad proberen met dubbele lijnen

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:00

Ik zelf stuur op een jong paard niet met mn handen, maar totaal op zit/been, als je dit correct doet zal ieder paard hierop reageren, en dan lichte teugelhulp erbij houden en dat steeds wat uitbreiden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:28

Het ene paard is heel sensibel het andere paard juist totaal niet... Het ene paard reageert giga vlug op de beenhulpen (stormt weg bij de minste aanraking) het andere paard gaat stil staan. Het ene paard gaat harder lopen op teugeldruk het andere paard staat direct stil... Het ene paard reageert heel vel op zit, een kleine verandering reageert het al op, het andere paard is daar een stuk slomer in. "Oh ja nu voel ik je duidelijk, dan ga ik maar die kant op!"

Zo heb ik er ook een gehad die in het begin ook steil de andere kant op ging, terwijl ik toch duidelijk was in de hulpen naar mijn idee. Waarschijnlijk deed ik toch wat verkeerd, ik denk dat mijn zit op dat moment niet goed was (het gewicht niet juist verdeeld). Maar dat was ook een paard dat als reactie op druk op het bit, het vast pakte bv. Die ging er eerder 'tegen in'. En vast niet uit 'gemenigheid' (kan ik me gewoon niet voorstellen) maar uit zijn eigen instinct, zelf bescherming (wat last van het mondje? Voor mij wel een teken om het gebit na te laten kijken). Het ene paard gaat bv. om druk te ontlasten juist ervan af lopen, een ander paard komt er juist wat tegen in. Dat laatste geval zijn over het algemeen ook de wat dominantere paarden, dan mag je ook best even wat duidelijk zijn, maar wel met geduld. Zo zacht als mogelijk, maar zo hard als nodig.

Dat heb ik tenminste gemerkt met de jonge paarden... Ze reageren allemaal op hun eigen manier, de een wat sneller als de andere. Bij de een duurt het wat langer voor ze door hebben dat ze op een kuitdruk voorruit moeten (zijn de paarden die juist stil gaan staan als je benen aan legt). Er is daarom vaak niet zo even een pasklaar antwoord neer te leggen, elk paard is anders en elk paard heeft zijn eigen opleiding nodig, kijk naar het paard, luister naar het paard.

Waarschijnlijk heb jij een paard die er eerder tegen in komt dan ervan wijkt, dat kan en is helemaal niet erg. Zo reageert je paard gewoon, zo is je paard, dat moet je niet willen veranderen. Niet boos worden op zijn reactie, maar uit blijven leggen wat je wilt. Met geduld, maar wel consequent zijn. Wees erg bewust van de hulpen die je geeft (zit, been, teugels, alles werkt namelijk samen). Meestal geven ruiters wel de goede teugel en been hulpen maar vergeten ze de zit en geven daardoor soms hele tegenstrijdige dingen aan. Logisch dat een paard dan niet doet wat je eigenlijk wilt, hij doet wel precies wat je zegt....(dubbele lijnen werken erg fijn om de teugelhulpen aan te leren bv, dan kun je als ruiter niet tegenstrijdige hulpen met je zin/been geven namelijk) Het is erg kort door de bocht om te zeggen; "Paard is een vechter!" Natuurlijk heb je paarden die er voor je gevoel meer tegen in komen, die de confrontatie met je opzoeken, dat mag en is gewoon heel normaal maar zolang jij direct consequent en duidelijk bent zul je er geen last van ondervinden. Imo gaat een paard niet direct er vol tegen in om "jou even te pesten", het begint met een héél klein dingetje.. En tja als je die kleine dingetjes telkens maar toe staat tot het 'probleem' groter word, dan ben je dus al te laat en niet consequent. Je bent dan gewoon niet duidelijk.

En vergeet niet te belonen, wees blij met elke positieve reactie van het paard! Al is het maar een hele kleine mini vooruit gang, BELOON en wees tevreden!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 22:31

ik moet zeggen dat ik er vandaag even op gekropen ben in de na middag nadat ik in de ochtend als een idioot met ponylief rondjes door de bak gewandeld had wat nog een hele klus was omdat die t niet begreep dat ik naast zn schouder liep aangezien hij met wandelen niet voor me mag lopen :')
maar het ging redelijk goed! beter dan verwacht. het was wel op een klein stukje maar toch was ik redelijk trots

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:33

En laat me raden, je was zelf ook heel bewust van de hulpen die je op dat moment gaf? ;)

Maar wat fijn dat het dus goed ging!! En trots mag je best zijn hoor! Laat je pony maar merken dat je trots bent!! :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 22:36

heb eigelijk niet veel bijzonders gedaan, op het moment heb ik geen passend zadel en de gene die hem de beginselen duidelijk heeft gemaakt heeft vaak haar eigen zadeltje mee. maar nu gewoon zonder zadel er op gaan zitten en wat gestuurd op een klein stukje paddock.
heb het overigens maar kort gedaan omdat ik was nadelig ben voor de pony omdat ik redelijk lang voor hem ben. vandaar dat ik wilde wachten met er op kruipen totdat hij was meer balans en spier op gebouwd had maar zo een klein stukje ga ik denk ik toch wat vaker herhalen