Goed kunnen doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:59

Oké, dus omdat ik kan blijven (door)zitten op een gespannen paard weet ik niet hoe het voelt om op een correct bewegend paard te zitten...? Kortzichtigheid level 100.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:02

xSlvna schreef:
Dat snappen wij twee (loveUggs en ik) niet met onze dravers. Heb alle problemen al achter de rug, hoofd opgooien en doorlopen (rug strak, spanning van top tot teen) was niks, als dat niet ontspannen door te zitten was had ik nu chronisch blauwe billen of bovenbenen als Popeye.

:j
Zelf volledig kunnen ontspannen is 1 ding. Het paard ontspannen is een ander ding. Als je paard eenmaal los is, ontspant het vanzelf zijn lijf. Als jij er tenminste ontspannen op zit :+. Mijn vz paard is een echte kijker. Die kijkt liever om zich heen dan dat hij geconsenteerd loopt, maar dat is zijn rug misschien wel wat holler, maar verder is zijn lichaam ontspannen. Zodra ik er dan ontspannen op ga doorzitten, krijg ik zijn aandacht terug doordat ik hem echt goed aan het werk zet. Dan komt de ontspanning, gaat hij nageven, en kan ik lekker zitten. Het ligt uiteraard ook aan het paard. Maar als je paard eenmaal loopt, en je zet hem goed aan het werk, krijg je die concentratie vanzelf, en komt de ontspanning ook vanzelf. Als je paard hoe dan ook niet ontspant, zou ik toch de rug eens na laten kijken :+. Ontspanning krijg je niet vanzelf (9 vd 10x). Daar moet je zelf ook wat voor doen. Doe je dit niet, en je paard ontspant niet, dan kan je idd niet lekker zitten. Eerst kijken naar jezelf, en dan naar je paard.

Ayasha, gelukkig rijd ik met regelmaat op volledig ontspannen paarden, die op correcte manier de achterhand er fijn onder plaatsen, opwaarts gaan lopen, de rug ontspannen en fijn gaan nageven, dus dat verschil weet ik wel degelijk. ;)

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:04

Een klein beetje naar achteren leunen, ik ga vandaag naar mijn verzorgpaardje en ga zonder zadel rijden. Dat wordt ook nog wat :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:14

xSlvna schreef:
Oké, dus omdat ik kan blijven (door)zitten op een gespannen paard weet ik niet hoe het voelt om op een correct bewegend paard te zitten...? Kortzichtigheid level 100.

Kan je er FIJN en MOEITELOOS op doorzitten?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:16

Ayasha schreef:
xSlvna schreef:

Als je goed kan ontspannen, en goed de beweging van het paard kan volgen kan dit prima.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:17

Ayasha schreef:
xSlvna schreef:

Ja, ontspannen en laten 'meeslepen' in deze trekkende draf (is en blijft een harddraver, stuwen en slepen) , raak je aan gewend.

LoveUggs

Re: Goed kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:25

Ayasha, ik zou je zo op mijn vz paard zetten, en kijken wat je dan zegt.
Vergis je niet in de gang van een draver, dit is niet te vergelijken met een 'normaal' paard.
Paarden als friezen en tuigers gooien hoog op, maar als je die beweging kent zit je als een huis, Ijslanders zitten in principe erg vlak, misschien een wat snellere korte pas, maar je zit prima. Fjorden hebben over het algemeen een vlakke draf, waardoor je prima zit, en je hebt ook dravers die vlak draven waardoor je lekker zit. Maar een groot deel van de dravers, schudden je echt heen en weer, daar moet je echt goed het ritme in vinden wil je lekker kunnen doorzitten. Vergis je er dus niet in.