Mijn paard kan tölten (en het is geen ijslander!?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_Haya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:28

Haha grappig :+ . Misschien zit er wel een heel klein beetje IJslander in_

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:54

Haha wat een toeval in het begin van je verhaal dacht ik ook gelijk aan draver en je ziet het ook terug in het hoofd. Niet alleen ijslanders tulten, dravers staan er ook bekent om. De dravers bij ons op stal kunnen tulten en hebben de tel gang:p echt leuk geniet ervan! Als je een beetje oefent kun je zo meedoen aan horses on i :+ ce

Chezshir77

Re: Mijn paard kan tölten (en het is geen ijslander!?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 11:44

Kan het verder fysiek geen kwaad deze gang? Vind ik niet onbelangrijk

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:59

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 12:39

Nee ik heb hem bij een handelaar vandaan, en hij is al een paar jaar in nederland/belgie. Ik schrok wel heeeel erg van het filmpje.... hij ziet er EXACT zo uit.... zelfde patroon, zelfde kleuren, alleen iets andere vlekverdeling. En ze lopen dus inderdaad excact zoals mijn poaard..... misschien toch familie???
Ik vind het trouwens vreselijk om te zien hoe hard dat gaat op asfalt....

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:42

Een tenesee walker

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:42

Brendaaaa schreef:
Nee ik heb hem bij een handelaar vandaan, en hij is al een paar jaar in nederland/belgie. Ik schrok wel heeeel erg van het filmpje.... hij ziet er EXACT zo uit.... zelfde patroon, zelfde kleuren, alleen iets andere vlekverdeling. En ze lopen dus inderdaad excact zoals mijn poaard..... misschien toch familie???

Wat het filmpje laat zien is alleen geen tölt, maar een (niet helemaal zuivere?) rentelgang.
Om dan nog op je vraag terug te komen of dit fysiek problemen oplevert, als het telgang is moet je wel oppassen. Veel paarden gaan telgangen omdat ze hun rug vastzetten, dus heel positief is dat niet.

Dit is trouwens tolt, dan heb je vergelijkingsmateriaal, want telgang kan ook lekker zitten, dus lekker zitten hoeft geen tolt te betekenen ;)
https://www.youtube.com/watch?v=Zo2qYQTRzAE

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:58

ja, het is telgang... ik heb de verschillen nou eens opgezocht,en het is dus telgang, zo slecht was ik er dus in thuis haha. Mijn paard is door een osteopaat bekeken onlangs, en heeft geen blokkades in de rug. Ik vermoed dus niet dat het komt door rugproblemen? Hoe kom ik erachter dan of het door vastzetten van de rug zou moeten komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:04

Je kunt een paard niet leren tolten chocobroodje dat is genetisch bepaald voor zo ver ik weet!
Ik denk ook dat het een draver kruising is.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:41

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:51

Brendaaaa schreef:

Gaat er zekers erg ruig aan toe, de Gipsy pikeurs zijn voor de duivel niet bang. er zijn ook filmpje dat de plitie ze wil laten stoppen wat niet lukt.

De paarden worden met 1,5 a 2 jaar in gespannen, het wordt ze met de paplepel ingegoten, hierdoor zijn ze bomproof en verkeersmak. lichamelijks wel eerders kapot!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:24

Brendaaaa schreef:
ja, het is telgang... ik heb de verschillen nou eens opgezocht,en het is dus telgang, zo slecht was ik er dus in thuis haha. Mijn paard is door een osteopaat bekeken onlangs, en heeft geen blokkades in de rug. Ik vermoed dus niet dat het komt door rugproblemen? Hoe kom ik erachter dan of het door vastzetten van de rug zou moeten komen?

Het kan beide kanten opwerken voor zover ik het weet, het telgangen kan voortkomen uit vastzetten van de rug. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat het andersom ging, 5 ganger die de rug vast ging zetten door het telgangen.
Ik zit zelf niet in de gangenpaarden, dus als ik het fout heb, sorry!

Of je kans hebt dat het door vastzetten van de rug komt kan je het beste kritisch kijken wanneer je paard het doet. Als het gebeurt als je met iets bezig bent dat moeilijk voor hem is of nadat hij een zware training heeft gehad, dan kan het komen door (mentale of fysieke) stress. Als dit de reden is kan je ervan uit gaan dat het niet bevorderlijk is voor zijn rug en kan je het het beste voorkomen.
Als je wat met dressuur wilt gaan doen (of een andere Engelse/western wedstrijd sport) zal ik het sowieso proberen af te leren, want vaak worden de andere gangen er niet beter op en vooral in de dressuur is telgang zeer ongewenst omdat het de takt van de stap kan gaan beïnvloeden.
Als je puur buiten rijdt kan je het even aankijken, als je het lekker vindt zitten en je paard vertoont geen ongemak zou je het door kunnen trainen. Maar mocht je hem ooit willen verkopen wordt het ook niet als positief beschouwd denk ik.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 20:43

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 20:44

Arjan1983 schreef:
Brendaaaa schreef:

Gaat er zekers erg ruig aan toe, de Gipsy pikeurs zijn voor de duivel niet bang. er zijn ook filmpje dat de plitie ze wil laten stoppen wat niet lukt.

De paarden worden met 1,5 a 2 jaar in gespannen, het wordt ze met de paplepel ingegoten, hierdoor zijn ze bomproof en verkeersmak. lichamelijks wel eerders kapot!

Ja, vind ze er ook aan het einde van het filmpje op los rammen, hou ik helemaal niet van.....

Mijn paard is inderdaad echt NERGENS bang voor....tja wie weet wat zn verleden is

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 20:46

mooney schreef:
Brendaaaa schreef:

Het kan beide kanten opwerken voor zover ik het weet, het telgangen kan voortkomen uit vastzetten van de rug. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat het andersom ging, 5 ganger die de rug vast ging zetten door het telgangen.
Ik zit zelf niet in de gangenpaarden, dus als ik het fout heb, sorry!

Of je kans hebt dat het door vastzetten van de rug komt kan je het beste kritisch kijken wanneer je paard het doet. Als het gebeurt als je met iets bezig bent dat moeilijk voor hem is of nadat hij een zware training heeft gehad, dan kan het komen door (mentale of fysieke) stress. Als dit de reden is kan je ervan uit gaan dat het niet bevorderlijk is voor zijn rug en kan je het het beste voorkomen.
Als je wat met dressuur wilt gaan doen (of een andere Engelse/western wedstrijd sport) zal ik het sowieso proberen af te leren, want vaak worden de andere gangen er niet beter op en vooral in de dressuur is telgang zeer ongewenst omdat het de takt van de stap kan gaan beïnvloeden.
Als je puur buiten rijdt kan je het even aankijken, als je het lekker vindt zitten en je paard vertoont geen ongemak zou je het door kunnen trainen. Maar mocht je hem ooit willen verkopen wordt het ook niet als positief beschouwd denk ik.

Nee ik ben ook niet van plan het te stimulere eigenlijk. hHij doet het eigenlijk als ik hem daartoe aanzet, door zn draf heel erg te versnellen springt hij er in over. Heel apart...ik denk niet dat het bij hem voorkomt uit rugproblemen eigenlijk...