Mijn paard is erg sterk en haar mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:09

Scharend bit is idd ook een optie, ik ben persoonlijk voor de slof gegaan omdat ik die ook in de andere training kan gebruiken, ohz maar ook als longeerhulp met wat creativiteit. Anders had ik zeker gekeken naar een scharend bit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:10

Resistance schreef:
Als je haar nou eens goed losgooit voordat je gaat buitenrijden? En inderdaad met een martingaal rijden.

Ik wil niet voor de TS spreken hoor, maar de merrie die ik rijd kan ik een uur dressuurmatig flink aan het werk zetten en die kan dan buiten alsnog met 4 benen de lucht in gaan en in een soort piaffe door het bos dartelen. Dat wordt echt net een hert en zodra ze buiten komt wilt ze alleen maar hard. Ik heb zo het vermoeden dat het paard van TS hetzelfde doet omdat het nogal bekend gedrag is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:11

Emmaa_ schreef:
Resistance schreef:
Als je haar nou eens goed losgooit voordat je gaat buitenrijden? En inderdaad met een martingaal rijden.

Ik wil niet voor de TS spreken hoor, maar de merrie die ik rijd kan ik een uur dressuurmatig flink aan het werk zetten en die kan dan buiten alsnog met 4 benen de lucht in gaan en in een soort piaffe door het bos dartelen. Dat wordt echt net een hert en zodra ze buiten komt wilt ze alleen maar hard. Ik heb zo het vermoeden dat het paard van TS hetzelfde doet omdat het nogal bekend gedrag is

Dat snap ik, dom van me dat ik daar niet aan gedacht had. Achja, het was maar een idee :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:19

aikon schreef:
Mijn ervaring met race monsters is dat een martingaal niet gaat helpen. :n Ze steken hun neus naar voren, niet omhoog.

Een slof werkt beter, een scharenbit (denk pelham) met kin RIEM nog beter. Niet de hele weg er aan blijven hangen, want dan werkt die ook niet. Eentje met 2 ringen, dus dubbele teugel, is beter voor een onervaren iemand. De 2e teugel als rem, anders niet.

Of gewoon omlaag, heeft die van mij ook wel eens geflikt...
Als hij bij mij er vandoor gaat ga ik gewoon zagen hoor, hij weet dondersgoed dat hij dat niet mag doen, en als hij het dan flikt mag hij wel op z'n flikker krijgen. Ben voorderest helemaal geen hardhandige ruiter, zelfs te weinig, maar als hij in het bos gek gaat doen, vind ik dat gevaarlijk en doe ik dat waarmee ik hem het snelst terugkrijg.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:23

Neem les in het bos. Vaak maken we de fout door in de bak wel streng en consequent te zijn, en in het bos 'lekker de boel los te gooien'. Zorg er voor dat het paard in de bak de energie eruit heeft gegooid en ga daarna oefenen met het gehoorzamen op een recht, veilig stuk in het bos. Draf, sneller, langzamer, en zodra het paard gehoorzaamt: lekker laten gaan, om na een 30 seconden weer een ophouding te geven. Op een gegeven moment zo hard mogelijk draven (af en toe checken of ze reageert als je ophouding geeft) om vervolgens in een rustig galopje over te gaan. Vervolgens weer: versnellen, langzamer gaan, etc. Kies een punt uit op het rechte stuk en zorg ervoor dat je daar stil komt te staan. Zo zacht als mogelijk, maar zo hard als nodig! Desnoods trek je haar om (dat hielp bij mij, haar hoofd naar één kant trekken, hoefde ik maar een paar keer te doen, toen snapte ze de truc). Zorg er voor dat je weer vertrouwen krijgt in je paard.

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard. Overigens opgelost met een simpel bitloos hoofdstel, want het gaat om gehoorzaamheid. Nu kan mijn paard nog steeds erg energiek zijn, maar omdat ik haar vertrouw (regelmatig check: stopt ze wanneer ik wil en ja, dat is zo) laat ik haar soms ook lekker gaan.

LoveBodin

Re: Mijn paard is erg sterk en haar mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:00

Ik denk eerlijk gezegd dat hier het probleem eigenlijk niet bij het paard ligt.
Maar juist bij de ruiter.
TS geeft zelf aan dat ze de hele tijd het gevoel heeft hem in te moeten houden, er is de hele tijd meer contact dan nodig is. De hele tijd druk op de mond, daar gaat het paard tegen in, en dan gaat hij harder.
Denk ook niet dat een scharenbit of slofteugels hierbij gaat helpen, het probleem ligt namelijk (in elk geval de oorzaak hiervan) niet bij het paard, maar bij de ruiter. Dus eerst moet de ruiter het goed doen.

Het kan wel zo zijn dat het probleem al zo ver is, dat hoewel de ruiter de oorzaak is, het paard nu heeft aangeleerd, dat op buitenrit altijd veel druk is op de mond, en dat het juist op buitenrit harder kan gaan, door het bit heen. Dat moet je niet willen oplossen met hulpteugels of extra bitten, de oorzaak is er namelijk nog steeds. Eerst de oorzaak aanpakken. Je kan ook voor buitenritten les nemen, en ik denk dat het hier het handigst is.
Want als de ruiter niet verandert, gaat een extra zwaar bit ook niet helpen, alleen tijdelijk als symptoombestrijding.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:23

Hier ook éen die soms in haar enthousiasme niet meer te houden is. Zij wordt met een milde stang gereden (we hebben het hier wel over een trekpaard) op de eerste ring dus zonder dat het gaat scharen, maar precies genoeg om haar nét effe wat makkelijker terug te krijgen op het moment dat het echt nodig is, want het is nu eenmaal een tank van een paard. Voor de rest hangen de teugels altijd in een boogje, en dan is ze ook veel relaxter dan wanneer ik haar kort zou pakken.

Wat ik mee zou geven als tip: zelf zo ontspannen mogelijk blijven. Als je zelf al 'in de houding' gaat zitten en je teugels kort pakt kan dat je paard juist triggeren. Als ze te druk aanvoelt niet gaan opzoeken door te gaan draven of galopperen maar lekker blijven stappen. Ze moet leren dat ze alleen mag als ze zich gedraagt. Probeer ook routine te vermijden; niet altijd op het zelfde stuk draven of galopperen, variatie in je route, zodat paard niet voor jou gaat denken. Ik weet dat sommige paden erg verleidelijk zijn om altijd op te galopperen, daar heb je er hier ook een aantal van, maar die pak ik ook wel is in stap. Dan loopt ze de eerste paar meters nog te drammen maar als ze snapt dat we niet gaan galopperen kan ze lekker aan een lang teugeltje stappen.
Probeer ook goed in tempo te varieren in de galop. Stukje rustig, als ze goed voelt een stukje wat harder, weer terugnemen voor ze te heet wordt.. ten alle tijden de controle en de ontspanning behouden is het belangrijkste.
Uitvoerig belonen als ze ontspant, ze moet gaan snappen dat dat veel leuker is dan alleen maar hard gaan.
succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:01

Jouw paardje is dus blijkbaar goed vooruit, das een fijn ding, veel beter dan ééntje die niet vooruit wil.
Het tegenhouden wat jij constant probeert te doen das helemaal onmogelijk, het helpt ook niets, het wordt er eigenlijk alleen erger door.
Je moet je paard gewoon erop wijzen dat bij jou blijven een veel betere keuze is, en dat doe je door idd zoals er al iemand hiervoor heeft opgemerkt: stuur hem dan gewoon de andere kant uit, en dan weer terug, en mssn weer terug en zo een tijdje voortdoen tot het paard zegt ok ik heb het begrepen, makkelijker als ik even rustig aan doe, dan ga je gewoon weer de goede kant uit, maar wel met een vrij los teugeltje, niet trekken dus.
Een trekwedstrijd kan je onmogelijk winnen van een paard.
Dit vraagt idd even training, maar als je het goed doet zou het al duidelijk heel veel beter moeten zijn al bij de eerste training.
Ik weet wat je zal denken , tjaaa die overdrijft die kent mijn paard nog niet eens en zegt dat het al bij de eerste keer kan lukken, en jaaaa ik ben daar heel zeker van, dat kan dus echt, en met een los teugeltje, dus geen blaren of open handen meer.
Neem les, ook in het buitenrijden is les soms echt een noodzaak, das hier dus heel duidelijk.

LianneJans schreef:
Als ik alleen rijd wil ze steeds snel. Als ik met iemand anders rijd dan blijft ze daar wel bij, maar helaas kan ik bijna nooit samen rijden. Medische klachten kunnen het niet zijn denk ik... ze vind crossen gewoon iets te leuk haha. Maar ze is gewoon haast niet te houden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:20

Bah ik lees hier vieze antwoorden, slof, zagen, ... Ik snap jullie hoor, het moet veilig blijven, maar er zijn andere manieren:

Een noodrem inbouwen. En welke noodrem? Dat kies jezelf, je zoekt voor jezelf een woord, en als je dat woord roept, wil je dat je paard stilstaat, no matter what. Bij mij is dat STOP! (en hohoho is vertragen). eerst oefen je dit aan de hand met een halster. Je wandelt, je roept stop, en je trekt je paard stil, je loopt met je paard, STOP -> stil. Zo een aantal weken werken elke keer je aan de hand bezig ben. Dan voer je dat in in je longeren: paard is aant stappen, jij roept STOP, paard moet stilstaan, hetzelfde met draf en galop, en daarna onder het zadel. En op de duur kun jij zelf beslissen, nu wil ik dat mijn paard stil staat, door alleen je stem te gebruiken. Eens je dan stilstaat, beloon je, en wacht je tot je paard terug gekalmeerd is voor je verder gaat met wat je ook aan het doen was. Wel oppassen als je in een volle cross STOP roept, dat je dan goed vast zit en niet over de nek valt.

Ik leer dit aan al mijn paarden ruim voor ze onder het zadel gaan, heel nuttig: paard ontsnapt uit de weide richting straat, ik roep STOP, paard staat stil.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:30

Kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal eens ben met aeolus. Daar wil ik nog aan toevoegen dat het soms ook wil helpen om je paard constant bezig te houden met allerlei oefeningen. Wat stelling vragen, een pasje schoudervoor, travers als je dat al kunt, een voltetje op het moment dat ze echt onder je door rent tot ze weer het normale tempo heeft, enzovoorts. Zorg er daarbij voor dat je níét vast gaat houden maar juist loslaat op het moment dat je paard meegeeft (is buigen/langzamer gaan/...)
Wees ook niet bang om het paard, op het moment dat hij in het gewenste tempo gaat, wat meer ruimte te geven. Zo leert hij "rustig aan is beloning, fijn!"