terpentijn schreef:In principe kun je de sperriem toch gewoon er af halen (meestal loopt die door een lusje onderaan de neusriem... ). Ik lees namelijk dat iemand bovenstaand schrijft die er "af gesneden" te hebben, wordt daar mee bedoeld dat de sperriem vast aan de neusriem was gestikt (dat kom je toch niet veel meer tegen, dacht ik), of het lusje?
Sperriem heeft inderdaad naam te danken aan het dichtsnoeren van de mond zodat er door het paard niet "gemuild" of "gesperd" kan worden (= mond opendoen tijdens rijden).
Ik wil toevoegen dat het open"sperren" van de mond tijdens rijden een rijtechnisch probleem/ruiterfout is (mits gebit van paard in orde), maar benadrukken, dat het paard wel in staat moet zijn de onderkaak enigzins te laten "vallen" om zinnige aanleuning mogelijk te maken.
Met een strak aangetrokken "sperriem" gaat dat nooit mogelijk zijn.
Dat "laten vallen" ziet er overigens niet uit alsof het paard de mond open heeft. Het is het naar voren "loslaten"van de onderkaak die dus iets van plaats verschuift... daar moet wel ruimte voor zijn, wat er niet meer is bij een keistrak aangesnoerde sperrriem. Geldt ook voor een aansnoer-neusriem, trouwens.
Dus is de sperriem in feite overbodig en indien strak aangetrokken een kwelmiddel, een eerder uit ruitergemakzucht ontstaan "handig dingetje" om rijtechnische gebreken te verdoezelen.
Als je 'm zo los aangespt, dat het ding loopt te wiebelen en te klapperen, kun je hem er beter inderdaad afhalen, voor het rustig liggen van het bit zou je die al helemaal niet nodig mogen hebben, want dan past het bit niet of de ruiter zit te rukken en plukken.
In principe kun je qua goed rijderschap ook inderdaad de hele neusriem op zich weglaten, dat weinigen dat doen is een ander verhaal.
NODIG is de sper echter niet.
Dat was ik.
Heb het lusje er inderdaad afgesneden omdat ik het niet mooi vond, zo'n neusriem met lusje maar zonder sperriem. Uiteindelijk gewoon een brede engelse neusriem zonder sperriem gekocht omdat ik mijn oude een inham had waar ik het lusje weg gesneden had, en ik dat ook niet meer mooi vond.
Geryon, je beweert dat een kneveltrens nog verticaal (?) kan bewegen? Als dat kan dan zitten de bakstukken gewoon te lang, met andere woorden je hoofdstel is niet goed afgesteld. Ik rijd met een kneveltrens, heb zelden zo'n stabiel bit gezien. (en laat sperriem of geen sperriem daar nu helemaal geen invloed op hebben gehad.

Is nog mooier ook. 
.