Met of zonder sperriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:00

terpentijn schreef:
In principe kun je de sperriem toch gewoon er af halen (meestal loopt die door een lusje onderaan de neusriem... ). Ik lees namelijk dat iemand bovenstaand schrijft die er "af gesneden" te hebben, wordt daar mee bedoeld dat de sperriem vast aan de neusriem was gestikt (dat kom je toch niet veel meer tegen, dacht ik), of het lusje?

Sperriem heeft inderdaad naam te danken aan het dichtsnoeren van de mond zodat er door het paard niet "gemuild" of "gesperd" kan worden (= mond opendoen tijdens rijden).

Ik wil toevoegen dat het open"sperren" van de mond tijdens rijden een rijtechnisch probleem/ruiterfout is (mits gebit van paard in orde), maar benadrukken, dat het paard wel in staat moet zijn de onderkaak enigzins te laten "vallen" om zinnige aanleuning mogelijk te maken.
Met een strak aangetrokken "sperriem" gaat dat nooit mogelijk zijn.

Dat "laten vallen" ziet er overigens niet uit alsof het paard de mond open heeft. Het is het naar voren "loslaten"van de onderkaak die dus iets van plaats verschuift... daar moet wel ruimte voor zijn, wat er niet meer is bij een keistrak aangesnoerde sperrriem. Geldt ook voor een aansnoer-neusriem, trouwens.

Dus is de sperriem in feite overbodig en indien strak aangetrokken een kwelmiddel, een eerder uit ruitergemakzucht ontstaan "handig dingetje" om rijtechnische gebreken te verdoezelen.

Als je 'm zo los aangespt, dat het ding loopt te wiebelen en te klapperen, kun je hem er beter inderdaad afhalen, voor het rustig liggen van het bit zou je die al helemaal niet nodig mogen hebben, want dan past het bit niet of de ruiter zit te rukken en plukken.

In principe kun je qua goed rijderschap ook inderdaad de hele neusriem op zich weglaten, dat weinigen dat doen is een ander verhaal.

NODIG is de sper echter niet.

Dat was ik. :wave: Heb het lusje er inderdaad afgesneden omdat ik het niet mooi vond, zo'n neusriem met lusje maar zonder sperriem. Uiteindelijk gewoon een brede engelse neusriem zonder sperriem gekocht omdat ik mijn oude een inham had waar ik het lusje weg gesneden had, en ik dat ook niet meer mooi vond. :') Geryon, je beweert dat een kneveltrens nog verticaal (?) kan bewegen? Als dat kan dan zitten de bakstukken gewoon te lang, met andere woorden je hoofdstel is niet goed afgesteld. Ik rijd met een kneveltrens, heb zelden zo'n stabiel bit gezien. (en laat sperriem of geen sperriem daar nu helemaal geen invloed op hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 30-05-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:00

terpentijn schreef:
Ja ik weet dat maar al te goed: op prive-dressuurles hoefde ik dus ook niet te verschijnen zonder sperriem.
Deed ik die voor de vorm dan aan en moest ik opletten dat ik die niet al te los deed, anders was het na tien minuten geroepen worden en werd de sper even 3 gaatjes aangetrokken.Auwww....

Aangezien de lessen werkelijk TOP waren, leerde ik dat voor te zijn door na/tijdens instappen te roepen" O ja wacht even, de sper heb ik nog niet aangesnoerd! En ik heb ook nog niet nagesingeld!" Stapte snel aan andere kant van de bak af, deed nasingelen (of nep-nasingelen, want ook daar hou ik niet van gesnoer) deed dan 1 gaatje sper er bij, of nepte het, en reed naar ieders tevredenheid (instructeur, paard en mijzelf) vervolgens de dressuurles.

Zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer... hahaha.

Heb dan echt ballen en zeg gewoon dat je hem niet zo vast wil. Jouw paard, jouw keuze.

Sperriem zit er hier op wedstrijd losjes rond (anders is mijn tuig niet volledig volgens de pistemeester). In training zit hij er niet aan.

Nibbit

Re: Met of zonder sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:05

Ik heb de sperriem ook losjes, en volgens mij is het zo ook bedoeld.
Vroeger had je alleen de lage neusriem en die werkt ongeveer hetzelfde in

Aansnoerneusriem vind ik een erg naar woord, mensen denken dan idd dat je m aan moet snoeren 8)7

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:09

Als je de sperriem maar strak genoeg aan blijft snoeren dan gaan de spieren slapper worden en vallen er spieren uit in de neus.

Het enige nut van een sperriem is, dat als er een bakstuk afbreekt je niet meteen zonder bit verder gaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:12

Ieder doet het op diens eigen manier@Ayasha, mij maakte het geen bal uit: ik wilde gewoon DIE lessen van DIE instructeur en niet het ongemak voor mijn paard. Ben ik op mijn manier omheen gezeild: onderhandelen over GEEN sperriem had geen les betekend... dat was het me niet waard.
Hoefde daar ook echt niet zonder op te komen draven.

Heeft niemand ooit last van gehad... behalve jij blijkbaar.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:19

Haha Stavero, zo heb ik het nog niet bekeken met die bakstukken, true! :)

Gelukkig was mijn instr juist enthousiast toen ik zonder sperriem ging lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:28

"Vroeger" was er de hoge neusriem en de lage neusriem.

Bij paarden in training werd de lage neusriem gebruikt (om te zorgen dat het paard de mond niet open kon sperren).
Paarden die wat verder in de training kwamen gingen over op een hoge neusriem, omdat (als het goed is) paard en ruiter dan zo ver waren dat de mond niet zomaar open gedaan werd.

Een zakelijk iemand zag er markt voor, om die twee te combineren in 1 neusriem.
Zodat je met het trainen van 1 of meerdere paarden gewoon hetzelfde hoofdstel kon blijven gebruiken.
Hoefde je geen neusriemen te wisselen, geen nieuwe neusriemen te kopen, etc.

Je kon gewoon tijdens de scholing van het paard de sperriem gebruiken op de gecombineerde neusriem. En als paard/ruiter die ondersteuning niet meer nodig hadden, konden ze de sperriem weg laten en bleef er een engelse/hoge neusriem over.

Maar die laatste stap is 'men' een beetje vergeten.
Omdat er niemand is die daar les in geeft, of een gebruiksaanwijzing bij zo'n neusriem stopt.

Zelfde geldt voor de "trend" van aansnoer neusriemen.
De meeste mensen hebben geen enkel idee waar ze voor zijn en wat ze precies doen. En hoe je er op een juiste manier mee om moet gaan.

Ik kom het zó vaak tegen dat mensen zomaar zo'n aansnoerneusriem kopen en 'm dan zo ver mogen aansnoeren, zodat het paard in sommige gevallen zelfs striemen (en na enkele maanden zelfs witte haren) op de neus krijgt van waar de neusriem zat tijdens het rijden.
Bloed toevoer wordt dus compleet afgesloten als die neusriem zo strak zit.
Maar ja... "het kan dus we doen het" lijkt het motto. Geen ruiter die er bij stil staat en over na denkt wat voor gevolgen het heeft om zo'n neusriem zo hard aan te snoeren.
Er stond "aansnoer-neusriem" op de verpakking, dus aansnoeren zal wel de bedoeling zijn, denkt men dan.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 05:59

wiekerobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:44

de sperriem is goed voor de aanleuning.
mijn paard loopt met zijn mond open als ik hem niet gebruik...
dus ik heb hem er wel aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:50

wiekerobin schreef:

Waarom denk je dat je paard zijn mond opent?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:56

_San87_ schreef:
wiekerobin schreef:

Waarom denk je dat je paard zijn mond opent?

Idd San87, dat bedoel ik dus met apengedrag... niet nadenken waarom je iets doet.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:03

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:07

Ik heb mijn paard 3 jaar lang met lage neusriem getraind en nu overgeschakeld naar een gecombineerde. Ik heb de sperriem er wel altijd opzitten, gewoon losjes en eigenlijk voor de sier. Maar stel ze knetteren er vandoor en je moet een one rein stop gebruiken (op z'n boeren hollands omtrekken), dan weet je wel zeker dat je niet de hele handel half in z'n mond trekt.

Dus in de basis heb je geen neusriem nodig, maar het eerste paard wat alles doet in alle omstandigheden moet volgens mij nog uitgevonden worden (het robopaard heb ik nog niet gezien). Dus voor haar comfort en veiligheid zit er een sperriem op. Wel natuurlijk beide correct gebruikt (2 vingers kunnen er prima tussen).

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:45

Ook hier zonder sperriem.
Mij was namelijk geleerd, de sperriem, daar mag hooguit een vinger tussen. En dat vond ik altijd al te strak, deed hem al losser, ongeveer 2 vingers.
Mijn huidige pony was geen neusriem gewend (western), die had al moeite met de hoge losse (er kunnen bij ons 3 vingers tussen), dus de sperriem al niet eens meer vastgemaakt, gewoon er af en rijden maar.

Ik heb haar al een keer echt moeten omtrekken, maar het bit gaat dan echt niet half de mond in. (ja, ik weet het, niet direct de juiste methode om een paard bij je te houden, maar ze was op hol geslagen en we moesten echt stoppen ivm verkeer).

wiekerobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:00

Citaat:
dat bedoel ik dus met apengedrag... niet nadenken waarom je iets doet.

ik rij met sperriem omdat mijn paard anders met open mond loopt DAAROM.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:07

wiekerobin schreef:
Citaat:
dat bedoel ik dus met apengedrag... niet nadenken waarom je iets doet.

ik rij met sperriem omdat mijn paard anders met open mond loopt DAAROM.

Maar waarom loopt jouw paard met open mond? Over het algemeen is dat een teken van pijn door teveel druk in de mond.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:14

_San87_ schreef:
Maar waarom loopt jouw paard met open mond? Over het algemeen is dat een teken van pijn door teveel druk in de mond.

Een van mijn paarden opent de mond meer als ik met halsring rij, hoe leg je dat dan uit?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:21

terpentijn schreef:
Ja ik weet dat maar al te goed: op prive-dressuurles hoefde ik dus ook niet te verschijnen zonder sperriem.
Deed ik die voor de vorm dan aan en moest ik opletten dat ik die niet al te los deed, anders was het na tien minuten geroepen worden en werd de sper even 3 gaatjes aangetrokken.Auwww....

Aangezien de lessen werkelijk TOP waren, leerde ik dat voor te zijn door na/tijdens instappen te roepen" O ja wacht even, de sper heb ik nog niet aangesnoerd! En ik heb ook nog niet nagesingeld!" Stapte snel aan andere kant van de bak af, deed nasingelen (of nep-nasingelen, want ook daar hou ik niet van gesnoer) deed dan 1 gaatje sper er bij, of nepte het, en reed naar ieders tevredenheid (instructeur, paard en mijzelf) vervolgens de dressuurles.

Zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer... hahaha.

Dit is toch eigenlijk té erg :') Dat je uitvluchten moet zoeken om onder het aansnoeren van je paard uit te komen :=
Maar ik herken het. Een instructeur die (was toen op de manege, maar ook nu bij mijn privé-paardje) de neusriem nog eens extra aantrekt. En dan zeggen dat hij dan rustiger is... Ja zeg, je doet hem pijn?! Tegenwoordig zeg ik er wel iets van. Nu ook makkelijker, het is mijn paardje dus ik beslis. En om sperriempjes te voorkomen koop ik gewoon neusriemen zonder lusje :D Is nog mooier ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:24

Ik heb de afgelopen jaren met zo'n soort hoofdstel als dit gereden:
Afbeelding
Wel nog met een kinriempje.

Maar het bleef altijd prima zitten. Dus dan kan zonder sperriem ook prima.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:37

Aanvulling op het verhaal van Femke: de hoge neusriem was handig omdat in Engeland veel met een vaste martingaal werd gereden, en die maak je vast aan de hoge neusriem, kan niet aan de lage. Tegenwoordig zie je vrijwel nooit meer een vaste martingaal (misschien nog bij jachten?), alleen losse/ lopende met de ringen om de teugels.

In principe zou je gewoon zonder neusriem moeten kunnen rijden! Op oude tekeningen en schilderijen zie je ook vrijwel nooit een neusriem.

Een lage neusriem of sperriem is wel iets nuttig bij omtrekken/ one-rein-stop/ als je zelf geen stille handen hebt (bv beginners > lage neusriem!) / als je paard met zijn hoofd wappert (liever oorzaak zoeken!). Een kinriempje kan ook helpe ipv lage neusriem.

Een hoge neusriem, waar is die eigenlijk nuttig voor (als je geen vaste martingaal gebruikt)? Ik weet het niet.

Voor degenen die meer willen lezen over het gebruik en nut van neusriemen: http://www.sustainabledressage.net/tack ... p#noseband

Ik heb een halsterhoofdstel voor buitenrijden en wedstrijden (endurance), dus eigenlijk zonder neusriem. Voor (wedstrijden) dressuur en springen moet je een engels-achtig hoofdstel hebben met neusriem helaas, dus heb ik een hoofdstel met lage neusriem, die vrij losjes zit. Lage neusriem is niet volgens de mode, maar dan heeft paardlief maar 1 riempje om de neus, en er zo min mogelijk last van.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:50

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:27

Eigenlijk altijd zonder, vind het ondingen, is het eerste wat ik van een hoofdstel afsloop
(Maar koop liever gelijk een Engelse neusriem)
Tenzij het om een paard van iemand anders gaat, maar dan doe ik hem sowieso zo
los mogelijk, paard dat ik nu rijd loopt bitloos (sidepull) dus sowieso geen sperriem
Mijn Shet heeft een tijdje met een lage neusriem gelopen, maar tegenwoordig
ook nog alleen met een Engelse neusriem
Lage neusriem vind ik trouwens ook fijner in gebruik als een combi

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:28

Princesj schreef:
_San87_ schreef:

Een van mijn paarden opent de mond meer als ik met halsring rij, hoe leg je dat dan uit?

Een uitzondering die de regel bevestigd?

Daarnaast heb je een open mond en een open mond en jij weet net zo goed als ik dat een open mond tijdens het rijden met bit over het algemeen op pijn in de mond duidt. Ik snap niet zo goed waarom je opeens begint over jouw paard met halsring, de sperriem nodig hebben omdat je paard de mond open doet is toch op zijn minst twijfelachtig te noemen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:29

wiekerobin schreef:
De sperriem dient in dit geval om jou ruiterfout te verbergen.

@jowie: Voor mij heeft mijn hoge engelse neusriem wel degelijk nog een nut, een esthetisch nut, aankleding van het hoofd, gewoon omdat ik mooi vind. Verder, zeker als je hem zo los doet als ik, heeft die geen praktisch nut meer.

Freya25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 12:46

Bedankt voor alle reacties, en ook zeker voor de achtergrond informatie! Ik heb er zeker wat aan en we hebben het er op stal nog over gehad gisteren.

Ik heb het paard gisteren gereden zonder sperriem en dat ging prima, en hoe minder riempjes er nodig zijn, hoe beter in mijn ogen. Ben er gisteren wel bijna vanaf gedonderd, maar dat lag niet aan de sperriem uiteraard maar aan een uit-de-bosjes-vliegende-kat ;).