Te veel ruggebruik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:15

Ik kan mij voorstellen dat diegene bedoelde dat hij wel over de rug liep maar daarbij traag werd in het beenwerk. Overigens is het zo dat bij goed ruggebruik en een actieve achterhand je minder makkelijk zal zitten dan bij een traag achterbeen. Lekker zitten is dus niet automatisch een goede graadmeter.

Zilfstar

Re: Te veel ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 12:29

Ah, dan heb ik dat altijd verkeerd begrepen. Ik dacht juist altijd hoe actiever, hoe meer over de rug en hoe lekkerder je zat. Maar als ik het allemaal zo bij elkaar lees plus daarbij het punt waar ik nu aanbeland ben, moet er gewoon iemand mee gaan kijken en aanwijzingen gaan geven. Iets met als de leerling er klaar voor is.... toch? :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:44

Absoluut. Als je goede instructie hebt zal die je ook helpen met het leren voelen wanneer het niet lekker zit doordat hij zijn rug niet gebruikt en wanneer hij hem wel gebruikt maar actief loopt in de achterhand.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:05

Zilfstar schreef:
Ah, dan heb ik dat altijd verkeerd begrepen. Ik dacht juist altijd hoe actiever, hoe meer over de rug en hoe lekkerder je zat. Maar als ik het allemaal zo bij elkaar lees plus daarbij het punt waar ik nu aanbeland ben, moet er gewoon iemand mee gaan kijken en aanwijzingen gaan geven. Iets met als de leerling er klaar voor is.... toch? :)

Als je op de juiste manier zit is dat ook zo dus dat heb je niet verkeerd begrepen.
Zoek alsjeblieft gewoon goede instructie, zoals ik al zei is dat het enige wat je echt verder kan helpen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Instructie genoeg in NL hoor!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 15:02

Even een update.
Vandaag voor het eerst een nieuwe instructrice erbij gehad. Eentje die werkt met centered riding etc. Was een fijne en leerzame les.
Het blijkt dat dat wat ik voel toch echt wel klopt met goed werk van het paard. Ik heb nu 4 jaar alles op gevoel gedaan en ben vanzelf eigenlijk al bezig gegaan op de centered riding manier. Dus vanuit de heupen, zit etc. Alleen nu vandaag zijn er wat puntjes op de i gezet, En weet ik ook wat ik voel en daardoor kan ik het nog beter gaan gebruiken.
Paard blijkt links wel en rechts niet onder de massa te zetten, dus zijn zwaartepunt te ondersteunen. Nu heb ik gevoeld wat ik daaraan kan doen, dmv de bewegingen in mijn heupen/zitbeenderen te gebruiken.

Ik heb heerlijk gedraafd en kwam er na een paar rondes achter dat ik gewoon nog steeds lange teugel had. Terwijl ik TOCH volledige controle over mijn paard voelde. Omdat hij echt naar mijn lichaamstaal aan het luisteren was, mijn zit vooral dus. Hij ging ook in stap al nageven, briesen en ontspannen. We hebben ook de galop gedaan en ook hier weer tot mijn eigen verbazing met zeer lange teugel gereden. Paard blijkt echt zo op mij gericht te zijn en zo hard zijn best te doen. Instructrice vond het dan ook echt een lief paard, mooi van buiten EN van binnen :o

Ik ga nu de komende weken hiermee aan de slag, salsa dansen met mijn paard. En na de zomervakantie gaan we verder werken aan oefeningen om zijn achterhand te verbeteren, krachtiger te maken(zijgangen zoals travers etc). Want hij moet nog een stuk krachtiger maar ook zekerder van zichzelf worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:56

Dat Salsadansen komt me bekend voor, is de instructrice een bokker toevallig :)
Fijn dat het zo goed ging overigens!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 19:41

Haha, weet ik niet. Ik weet dat ik het hier ook eens tegen gekomen ben, maar kan het topic niet vinden :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 07:21

Ik denk dat de beweging nog teveel uit de rug getrokken wordt. Dit deed mijn bontje destijds ook. Had een mooie bilspier om te stuwen en trok zijn voorbeen naar voren met hij hals, allebei vanuit zijn rug.
Afbeelding
na wat meer training door mij:
Afbeelding
Hierna is hij verkocht en geen foto's van dat ik hem zelf rijdt, maar uiteindelijk kon hij hele stukken hoofd lager, meer achterhand, zelfs schoft iets omhoog.
Beide dingen zijn gebruik van de rug. De ene om de ruiter meer te dragen, de andere om zijn benen in beweging te krijgen maar dat is niet het ruggebruik wat wij graag zien.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 08:03

Jippe loopt niet zo zoals de bonte hierboven. Dat doet bonte pony van dochter soms wel... (die erg op die hierboven lijkt trouwens), maar ja. Dochter is pas 8 en rijdt nog niet zo lang. Gaat wel komen, want met haar ga ik ook bezig met leren salsa dansen met haar pony haha.

Jippe loopt dus wel met het hoofd naar beneden, maar mist kracht in de achterhand. En liep scheef. Zet dus zijn rechterbeen niet zo goed onder de massa. Instructrice kon na het rijden van mij gezien te hebben de opmerking "te veel ruggebruik" ook niet plaatsen trouwens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:41

Dan zou ik ook niet kunnen bedenken hoe je teveel ruggebruik moet interpreteren.