ontdeugende Welsh, wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 17:18

troi schreef:
Misschien is deze pony wel geschikter als menpony..

Jammer genoeg heb ik daar de kennis en het materiaal niet voor .
Zoontje durft trouwens niet meer op de pony te rijden.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:23

mischien moet je haar een beetje aanpakken en een ander bit in doen
mischien ook haar rug controloeren of met lange teugels er achter lopen met wat scherper bitje?

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:24

een bijzetteugel is ook niet verkeerd

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:27

Daar zat ik ook aan te denken.
Maar los daarvan kan je eigenlijk pas beoordelen of het een goede rijpony is wanneer ze volledig is doorgereden. De basis is nu onvoldoende bevetigd waardoor ze makkelijk 'misbruik' maakt van een onervaren ruiter. Wat het niveau van de ruiter daarna moet zijn, zal afhangen van hoe de pony daarna is.

PaardjesFan1

Re: ontdeugende Welsh, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:41

je kan een ervaren ruiter op de pony zetten met bijzetteugel of slof met stang en trens bit
ik denk dat hij na een paar weken wel weer wie er dan de baas is

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:45

Ook ik zeg een ervaren ruiter erop die RIJDEN kan en dus niet de pony z'n eigen ding laat doen. Ik zie op het filmpje een pony die donders goed weet dat de ruiter er niet stevig op zit, dus die zal keer op keer misbruik blijven maken van de situatie. De pony zal wellicht een paar keer even op zijn plek gezet moeten worden, maar vooral en met name aan het werk!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:40

PaardjesFan1 schreef:
mischien ook haar rug controloeren of met lange teugels er achter lopen met wat scherper bitje?

Ja super idee! -O-

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:28

PaardjesFan1 schreef:
je kan een ervaren ruiter op de pony zetten met bijzetteugel of slof met stang en trens bit
ik denk dat hij na een paar weken wel weer wie er dan de baas is

Mag ik vragen waar het idee stang&trens bit vandaan komt ?

Als je een juiste ruiter hebt gevonden zal geen van bovenstaande dingen nodig zijn. Wellicht om de pony aan een hulpteugeltje te laten wennen (bv. martingaal, een elastiek of tiedeman teugel misschien?) maar om nu met een slof of s&t hoofdstel te gaan rijden lijkt me wat ver gezocht voor een A.. Zoals als eerder is gezegd, een ervaren ruiter zal wonderen verrichten.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:36

Kijk maar even in haar profiel ze is 11. :)
Ik denk niet dat ze al de ervaring heeft om te begrijpen wat voor een inpact het heeft als je haar advies uit voert.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:46

Dungen schreef:
Kijk maar even in haar profiel ze is 11. :)
Ik denk niet dat ze al de ervaring heeft om te begrijpen wat voor een inpact het heeft als je haar advies uit voert.

Haha dat had ik inderdaad nog niet gedaan, maar dat vermoeden had ik ook al, die reden :+

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:25

zit alles goed op maat? heeft ze nergens last van? het kan zijn dat het zadel schuurt of het hoofdstel te klein is...

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:34

Je kunt haar toch gewoon verkopen,en er eerlijk bij vertellen dat ze streken heeft onder het zadel?
Misschien wil iemand haar wel zelf voor een karretje beleren,of er een veulentje bij fokken oid.
Ik zou er nu geen geld meer aan spenderen,gewoon eerlijk zijn naar de koper toe.
Niet iedereen wil rijden.Kans is wel dat je er wat minder voor krijgt,maar laten staan kost ook geld. :j

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 14:38

Traber schreef:
Je kunt haar toch gewoon verkopen,en er eerlijk bij vertellen dat ze streken heeft onder het zadel?
Misschien wil iemand haar wel zelf voor een karretje beleren,of er een veulentje bij fokken oid.
Ik zou er nu geen geld meer aan spenderen,gewoon eerlijk zijn naar de koper toe.
Niet iedereen wil rijden.Kans is wel dat je er wat minder voor krijgt,maar laten staan kost ook geld. :j

ja dat ben ik aan het proberen, zal de pony ook een stuk gelukkiger maken dan een stang en trens met een slof eraan denk ik :D
Ik laat de instructrice haar wel nog een paar keer rijden zonder hulpteugels of scherpere bitten, gewoon met haar dubbelgebroken bitje, en ga dan af op haar advies.

Het lijkt niet of ze last heeft van haar zadel en het is vorige maand vernieuwd omdat het andere zadel nu gebruikt wordt voor de andere Welsh.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:58

Ervaring van het huidige ruitertje is denk ik ook nog niet groot genoeg, je ziet het probleem op het filmpje aankomen, handjes gaan van voor, naar achter en wijd en dan in eens naar voor weer en dan begint het feest. bokkende pony/paard moet je juist vooruit houden, dat kan een 10jarige meisje nog niet. Ik zou ook op zoek gaan naar een tengere tiener of een klein volwassene.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:34

WPC --> RT-P

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:19

Mag ik vragen waarom je zo'n jonge pony hebt gekocht voor een ruiter wat nog net van de manege af komt (4 jaar rij ervaring op een manege knol is toch echt een wereld van verschil bij een pony die zo jong is en nog een hele boel moet leren + geen plank is van manegepony zijnde) ?
Ik had een oudere pony gekocht, die al wat meer kent en juist de ruiter wat kan bij brengen want in dit geval moet de pony nog veel leren. Ookal is hij 3 veel kennen zal hij nog niet ;) Is niet aanvallend bedoeld!! Maar ik ken dit probleem helemaal,

Een kennisje van ons kocht ook een jonge pony, meisje ook net klaar op de manege lessen en was toe aan "uitdaging" nou... die kreeg ze. Pony was in het begin echt lief en mak maar na een poos was hij het beu (ze miste de rij ervaring voor zo'n jonge pony) en ging ook bokken, de boel verstieren ed. Pony kwam ook maar 1 keer uit zijn hok per dag om even een uurtje te rijden met haar en moest daarna op stal. Had maar 2 buurtjes en kwam alleen in de zomer op wei bij ons. Ze zette het door en het werd alleen maar erger die pony kreeg gewoon een hekel aan rijden. Nou pony verkocht. Na een paar weken hebben ze een nieuwe (oudere) pony aangekocht, die erg rustig en vertrouwd was en nu leert ze pas écht paardrijden. Op een oude fiets moet je het leren klaar. ;)

In't ergste geval krijgt je zoontje nu een hekel aan paardrijden of een grote angst en dat zou toch jammer zijn? -O-

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:29

Charityyy schreef:
Mag ik vragen waarom je zo'n jonge pony hebt gekocht voor een ruiter wat nog net van de manege af komt (4 jaar rij ervaring op een manege knol is toch echt een wereld van verschil bij een pony die zo jong is en nog een hele boel moet leren + geen plank is van manegepony zijnde) ?
Ik had een oudere pony gekocht, die al wat meer kent en juist de ruiter wat kan bij brengen want in dit geval moet de pony nog veel leren. Ookal is hij 3 veel kennen zal hij nog niet ;) Is niet aanvallend bedoeld!! Maar ik ken dit probleem helemaal,

Een kennisje van ons kocht ook een jonge pony, meisje ook net klaar op de manege lessen en was toe aan "uitdaging" nou... die kreeg ze. Pony was in het begin echt lief en mak maar na een poos was hij het beu (ze miste de rij ervaring voor zo'n jonge pony) en ging ook bokken, de boel verstieren ed. Pony kwam ook maar 1 keer uit zijn hok per dag om even een uurtje te rijden met haar en moest daarna op stal. Had maar 2 buurtjes en kwam alleen in de zomer op wei bij ons. Ze zette het door en het werd alleen maar erger die pony kreeg gewoon een hekel aan rijden. Nou pony verkocht. Na een paar weken hebben ze een nieuwe (oudere) pony aangekocht, die erg rustig en vertrouwd was en nu leert ze pas écht paardrijden. Op een oude fiets moet je het leren klaar. ;)

In't ergste geval krijgt je zoontje nu een hekel aan paardrijden of een grote angst en dat zou toch jammer zijn? -O-

Ondertussen hebben we al sinds februari een ander ouder pony voor hem, waar hij leuk mee overweg kan, hij merkt bij die pony ook wel dat hij een pony zijn zin niet mag laten doen, want dan zou deze pony ook wel eens protesteren maar niet gemeen , deze nieuwe pony is 12 en een automaatje onze dochter van 3 rijd er ook rondjes op.
De Welsh waar het over gaat was echt erg braaf voor een 3 jarige maar het ruitertje was niet duidelijk genoeg en liet haar, haar zijn doen had hij toen de juiste begeleiding gekregen in de les dan was het misschien goed gegaan. nu leert hij op de 12 jarige op de juiste manier reageren als er iets mis gaat omdat hij privéles krijgt, wel samen met zijn oudere broer maar er is veel verschil tussen een les met 10 ruiters en een les met 2 ruiter hé.
De ontdeugende Welsh loopt 12 uur per dag in de weide met z'n 2 maatjes, we zijn op zoek naar een leuke thuis voor haar waar ze ook volop buiten kan met maatjes.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:39

Weet je: het eerlijkst is het om te zeggen dat er een fout is gemaakt, waar de pony eigenlijk niets aan kan doen. Pony is jong en heeft geen ruiter gekregen die haar verder kon opleiden, scholen, maar moest het doen met een beginner. Dat is geen goede combinatie, en vragen om problemen
Het is niet voor niets dat er gezegd wordt "green and green makes black and blue".

Het meest nette ten opzichte van de pony is wat mij betreft gewoon laten bijscholen door een ervaren, echt goede ruiter, die haar gewoon een tijdje netjes doorrijd. Dikke kans dat het probleem dan gewoon voor altijd voor bij is. Jij kunt haar dan gewoon verkopen, en heeft de pony gewoon een reeele kans als rijdier.

En ja.. .dat kost je geld, maar wat mij betreft wel het eerlijkst ten opzichte van de pony

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:01

IK BEN INDERDAAD NOG MAAR 11
MAAR IK HEB AL 6 JAAR RIJERVARING
DUS JE HOEFT NIET banketstaaf TE DOEN

Emkediv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:32

Ik ben 15 en heb 8 jaar rijervaring maar ik denk ook niet dat mijn advies veel zin heeft hoor := .. Maar gaat hij zomaar uit het niets bokken of als hij alleen achter een pony aan wil of moet aangeloperen of...?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:39

PaardjesFan1 schreef:

Wat een onzin.

Deze pony heeft goede training nodig van iemand met ervaring. Door een scherp bit of hulpteugels te gebruiken loop je kans de pony helemaal te verzieken en het lost niets op ook, want haal het eraf en hij heeft binnen no-time weer de teugels in eigen handen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:47

zoals al gezegd, ruiter met ervaring erop zetten en goed laten doorrijden, wel fijn voor je zoon dat de 'oude' pony nu wat meer vertrouwen geeft. En ik zie dat de pony echt deksels goed weet dat jou zoontje niet zo sterk in zijn schoenen staat wat betreft rijden, en dan krijg je dit, probeer eerst een 'brutale' ruiter erop te zetten en wie weet is je zoontje straks wel mans genoeg om haar te rijden, je zou haar bijv. eerst ook in bruikleen kunnen doen en later weer terug halen als zoon meer ervaring heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:49

PaardjesFan1 schreef:
IK BEN INDERDAAD NOG MAAR 11
MAAR IK HEB AL 6 JAAR RIJERVARING
DUS JE HOEFT NIET banketstaaf TE DOEN

Wow, al 6 jaar rijervaring !
Dat je ' al 6 jaar rijervaring hebt' doet er niet aan toe, het is gewoon niet zo'n goed idee om stang en trens( dat is om hulpen te verfijnen) of een scherper bit er in te gooien, daar went de pony al snel aan en dan kan je steeds weer een scherper bit er in doen, zo word het probleem echt nooit op gelost.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:51

Je hebt PB, ik woon bij jou in de buurt en ben klein en licht :)

xxsifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:59

Privéles een optie? Leren ze beiden vast veel van. En veel grondwerk om een beetje respect voor elkaar te krijgen.