Paard wil niet lopen in de bak, en is buiten niet te houden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:26

12345a schreef:
bambolina schreef:
Dat is het hele punt van les nemen. Als je echt een goede instructrice hebt kan die je ten eerste helpen met het vaststellen waar het probleem precies ligt, vervolgens je leren hoe je er mee om moet gaan.

Hoe is je pony aan de hand? als je er bijvoorbeeld mee wandelt, trekt ze dan aan het touw of loopt ze netjes achter je aan?

overigens vind ik slaan met de longeerzweep echt not done :n daar is ie niet voor..

Zelfs mn lesgevers weten niet wat ze met dr aanmoeten..
Niemand krijgt dr vooruit in de bak...

Aan de hand is ze net als buiten, heel druk en vrolijk. Ze is heel eigenwijs, ze sleept me overal heen....

ik kan natuurlijk niet zien hoe dit in het echt gaat maar het eerste wat in mij op komt is een probleem met respect. Als je pony jou niet als leider ziet trekt ze haar eigen plan en doet ze wat ze zelf denkt dat het beste voor haar is. Dit is niet zomaar koppigheid, maar overlevingsdrang. Ik zou dan denk ik als ik jou was je een beetje gaan verdiepen in de omgang met het paard, je kan bv met oefeningen tijdens het poetsen al respect winnen van je paard. Ook lekker een beetje grondwerken, slecht gedrag negeren en goed bedrag belonen etc.

Dit alles natuurlijk als je er zeker van bent dat er lichamelijk echt niks mis is!

12345a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:28

Mij lijkt het juist heel duidelijk.
Hoe hebben jullie haar ingereden dan?[/quote]

Iemand anders heeft haar ingereden, in het begin ging het heel goed, ze begon alles steeds beter te begrijpen, toen gingen we een paar keer met haar naar buiten, en toen begon ze de bak steeds minder aan te vinden, in het begin ging ze steeds heel sloom lopen , en dat is dus steeds erger geworden dat ze nu gewoon helemaal niks meer wil doen in de bak

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:30

TS, eerst zeg je dat ze buiten ook door je heen dendert en alleen maar hard wil, nu zeg je dat ze buiten alles snapt, beetje dubbel.. Als ze aan de hand ook door je heen loopt is er toch iets niet goed gegaan. Ga grondwerken met je paard, neem les en haal ipv alleen de DA ook een osteopaat erbij zoals Nikita al zei. Misschien is het ook verstandig een zadelpasser te laten komen.

12345a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:32

[/quote]

ik kan natuurlijk niet zien hoe dit in het echt gaat maar het eerste wat in mij op komt is een probleem met respect. Als je pony jou niet als leider ziet trekt ze haar eigen plan en doet ze wat ze zelf denkt dat het beste voor haar is. Dit is niet zomaar koppigheid, maar overlevingsdrang. Ik zou dan denk ik als ik jou was je een beetje gaan verdiepen in de omgang met het paard, je kan bv met oefeningen tijdens het poetsen al respect winnen van je paard. Ook lekker een beetje grondwerken, slecht gedrag negeren en goed bedrag belonen etc.

Dit alles natuurlijk als je er zeker van bent dat er lichamelijk echt niks mis is![/quote]

Ik denk dat je wel gelijk hebt, respect heeft ze zeker niet.. Alles moet zoals zij het wil en niet anders,
zelf met borstelen als ze geen zin heeft beukt ze me gewoon aan de kant en draait zich om -.-

12345a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 19:33

xStephanie schreef:
TS, eerst zeg je dat ze buiten ook door je heen dendert en alleen maar hard wil, nu zeg je dat ze buiten alles snapt, beetje dubbel.. Als ze aan de hand ook door je heen loopt is er toch iets niet goed gegaan. Ga grondwerken met je paard, neem les en haal ipv alleen de DA ook een osteopaat erbij zoals Nikita al zei. Misschien is het ook verstandig een zadelpasser te laten komen.

Ze snapt het prima, maar wanneer ik op een groot zandpad ben, wil ze rennen, en dan hou ik haar niet, verder totaal geen problemen met haar buiten. De hulpen begrijpt ze prima

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:34

12345a schreef:
Iemand anders heeft haar ingereden, in het begin ging het heel goed, ze begon alles steeds beter te begrijpen, toen gingen we een paar keer met haar naar buiten, en toen begon ze de bak steeds minder aan te vinden, in het begin ging ze steeds heel sloom lopen , en dat is dus steeds erger geworden dat ze nu gewoon helemaal niks meer wil doen in de bak

Maar dat had je gewoon met goede instructie op kunnen lossen als er lichamelijk tenminste niks mis was/is. :j

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:35

12345a schreef:
xStephanie schreef:

Ze snapt het prima, maar wanneer ik op een groot zandpad ben, wil ze rennen, en dan hou ik haar niet, verder totaal geen problemen met haar buiten. De hulpen begrijpt ze prima

Als je haar niet kan houden wanneer ze wil gaan rennen snapt ze het dus niet, respect noemen ze dat. Ga met haar grondwerken, hier kan je ook les in krijgen :j

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:41

zijn de tanden nagekeken.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:49

bambolina schreef:

Dit alles natuurlijk als je er zeker van bent dat er lichamelijk echt niks mis is!

Ik denk dat je wel gelijk hebt, respect heeft ze zeker niet.. Alles moet zoals zij het wil en niet anders,
zelf met borstelen als ze geen zin heeft beukt ze me gewoon aan de kant en draait zich om -.-[/quote]

Dan denk ik dat daar een heeeeel groot deel van je probleem ligt! :) Ik zou zeggen, neem is een kijkje in het 'trainen vanaf de grond' en het 'van nature' forum en zoek een methode van grondwerken die je aanspreekt en neem is een proeflesje!
Met mijn ex-verzorg haffies die bij tijd en wijlen ook erg respectloos en koppig konden zijn deden we grondwerk via de Emiel Voest methode wat enorm heeft geholpen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:59

12345a schreef:
xStephanie schreef:

Duidelijk verhaal. Paard doet waar het zin in heeft, wanneer het er zin in heeft. Slaan kun je doen, daarmee leer je het paard dat degene die het hardst kan slaan 'wint'... 3 keer raden wie dat is :o

Zorg inderdaad maar eens dat je haar vanaf de grond kunt laten doen wat jij wilt, dan snap je meteen de principes van hoe een paard leert beter als je weer opstapt. Succes!

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:14

MirandaFuego schreef:
Als mijn paard zich zo zou gedragen zou ik denken dat hij rugpijn heeft. :j

Daar dacht ik dus ook aan.
misschien past het zadel niet goed?
anders moet je indd even kijken of ze wel wil lopen met longeren, en met zadel.
Ook al zit er dan geen gewicht in het zadel, het kan haar al wel pijn doen.

Mijati

Re: Paard wil niet lopen in de bak, en is buiten niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:02

Ik denk dat je het beste op de grond kunt gaan beginnen. In de stal, tijdens het poetsen, dient ze netjes te blijven staan en gewoon te wachten tot jij zegt wat ze moet doen.

Juist in de bak longeren en rijden, win haar respect, niet met slaan, laat haar denken dat ze doet wat zij wil. Want lopen in de bak levert iets op, een snoepje, even los racen na het rijden.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:09

misschien een manier vinden dat ze er zin in heeft, hoe loop jij altijd de bak in ?? Eigenlijk? Doe opgewekt en vrolijk misschien werkt dat. Ik weet dat pony's de bak inderdaad wel veel saaier vinden, op vakantie had ik ook zukle pony's niet vooruit te branden( uhm peper in die reet?? :P

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:12

En zonder zadel?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:57

Je hebt een rangorde probleem.
Je bent voor je pony NIET zijn leider en dus doet hij wat hij wil en niet wat jij wilt.
Dat los je niet op met slaan ect.

Kijk eens in je omgeving of je mensen vindt die iets doen met Natural Horsemanship, Pat Parelli, Monty Roberts, Hempfling, enz., deze mensen hebben systemen ontwikkeld waarmee mensen die van nature niet dominant zijn op een veilige manier hun rangorde plaats bij hun paard kunnen installeren.
Je kan van een weekend workshop bij een van hen alleen maar beter worden en het lost naar alle waarschijnlijkheid je probleem zomaar op.
Met door etteren leer je je pony alleen maar slechte dingen aan die heel moeilijk uit te wissen zullen zijn.

Het kost je wat tijd en een beetje geld en moeite maar je draagt de daar geleerde dingen je hele ruiter carrière met je mee.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:16

Als je uit hebt gesloten dat het iets lichamelijks is of iets met het harnachement, dan zou ik inderdaad lekker aan de slag gaan met grondwerken en aangeven dat jij het voor het zeggen hebt en niet je pony. Het wegduwen en gaan rennen wanneer het haar uitkomt, dat zijn toch wel signalen dat je pony niet echt het idee heeft dat jij de leider bent. Zorg wel dat je hier iemand bij haalt die er verstand van heeft.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje van het rijden/stilstaan in de bak. Wat je eventueel ook eens zou kunnen doen, naast het grondwerken, is bij het rijden in de bak gewoon gaan zitten en je pony vragen vooruit te gaan. Dat zal ze waarschijnlijk niet doen, maar ga dan eens i.p.v. slaan of schoppen het volgende proberen: blijven zitten totdat ze gaat lopen. Desnoods zit je daar een uur, maar op een gegeven moment wil een dier toch gaan bewegen. Als dat dan uiteindelijk gebeurt, kan je haar belonen en weer afstappen. Nu heeft ze misschien ook wel geleerd dat ze geen (lastig) werk in de bak hoeft te doen als ze maar stil blijft staan, want de aanhouder (zij) wint. Dus zorg dat jij de aanhouder en de leider wordt.