ayla31 schreef:savannah030x schreef:als je paardje echt ontzettend voorwaarts is , kan je hem ook voor het rijden even kort longeren. en zoals er hier al word gezegt , bezighouden zodat hij bezig is met jou. ik heb er zelf ook last van met mn net 6 jarige paardje, die heb ik steeds voor het rijden gelongeerd , omdat ze erg druk was en als ik haar terug hield , kwam ze omhoog. ze was dit jaar (vorig jaar) voor het eerst geschoren , en ze stond natuurlijk ook dag en nacht binnen s'winters. nu ze dag en nacht buiten staat is ze als heel wat rustiger.
verder nog heel veel succes !
Ja longeren doe ik soms al 3 kwartier dan rijden, denk dat ze het eerder moeilijk vind en er onderuit wil komen, dan dat ze aan't vervelenis
Elke keer longeren voor het rijden lijkt me nu juist geen goed idee! Ik doe dat alleen eens in de zoveel tijd, wanneer ik merk dat mijn paard echt teveel energie heeft en de situatie niet veilig is. En dan doe ik dat nog maar maximaal 1 kwartiertje voordat ik erop stap.
Je schrijft dat je nu al 3 kwartier longeert voordat je gaat rijden. Zo bouwt je paard alleen maar meer conditie op en heeft het tijdens het rijden juist nog steeds te veel energie: Straks kan je bij wijze van spreken wel een halve dag lang gaan longeren voordat je erop kunt stappen en je paard eindelijk eens haar energie kwijt is!

zoals je t zo bedoeld begrijp ik het wel, en relativeert het beter t.o.v de ts
bij mij helpt dat heel goed. Ze is echt zo'n heethoofdje! Ze kalmeert gelijk als ik dat doe. Misschien is jouw haflinger ook , en lijkt het alleen maar alsof hij kliert. Veel succes!