help mij!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankehoix

Re: help mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:43

Ik denk dat je je paard in de weg zit op het moment dat jij haar achterwaarts wil laten gaan.
Dat je haar als het ware blokkeert met je zit (of de achterhand blokkeert door teveel druk op de teugels).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:49

Hengstig of niet, een goed gereden paard kan altijd netjes en nageeflijk achterwaarts gaan.

samantha21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 11:03

Ik rij haar nog niet heel lang hoor,
en dit doet ze nooit als ze niet hengstig
meer is hoor. Maar als jullie vinden dat
het daar niet aan ligt, dan niet maar ik
weet het nu wel weer waar het aan ligt ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:18

tjaaaaa das wat jij wil horen natuurlijk.
Bullshit

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:19

Waarom een topic openen met een vraag waar je zelf het antwoord al op denkt te weten?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:59

aeolusnr1 schreef:
Ik ga hier helemaal mee met wat "kleinvosje" al heeft opgemerkt.
Je zegt zelf ik rij al 8jaar.
Wel volgens mij is dit dus een goed start geweest voor jou, en nu is het moment aangebroken om dus eens echt te leren rijden, na 8j begint het eigenlijk pas.
Zoek de fout niet bij het paard maar bij jezelf, tenzij er iets medisch niet in orde zit natuurlijk.
Hengstigheid is hier zeker geen reden, of zou het niet mogen zijn.

Ben het niet met je eens. "Al" 8 jaar, is helemaal niet lang. "Pas" 8 jaar vind ik beter passen. Aangezien je nóóit uitgeleerd bent. Ik rijd "pas" 12 jaar, en inmiddels ben in bezig met het correct activeren van de achterhand. Maak grote sprongen vooruit maar ook achter uit. Met "pas" 8 jaar leer je de sport pas wat kennen. Je leert dingen te herkennen en begrijpen en thats it. Er is geen "zoveel jaar" waarbij je verder komt of waarbij je iets leert. Er zijn kilometers die je dingen laten leren. Theorie en praktijk die je wat leren. Niet het aantal jaar dat je rijd. :) de een leert sneller dan de ander. Iemand die 4x in de week rijd, leert wss sneller dan iemand die 1x in de week een uurtje rijd. Je kan het aantal jaar dat jij rijd, niet vergelijken met het aantal jaar dat TS rijd. Zo ken ik iemand die 7 jaar rijd, en beter rijd dan dat ik doe. Puur omdat zij een eigen paard heeft en daarmee lessen rijd. Ik heb een verzorgpaard waar ik 3x in de week mee rijd (zonder les) en ik rijd lessen op de manege. Ik rijd dus langer maar zij heeft meer kilometers gemaakt dan ik, waardoor ze 'beter' rijd. Maar ik heb wel weer een betere zit dan zij heeft en weet meer, maar zij rijd netter.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:04

Waar het vooral mee te maken heeft is mijn inziens het niveau waarop je les krijgt.
Iemand die 3 jaar privéles heeft gehad van een goede instructeur zal veel meer bereiken dan iemand die op een manege rijdt waar ze matige instructie geven.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:07

Dat is ook wel zo maar dan maak je toch meer km's? :+

samantha21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:11

aeolusnr1 schreef:
tjaaaaa das wat jij wil horen natuurlijk.
Bullshit

Normaal reageren kan tegen woordig niet meer?

samantha21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:15

ankehoix schreef:
Waarom een topic openen met een vraag waar je zelf het antwoord al op denkt te weten?

Ik wist het antwoord zelf niet, maar heb al aan een
aantal mensen gevraagd en zei zeiden ook dat het
gewoon aan het paard lag omdat sommige mensen
het paard al een paar keer hebben les gegeven met
de dochter van de eigenaresse. Maar ik weet het
nu wat het is dus er hoeft eigenlijk niet meer op
te worden gereageerd :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:21

LoveUggs schreef:

Dat kan wel maar dat hoeft niet persé, als je bijv op een verzorgpaard één x in de week goede privéles krijgt zou het ook al veel sneller gaan.

Ik vind trouwens dat je best rekening moet houden met hengstigheid, het paard kan daardoor niet lekker in haar vel zitten en anders reageren.
Dan laat je die oefening even zitten.
En ga je de oefening bevestigen op een gunstiger moment. :j

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:28

Het is op zich helemaal niet raar dat een paard dreigt te steigeren als ze achterwaarts moeten. Er komt best wel wat druk op te staan en sowieso is achterwaarts niet iets wat een paard prettig vindt. Daarom moet je zelf zo snel mogelijk weer leren afvloeien. Neem genoeg met een heel klein pasje en rij er meteen weer uit. Als dit zonder weerstand gaat, dan kan je het langzaam aan uitbouwen. Overigens moet je er ook weer voor waken dat ze het achterwaarts niet tegen je gaat gebruiken en dan alleen nog in de achteruit wil.

Dus wees heel erg bewust van op welk moment je wat doet en neem les!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:39

MirandaFuego schreef:
LoveUggs schreef:

Dat kan wel maar dat hoeft niet persé, als je bijv op een verzorgpaard één x in de week goede privéles krijgt zou het ook al veel sneller gaan.

Ik vind trouwens dat je best rekening moet houden met hengstigheid, het paard kan daardoor niet lekker in haar vel zitten en anders reageren.
Dan laat je die oefening even zitten.
En ga je de oefening bevestigen op een gunstiger moment. :j

Neem aan dat dat rekening houden met hengstigheid niet voor mij bedoeld was..?:=

Verder ik snap wel wat je bedoeld. Maar ik krijg met mijn vz paard geen les en toch ga ik veel vooruit.
En ondanks dat ik die niet heb, maar wel kilometers maak bereik ik wat. Zo heb ik het voor elkaar gekregen dat ik dalijk NOG meer kilometers kan maken omdat ik op een (nieuwe) stal mag gaan werken.
Het ligt dan ook maat net aan je wilskracht.. Ik wil heel graag en veel leren, en dat speelt toch ook wel weer mee... Maar ben het met je eens en snap wat je bedoeld. :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:19

Hihi, nee ik weet of je een merrie rijdt.. :D
Zelf reed ik altijd recreatie met mijn paard en ik probeerde wel wat te dressuuren, maar kwam toen wel op een punt dat het niet helemaal lukte.
Met (uiteindelijk goede) les heb ik toen wel écht mega veel geleerd, dat had ik nooit in mijn eentje kunnen bereiken. (en ook niet met mindere instructie)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:57

Imo toont een paard geen verzet door het hengstig zijn.
Beetje dwarsigheid en iets gevoeliger etc wel.

samantha21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:25

Dit is dus dwarsheid ;)
En ze is ook gevoelig jha

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:20

Ik zou, als ze het commando 'terug' of iets dergelijks, zoals je zegt, goed kent, dat commando gebruiken.
Of iemand naast het paard laten staan en eerst het commando geven en eventueel een stapje terug te vragen door zacht tegen de borst te duwen.
Diegene moet dan natuurlijk wel oppassen dat hij/zij niet voor het paard gaat staan...
Verder zou ik het paard geen tik geven, omdat je niet weet waarom hij steigert.
Ik zou inderdaad voorwaarts rijden, als hij wil steigeren, want dan komt hij in ieder geval niet onder het werk uit.
Verder heel veel geduld hebben en dus niet direct de zweep erbij pakken.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:25

mij is ooit geleerd/ verteld, wanneer een paard steigerd en je krijg de kans een tik met de zweep tussen de oren, omdat die dan denkt dat die ze hoofd ''stoot'' en weer naar benede gaat. bij een hengst van 2 die ik toen meenam naar de bak en toen hij dat deed, heeft die het naast me nooit meer gedaan na die zweep.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:31

biancalaylo schreef:
mij is ooit geleerd/ verteld, wanneer een paard steigerd en je krijg de kans een tik met de zweep tussen de oren, omdat die dan denkt dat die ze hoofd ''stoot'' en weer naar benede gaat. bij een hengst van 2 die ik toen meenam naar de bak en toen hij dat deed, heeft die het naast me nooit meer gedaan na die zweep.

Dat vind ik echt het belachelijkste wat er is. Paard steigert niet voor niets. Paarden op het hoofd tikken met de zweep... Hoe komt degene daarbij die dat jou verteld heeft. 8)7 _-:(
Worden ze kopschuw van. :(:)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:34

Kan het zijn dat het paar dof jij niet helemaal lekker in balans zit? Waardoor het voor het dier 'makkelijker' is om omhoog te gaan dan achteruit?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:46

Ik denk nog steeds dominantie en ik geloof niet dat het aan de ruiter ligt in dit geval...