Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dianabal schreef:Ik ben bij mijn toen 16/17 jarige paard overgegaan op een bitloos hoofdstel. Gewoon, zo van het ene op het andere monent, hij heeft er niet aan hoeven wennen.
Hij heeft er geen enkel "probleem" van gemaakt en we konden gewoon rijden alsof er een bit in zat, ook meteen op buitenrit. Mijn paard deed nl. altijd zijn tong over het bit of uit zijn mond. Sinds het bitloos rijden was hij veel rustiger in en met zijn hoofd. Veel succes!
Wdj schreef:En, hoe ging het, heb je in je les bitloos gereden?
Oo dom ik zie een post van je over t hoofd. Fijn dat t goed ging!

druk op de neus kan ook erg veel pijn doen, vergis je daar niet in.
doe dat dan tijdens een les of met iemand erbij als je niet zeker bent van jezelf. Maar van 1x proberen is je paard nog niet verpest en dan weet je meteen hoe het zit en of het helpt. Aria_zz schreef:Bitloos is niet perse paard vriendelijker hoordruk op de neus kan ook erg veel pijn doen, vergis je daar niet in.
Maar het is net zoals met sporen en alle andere hulpmiddelen: gebruik ze verstandig.
Net als met een bit moet je niet onnodig zitten trekken op een bitloos hoofdstel, en zo ook moet je niet onnodig zitten stampen met sporen.
Je kunt sporen altijd eens uitproberendoe dat dan tijdens een les of met iemand erbij als je niet zeker bent van jezelf. Maar van 1x proberen is je paard nog niet verpest en dan weet je meteen hoe het zit en of het helpt.
zoals bv bij mijn vorig paard, dat was een verademing. Maar idd, als je rustig in je handen bent heb je veel minder druk/pijn met bitloos dan met bit. 
Jientis schreef:Ik zal er eens over nadenken
Ik wil een evenwicht vinden, waarbij vooral mijn paardje gebaat is. Hij is 21 jaar, ik vind dat je op zo'n leeftijd wel wat toegevingen mag doen om zijn comfort te verhogen ook al gaat hij er misschien iets minder mooi door lopen maar wel eens zo ontspannen.
Jientis schreef:Hallo,
Het bitloos rijden gaat tot nu toe 'goed'. Hiermee bedoel ik dat hij braver is en niet gaat lopen. Echter, mijn stelling lukt veel minder. In stap en draf valt het mee maar in galop is het echt een ramp. Iemand tips?
. Zorg ervoor dat je, als je stelling vraagt, de juiste beenhulpen geeft. Binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals en kijk overdreven goed in de richting van je draai. Als je het consequent volhoudt, zal je zien dat je paard op steeds subtielere hulp reageert. Vilar schreef:Dit heeft niets met wel/geen bit te maken, maar alles met fysieke spanning/pijn. Als een paard niet op de volte wil, dan kàn hij niet op de volte, oftewel de lengtebuiging kan hij niet maken. Daarom is stelling vragen ook zo moeilijk.
Waarschijnlijk is je paard scheef en/of past het zadel niet goed en/of zijn er fysieke ongemakken/blokkades.
Een oplossing zit NOOIT in een stuk ijzer in de mond.