Oud paard bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianaWinnie

Re: Oud paard bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:56

Ik ben bij mijn toen 16/17 jarige paard overgegaan op een bitloos hoofdstel. Gewoon, zo van het ene op het andere monent, hij heeft er niet aan hoeven wennen.
Hij heeft er geen enkel "probleem" van gemaakt en we konden gewoon rijden alsof er een bit in zat, ook meteen op buitenrit. Mijn paard deed nl. altijd zijn tong over het bit of uit zijn mond. Sinds het bitloos rijden was hij veel rustiger in en met zijn hoofd. Veel succes!

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 10:09

Dianabal schreef:
Ik ben bij mijn toen 16/17 jarige paard overgegaan op een bitloos hoofdstel. Gewoon, zo van het ene op het andere monent, hij heeft er niet aan hoeven wennen.
Hij heeft er geen enkel "probleem" van gemaakt en we konden gewoon rijden alsof er een bit in zat, ook meteen op buitenrit. Mijn paard deed nl. altijd zijn tong over het bit of uit zijn mond. Sinds het bitloos rijden was hij veel rustiger in en met zijn hoofd. Veel succes!

Dat doet die van mij ook! en hangen op het bit! Dus ik hoop dat alles vlot verloopt. Zoals eerder gezegd, heb ik alleen wat bang voor de galop omdat hij met bit altijd bokt en venijnig is en ik hem niet stil krijg dus ik hoop dat hij geen loopje neemt met mij zonder bit.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:26

Als je het niet probeert weet je niet, en als ik hier zo lees kan het prima zonder bit

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 21:50

Voila, mijn eerste keer bitloos rijden zit erop:-)
Het viel super hard mee. Hij liep veel meet ontspannen:-)
Na 5 minuten waren we het gewoon. We hebben onmiddellijk met de les mee gereden:-)
Ik vertrouw hem niet 100% want op het einde krulde hij zijn hoofd helemaal onderin, iets wat hij met bit nooit gedaan heeft maar dat is mss door de druk op zijn neus?
Stelling vragen ging wel iets moeilijker maar daar werken we nog wel aan:-)
In galop geen 1 keer gebokt:-)
Tot nu toe is het een successtory:)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:05

Super! Zo iets als stelling kan idd soms wat moeilijker zijn, maar dat leer je wel.
Super dat hij niet bokte! En dat hij meer ontspannen liep.
Van dat krullen, misschien dat hij het nog wat vreemd vindt, dat hij nog een beetje onder die druk uit wil. Ontspannen blijven in je handen en alleen druk zetten wanneer nodig is de boodschap.
Je zult de volgende keren wel merken of het echt helemaal goed zit of niet.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 09:46

Hey,

Dat onderin krullen was inderdaad wel wanneer ik iets meer druk erop zette omdat hij op de andere hulpen niet reageerde. Ik heb er echt van genoten. En zelfs al rijdt hij uiteindelijk iets minder mooi ermee ( stelling) dan nog voel ik me 1000 keer beter erdoor.
Ik ben nu dus de eerste die in een les meegereden heeft bitloos en de rest was onder de indruk dus...
Kan inderdaad wel zijn dat hij nog niet goed wist hoe of wat en dat hij na een tijdje met mijn voeten begint te spelen maar aan de andere kant, met bit kan hij dat even goed doen. Is een sterk paard dus als hij echt wil, doet hij toch met mij wat hij wil. Ik merkte dat ik nu nog meer met mijn zit ben gaan rijden en het hangen dat hij ervoor deed, deed hij nu niet meer.
Hij schudde alleen nog steeds met zijn hoofd en oren naar omhoog en omlaag als hij te dicht bij die voor hem kwam. Ik dacht dat hij dat vroeger deed omdat hij last van zijn bit had maar dat kan dus niet. Hij doet het gewoon omdat hij boos is denk is? Hij doet het enkel bij rechts- of linksomkeer en bij afwenden-> bizar toch?
Vrijdag rij ik hem alleen in de grote piste. Benieuwd hoe dat gaat gaan.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:36

En, hoe ging het, heb je in je les bitloos gereden?
Oo dom ik zie een post van je over t hoofd. Fijn dat t goed ging!

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 09:31

Wdj schreef:
En, hoe ging het, heb je in je les bitloos gereden?
Oo dom ik zie een post van je over t hoofd. Fijn dat t goed ging!

grappig :)
Ja, ik mag echt niet klagen. Heb gisteren alleen gereden met hem en dat ging ook heel goed. hij is eigenlijk veel braver. Het enige is, omdat hij zo eens sterk paard is en ik niet zo sterk in mijn benen ben, dat ik wel problemen heb met hoeken uitrijden in de hoek waar hij schrik heeft maar ik vermoed dat dat wennen is.
Ik heb sporen (impuls -> zou het meest paardvriendelijke zijn) maar ik durf deze nooit aandoen omdat ik dan niet goed voel hoe hard ik duw. Wat denken jullie? Is het verkeerd om bitloos te rijden om paardvriendelijker te zijn en dan toch met sporen te rijden? Impuls sporen weliswaar, dat zijn die met het draaiende bolletje dus dat zou eigenlijk geen pijn mogen doen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:02

Bitloos is niet perse paard vriendelijker hoor ;) druk op de neus kan ook erg veel pijn doen, vergis je daar niet in.
Maar het is net zoals met sporen en alle andere hulpmiddelen: gebruik ze verstandig.
Net als met een bit moet je niet onnodig zitten trekken op een bitloos hoofdstel, en zo ook moet je niet onnodig zitten stampen met sporen.

Je kunt sporen altijd eens uitproberen :j doe dat dan tijdens een les of met iemand erbij als je niet zeker bent van jezelf. Maar van 1x proberen is je paard nog niet verpest en dan weet je meteen hoe het zit en of het helpt.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 10:09

Aria_zz schreef:
Bitloos is niet perse paard vriendelijker hoor ;) druk op de neus kan ook erg veel pijn doen, vergis je daar niet in.
Maar het is net zoals met sporen en alle andere hulpmiddelen: gebruik ze verstandig.
Net als met een bit moet je niet onnodig zitten trekken op een bitloos hoofdstel, en zo ook moet je niet onnodig zitten stampen met sporen.

Je kunt sporen altijd eens uitproberen :j doe dat dan tijdens een les of met iemand erbij als je niet zeker bent van jezelf. Maar van 1x proberen is je paard nog niet verpest en dan weet je meteen hoe het zit en of het helpt.

Als je heel de tijd veel harder aan de teugels gaat trekken zal het inderdaad niet vriendelijker zijn maar als je hetzelfde rijdt als voordien (met liechte teugeldruk), hoop ik toch dat het vriendelijker is want anders zie ik het nut er niet van in???

Ik heb de sporen eens geprobeerd maar voelde me er zo slecht van dat ik ze na een kwartier heb uitgedaan. Paard reageerde er echter niet beter of slechter op...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:17

Nut? Het nut is dat je paard er beter op loopt! Niet elk paard loopt graag op bit! Dus dan is het nut dat het idd paard vriendelijker is voor jou paard.
Maar zoals gezegd, bij mijn huidig paard heeft het het omgekeerde effect en krijg ik een cross en opstandig paard. Dus dan is bitloos niet paardvriendelijker want dan moet ik zitten trekken. Sommige paarden vinden een bitje in hun mond, mits de juiste maat en goede handen, fijner dan bitloos omdat ze die druk niet leuk vinden.
Dus paardvriendelijk is het pas als het past bij je paard ;) zoals bv bij mijn vorig paard, dat was een verademing. Maar idd, als je rustig in je handen bent heb je veel minder druk/pijn met bitloos dan met bit.

Ik heb niet lang geleden ook voor het eerst met sporen gereden, en idd, ook weinig effect en voelde me er ook niet bepaald goed bij.
Maar als je merkt dat het geen/weinig effect heeft heeft het ook geen nut om met sporen te rijden. Tenzij je nu denkt dat het anders zou zijn met bitloos. Je kunt het altijd proberen en ze af doen als je merkt dat het geen verschil maakt.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 10:45

Ik zal er eens over nadenken :)
Ik wil een evenwicht vinden, waarbij vooral mijn paardje gebaat is. Hij is 21 jaar, ik vind dat je op zo'n leeftijd wel wat toegevingen mag doen om zijn comfort te verhogen ook al gaat hij er misschien iets minder mooi door lopen maar wel eens zo ontspannen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:00

Waarom wil je met sporen rijden als ik vragen mag?
Sporen zijn er namelijk om je hulpen te verfijnen, en niet om je paard aan het been te maken.
Is je paard niet aan je been kan je beter met de zweep een klein ferm tikje vlak achter je kuit geven wanneer hij niet reageert. Dan gaan ze al heel snel beter letten op je beenhulpen en heb je dat tikje niet eens meer nodig.

Wel fijn om te lezen dat het goed ging met je bitloze hoofdstel.
Stelling vragen is indd wat lastiger, maar daar wen je uiteindelijk ook aan.
Mag ik vragen met welk bitloos systeem je rijd?
Met mijn paard ging stelling vragen bijv. een suk makkelijk met een kaakgekruist hoofdstel, dan met een kingekruist of sidepull.

Heel veel succes nog! :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:04

Ik rij met een sidepull. ik heb er bewust voor gekozen ondanks het feit dat ik wist dat een kaak of kingekruist systeem inderdaad beter kan werken voor stelling en dergelijke. De reden dat ik bij een sidepull rij is echter omdat dat het 'gemakkelijkste' hoofdstel is voor de onervaren ruiter en paard omdat dat het meeste lijkt op een standaard hoofdstel. Misschien ga ik ooit wel naar een meroth als het goed blijft gaan maar ik vind mezelf nog niet goed genoeg als ruiter om daarmee te gaan rijden.

Ik zou met sporen gaan rijden omdat alle instructeurs mij zeggen dat ik met sporen moet gaan rijden omdat het paard nu amper voelt als ik beenhulpen gebruik terwijl ik met alle kracht in mijn lichaam zit te duwen. De verhouding is niet helemaal juist. ik rij nu inderdaad met zweepje. Ik heb dat meestal niet nodig maar hij is zo slim, als ik het niet heb, dat hij dan helemaal niet wil werken.
Sporen zie ik eigenlijk niet echt zitten maar we zien wel. Ik ben blij dat ik bitloos geprobeerd heb en ga er even mee door en dan zien we wel hoe het gaat :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:03

Hallo,

Het bitloos rijden gaat tot nu toe 'goed'. Hiermee bedoel ik dat hij braver is en niet gaat lopen. Echter, mijn stelling lukt veel minder. In stap en draf valt het mee maar in galop is het echt een ramp. Iemand tips?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:38

Jientis schreef:
Ik zal er eens over nadenken :)
Ik wil een evenwicht vinden, waarbij vooral mijn paardje gebaat is. Hij is 21 jaar, ik vind dat je op zo'n leeftijd wel wat toegevingen mag doen om zijn comfort te verhogen ook al gaat hij er misschien iets minder mooi door lopen maar wel eens zo ontspannen.

Wat lief van je! Leuk dat het rijden bitloos ook goed gaat. Wellicht kun je toch eens proberen met een kaakgekruist hoofdstel te rijden, mijn ervaring is dat dit voor een dressuurmatige training prettiger werkt.

Verder is het vooral belangrijk bewust te zijn van je zit en houding. Ik zie vaak ruiters terugwerken met hun binnenhand om stelling in de hals te krijgen, dat is echter niet de manier. Probeer het lichaam van je paard om je binnen been te laten buigen. Let op dat je je binnenhand eventueel wat van de hals haalt (en dus niet naar je toe), draai met je schouder iets mee zodat jouw lichaam geen beperking is voor je paard om de buiging in zijn lichaam aan te kunnen nemen.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:46

Jientis schreef:
Hallo,

Het bitloos rijden gaat tot nu toe 'goed'. Hiermee bedoel ik dat hij braver is en niet gaat lopen. Echter, mijn stelling lukt veel minder. In stap en draf valt het mee maar in galop is het echt een ramp. Iemand tips?

Benen trainen! Die van jezelf wel te verstaan :) . Zorg ervoor dat je, als je stelling vraagt, de juiste beenhulpen geeft. Binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals en kijk overdreven goed in de richting van je draai. Als je het consequent volhoudt, zal je zien dat je paard op steeds subtielere hulp reageert.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 10:07

Goh, het gaat precies slechter en slechter. Ik gebruik mijn hulpen juist want in stap en draf luistert hij perfect maar in galop ben ik hem niet baas. Gisteren is hij gaan lopen en heb ik bijna mijn instructrice omgereden omdat hij, ondanks mijn hulpen, geen volte wou rijden. Daar bovenop beelf hij versnellen en begon hij nog te bokken en weg te schieten. Hij was ook heel de tijd met zijn oren naar achter met zijn hoofd aan het schudden( ik had maar zeer lichte teugeldruk).
Ik denk dat ik dus in de les met bit ga rijden en alleen zonder bit. Ik was echt ontgoocheld:(

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:40

Dit heeft niets met wel/geen bit te maken, maar alles met fysieke spanning/pijn. Als een paard niet op de volte wil, dan kàn hij niet op de volte, oftewel de lengtebuiging kan hij niet maken. Daarom is stelling vragen ook zo moeilijk.
Waarschijnlijk is je paard scheef en/of past het zadel niet goed en/of zijn er fysieke ongemakken/blokkades.
Een oplossing zit NOOIT in een stuk ijzer in de mond.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 15:21

Vilar schreef:
Dit heeft niets met wel/geen bit te maken, maar alles met fysieke spanning/pijn. Als een paard niet op de volte wil, dan kàn hij niet op de volte, oftewel de lengtebuiging kan hij niet maken. Daarom is stelling vragen ook zo moeilijk.
Waarschijnlijk is je paard scheef en/of past het zadel niet goed en/of zijn er fysieke ongemakken/blokkades.
Een oplossing zit NOOIT in een stuk ijzer in de mond.

Sorry, met alle respect maar dit is echt onzin. Hij KAN de volte zeer zeker maken omdat ik ze altijd met hem maak. De volte ervoor liep hij ook perfect. Het was gewoon omdat hij in galop wilder wordt en geen zin meer had om te luisteren. In dit geval, had het alles te maken met mijn beenhulpen die niet sterk genoeg waren in combinatie met het bitloos rijden wat hij nog niet 100%snapt.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:36

Ieder paard snapt bitloos hoor. Het is de ruiter die er dan niet zo goed mee overweg kan en gewend is te 'sturen' dmv metaal in de mond.

En nogmaals, laat je paard en het zadel checken. Als ik meerdere berichten van je lees, lijkt je paard fysiek echt niet optimaal in orde te zijn.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:47

Het feit dat hij alles kon, wil niet zeggen dat hij nu alles kan of graag doet. Hij kan hebben vastgelegen, of zich op een andere manier bezeerd hebben. Eens met Vilar!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:54

wegrennen kan ook vluchtgedrag zijn...in draf en stap wel mooi in balans , maar blijkbaar in galop niet.
Ook eens met Vilar :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 21:38

Als hij op een les 10 voltes perfect rijdt en opeens niet meer wil, dan lijkt het mij dat hij gewoon koppig is hoor. De keer erop ging het trouwens ook weer goed. Hij heeft ondertussen gewoon door dat ik minder controle heb en profiteert er op momenten van.