Piaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 21:07

Er is op de manege waar ik rij bijna elke week een clinic. Ik heb over 2 week ook een clinic en die vrouw heeft nationaal en internationaal gereden. Misschien kan ik het haar wel vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:09

xSlvna schreef:
Zie niemand die denkt dat ze goed kan rijden, zie alleen een stel zeikerds. :n

Ik zie wel iemand die denkt dat ze goed kan rijden.

TS het is erg lastig uit te leggen omdat er nou eenmaal een flink stuk "ruitergevoel" bij komt kijken.
Zelf heb ik helaas nog niet die ervaring, maar het is natuurlijk heel interessant om er wat over te leren.
De meeste paarden leren het via halbe tritte, dat is een soort hele voorwaartse piaffe.
Leuk feitje; in de hogeschool dressuur leren paarden eerder piafferen dan galopperen (dit is ook zo bij dressuur aan de lange teugel) omdat de galop daar vaak zo extreem verzameld is dat dat moeilijker is. Ik zou inderdaad lekker naar die clinic gaan, dat is sowieso altijd heel interessant namelijk :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:09

rien10 schreef:
Piaffe is de universiteit. Als je paard of jijzelf nog op de basisschool zit, kan je wel uitleg krijgen, maar zal je de uitleg niet snappen en niet kunnen gebruiken.

Dat vind ik nou niet echt een goed voorbeeld. Het gaat er niet om dat een paard het niet snapt, het gaat erom dat een paard het lichamelijk nog niet kan. Dus beter voorbeeld om te vergelijken met dat ts in de spagaat zou willen, dat lukt dr als ze niet getraind is ook niet zomaar.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:10

xSlvna schreef:
Sommige doen het vanuit de passage, sommige vanuit de draf, anderen vanuit de stap :)

Ik heb er één die doet het uit zichzelf :')

Als ze op stal staat te wachten en ernstig ongeduldig is... natuurlijk niet onder het zadel :P

happy98

Re: Piaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 21:18

Haha ik heb vroeger ook op zo'n eentje gereden

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:26

Piaffe aanleren enzo staat helemaal stap voor stap uitgelegd op YouTube misschien heb je daar wat aan??

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:31

Meestal gebeurt het vanuit draf en als eerste aan de hand in plaats van erop.
Het draait eigenlijk om verzameling. Het paard moet in draf steeds meer verzameld gaan lopen.
Ik ben hier zelf nog niet aan toe met mijn paard maar we werken hier uiteindelijk wel naar toe.
De piaffe aanleren kost echt jaren training.

Het is van belang dat het paard eerst bv de schouderbinnenwaarts, travers, renvers kent.
Hiermee train je de kracht van de achterhand en de kracht/buiging van de achterbenen.
Dit moet een paard echt beheersen voordat hij toe is aan de piaffe.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:38

xSlvna schreef:
Ze vraagt hoe je het paard klaar maakt, laten we beginnen met een B proef kunnen, erna een L1, een L2, M1 en M2, dan een Z1 en een Z2 proef, en dán kan je instructeur je verder helpen :)

Wat de piaffe is bij de grand prix, is in een B proef: correct, op een enkel beenhulpje aandraven en op een enkel zit/ gewichthulpje op de achterhand weer terug naar stap. Extra druk op je teugels (hetzij een ruiter die trekt - hetzij een paard dat ''op het stootblok gaat hangen'' zijn verboden).

Daarmee kweek je spieren en 'lichtheid in de hand' - en daar heb je in de L, de M , etc.etc. plezier van. En als je er dan aan toe bent, komt 'dat dribbeltje' er heus wel.

Ik ken de 'halbe tritte' als volgt:
(eerst moet je dus beide overgangen goed kunnen rijden, zie boven)
dan ga je "spelen":
je draaft, geeft de hulpen voor stap en vlak voor het dier echt gaat stappen, vraag je weer voluit draf.
En belonen, want het is zwaar.

(Het is een variant op: arbeidsdraf, vraag bijv. 4 passen uitstrekken, en weer arbeidsdraf, weer 6 pas uitstrekken, weer arbeidsdraf, etc. En eventueel kun je dan 'door' naar ''bijna stap'', en weer arbeidsdraf. uiteraard alles zonder teugeldruk. Bij het verzamelen gebeurt het, dat de hals meer buigt - dat is een gevolg. Draai je oorzaak en gevolg om, krijg je wel een korte hals, doorgaans ook een chagrijnig paard en in elk geval geen verzameling.)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:38

Afbeelding

happy98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 13:23

@janneke2 wat je zij over dat je de hulpen moet geven voor stap en dan weg draven, dat moet ik nu eigelijk al doen van mensen die me les geven. Maar ik weet zelf dat ik er nog niet klaar ben voor de piaffe, maar waarom moet ik dit dan doen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:35

Het paard moet heel licht op de hulpen zijn (zachtjes beengeven, op zit terug rijden), piaffe is dan weer nét een stap verder. Als jij je paard correct kan verzamelen zonder dwang (trekken in de teugels) en het paard op jou zit loopt, en verder ook goed de achterhand onderzet, kun je best (ook zonder grand prix) als extra oefening hebben om het paard goed aan te sterken, als afwisseling.
Zolang je het goed doet en niet over-traint is het prima.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:21

Dit is wel een héle moeilijke vraag! Om te beginnen moet je paard sterk en atletisch genoeg zijn om dit aan te kunnen, de piaffe is een enorm zware oefening welke in principe pas in de Grand Prix aan bod komt.
Veel komt aan op gevoel van de ruiter en talent van het paard, maar bij ons ging het ongeveer zo:

eerst het paard flink verzamelen in stap. Hierbij dus zorgen dat het gewicht echt op de achterhand komt. Niet langzamer stappen maar meer gesloten dus. Heel erg actief en vlug zonder te verruimen of versnellen.
Dan een soort van wegdraven maar toch niet (snap je?!) niet de gebruikelijke drafhulp geven, maar zeg maar "meeschommelen" met de beweging van je paard. Hierbij meer en meer het gewicht naar het achterbeen verleggen en voor licht houden. Hierbij verleg je ook je eigen zwaartepunt en verandert de zit. Ipv op je kont zitten en je bekken kantelen, ga je iets rechter zitten, kantelt je bekken een fractie minder en verandert het raakvlak van je bovenbeen iets naar voren.
Een andere methode was zoals hier boven geschreven de 'halbe tritte' dus vanuit draf, maar bij ons ging bijna altijd vanuit stap.

Let wel, in de beginfase van piaffe (en passage) stond bij mij áltijd een zeer ervaren instructeur naast me, om evt met een zweepje mijn hulp te ondersteunen en in te grijpen zodra iets niet helemaal correct ging. Op op eigen houtje oefenen stond zo ongeveer de doodstraf :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:48

Vind dat er toch weer een paard l*llige reacties tussen staan... :n

Voor de piaffe moet je paard idd ontzettend sterk zijn. Vooral achter.
Je paard moet goed met de achterhand kunnen ondertreden, en opwaarts lopen.
Vervolgens moet je gaan werken naar verzameling. Enorme verzameling. Verzameling, die je steeds verder moet opbouwen. Het kost een paard HEEL, HEEL, HEEL veel kracht om een nette en goede piaffe neer te zetten.

Misschien dat je hier wat aan hebt:
Tijdens de achtste editie van Dressuurclinic Vught kreeg het publiek een zeer boeiend programma voorgeschoteld: van het losrijden en trainen van een jong paard tot het rijden van Grand Prix oefeningen. Het doel was bij alle clinic gevers duidelijk: het publiek moest het écht snappen. Edward Gal, Tineke Bartels, Anky van Grunsven en Imke Schellekens-Bartels legden alle stappen van het paardrijden zeer duidelijk uit en betrokken de 800 bezoekers op een leuke wijze bij hun clinic.

Dat de clinic populair is, bleek uit de kaartverkoop; het was binnen mum van tijd uitverkocht. Organisator Gertjan Bekkers was blij met de opkomst. '800 bezoekers is voor mij de limiet. Ik kan nog wel meer kaarten verkopen maar dan wordt het te vol en onoverzichtelijk.'

In de eerste clinic lieten Imke en Tineke zien hoe een jong paard losrijden. Daarvoor brachten ze de mooie vierjarige Hemmingway afstammeling San Tropez mee. Imke: 'het losrijden van een jong paard is niets anders dan de spieren laten opwarmen en daarna de losgelatenheid opzoeken. De duur van het losrijden verschilt per paard. Belangrijk is dat je steeds op dezelfde wijze, dus met een weerstandbiedende en geen trekkende hand, de ontspanning opzoekt.' Vervolgens stapte Imke op Hunter Douglas Rhapsody om te laten zien hoe een lichte tour paard gereden wordt. Benadrukt werd dat hoe jong of oud een paard ook is, je altijd een reactie op een beenhulp wilt hebben.

Daar haakte Edward Gal op in tijdens zijn les aan Gertjan Bekkers en Nic de Gier. Door kleine tempowisselingen te maken, zet je een paard scherper aan het been. Edward legde uit dat je de schakelingen niet altijd hetzelfde moet maken omdat het paard dan al weet wat er gaat komen.

Dat verzameling niet gelijk staat aan langzaam rijden liet Edward zien op de rug van Interfloor Next One (v. Jazz), een paard met veel looplust. Tineke gaf uitleg bij Edwards rijden: 'tempocontrole is het sleutelwoord van het paardrijden; als ruiter moet je op ieder moment harder of zachter kunnen gaan.' Die tempocontrole heb je ook nodig bij het aanleren van piaffe en passage. Edward liet zien hoe hij een paard piaffe aanleert. In stap moet de tempocontrole al in orde zijn. Een paard leert meestal piaffe makkelijker vanuit stap dan uit draf omdat de stap dichter bij piaffe zit. De stap wordt klein en snel gemaakt en op een klikje met de stem leren de paarden aanpiafferen. De passage daarentegen wordt juist vanuit draf aangeleerd. In draf schakelde Edward een aantal keer en juist vanuit een voorwaartse draf reed Edward naar de passage. 'Passage is niet alleen maar terug, een paard moet in passage steeds naar voren blijven denken. Dat geldt ook voor de piaffe.' Om een paard het verschil tussen piaffe en passage goed te leren gaf Edward de bezoekers nog een advies mee: 'ik leer mijn paard in het beginstadium de piaffe bijvoorbeeld linksom en de passage rechtsom. Dat is duidelijk voor het paard. In een later stadium maakt het niet meer uit op welke hand je de oefeningen rijdt.'

Als laatste kwam Anky op Nelson de baan in samen met Tineke die vanaf de grond uitleg gaf. Anky nam op zeer open wijze de uitleg van rond en diep voor haar rekening. Daarbij benadrukte ze dat de ruiter eerst tempocontrole moet hebben voordat er ook maar aan rond en diep gedacht kan worden. Anky liet met Nelson zien tempocontrole te hebben. 'Als ik niets doe, verandert er niets aan de situatie zoals die op dat moment is. Pas als ik gas geef of afrem, moet er iets veranderen en als ik mijn hulp stop, moet de situatie zoals die dan is ook weer zo blijven, tot de volgende hulp enzovoort.'

Anky vertelde dat je als ruiter je dus heel bewust moet zijn van de hulpen die je geeft. 'Ruiters vergeten vaak na te denken wat het paard doet. Neem als ruiter nu eerst eens de tijd om na te denken hoe de situatie onder je is en doe dan pas iets. En doe dat elke dag! Want elke dag is anders en het paard dat de afgelopen zes dagen te snel was, kan op de zevende dag ineens te traag zijn.' Anky legde uit dat het belangrijkste deel van haar training iedere dag weer is het op zoek gaan naar de tempocontrole. Pas dan komt rond en diep in beeld. Dat rond en diep mag niet ten koste gaan van de tempocontrole en wordt ook maar een deel van de training gedaan. Na het lang en laag losrijden, kán het rond en diep stukje komen waarna het paard bovenin wordt gezet en er eventueel oefeningen worden gereden. Anky liet zien dat wanneer een oefening zoals bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts wordt ingezet, je niet allerlei hulpen moet gaan geven voordat je weet of er iets fout gaat. 'Ook nu weer, eerst bedenken wat er onder je gebeurt! En niet roepen 'híj doet het niet', want het is altijd de ruiter die het fout doet.' Tineke stemde in met de woorden die iedere ruiter goed in zijn achterhoofd moet houden: 'een paard is een spiegel van de ruiter.' Tot slot reed Anky met Nelson de Tango kür.

Bron: http://benteschuyt.nl/index.php?option= ... ste-nieuws

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:14

happy98 schreef:
@janneke2 wat je zij over dat je de hulpen moet geven voor stap en dan weg draven, dat moet ik nu eigelijk al doen van mensen die me les geven. Maar ik weet zelf dat ik er nog niet klaar ben voor de piaffe, maar waarom moet ik dit dan doen?

Goede vraag, Happy!
...oej, nou het antwoord nog!

Als gezegd: "de B variant" van de piaffe is een paard, dat op een lichte beenhulp wegdraaft. Dus fiks aan het been is, gehoorzaam en voorwaarts. Dat is de basis van dressuur.
En "de B variant" van de verzameling is, dat een paard makkelijk overgangen maakt, zonder dat je je er echt je teugels bij nodig hebt (dus van draf naar stap, enkel omdat jij je zwaartepunt ''terug'' brengt). Daarmee train je het paard, om de overgangen 'op de achterhand' te doen.
(Dat doet een paard van nature meestal wel - maar dan gaan wij er bovenop zitten en is het makkelijker om overgangen naar een langzamer gang "via het stootblok" te doen. En het is beter voor ht dier, om de achterhandspieren te trainen, om het weer op de natuurlijke manier te doen, met mens en al aan boord.)