Ongelofelijk stijf paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Re: Ongelofelijk stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 23:47

@little_birdy, Heb je het topic wel doorgelezen? Dit is niet iets voor een dierenarts maar voor een fysio/osteo. Graag niet reageren als je niet hebt gelezen.

@midgie, We longeren alleen met de longeerhulp, dit zijn geen touwtjes. De longeerhulp is alleen om het paard goed over de rug te laten lopen, we zijn totaal niet bezig om haar naar binnen of naar buiten te zetten het haar hoofd, dit werkt niet voor ons. We longeren altijd met halster. We zijn erg goed bezig om vanuit stap en stilstand dingen te doen, en hebben ook vandaag overlegd om eventjes niet te rijden, en alleen te longeren. Heel erg bedankt voor de tips, hier hebben wij zeker wat aan.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:48

midgie schreef:
Nou dan zou ik juist niet rijden op dit paard maar eerst zorgen dat ze in stilstand en in stap kan buigen aan de hand, ga gymmen met het paard aan de hand en je zal heel snel verbetering hebben , maar wat ik al eerder zei , ook de ruiter kan het paard tegen werken , neem les in het gymnastiseren, wel zo fijn voor het paard lijkt mij.

Ga a.u.b niet met touwtjes longeren maar leer longeren vanuit je eigen gevoel , touw is dwang en bij een stijf paard maak je alleen maar meer kapot dan,
longeer ook nooit met bit in want daar kun je nooit de juiste stelling mee krijgen dus ook nooit een soepel paard,

En hoe doe je dat dan, longeren uit je gevoel?
Allemaal leuk en aardig, maar zonder uitleg kan ik dit niet toepassen en heb ik er dus ook niets aan...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 07:48

Hoe rij je paard dan?
Dat doe je toch ook met het voelen in je handen en je zit?
ook met longeren zul je moeten voelen en makkelijk is ook dat je dan kan zien wat het paard doet ,
Maar voor je gaat longeren zul je eerst zelf moeten weten wat stelling en buiging is , zodat je het paard kan uitleggen welke houding je van hem wil en hem zo soepel trainen dat hij dan ook die houding in zijn lijf kan aannemen, dat heet gymmen,
Ik zou zeggen neem eens een les in het gymnastiseren/rechtrichten aan de hand en longe
Op paardenbegrijpen.nl staan miss wel wat instructeurs bij jou in de buurt.
Gaat heel moeilijk dat via de pc te vertellen, want je moet het zien waar het mis gaat bij het paard ( kan zomaar bij de stelling , dus de plaatsing van het hoofd , al mis gaan)en je zal de ruiter daarin moeten begeleiden,

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:16

lisetteexx schreef:
Misschien kan rechtrichten helpen?
Bij ons op stal word dat veel gedaan

Het is het doel van de dressuur :P

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:50

Sammie schreef:
lisetteexx schreef:
Misschien kan rechtrichten helpen?
Bij ons op stal word dat veel gedaan

Het is het doel van de dressuur :P

Ja dat weet ik nu ook ja!
Voorheen wist ik niet eens wat het was hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:08

Ik zou het paard eerst vooral veel voorwaarts rijden. Een paard houdt namelijk vast in het lijf als het hangt in de teugels, dus eerst dat lijf lekker laten werken. Overgangen, schijnovergangen. Pas als het paard actief aan je been is en het lijf actief gebruikt kun je aan de voorkant wat doen, of het nou om stelling of nageeflijkheid gaat. En buiging altijd doorvragen met been en niet met hand. Binnenhand naar binnen, niet naar je toe en dus niet terugwerken, binnenbeen eraan en met de buitenkant begrenzen. En consequent zijn. Been is reactie en blijf letten op een actief paard.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:57

Actief is ze wel, maar ze wijkt niet voor druk. Daar zijn we nu mee bezig door een zweepje als verlengstuk van mijn been te maken. Dit gaat wel goed! En tijdens het vooruit rijden/overgangen e.d. laat ze een fractie los, maar pakt dan gelijk weer vast. Moet ik dan echt constant overgangen rijden?

En jij zegt dus loslaten voor buiging? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:32

nadja15 schreef:
Actief is ze wel, maar ze wijkt niet voor druk. Daar zijn we nu mee bezig door een zweepje als verlengstuk van mijn been te maken. Dit gaat wel goed! En tijdens het vooruit rijden/overgangen e.d. laat ze een fractie los, maar pakt dan gelijk weer vast. Moet ik dan echt constant overgangen rijden?

En jij zegt dus loslaten voor buiging? :)

Je moet ervoor zorgen dat ze ook in het terugrijden actief blijft, dus als je merkt dat ze sterk wordt, rijd je weer wat weg. In het basistempo moet je activiteit behouden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:37

Ketly schreef:
@Arjan, het paard wordt inderdaad ook gelongeerd. We hebben een longeerhulp waardoor ze altijd lekker laag loopt. Heb ook wel geprobeerd om haar van voren iets naar binnen te laten kijken, door haar achterkant wat naar buiten te sturen, en dat lukt ook wel een paar seconden, maar dat komt omdat ik met mijn hand aan de longe hang. Zodra ik de longe laat vieren is dat weer voorbij. En als ze die paar seconden een beetje buigt, zit het nog aan alle kanten vast. Ik merk aan alles dat het paard er zelf steeds meer last van krijgt.

Met op deze manier 'naar binnen vragen' zul je ook je doel niet bereiken. Je wil dat een paard buigt in de ribben en niet omdat de achterhand naar buiten treedt. Misschien eens een idee om een cursus te doen om met een dubbele longe te leren werken. Zo kun je onbelast toch wel de goede stelling en buiging creeëren. Mits het paard natuurlijk geen fysieke hinder heeft, maar daar ben je zo te horen al mee bezig.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:40

Osteopaat en vervolgens laten rechtrichten (vanaf de grond!!!) door een goed, kundig iemand!
Die kan jou ook helpen je paard zélf recht te richten door te zeggen hoe het moet en waar je bij jou paard op moet letten, werkt super hier.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 10:49

Iris82 schreef:
Ketly schreef:
@Arjan, het paard wordt inderdaad ook gelongeerd. We hebben een longeerhulp waardoor ze altijd lekker laag loopt. Heb ook wel geprobeerd om haar van voren iets naar binnen te laten kijken, door haar achterkant wat naar buiten te sturen, en dat lukt ook wel een paar seconden, maar dat komt omdat ik met mijn hand aan de longe hang. Zodra ik de longe laat vieren is dat weer voorbij. En als ze die paar seconden een beetje buigt, zit het nog aan alle kanten vast. Ik merk aan alles dat het paard er zelf steeds meer last van krijgt.

Met op deze manier 'naar binnen vragen' zul je ook je doel niet bereiken. Je wil dat een paard buigt in de ribben en niet omdat de achterhand naar buiten treedt. Misschien eens een idee om een cursus te doen om met een dubbele longe te leren werken. Zo kun je onbelast toch wel de goede stelling en buiging creeëren. Mits het paard natuurlijk geen fysieke hinder heeft, maar daar ben je zo te horen al mee bezig.

Ik bedoel ook niet dat ik zo met haar bezig ben, maar dat alleen haar hoofd buigen dus al niet werkt, laat staan haar hele lichaam.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:51

Begin eens met 3 brokjes per kant te geven vanaf het zadel iedere keer dat gereden wordt. :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:53

Ketly schreef:
@little_birdy, Heb je het topic wel doorgelezen? Dit is niet iets voor een dierenarts maar voor een fysio/osteo. Graag niet reageren als je niet hebt gelezen.

Ik heb het topic ook gelezen, maar zie niet in waarom dit niet iets voor een DA is. Ik heb een paard met soortgelijke klachten maar die mankeert wel degelijk van alles.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:57

Dat stijve kan best door iets vastzittends in de hals, rug komen. Mijne krijg ik bijvoorbeeld niet meer linksom gebogen (wel rechtsom), osteo komt binnenkort, hij had het de vorige keer ook opgelost en in combinatie met rechtrichten door een kundig persoon (diploma's erin etc.) en het paard liep goed, enkel is het door zijn gekke sprongen erna weer fout gegaan, dus moet het weer opgelost worden :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 11:05

Nikka schreef:
Ketly schreef:

Ik heb het topic ook gelezen, maar zie niet in waarom dit niet iets voor een DA is. Ik heb een paard met soortgelijke klachten maar die mankeert wel degelijk van alles.

Mijn paard is stijf, maar heeft bij het lopen zelf helemaal geen pijn. Bij het buigen weten wij niet eens zeker of ze pijn heeft, ze vindt het gewoon moeilijk. Ik zie niet wat een dierenarts aan de buiging van mijn paard kan doen.. Denk toch dat het iets voor de osteopaat is..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:20

Ketly schreef:
Mijn paard is stijf, maar heeft bij het lopen zelf helemaal geen pijn. Bij het buigen weten wij niet eens zeker of ze pijn heeft, ze vindt het gewoon moeilijk. Ik zie niet wat een dierenarts aan de buiging van mijn paard kan doen.. Denk toch dat het iets voor de osteopaat is..

Of een paard wel of geen pijn heeft is niet zo makkelijk te zeggen. Ik heb me er ook wel eens in vergist. Sommige paarden lijken bijvoorbeeld niet kreupel te zijn ,maar zijn dan aan 2 benen niet goed. En soms zit het oorspronkelijke probleem heel ergens anders dan je in eerste instantie denkt (ketentheorie) Weet je zeker dat het geen artrose in de hals is? Of het ligamentum nuchae? Soms zitten de problemen in de rug en dat werkt door tot in de hals (kissing spines). Als het paard zo extreem vast zit als je in de titel zegt, is dat vaak wel een teken dat er iets onder zit. Overigens zijn er ook dierenartsen die ook FT behandeling geven (bijv http://www.horseinmotion.nl)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 11:31

Bedankt voor je uitleg Nikka! Het paard loopt verder wel erg soepel, maar is vooral in de buiging gewoon stijf. Maar zal eens even informeren!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:08

Ik zou longeren met dubbele longeerlijn zodat je stelling naar binnen kunt vragen en kunt begrenzen aan de buitenkant. In het begin zal het paard de achterhand naar buiten gooien, als je langer doorwerkt zul je zien dat het paard steeds rechter op komt en de achterhand in het spoor van de voorhand loopt. Met langer doorwerken bedoel ik een aantal keren longeren.
Met rijden zou ik beginnen met voorwaarts maken en dan beginnen met stelling vragen. Binnenhand wat hoger houden en naar binnen, laat het paard maar overbuigen en zich losmaken in de kaken.
Als dit gaat pak je de buitenteugel erbij en ga je dus over naar buiging in het lijf vragen.
Uiteraard houdt je het paard actief en aan het been, binnenbeen is belangrijk om de stelling en buiging te vragen.

Zo heb ik het revalidatiepaard die ik train nu weer op de rit. Paard was over de kop geslagen in de wei en kon niks meer. Hij struikelde over zijn eigen benen en kon niet meer gereden worden, nu hij zijn lijf weer goed gebruikt en de spieren soepel heeft loopt hij weer als een tierelier. Ben nu zo'n 4 maanden bezig ca. 3 keer in de week.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:27

Hoe zit het met het zadel? Past dat goed?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:35

Ja het zadel past goed. En het is ook niet alleen met het rijden. Ze heeft al meerdere zadels gehad, en ze is altijd stijf geweest. Dit is dus niet het probleem.

@Esther, ik heb inderdaad ook een pb gehad over de dubbele lijnen, denk dat dat wel de moeite waard is om mee bezig. Wel denk ik dat het erg veel tijd gaat kosten.

Zijn er ook toevallig mensen van dit topic die in Friesland wonen, en er echt verstand van hebben? Die echt te denken het goed te kunnen krijgen met training, die ons misschien een keer wil komen helpen? Wij staan namelijk overal voor open en de tips uit het topic zijn goed, maar persoonlijke begeleiding zou nog beter zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:40

Ik zou iemand erbij roepen die echt goed is in longeren, en dan met een dubbele longe aan het werk.. Vooral goed voorwaarts houden

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:53

Mbv werken aan de hand en massage kun je vaak een heleboel bereiken. Met het werken aan de hand werk je eerst aan lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden op de volte, lengtebuinging is dus echt stap 1. Met massage kun je het paard los masseren. Het is wel belangrijk om te weten of het paard lichamelijk niets mankeert. Heb je les?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:57

Voor het longeren kan ik je Lammert Haanstra uit Lippenhuizen ten zeerste aanraden!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 13:07

Ja ik heb les. We willen ook graag wel aan de hand met haar werken, maar moeten hierbij wel begeleiding hebben. Ik zal even informatie over Lammert zoeken Rianneuhh!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:09

Ja Lammert is super! Heb wel eens een clinic van hem gehad, was erg leerzaam