Zou het kunnen dat jij en je paard gewoon enorm nerveus zijn bij het buitenrijden? Jij bent bang dat hij er weer vandoor gaat en zit al te trekken en te wringen op voorhand, waarschijnlijk onbewust, waardoor je paard er zeker vandoor wil gaan..
Wat bij mij enorm geholpen heeft; neem eens een vriendin mee op de fiets. Laat haar desnoods een halstertouw meenemen voor het geval hij niet te houden is, zodat zij hem kan vasthouden. Je paard zal eerder het gevoel hebben geleid te worden dan dat het alleen moet gaan wandelen, zeker nu zijn maatje niet meer mee gaat.. Jij zal zelf ook meer op je gemak zijn en het is toch wat gezelliger

Succes!
. Die werkt juist NIET in, als je paard goed loopt. Alleen bij sterrenkijken (wat TS haar paard doet) leidt die de teugel om, zodat de verbinding beter is.
. Ik rijd ook het grootste deel met losse teugels, af en toe pak ik ze op tussendoor. Ik besefte me laatst dat zodra ik de teugels oppakte ze meteen gespannen werd, waarschijnlijk omdat ze het met een van deze twee dingen associeert: er komt iets engs groots aan, of we maken ons klaar voor een hogere versnelling
.