Paard is niet te houden buiten: tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mova

Re: Paard is niet te houden buiten: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:38

Geen stang en al zeker geen martingaal.. Je wilt een oplossing die NIET inwerkt als je paard zich goed gedraagt, een stang en martingaal doen dit, vind ik toch, wel..
Zou het kunnen dat jij en je paard gewoon enorm nerveus zijn bij het buitenrijden? Jij bent bang dat hij er weer vandoor gaat en zit al te trekken en te wringen op voorhand, waarschijnlijk onbewust, waardoor je paard er zeker vandoor wil gaan..

Wat bij mij enorm geholpen heeft; neem eens een vriendin mee op de fiets. Laat haar desnoods een halstertouw meenemen voor het geval hij niet te houden is, zodat zij hem kan vasthouden. Je paard zal eerder het gevoel hebben geleid te worden dan dat het alleen moet gaan wandelen, zeker nu zijn maatje niet meer mee gaat.. Jij zal zelf ook meer op je gemak zijn en het is toch wat gezelliger ;)

Succes!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:15

Mova, misschien iets beter verdiepen in de martingaal :). Die werkt juist NIET in, als je paard goed loopt. Alleen bij sterrenkijken (wat TS haar paard doet) leidt die de teugel om, zodat de verbinding beter is.
Als je paard met tt hoofd laag loopt, is de martingaal gewoon ontspannen.

Goede oplossing TS! Heel verstandig ook :)

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:15

Ik heb zelf ook genoeg met martingalen gereden, je teugels hangen constant vast en hangen vaak tegen de nek 'geplakt'. Ik vind dit geen leuk gevoel, geeft weinig vrijheid volgens mij. Maar da's weer eerder een ander soort topic.
Het feit dat haar paard zijn hoofd omhoog slaat kan verschillende redenen hebben, er een martingaal aan hangen die dit belemmert is volgens mij niet de oplossing ;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:50

Misschien zat hij dan niet goed, want ik heb er nog nooit last van gehad.en ook ik heb vaak met martingaal gereden.

Verder belemmert een martingaal niet het hoofd omhoog doen. De martingaal zorgt voor een betere teugelinwerking als het paard het hoofd omhoog doet.. Hij belemmert dus niets, maar zorgt ervoor dat je rustig kan blijven inwerken.

Joyce_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:06

@ mova, om nog even antwoord te geven op je vraag: nee, ik ben niet gespannen. Ik was er zelf verbaasd over hoe rustig ik was toen ze ervandoor ging haha :+ . Ik rijd ook het grootste deel met losse teugels, af en toe pak ik ze op tussendoor. Ik besefte me laatst dat zodra ik de teugels oppakte ze meteen gespannen werd, waarschijnlijk omdat ze het met een van deze twee dingen associeert: er komt iets engs groots aan, of we maken ons klaar voor een hogere versnelling :P.

Ik heb van het weekend in de wei gereden met zadel zonder beugels en ik wilde daarna eigenlijk een stukje buiten stappen, maar dat vond ik toch niet zo'n strak plan zonder beugels haha. Dus ik ben een stukje aan de hand gaan lopen buiten, ik denk dat dat ook goed was voor haar. Misschien beseft ze dan dat ze buiten ook kan wandelen in plaats van racen. :)

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:03

En is ze anders ook zo gevoelig op dat 'teugel aanpakken'? Mss iets aan haar tanden? Of is je paard heel gevoelig in z'n mond? Zachter bitje proberen of es bitloos proberen?
Dat buiten gaan wandelen aan de hand vind ik alleszins al een goed idee !! ;)

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:10

Wat mij opvalt is dat je in je tekst aangeeft heel hard te moeten trekken om haar tot stilstand te krijgen/om te krijgen.
Doe je dat dan echt met constante druk? Want dan geeft een paard tegendruk, en gezien een paard met zo'n 600 kg nog altijd sterker is dan jou, zal hij altijd winnen. Ik zou dus eerder kijken naar de manier waarop je je hulpen geeft. Instructie zou inderdaad het beste zijn.. Maar goed, probeer te onthouden dat als je constante druk houd, het paard dat ook terug geeft. Je kan dan beter een ophouding en dan weer los, ophouding, los geven.

Joyce_lynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:04

@Barroco: Nee, geen constante druk maar ophoudingen, misschien wat ongelukkig verwoord inderdaad. Soms reageert ze al op hele lichte hulpen, maar andere keren negeert ze me gewoon.

Ik heb de laatste tijd veel geoefend met ontspannen rijden, ze loopt in stap inmiddels lekker nageeflijk. Ik ben ook een paar keer naar buiten geweest, maar heb alleen gestapt. Dat ging prima en zelfs buiten begon ze te zakken met haar hoofd haha..
Wat me opviel was dat ze met halthouden en aandraven haar hoofd meteen de lucht in gooide, erger dan ze eerst deed. Ik zag zelf geen wondjes oid in haar mond, maar ik vraag de eigenaar of hij de tandarts even wil laten komen als ik niet kan vinden waar het aan ligt. Ik zal deze week even kijken hoe ze reageert aan de longe zonder en met zadel, misschien dat dat een probleem met het zadel aan het licht brengt.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:54

Ik volg even mee, rijd ook een pony die ook met me gaat lopen op wandeling. In de piste is het dan weer een heel rustige pony die zelfs geschikt is om een absolute beginneling op te zetten.
Momenteel stap ik enkel op wandeling, en heel af en toe durf ik eens een paar pasjes te draven ( maar enkel als er een ander paard bij is waar ik de pony tegen kan sturen als hij er vandoor gaat).
Op die manier hoop ik dat het beter wordt.

khally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:37

Ik heb hetzelfde probleem en ik heb als tip gekregen om de teugels naar me toe te halen en weer ontspannen. Teugels weer naar met toe halen en weer ontspannen. Als je de druk erop blijft zetten went je pony/paard eraan en kan dan meer tegendruk geven. Als je dan druk op je teugels zet en weer ontspant en dan weer druk erop is het voor het paard moeilijker om tegendruk te geven. Je mag hierin best fel zijn. Maar vergeet niet tussendoor te ontspannen. Dit heeft mij goed geholpen.