Stoppen met rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PsymaliPKA

Re: Stoppen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 09:53

Ik woon in noord-oost Brabant bijna tegen de Gelderse en Limburgse grens aan. Join ups heb ik trouwens ook al vaak met hem gedaan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:56

Maar join ups zijn niet echt iets wat je vaak met je paard moet doen om je band en relatie te versterken...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:57

Join-ups? Meid, weet je waar je mee bezig bent?

Denk dat je toch naarr een soort Gert vd Hof moet. Als jij m nachecked, is er geen probleem. En Gert is niet de enige die dit soort dingen doet

Edit: komt zo nog een verhaal, zit op mobiel

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:58

maar TS, jij ziet potentie in dit paard en wilt hem niet verkopen, wel laten doorrijden/corrigeren. Kan je niet een afspraak maken met je pa dat hij 1 of 2 maanden weggaat, dat jij daar extra voor gaat werken (indien dat kan ;-) ) Dat het geld dat je normaal aan lessen uitgeeft er ook bij gaat, meteen je verjaardagscadeau, whatever....Probeer met een concreet plan te komen

Hoe denkt je moeder erover?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:08

Oke, de situatie lijkt me nu dus zo:
TS heeft een jong paard, dat redelijk dominant is aangelegd.
Ze wil hem niet verkopen, want hij heeft potentie.
Echter, het paard heeft geleerd dat het gewoon achter anderen aankan. Als dit niet gebeurt, gaat het bokken. Daarna mag het weer achter anderen aan, of moet het stoppen met rijden. Bokken = positief, dus.
Anderen hebben ook op dit paard gereden, die ook hebben opgegeven. Het paard krijgt dus steeds zijn zin. Het zit in een patroon, dat verbroken moet worden. En dat gaat niet lukken door iemand die geen professional is. Ik denk dat je paard al best erg lastig is geworden, en de ruiter die het patroon moet doorbreken, moet echt ervaren zijn, en hier ervaring mee hebben.

Maar: TS wil niet het paard volledig doorlichten. En het niet laten doorrijden door een prof (a la Gert vd Hof). Ik denk dat juist dit de oplossing is; laten doorlichten, zodat je weet dat er geen lichamelijk problemen zijn. En dan door Gert (of een soort Gert) laten doorrijden. Want dit ga je zelf niet op kunnen lossen. Ben bang dat dressuur les alleen ook niet meer voldoende is, het paard zit in dit patroon.
Daarna moet er natuurlijk begeleiding blijven, maar nu zit hij vast in dit gedrag. En eerst moet-ie daaruit komen.

edit: ik neem aan dat het aan de hand allemaal wel goed gaat, maar join-ups moet je echt niet zelf gaan uitproberen. Gebruik de zoekfunctie hier op Bokt eens..

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:33

Ik studeer, dus heb geen tijd om meer te gaan werken. Als ik al geld over heb dan is het lang niet genoeg om ergens anders stalling EN training te betalen. Dit is sowieso geen paard wat je met kracht moet rijden. Daarom vind ik sommige reacties zo dom, want een Arabier is geen kwpner dat lijkt me duidelijk. Een Arabier rijd je niet door kracht en overheersing! Ook een van de redenen waarom ik de meeste 'goede' trainers niet op mijn paard zou zetten. Zij kunnen wel met paarden omgaan, maar niet altijd met Arabieren. Arabieren hebben een andere bouw en een ander karakter, maar dat vergeten ze vaak of ze weten het niet eens omdat ze geen arabier gewend zijn.

Hij is vorig jaar al eens twee maanden weg geweest, maar hier is hij zo vreselijk slecht van terug gekomen, ook heel erg vermagerd, daarom vertrouw ik sowieso niet iedereen mijn paard toe, terwijl ik in haar toch echt veel vertrouwen had. Zij heeft ook zelf Arabieren en traint veel Arabische hengsten en probleempaarden. Ik ging twee keer in de week naar haar toe om hem daar te rijden en kreeg les van haar, maar toen hij naar huis kwam werd het meteen weer als vanouds.

Mijn moeder is een veel te lieve vrouw die altijd alles over heeft voor haar kinderen en man, maar ze is zelf ook een beetje bang voor mijn vader als het over dit onderwerp gaat. Ze durft niet tegen mijn vader in te gaan. Bovendien heeft zij ook geen verstand van paarden, dus advies kan ze niet echt geven. Ze is laatst wel een keer mee geweest naar het bos. Ik reed toen op Mali, mijn zusje op haar pony en mijn ouders op de fiets. Mijn vader had mijn zusje aan een touw, want zij is nog maar net begonnen met rijden. Mali is toen ook een paar keer geflipt en bijna bovenop de fiets van mijn vader gesprongen. Mama ziet wel in dat het gevaarlijk is, maar gaat toch af op papa als hij zegt dat ik hem gewoon harder aan moet pakken en maar een flinke tik moet geven met de zweep.
Mijn vader is er zelf ook al een keer op gegaan trouwens, maar ook toen ging hij bokken, dus stond mijn vader er ook vrij snel weer naast. Hij heeft reuma, dat is ook de reden dat hij nu niet meer rijdt, dus zei dat hij eraf ging omdat hij anders last van zijn knieën zou krijgen. Ik geloof daar alleen niets van, maar dat hoef ik niet tegen hem te zeggen.

De situatie met mijn vader is al eens eerder uit de hand gelopen toen ik tegen hem inging. Op dat moment lag het zadel wel verkeerd, het schoof naar voren. Ik zei dit tegen hem en toen ik dat nog een keer zei heeft hij mij geslagen met de zweep. Was voor mij de druppel om op mezelf te gaan wonen en ik heb en week lang niet tegen mijn vader gepraat. Helaas begint het nu weer een beetje opnieuw dat hij niet toe wil geven en zijn eigen fouten niet wil inzien.

Join ups heb ik geleerd van iemand die hier veel ervaring mee had, die heeft mij dit veel laten doen met haar jonge paarden voordat ik erop ging. Daarnaast heb ik ook wat andere methodes toegepast als t touch om hem in zijn stal meer te laten relaxen toen hij net verhuisd was, Bach remedies en kruiden tegen nervositeit en stress en dat allemaal in overleg met een natuurgeneeskundige die hiervoor ook de opleidingen heeft gevolgd. Ook de persoon waarbij Mali twee maanden in training stond heeft diverse natuurlijke methodes toegepast, bijvoorbeeld acupressuur en massages.

Hij is nooit plakkerig geweest naar andere paarden, hij was er tot een half jaar geleden zelfs nog bang van als er een paard dicht langs hem reed in de bak. Nu lijkt het meer alsof hij er niet tegen kan dat hij wordt ingehaald, omdat hij dan mee wil met het andere paard. Voorheen kroop hij helema
In elkaar als hij werd ingehaald, dan reed ik hem weer voorwaarts en daardoor is zijn zelfvertrouwen veel meer gegroeid.

Bovendien zit hij niet echt vast in dit patroon, want ik kan hem op wedstrijden op vreemd terrein in het bos echt heerlijk rijden zonder dat hij een bok geeft de hele rit. Vooraf rijd ik dan een half uur los dressuurmatig, veel overgangen en figuren, lekker door laten draven en niet teveel inhouden maar voorwaarts houden, dat gaat prima. Maar zodra hij op bekend terrein is doet hij moeilijk. Trainen gaat zo natuurlijk niets worden aangezien je dag voornamelijk thuis moet doen.
Laatst bijgewerkt door PsymaliPKA op 07-05-13 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:36

Uiteindelijk is en arabier gewoon een paard en als jij zegt dat jouw paard gezond is, is dit gewoon een paard met een gedragsprobleem. Arabier, shetlander of trekpaard maakt dan niet echt uit

Je vindt veel reacties dom en je zegt vast te zitten. Volgens mij zet je jezelf vast. Je veegt alles van tafel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:38

PsymaliPKA schreef:
Hij staat overdag altijd op een hectare gras met een welsh merrie en Shetlander. Met beide kan hij het goed vinden, maar hij is wel de baas en jaloers aangelegd, dus als wij naar de pony's komen, dan komt hij ook erbij staan. Ze krijgen in de wei hooi bijgevoerd de hele dag door als er te weinig gras staat in de winter, maar dan komen ze nog de hele dag buiten. S nachts staan ze naast elkaar met Mali in het midden in aparte, ruime boxen. Hier krijgen ze weer hooi en kuil. Voordat we zelf naar bed gaan kijken we nog een keer en als ze het op hebben krijgen ze nog ruwvoer erbij.
Ze krijgen s ochtends eerst hooi en na een half uur krijgen ze de rest van het voer (luzerne met natures best van Pavo en paardenmeel met water erdoor gemengd. Volgens de dierenarts was het beter voor de spijsvertering als ze eerst een half uurtje ruwvoer eten voordat ze het 'kracht'voer krijgen. Als ze dit op hebben gaan ze lekker met z'n drieën de wei in.

.
Klinkt op zich goed... zie daar niet echt een probleem. Had gekund natuurlijk, maar nee... veel weidegang met soortgenoten, veel ruwvoer, klinkt op zich prima

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:40

Hij zit wel degelijk vast in een patroon. Hij ziet een ander paard -> gaat bokken -> mag er naar toe/mag stoppen met rijden. Dat is het patroon, en daar ga jij hem niet uit kunnen krijgen, ben ik bang. Daar heb je een pro voor nodig, en niet iemand die een beetje beter is dan jij.

Geen enkel paard moet je met kracht rijden. En ja, een arabier is gewoon een paard. Er zijn overigens ook hele hete KWPN'ers, en hele rustige Arabieren. Elk paard moet je met rust en eerlijjkheid rijden, geen enkel paard met kracht en overheersing. Dat is gewoon onzin, dat een arabier zo anders is. Een paard is een paard, en ja, een koudbloed en een shetlander en een hete kwpn'er, zijn allemaal paarden, en moeten allemaal met rust, respect, eerlijkheid en vooral consequentie worden behandeld en gereden. Arabier is geen uitzondering

Join-ups kan je maar 3x in een paardenleven doen, en zijn ontzettend heftig. Maargoed, lees je maar eens in hierover via Bokt. Het gaat hier niet helemaal over.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:45

Colway schreef:
Je vindt veel reacties dom en je zegt vast te zitten. Volgens mij zet je jezelf vast. Je veegt alles van tafel.

Ik zou sowieso beginnen met prive lessen ipv lessen bij de rijvereniging (aangezien hij kleeft aan andere paarden?).

Mijn pony was ook zo en ondanks dat hij in training was geweest veranderde hij niets. Ik had 2 opties; verkopen of accepteren.
Hij is inmiddels een jaartje of 8 met pensioen (hij wordt volgende week 15), leeft zijn leven, is alleen nog de hooligan in zijn eigen tijd en voor buitenritten is het de perfecte pony, dus iedereen gelukkig (heb er overigens wel een ander paard bij gekocht).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:46

Ik weet het niet hoor... ik denk dat deze situatie in zijn geheel erg complex is en wel wat verder gaat dan de problemen die op te lossen zijn.
(ik begrijp dan ook in dat verband je reacties wel, geloof ik)

Persoonlijk advies in deze situatie? Aangeven dat je dit paard niet meer wilt rijden en het ook niet meer doen. Dit is voor niemand leuk. Je vader heeft dan de keuze tussen verkopen aan iemand die meer geschikt is voor dit dier of gewoon in de weide laten lopen met soortgenoten.

Op dit moment stap je erop omdat het 'moet' en dat is per definitie een verkeerd uitgangspunt voor zowel jou als je paard. Maar de druk die je vader op je legt en de problemen die je in onderlinge relatie met hem hebt, maakt dit hele probleem gewoon te complex.
Ik geloof ook niet dat je dat oplost door het paard door te laten rijden.
Het verandert niets aan de thuissituatie, die hierin ook sterk meespeelt.

Je woont op jezelf en misschien is het het beste om in geen enkel opzicht afhankelijk te zijn van je ouders, zodat je niet onder druk gezet kunt worden. Dus ook niet via paard.
Dat betekent dan wellicht niet rijden, maar dat komt wel weer na je studie, als je werkt.
Evt kun je zolang een bijrijpaard zoeken.

Ik denk gewoon dat dit veel verder gaat dan alleen probleemgedrag van het paard en dat het daarom goed kan zijn om in ieder geval eens een tijd een paar stappen terug te zetten en afstand te nemen.

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:01

Het lastige is dat ik op wedstrijden dus heerlijk kan rijden. Hij is in een vreemd bos super braaf en als andere paarden passeren is er geen probleem, als wij anderen passeren is er geen probleem, ik kan echt heerlijk rijden en we winnen vaak ook nog. Dat winnen is natuurlijk niet belangrijk, maar dan krijg ik wel weer het gevoel dat we toch wel een team zijn en dat we samen de wereld aankunnen bij wijze van. Ik hoor ook vaak van anderen op de wedstrijden dat ze ons een leuke combinatie vinden en dat ze zien hoe hard we samen vooruit zijn gegaan en dat ik hem goed rijd. We hoeven nog maar 1 wedstrijd goed uit te rijden om en klasse hoger te mogen.
Voor mij is dit ook de reden om hem niet te willen verkopen.

En dan pak ik hem thuis weer op en dan is het weer terug bij af :(

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:03

Colway schreef:
Uiteindelijk is en arabier gewoon een paard en als jij zegt dat jouw paard gezond is, is dit gewoon een paard met een gedragsprobleem. Arabier, shetlander of trekpaard maakt dan niet echt uit

:j

Je maakt allerlei excuses voor je paard, op die manier blijft de situatie zoals ze altijd geweest is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:10

Kun je dan niet een plek zoeken in het bos, een grasveldje ofzo, waar je hem wat meer dressuurmatig kunt trainen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:17

Ik denk dat vooral de relatie met je vader dit een lastige kwestie maakt... daarom heb jij het idee vast te zitten en niet anders te kunnen terwijl het paard duidelijk een andere aanpak nodig heeft omdat jullie nu in een vicieuze cirkel zitten... jouw gevoel is nu dat je geen hulp kan krijgen geen andere les hem niet naar een trainer kan doen... eigenlijk kan er niks... en het probleem blijft daardoor ontstaan en wordt als maar groter.
Ergens wil je wel fanatiek endurance rijden... maar daarvoor moet je ook goed kunnen trainen en dat is nu in deze situatie gewoon onveilig.

Als ik dit allemaal zo achter elkaar lees... dan zou ik stoppen met rijden... het is onveilig voor jou en ook niet leuk voor je paard en om steeds zo veel stress te hebben is voor jullie beide ongezond.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:32

Ik ben het helemaal met Evelijn eens. Mij viel verder vooral dit op:
Citaat:
toen ik dat nog een keer zei heeft hij mij geslagen met de zweep
en hier schrik ik van.

Niemand, maar zeker een ouder niet, hoort dit soort fysieke agressie te tonen naar een ander persoon, laat staan je eigen kind!!
Dat betekent m.i. dat je met deze man nooit een ingewikkeld probleem, zoals je met dit paard hebt, zal kunnen oplossen, want hij heeft geen respect voor je en blijkbaar geen zorgen om jouw veiligheid.

Mijn advies is dus: kies voor jezelf, behoud je zelfrespect en gezondheid en stop met dit paard! Zorg dat je vader zijn macht over je verliest door volledig onafhankelijk te worden. Je mag van je moeder ook steun verwachten, ook al is zij een lieve vrouw. Ze is het als jouw moeder verplicht om voor je op te komen als je door je vader onheus behandeld wordt of in gevaar gebracht wordt!! Als je graag wilt rijden en je hebt geen geld, zoek dan een bijrijdpaard o.i.d. Of anders zal er t.z.t. wel weer een mogelijkheid komen.
Sterkte!!!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:44

Ik heb het hele topic gelezen en mij valt in je laatste post wel wat op. Op wedstrijd gaat het wél en zijn jullie een team. Waarom? Waarom is hij in het bos dan zo gevaarlijk? Waarom gaat het thuis dan niet? Waarom gaat het tijdens de les dan niet?

Naar mijn beleving kan het niet zo zijn dat het paard wéét goh ik ben op wedstrijd, nu moet ik goed mn best doen en thuis hoeft dat niet. Hoe kan het dat het daar wel goed gaat?

Daarbij, je geeft zelf aan dat je studeert en geen tijd hebt om meer te gaan werken. Hoeveel tijd heb je dan om je paard écht goed te trainen? Is het eerlijk dat je hem dan blijft rijden naast je studie (en misschien werk)? Dit zijn gewoon dingen die ik me afvraag hoor, hoe fair is het. Als jij er geen plezier meer in hebt en het wordt gevaarlijk, dan zou ook ik stoppen. Hoe jammer het ook is voor het paard. Misschien is er iemand anders die het paard wel door kan rijden en alles er uit kan halen wat er in zit, maar mijn indruk door dit topic is dat jij dat niet kan zeg maar (onbewust misschien).

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 13:14

Ik heb naast mijn studie wel tijd om te rijden, maar als ik meer zou gaan werken, dan kan ik dus die tijd niet meer gebruiken om te rijden. Werken doe ik alleen in de weekenden 's avonds en soms overdag ook, maar nooit een volle dag (restaurant). Ik rijd hem dagelijks of om de dag, dan longeer ik hem tussendoor even. Hij doet eigenlijk elke dag wel iets. Ik rijd 5 dagen in de bak en probeer ook elke week twee keer naar het bos te gaan. Meestal lukt dit ook wel, maar naar het bos ga ik alleen als er iemand thuis is, zodat ik kan bellen en er iemand snel ter plaatse kan zijn als er iets is. Op dinsdag en donderdag rijd ik hem dus in de les van de rijvereniging tussen de andere paarden, de overige dagen rijd ik thuis of krijg ik thuis prive les. Het is denk ik niet een kwestie van te weinig tijd hebben en te weinig met hem doen. Helaas heb ik op deze manier geen plezier meer in het rijden in het bos en in de bak ook steeds minder. Op de pony van mijn zusje mocht ik laatst ook even, dan wordt het weer leuk, maar ik kan niet haar pony afpakken natuurlijk. De laatste weken ga ik ipv longeren ook vaker met Mali aan de hand naar het bos, zodat hij leert dat hij ook kan ontspannen in het bos en om de band te blijven versterken. Hij vertrouwt me wel, want bij iets spannends, dan kruipt hij het liefst achter je en durft er dan zonder problemen langs.

Ik denk zelf dat hij op wedstrijden op vreemd terrein zich minder met het rijden bezig houdt, dus ook minder onder het werk uit probeert te komen, omdat hij zich dan meer om de omgeving focust. Het bos thuis daar rijd ik dus elke week wel twee keer, bovendien zijn daar weinig ruiterpaden, dus dat stuk kent hij gewoon wel goed. Net als de bak thuis en de bak van de rijvereniging. Er moet een link tussen zitten, anders zou hij op wedstrijden ook heftig zijn. Ik ken dit wel van een ander paard wat ik mee heb getraind voor de endurance. Zij was gewoon heel erg drammerig in haar eigen trainingsgebied, maar wel te handelen. Op wedstrijden was ze fanatiek, dus voorwaarts, maar poeslief en luisterde naar alle hulpen.

Stoppen lijkt nu de beste optie, aangezien ik mijn vader er toch niet van overtuigd krijg dat we hem beter kunnen verkopen. Toch ben ik er niet voor om een paardje van net 6 tot grasmaaier te bombarderen. Als iemand nog tips heeft voor grondwerk of iets dergelijks dan zijn die welkom.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:33

Okee bedankt voor je reactie, verhelderend :)

Is het dan geen optie om meer afwisseling in het werk te brengen? Misschien is het wel een vorm van verveling? Zoals je zelf ook al aanhaalt misschien grondwerk? Hier ben ik zelf niet in thuis maar genoeg andere bokkers wel, misschien is dat wel wat voor jullie. Of hem recreatief rijden op andere plekken (als je mogelijkheid tot vervoer hebt), misschien geeft hem dat iets meer uitdaging. Ik opper zomaar wat ideeën hoor :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:33

Je hebt wel echt een mooi schema.. doet veel met hem en hebt kennelijk veel begeleiding.. als het dan nog zo onveilig is met hem dan lijkt me dit een verstandig besluit. Het is je hobby daar moet je plezier aan beleven. Misschien is horse agility wat voor jullie... wordt hij misschien ook wat dapperder van.
http://www.horse-agility.nl/

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:41

Citaat:
Qua voer krijgt hij vrijwel niets. Hij komt niet zo makkelijk aan, dus om hem op gewicht te krijgen en houden krijgt hij dagelijks luzerne vermengd met natures best van pavo (geen energie, maar wel mineralen en voedingsstoffen) en vermengd met paardenmeel. Dit is een mengsel van graanmeel en maismeel wat je aanmaakt met water. Het is vergelijkbaar met slobber, alleen het vult beter, maar er zit bijna niets aan energie in. Ook krijgt hij hier overheen een scheut olie.

Hoe kom je daar nu toch bij? Mais, graan en dan ook nog olie is tesamen een energiebom!
En dan ook nog Nature's best waar ook nogal veel in zit.. Je zou er verstandig aan doen om dit paard écht energie-arm te gaan voeren: te beginnen met alleen hooi en een vit/min supplement..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:43

Wat is de reden van je voerbeleid? Ruwvoer, lucerne en een handje nature's best lijkt mij meer dan voldoende; ik begrijp de toegevoegde waarde van het paardenmeel en de olie niet zo.
Dat soort meelproducten zijn juist een bron van koolhydraten en worden supersnel omgezet in glucose (=suiker=energie!)
Probeer eens hoe het gaat als je daarmee een paar weken stopt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:46

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 14:05

Hij is zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen, sterk vermagerd terug gekomen van de stal waar hij getraind is en nu hebben we na een jaar nog steeds moeite om hem op gewicht te houden en als hij weer invalt om hem weer opgewicht te krijgen. In overleg met een natuurgeneeskundige en de dierenarts krijgt hij deze combinatie en hier zit voor hem het beste in. Wel de voedingsstoffen en mineralen om gezond te blijven, maar niets extra aan energie. Niets meer geven behalve ruwvoer werkt niet, dan valt hij meteen weer in en wordt hij echt mager. De reden dat hij mager blijft waren ingekapselde lintwormen die hij al vanaf veulen af aan gehad heeft. Hij is in de tussentijd wel ontwormd, maar niet met een wormenkuur die alle wormen aanpakt. Nu zijn de wormen eruit, maar is zijn lichaam nog steeds aan het herstellen en neemt het nog niet alle voedingsstoffen even goed op waardoor hij mager blijft. Het is ook niet zo dat de wormen terug zijn gekomen of nog niet weg gaan, hij krijg nu elke 3 maanden standaard een wormenkuur en twee weken terug is er nog een mestonderzoek en bloedonderzoek gedaan, maar hij is nu wormvrij.

De muesli is vergelijkbaar met Natures best, maar komt van een fabriek hier uit de omgeving. Zij stellen zelf het voer samen en kunnen naar jouw gegevens het beste voer maken. In de endurance heb je zo min mogelijk aan suikers nodig, omdat dit bij een duursport kan leiden tot spierbevangenheid. Zijn voer is nu suikerarm en energiearm. Hij krijgt wel eiwitten, mineralen en vetten.

Het paardenmeel wat wij geven komt van Den Dungense Molen. We geven onze paarden dit altijd al in de winter erbij als ze te mager worden. Dit is niet het paardenmeel wat in het artikel staat, maar puur een mengsel van gemalen graan en gemalen mais.

Zoals ik al zei, dit voerbeleid hebben we overlegd met de dierenarts en een gediplomeerd natuurgeneeskundige. We laten zoveel mogelijk het voer op eigen verzoek maken, dus dan weten we wat er precies in zit en kunnen we zelf bepalen hoeveel suikers en eiwitten etc. we erin willen. Als we dit 'kracht'voer weg zouden laten, dan zou hij meteen weer invallen en dat wil ik al helemaal niet. We merken ook juist dat hij op stal en aan de hand veel rustiger is nu hij geen brokken meer krijgt maar dit mengsel. Voor we dit voerden was hij ook al erg heftig

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 14:08

Dit staat op de site van Den Dungense Molen over het paardenmeel:

"Naast de verkoop van deze merken produceren wij op ambactelijke wijze ons paardenmeel / slobber. Hiervoor gebruiken we uitsluitend hoogwaardige, van te voren gereinigde grondstoffen, die we met behulp van molenstenen tot meel vermalen. Eiwitten zijn opgebouwd uit gluten. Door met molenstenen te malen worden de gluten niet beschadigd, zodat de structuur van het eiwit bewaard blijft.

Het paardenmeel wordt gemaakt van mais, Gerst, Tarwe, Lijnmeel, Tarwe Zemelen, Lijnzaad, vitamine en mineralen."