Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Een sloom paard is vaak ook een stijf paard, dus miss eens gymnastiseren?
Zou het niet kunnen dat je te veel been geeft, veel paarden komen juist terug of worden sloom omdat de ruiter met te veel druk rijd, probeer eens zonder been hulp te rijden maar meer op je zit, zeker moet het paard voor het been zijn maar constante druk kan dus een flegmatiek paard op leveren .
Ik zou het probleem echt bij jezelf gaan zoeken , idd zoek iemand die jou les kan geven en hou er rekening mee dat jet dier nog maar 4 is , dus nog in de groei en ook aan het wisselen, laat dus ook het zadel geregeld even nakijken,
Doe het rustig aan en werk aan de basis want daar gaat het vaak al mis.
Maar nogmaals het grootste probleem ben jij zelf!!
Yvet_90 schreef:Je zou eens kunnen proberen om een paar keer naar het bos met hem te gaan.
Mijn jonge merrie, was wel een loperig typje, maar die vond het in het begin erg moeilijk en ging ook stil staan na verloop van tijd.
Wij probeerden dat moment te voorkomen, dus eerder stoppen en vervolgens de duur van het rijden uitbouwen.. Op die manier dus ook wat uittesten. Bij mij werkte dat uitstekend.
Wat verder bij mij uitstekend hielp, was haar meenemen het bos in, daarna was ze vaak wel wat druk, maar kreeg daardoor heel veel plezier in het werk en een betere balans..
Wellicht dat het je helpt.. Veel succes ermee...
, maar als je even doorzet merk je dat de concentratie en de reactie op de hulpen in een keer enorm verbeterd. Urielle schreef:Ik bedoelde echt een buitenritje, desnoods beginnen met na het rijden even een rondje uitstappen.
Maar natuurlijk alleen als het verantwoord is, drie gangen erop, gas, stuur en rem.
Urielle schreef:O en ook nog: ik merkte dat ik door de problemen bij het rijden juist minder ging doen. Voor zo'n paard is het retesaai als je alleen maar hoefslag en voltes doet. Ik heb dus expres zo goed en zo kwaad als het ging moeilijke dingen gedaan voor mijn paard. Bijv al eens een pasje wijken. In het begin zo nijdig en tegendraads dat er een goed maar onbedoeld appuyement uitkwam, maar als je even doorzet merk je dat de concentratie en de reactie op de hulpen in een keer enorm verbeterd.
aerdenhout1 schreef:Doubtless schreef:Maar dan kan je na het longeren toch instappen?
Dan is hij al een beetje los, en heeft het niet zo veel zin meer.
Ik vind 2 rondjes stappen aan de lijn dan voldoende, mits hij ontspant.
Na 2 rondjes is hij al los??? Dasknap!!!!
_hoi schreef:Yvet_90 was met net voor
Wou ook net zeggen ga naar buiten en dat iemand haar aan een touwtje vast heeft en als je een goed gevoel heb los.
Verder wat fijn dat het alweer beter gaat. Ga nog eens na wat je anders deed dan anders (als dat het geval was) zodat je dat volgende keren meteen vanaf het begin kan doen en het gewoon goed gaat.
Die raakt soms mentaal van de wap omdat hij zo groot en hectisch aan het bewegen gaat, dan komt ie zijn eigen ritme niet meer uit
Urielle schreef:Die is enkele weken geleden weer terug opgepakt, was ruitermak en zat een kleine basis op. Maar die heeft soms vervelende acties van slaan naar het been en niet meer voorwaarts gaan, of heel traag lopen en doen alsof ze niks voelt als je haar naar voren wil zetten. Heel wisselend is dat, want ze kan het soms ook supergoed.
Mijn zwarte is het omgekeerde, die kan het juist weer niet hard genoeg gaan, is ook een probleem hoor!Die raakt soms mentaal van de wap omdat hij zo groot en hectisch aan het bewegen gaat, dan komt ie zijn eigen ritme niet meer uit
Dus ze verraadt zichzelf wel hahahaha. Doubtless schreef:Post is een beetje verkeerd geformuleerd; ik denk dat je houding het terughoudende wel beinvloed, maar niet dat het de oorzaak is.

XxSasjuhh schreef:kleinvosje schreef:Jaja, daar is de GOUDEN tip weer: neem les van een goede instructeur. Van wat ik nu lees, gaat het al mis in het basisprincipe van sporten: netjes loswerken voordat je hem aanspant. Zelf kun je toch ook niet uit het niets de marathon lopen? Of je het loswerken nu aan de longe of aan de hand of onder het zadel doet, geef het dier de tijd om zijn spieren op te warmen. Zeker nu hij nog geen conditie heeft zullen zijn spieren snel verzuren.
Ik heb les van een goede instructeur.
Sterker nog, ik rijd momenteel alleen maar onder begeleiding.
En aan het begin wil hij eerst galloperen.
Als hij een halve meter ruimte aan de lijn heeft, is hij weg.
Na 1 rondje galop draaft hij wel weer, maar als hij op het land staat, zal dit wel veranderen.
XxSasjuhh schreef:Kan je uitleggen waarom je dit denkt?
Hier kan ik namelijk niet zo veel mee, en ik wil mijn houding echt verbeteren