Hij is zo druk.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:18

Nadine.......Nee, jij komt met nuttige tips :') .............ik denk dat de enige nuttige tip is, degene is die uiteindelijk zal werken toch? Dus omdat jij het eenmaal hebt meegemaakt, is het bij deze pony precies hetzelfde? Kom op zeg.

Als dat beest op scherp staat van de hoeveelheid voer hoeft er maar een mier verkeerd te lopen om de pony af te gaan.
Begin bij de basis, wat beweegt/werkt het dier per dag, wat eet hij, wat doe je dagelijks met hem etc.

Apple, heb je goede instructie?

En vraag eens bij jouw vriendinnen na wat zij de pony te eten geven. Dan kan je dat een beetje vergelijken.

Mocht dit niks opleveren dan kan je verder kijken.

nadine_yvana

Re: Hij is zo druk.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:29

Dimple: Ik beweer helemaal niet dat ik gelijk heb, en dat elk paard hetzelfde is, dat lees jij echt verkeerd, of begrijp je iig verkeerd!! Absoluut niet, ik probeer topic starter tips te geven, omdat ze het zelf niet meer weet. Ik zat in precies dezelfde situatie, dus ik weet waar ik het over heb. Niet dat het paard hetzelfde is, elk paard is anders, maar de situatie waar ze in zit. Ik heb zelf ook echt met mn handen in het haar gezeten dat ik het niet meer wist. En mijn paard was wel een graadje erger hoor, dan er alleen in galop vandoor gaan, dat wil je niet weten.
Maar goed, ik ben hier niet om afgezeken te worden, daar heb ik helemaal geen zin in. Ik wilde alleen topic starter hiermee helpen omdat ze er zelf niet uitkomt, laten we aub vriendelijk tegen elkaar blijven en iedereen in hun waarde laten, dat is wel zo eerlijk toch? De reacties ver voer e.d., super handig, en als dat het probleem oplost, prima toch? Maar ik ben van mening van niet, dus vandaar mijn reactie.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:33

@FriesWytske: Het is niet mn bedoeling geweest dat jullie de reactie zo negatief opvatten. Ik wil niemand aanvallen ofzo, daar gaat het helemaal niet om en zo zit ik niet in elkaar. Ik hoop dat paardje van TS rustiger wordt door minderen van voer, laat ik het daar maar op houden. Veel succes TS!

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:33

nadine_yvana schreef:
Dimple: Ik beweer helemaal niet dat ik gelijk heb, en dat elk paard hetzelfde is, dat lees jij echt verkeerd, of begrijp je iig verkeerd!! Absoluut niet, ik probeer topic starter tips te geven, omdat ze het zelf niet meer weet. Ik zat in precies dezelfde situatie, dus ik weet waar ik het over heb. Niet dat het paard hetzelfde is, elk paard is anders, maar de situatie waar ze in zit. Ik heb zelf ook echt met mn handen in het haar gezeten dat ik het niet meer wist. En mijn paard was wel een graadje erger hoor, dan er alleen in galop vandoor gaan, dat wil je niet weten.
Maar goed, ik ben hier niet om afgezeken te worden, daar heb ik helemaal geen zin in. Ik wilde alleen topic starter hiermee helpen omdat ze er zelf niet uitkomt, laten we aub vriendelijk tegen elkaar blijven en iedereen in hun waarde laten, dat is wel zo eerlijk toch? De reacties ver voer e.d., super handig, en als dat het probleem oplost, prima toch? Maar ik ben van mening van niet, dus vandaar mijn reactie.

Ik denk ook dat het meer de toon van je berichtje was hoor :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:37

Okay, mijn excuses daarvoor :)

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:42

nadine_yvana schreef:
Okay, mijn excuses daarvoor :)

aanvaard ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:44

bobbymp schreef:
Sportfit zou ik weglaten en de cerefit alleen nog voeren als hij gewerkt heeft,zoals al eerder aangegeven kan een pony heel goed op voldoende hooi en gras kunnen leven.
Ik zou dit echt even een paar weken proberen en evt kun je nog dagelijks een summerfit( koek) van pavo voeren om zo toch zn dagelijkse vitamientjes en mineralen te geven.

Laat dat eventueel maar weg, in Nederlands hooi zit (bijna) nooit genoeg vitamines en mineralen. Een paard heeft op z'n minst een vitaminesupplement of een mineralenblok nodig. En dan een goede steen, niet zo'n blok waar alleen maar zout in zit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:31

nadine_yvana schreef:

ik heb in exact dezelfde situatie gezeten, vandaar ook mijn opmerking in mijn eerste post dat het gedeeltelijk voer was, maar dat dingen zoals het weigeren bij het springen voortkomen uit het rijtechnisch niet voor elkaar hebben van je paard :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:03

Nee idd je kan paarden leren niet echt weg te vliegen/schrikken als er een eend uit de sloot komt.
Ook een drukke pony kan dat leren, en eigenlijk is het nog vrij simpel ook.
Voor mij hoort dit zelfs bij de basistraining, en zou eigenlijk al in orde moeten zijn voor er op gereden wordt.
Maar je kan het later idd ook nog aanleren, dit is een tekort in het leerproces, een tekort aan vertrouwen in de leider die echt veel te weinig leiding geeft, .......
Mijn advies is idd ook zoals al een paar anderen hebben naar voor gebracht, zoek een goede trainer die jou helpt bij het oplossen van deze problemen, en je hebt een heel ander paard voor je staan.
Zo'n training neemt dit heel lang trainen in beslag, nee echt niet, daar sta je soms echt van te kijken hoe snel die dingen kunnen veranderen.

FriesWytske schreef:
Dus jouw paarden schrikken nooit als er een eend uit de sloot vliegt, Koper.

@ TS Denk dat je jouw pony van al dat krachtvoer af moet halen. Dat is hoogstwaarschijnlijk de grootste boosdoener voor het druk zijn. Een pony heeft maar heel weinig krachtvoer nodig.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:57

Nadine, geen probleem, goed dat je het zo oppakt! :j

Ik hoop dat de moeder van TS echt naar het voer gaat kijken anders kan ze straks haar dochter in het ziekenhuis opzoeken en dat willen we niet.

Overigens heb ik een licht hysterische merrie die ook van iedere scheve grasspriet opkijkt, dus ik weet hoe lastig het soms is. Zoek goede begeleiding!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 19:58

We geven nu minder voer, en ik heb dinsdag om 10 uur een afspraak voor freestyle.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:19

Top! Ik ben heel benieuwd of je snel weer plezier met je pony hebt en veilig over straat kan!

Succes!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:31

Grondwerk heb ik geen kaas van gegeten. Maar er viel me 1 ding op in jouw verhaal.
Je geeft geen been totdat hij stil staat en dan ontploft hij. Op het moment dat je paard zo loperig voelt, moet je juist al een paar keer komen met been, voordat er een situatie is dat je been nodig is. Want wat je nu doet is afwachten tot er iets gebeurt. Je moet de leiding op je gaan nemen. Hij neemt het nu van jou over door het tempo te bepalen. Dus is hij loperig? Juist been geven en hem naar jou laten luisteren en op jou laten letten.

Ik vind de tips van minder voer heel nuttig en ik hoop dat je moeder daarin meewerkt. Mijn paard staat op 3 x 1/4 sportbroek en kuil. Meer krijgt hij niet en hij loopt 6 dagen per week incl. wedstrijden. Als ik hem meer zo geven zou het ook een bommetje worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:37

aeolusnr1 schreef:
Nee idd je kan paarden leren niet echt weg te vliegen/schrikken als er een eend uit de sloot komt.
Ook een drukke pony kan dat leren, en eigenlijk is het nog vrij simpel ook.
Voor mij hoort dit zelfs bij de basistraining, en zou eigenlijk al in orde moeten zijn voor er op gereden wordt.
Maar je kan het later idd ook nog aanleren, dit is een tekort in het leerproces, een tekort aan vertrouwen in de leider die echt veel te weinig leiding geeft, .......

Nu, er is schrikken en schrikken. Het kan plagen zijn, aanleiding om efkes te bokken of gek te doen - maar schrikken is ook een reflex, niet iets dat je eventjes afleert (laat staan gemakkelijk).

Dus Aeolus, graag enige toelichting!

(Ik ken een paard, dat bij die eens uit de sloot een kwart seconde schrikt - en zich dan realiseert "Oh, nee - geen monster, alleen een eend".)

En uiteraard: als een paard graag "grapjes uithaalt en plaagt": laat m dan elke dag uitgebreid spelen! - En daarna aan het werk (waarbij het verschil tussen die 2 duidelijk moet zijn voor het dier, bijv.: je geeft m een bal en draait je om, of hij er iets mee wil of niet is zijn zaak, misschien vindt hij het een prachtig spel, misschien niet).

En ipv. "ga grondwerk doen": het heeft meer zin, om te weten, wat paarden als groepsdieren doen bij schrik.
Is je paard bang voor bijv. tractoren: dan ga jij lopen aan de kant van de tractor. En desnoods ga jij als een leidend paard die tractr helemaal besnuffelen, er dan ontspannen tegenaan leunen - totdat je paard zelf besluit (jawel) dat dat (on)ding kennelijk niet levensgevaarlijk is.
Schrikt je paard van dat pallet dakpannen: jij kijkt naar die dakpannen, gaat er naar toe, onderzoekt het, ontspant.

En het kan zin hebben, om heel goed je paard te observeren, zijn mond bijv, en of er rimpeltjes boven zijn neus komen: de eerste signalen "ik voel me niet senang" zijn erg subtiel. (Bij het rijden heeft een bit plus een licht gespannen teugel hier een groot voordeel: in het kaakgewicht voel je heel veel.)
Als je dan al *iets* doet, voelt het dier zich begrepen en ervaart het dier jou als een betrouwbare leider.
Ideaal: doe iets, wat het dier tot ontspanning brengt. (Linda Tellington pleit voor: breng het hoofd van je paard naar beneden, met je hand pal achter de oren zachtjes duwen - en adem zelf rustig door.)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:44

Losgooien voor het rijden? Of lentekriebels. Daar kan de mijne ook wat van.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:06

Janneke2, ik kan me zeker in jouw verhaal vinden.
Rust en ontspanning vanuit de ruiter zijn erg belangrijk, net als de hoeveelheid energie die je in je dier stopt (voedingen je eigen energie).
Ik merk zelf dat mijn pony een hele goede schrikreflex heeft en voor mij hoeft dat ook niet weg. Inmiddels zijn we zo ver dat een tractor niet zo eng is als ze dacht, hetzelfde geld voor een vrachtwagen.
Hoe ze dat geleerd heeft, gewoon doen, zelf ontspannen en een paar goede ervaringen (met dank dus aan de lieve chauffeurs, die reageren op mijn signaal rustig te passeren). Door juist je been aan te leggen op momenten dat je weet dat je pony iets eng vind en tegen haar te praten en een aai te geven (ontspan je meteen je teugels), laat je merken dat jij haar leid en dat er niets is om bang van te zijn, want jij bent immers niet bang.

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:10

even lekker laten uitrazen in de bak helpt! mijn pony weet ook heel goed wat drukzijn is, en dat wil nog wel eens helpen, ook geregeld in een groot weiland helpt! succes

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:10

paarden zijn buiten altijd wat frisser
x

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:21

Citaat:
En ipv. "ga grondwerk doen": het heeft meer zin, om te weten, wat paarden als groepsdieren doen bij schrik.
Is je paard bang voor bijv. tractoren: dan ga jij lopen aan de kant van de tractor. En desnoods ga jij als een leidend paard die tractr helemaal besnuffelen, er dan ontspannen tegenaan leunen - totdat je paard zelf besluit (jawel) dat dat (on)ding kennelijk niet levensgevaarlijk is.
Schrikt je paard van dat pallet dakpannen: jij kijkt naar die dakpannen, gaat er naar toe, onderzoekt het, ontspant.

En het kan zin hebben, om heel goed je paard te observeren, zijn mond bijv, en of er rimpeltjes boven zijn neus komen: de eerste signalen "ik voel me niet senang" zijn erg subtiel. (Bij het rijden heeft een bit plus een licht gespannen teugel hier een groot voordeel: in het kaakgewicht voel je heel veel.)
Als je dan al *iets* doet, voelt het dier zich begrepen en ervaart het dier jou als een betrouwbare leider.
Ideaal: doe iets, wat het dier tot ontspanning brengt. (Linda Tellington pleit voor: breng het hoofd van je paard naar beneden, met je hand pal achter de oren zachtjes duwen - en adem zelf rustig door.)

Ik zeg niet dat ik het niet met je eens ben, in feite zeg je nu precies hetzelfde als wat ik bedoel. Het is jammer dat er zo negatief gedacht wordt over grondwerken, waarschijnlijk denkt men dat het nogal zweverig is ofzo, maar het is een ontzettend breed begrip. Grondwerken is alles wat je met je paard doet op de grond (dus aan de hand). Jouw tip van naast je paard lopen en naar de tractor toegaan, is grondwerk. Ik heb het dus niet over longeren of iets dergelijks, misschien had ik daar duidelijker in moeten zijn. Door grondwerk krijgt je paard meer vertrouwen in jou als leider, want je kunt wel op je paard gaan zitten en rustig blijven en naar de tractor toegaan, maar als je paard je niet als leider ziet, zal hij er alsnog vandoor gaan, hoe rustig je ook blijft. Tenminste, als je echt een hittepetit hebt (zoals ik zelf heb). Dus dat gaat dan niet werken. Op de grond werken en op die manier je paard analyseren, zn angsten en zn gedrag begrijpen en aanvoelen is gewoon de veiligste manier, vandaar mijn tip.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:31

nadine_yvana schreef:
Citaat:

Ik zeg niet dat ik het niet met je eens ben, in feite zeg je nu precies hetzelfde als wat ik bedoel. Het is jammer dat er zo negatief gedacht wordt over grondwerken, waarschijnlijk denkt men dat het nogal zweverig is ofzo, maar het is een ontzettend breed begrip. Grondwerken is alles wat je met je paard doet op de grond (dus aan de hand). Jouw tip van naast je paard lopen en naar de tractor toegaan, is grondwerk. Ik heb het dus niet over longeren of iets dergelijks, misschien had ik daar duidelijker in moeten zijn. Door grondwerk krijgt je paard meer vertrouwen in jou als leider, want je kunt wel op je paard gaan zitten en rustig blijven en naar de tractor toegaan, maar als je paard je niet als leider ziet, zal hij er alsnog vandoor gaan, hoe rustig je ook blijft. Tenminste, als je echt een hittepetit hebt (zoals ik zelf heb). Dus dat gaat dan niet werken. Op de grond werken en op die manier je paard analyseren, zn angsten en zn gedrag begrijpen en aanvoelen is gewoon de veiligste manier, vandaar mijn tip.

Als ik voor mezelf spreek dan werkt het averechts omdat het bij sommige mensen het antwoord op alles lijkt te zijn. Terwijl dat echt niet zo is. Natuurlijk moet je paard aan de hand goed naar je luisteren. Maar dat is niet perse "grondwerken". Ik doe daar nooit aan, maar die van mij loopt altijd keurig naast me, stopt als ik stop, volgt als ik wegga enz.. Dat is gewoon basis van gehoorzaamheid in de omgang.

Ik denk niet dat dit paard minder fris wordt van grondwerk. Ik denk dat hij simpelweg te veel te eten krijgt en dat TS gaat zitten afwachten tot het paard wat doet en dan pas been geeft.
Ja dan krijg je een explosievere reactie. Mijn conclusie: minder eten geven en les nemen. Je zou ook nog een instructrice meevragen op buitenrit zodat ze je dan ook helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:22

Hoe dan ook, ik denk dat sommigen hier een soort van ik weet het toch beter proberen te gaan bewijzen.
Een discussie waar niet echt een einde aan komt.
Door echt gericht te gaan grondwerken los je bijna ieder probleem op, daar ga ik toch echt van uit, maar het kunnen in balans zitten, het ontspannen, het leider zijn, het rijtechnisch ook correct kunnen en durven te rijden, is en blijft een must.
Het enkel lezen van tips hier is soms leuk en kan heel duidelijk een richting aangeven, maar het lijkt me onmogelijk om iemand die echt een probleem heeft met zijn paard dit te gaan laten oplossen door hier enkel de tips te gaan opvolgen , zo makkelijk is het idd echt niet.
Dus mijn advies is altijd, les nemen , en ook gericht naar het probleem les nemen om dit op een zo goed mogelijke manier te gaan corrigeren.
Instructeur/trainer wordt je pas na heel veel jaren en jaren ervaring en heel veel probleempaarden gezien te hebben.
Iemand die 10 of 15jaar rijdt , tja dan begint het echte werk pas,zo zie ik het eigenlijk.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:13

myhorsesss schreef:
alle paarden zijn buiten altijd wat frisser
x

Hier ben ik het niet mee eens! Ik rijd een paard dat buiten helemaal niet druk is, want hij geniet van de buitenlucht!

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:14

Tazziexxx: ja mijne is ook altijd zonne wilde buiten maar wild van plezier!
x

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:06

Laten we eerst maar eens afwachten wat de pony doet de komende 2 weken. Dan moet je echt verschil merken.
Dan kan ze altijd nog verder zoeken naar een evt andere oorzaak.

Succes!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:08

_Apple_ schreef:
Hij krijgt elke dag pavo cerevit en sportsfit, en hooi. En dan een strandemmertje (zon kleinw) . Krijgt hij twee keer per dag.

Sorry voor wat irritante reactie enzv.. Maar ik doe via telefoon.

allereerst brok eraf. paard heeft energie genoeg dus zeker niet nodig.
zonder sporen, zweep reden mits deze aanwezig zijn.

en in de bak op zit gaan rijden. dus jou tempo opzoeken