Fries galoppeerd echt heel raar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dirtylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 08:26

lovehorsesXD schreef:
misschien rijd je te diep in de hoek,
de grootjes op onze manege hangen ook heel scheef als ze door de hoek gaan.
misschien een beetje uit de hoek sturen, je kan altijd aan je instructeur vragen wat hij er van vindt
maar je kan het zeker oplossen ;)
/3

Ik rijd zeker niet te diep de hoek in...
en ik heb geen les met haar dus kan het moeilijk aan mijn instructeur vragen :P ;)

Gemmeke

Re: Fries galoppeerd echt heel raar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:36

Heeft ze het aan beide kanten in de galop? Loopt ze voor de kar in een enkel span?

Ik heb vroeger ook een fries gereden die goed kon galopperen voor de kar, maar helaas onder de man geen balans. Ook buiten had deze fries heel veel moeite met goed galopperen.

Ik heb dit uitgebouwd met kleine stukjes, veel rechte stukken. In de rechte stukken eens een pasje naar rechts of links en dat langzaam uitbouwen, en bochten galopperen voorlopig laten eerst het paard sterker maken op de achterhand.

.

Dirtylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 09:01

Gemmeke schreef:
Heeft ze het aan beide kanten in de galop? Loopt ze voor de kar in een enkel span?

Ik heb vroeger ook een fries gereden die goed kon galopperen voor de kar, maar helaas onder de man geen balans. Ook buiten had deze fries heel veel moeite met goed galopperen.

Ik heb dit uitgebouwd met kleine stukjes, veel rechte stukken. In de rechte stukken eens een pasje naar rechts of links en dat langzaam uitbouwen, en bochten galopperen voorlopig laten eerst het paard sterker maken op de achterhand.

.

Aan beide kanten. Ze heeft eerst een hele tijd in dubbel span gelopen en nu in enkelspan.
Had jij een fries met een holle rug??

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:38

Dirtylove schreef:
Gemmeke schreef:

.

Aan beide kanten. Ze heeft eerst een hele tijd in dubbel span gelopen en nu in enkelspan.
Had jij een fries met een holle rug??

Nee die fries had geen holle rug. Wel merkte ik duidelijk als hij voor de kar had gestaan. Was hij stugger. En voor de kar hebben ze een soort van steun aan de kar, trekken is een heel andere beweging dan dragen. De fries die ik reed, liep onder de man nog steeds te trekken ipv te dragen. Waardoor zijn achterhand er meer onder zat dan goed voor hem was.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:39

Wat littlesannie zegt klopt denk ik wel hoor. Waar een ras voor gefokt is, haal je er niet zomaar uit. Tuurlijk zijn er Friezen die kunnen galopperen, maar er zijn er nog net zoveel die met de voorbenen alleen maar stampen en achter nog half draven.

Ik ben ook wel benieuwd naar een filmpje TS :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:47

Dit klinkt inderdaad als een rijtechnisch probleem, zeker omdat de eigenaar er geen last van heeft. Waarschijnlijk geef je niet de goede hulpen en is het paardje nog niet helemaal in balans of sterk genoeg (is ook een lang proces) en omdat jij haar dan niet goed kan ondersteunen kiest ze de makkelijke weg, namelijk lekker over de binnenschouder vallen in de hoeken.
Hier is imo maar 1 goede oplossing voor, les! En dan wel van een kundige instructeur die je verder kan helpen met de dressuurmatige basis :) Succes!