gek van dat geslaan op het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 15:33

paardje1983 schreef:
dat ligt in mijn regio. kom zelf uit schijndel. kan je ook stal verhoeven aanraden die zitten in st oedenrode. kan ook bij je langs komen om te kijken wat ik kan doen.

Ik heb je even pb gestuurd voor een en ander kort te sluiten.

tess_84

Re: gek van dat geslaan op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:38

Voor je een paard "erdoor rijdt", zou ik er toch zeker van zijn dat je alle medische en andere zaken kan uitsluiten. Naar mijn mening gaat een paard bijna nooit "zomaar", of "om de ruiter te pesten", of "om uit te testen" in staking of eender wat. Daar is volgens mij toch altijd een oorzaak voor. Ik zou de dierenarts erbij halen en haar eventueel door een (goede!) osteopaat laten nakijken. Kan wonderen doen. Als alle medische zaken uitgesloten zijn, kan je wel opteren om je paard door iemand erdoor te laten rijden, maar eerder zou ik dat niet doen. Ik zou mezelf behoorlijk schuldig voelen als ik het wel zou doen en achteraf te weten zou komen dat mijn paard toch ergens last van zou hebben...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:42

Ik ga er even vanuit dat gezondheid, zadel, tanden, enz in orde zijn of als daar twijfel over is gecheckt worden.

Je schrijft dat ze bokt als ze je been voelt zonder dat je drijft. Heb je je benen dan normaal van je paard af? Anders zou ze continu benen voelen en dus continu bokken.

Ik zou eens proberen om je been eraan te houden zonder te drijven tot ze stopt met bokken. Steeds als ze stopt beloon je haar. Met drijven hetzelfde, gewoon blijven drijven tot je de reactie krijgt die je wil en dan meteen belonen en stoppen met drijven. Negatief gedrag kun je straffen, of gewoon negeren. Dat hangt van de situatie en het paard af.
Eventueel kan iemand anders haar aan de longeerlijn nemen met jou erop, dan kan de persoon op de grond een beetje helpen zodat het paard sneller het juiste doet.

Als het paard gevaarlijk wordt bij deze benadering zou ik een professional bellen. Die kan je paard een paar keer rijden en daarna jou begeleiden bij het rijden.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 19:28

vandaag da gecheckt geen bijzonderheden morgen komt zadelmaker kijken, paard bokt alleen als je haar voorwaarts wilt drijven dus niet op een stil been.

probleem is als ze zulke bui heeft dan is ze erg terughoudend en valt zonder drijven stil dus je moet haar wel aanmoedigen met het been.

We hebben wekenlang gelongeerd maar dan is het veel minder dan is ze ook veel makkelijker terug te rijden want als ze een keer straf met het zweepje of een stamp krijgt met het been omdat ze erg inhoudt dan wil ze alleen maar hard en harder en als je ze dan terug wilt rijden dan gaat ze dus dreigen met slaan.

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:17

Mijn merrie slaat wel eens in de winter...minder weidegang dus ook minder beweging.
het is een soort protest van haar

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:04

hoe gaat het nou met je paard. heb je nog iemand nodig om je paard te corrigren.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 09:06

Heb pas donderdag een nieuw zadel ik ga vanmiddag zelf uitproberen of dit verbetering geeft, da is geweest en geen afwijkingen eierstokken, ook niet gevoelig op de rug maar wel een erg blote ruggegraat . moet nu ook paar keer per week rond en laag longeren van haar, zadelpasser vond ook ruggegraat bloot maar heb er nu wel een heel mooi passend zadel op kunnen kopen dus ik ga vanmiddag voorzichtig proberen of ze zich hiermee happier voelt.

Tijden het zadelpassen van dit zadel had ze iig wel de oortjes naar voren en eigenlijk geen echte dreighouding dus ik hoop dit vanmiddag ook zo aan te treffen.
de blote ruggegraat komt waarschijnlijk ook omdat ze erg hoge schoft heeft en daar nog niet optimaal in de spieren zit, ook was andere zadel niet breed genoeg in de tussenruimte vd kussens dit kan dus wel tijdens het rijden drukken op de ruggegraat ook al is ze zonder zadel dan nog niet gevoelig erop. ( maar dat zou zeker wel gaan komen als dit langer geduurd zou hebben)

Ik hoop een stapje de goede richting in te maken maar ben er nog niet gerust op, maar ik houd je aanbieding zeker in het achterhoofd.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:16

Ja ik heb dit ook een keer gehad bij een merrie. Bij haar was het een tikje dominant gedrag en extreem merrie-gedrag (ook erg hengstig). Was helemaal gezond. Alle bovenste latjes van de afrastering van de bak heeft ze eruit geslagen. Niemand zag het zitten met dat gedrag. Het is vanzelf over gegaan na 1,5 jaar. De aanhouder wint, zal ik maar zeggen.
In het hogere werk deed ze het super.

Ik heb me niet van de wijs laten brengen door het slaan naar mijn been, stoicijns doorgegaan waar ik mee bezig was en op een dag accepteerde ze het. Ben ook heel veel met haar in het bos geweest. Op wedstrijd was ze op vreemd terrein en deed ze het nooit. Alleen thuis. Het kan helpen haar wat vaker op vreemd terrein te rijden om over een dood punt te komen.

Bij mijn merrie heb ik uiteraard ook het hele circus erbij gehad: tandarts, osteopaat e.d. Daar werd ze telkens beter van, maar ze ging er niet minder van slaan naar mijn been, dat was toch een dominantietrekje. Toch is het goed om alles uit te sluiten!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:27

Mijn ervaring heeft me geleerd dat een paard dat met inrijden en lichtjes doorrijden gewoon braaf was, en nu ineens slaat naar je been, toch echt een lichamelijk probleem heeft.

Ik heb zelf een extreem geval gehad, was stik lief met inrijden maar naarmate hij meer door gereden werd, ging hij een beetje bokken en zich opblazen op kuitdruk.
Ook staartzwiepen hoorde erbij.
Paard liep niet kreupel!
Na enkele weken aantobben, harnachement aangepast etc en geen verbetering heb ik hem toch eens meegenomen naar een kliniek.
Conclusie: op de buigproeven niet goed, foto's gemaakt van enkel de voorvoeten en paardlief was dermate kapot dat zelfs de veearts van slag was.
Paard was ook bizar groot, in 2 jaar tijd zeker 20cm gegroeit en als bijna 4 jarige was hij dik over de 1.80m
Z'n botten konden de groei en gewicht niet bijhouden waarschijnlijk.

Kortom: laat je paard absoluut eerst goed onderzoeken, een testje aan stal geeft imo geen compleet beeld.
Bij een merrie zou je idd al snel aan een hormonaal probleem denken.
Een keer er doorheen rammelen kan altijd nog.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:50

Ook mijn paard ging vervelend doen toen ik hem wat verder doorreed. Niet bokken dan, maar staken, en dan ook echt geen beweging in te krijgen. Ik heb het opgelost door buiten te gaan rijden. Hier is die zo druk bezig op de omgeving te letten en mijn aanwijzingen op te volgen (toch wel eng en groot, die buitenwereld) dat hij het ´vergeet´oid. Nu zijn we een tijdje verder, is hij beter aan de hulpen, en kan ik hem wel in de bak rijden zonder te staken. Overigens heeft bij mij een ander zadel ook verbetering gegeven, hopelijk is dat bij jou ook zo.
Wat Venetia dus ook al zegt, ik zou het volledig negeren en op iets anders focussen, zoals naar buiten gaan oid. Anders ben je misschien alleen daar mee bezig, in plaats van met alles wat wel goed gaat.
Succes!

edit: mits idd medisch alles in orde is natuurlijk

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 21:48

we hebben vandaag wel een flinke stap voorruit gemaakt, sinds donderdag een nieuw zadel, en 1 e keer er mee rijden had ze voor het eerst sinds maanden de oortjes er weer op staan, 2 e keer rijden ook wel af en toe een beetje dreigen maar geen hele hoge knallers van bokken en vandaag.................................................Yes, opstappen en rijden maar geen enkele keer dreigementen gehad totaal ander paard.

Ik begrijp er niks van namelijk zadelpasser gaf aan dat een ander zadel wel beterschap zou geven maar we moesten niet een ommekeer verwachten.

Nou toch lijkt het er op , opvallend detail, met het oude zadel had ze altijd twee enorme zweetplekken recht onder het zitvlak en een droge schoft ( waa rhet zadel ligt) met dit zadel totaal geen zweet onder het zadel net zo droog , heel apart want ze heeft toch lekker gewerkt en was in de hals wel een beetje klam.

Ik wil pas over een week echt juichen maar deze twee afgelopen dagen gaf weer zoveel vertrouwen dat ook het paard er weer lol in had op gereden te worden.
helaas is buitenrijden bij ons lastig zitten aan een drukke doorgande weg maar als ze braaf blijft willen we dit wel met trailer gaan doen, was echt niet mogelijk toen ze alleen op de benen bokte en ook vaak daarna stuurloos wegrende.

ik denk toch echt dat het zadel niet passend is geweest, op het oog wel maar te smalle ruimte tussen de kussens heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door spekenham op 29-04-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:52

Hopelijk houdt ze dit vast! Een goed zadel kan echt veel verschil maken!

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 21:57

ja mag ik hopen, ik herken jou verhaal moeder van deze merrie heeft ook heel stevig geslagen naar het been toen ze jong was en pas na een jaar fijn rijpaard geoworden.

Ik denk wel dat ze het ook in het karakter heeft maar nu toch iig geen pijn meer heeft en bereid is te gaan werken en dat we gelukkig door hebben gezet en idd no nonsense met haar zijn blijven rijden en niet hebben opgegeven veel mensen zouden dit denk ik wel hebben gedaan, ik heb ook tot vorige week getwijfeld of wij als hobbyruiter wel genoeg vermogen hebben om zulke paarden te corrigeren.

maar ik ben pas echt gerust als we twee weken verder zijn.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:40

o yes vandaag 4 e keer zonder problemen gereden paard groeit met de dag in haar werk, oortjes erop en amper verkeerde reacties.

Het is echt jammer dat ik niet eerder een ander zadel geprobeerd heb maar gelukkig nog wel op tijd tot bezinning gekomen zowel paard als ik.

sophie310394

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:08

het lijkt mij meer dat ze pijn heeft, mijn paard heeft het ook gedaan want hij had last van zijn achter been (bleek later) in de wei zag je niks maar als je been gaf begon hij met dat been te slaan. Dieren arts en een masseur zijn er bij geweest, hij had last van zijn pezen en moest hem appel azijn gaan geven.