Zelf een hengst/ruin inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:22

chikohaa schreef:
feike11lucky schreef:
Van de zomer, wil ik graag gaan beginnen met mijn 2 jarige hengstveulen. Hij wordt dan in februarie 3 jaar, maar zelf wil ik hem al in de hand stellen. (niet met rijden HAHA) meer aan de halster laten lopen.
Maar Heeft iemand tips met oefeningen die ik zou kunnen doen ?
Hij wordt wss wel een x gecastreerd, en zelf ga ik m niet inrijden, ben maar 14 jaar... dusja
iemand tips ?

Van aan de hand werken en een band opbouwen worden ze vreselijk vervelend. Laten lopen en dan zadelmak maken. Niet knuffelen, band opbouwen of dat soort onzin. Gewoon oppakken en aan t werk. Krijg je de fijnste paarden van.

dan vraag ik me af hoe jij aan de hand met een paard werkt? Ik ben het met je eens dat het geen probleem is als je een 3 jarige uit de opfok haalt en er gewoon op gaat zitten, maar ik ben het niet met je eens dat ze vervelend worden als je ze eerder in de hand hebt. Tenzij je iets vreselijk fout doet.

ennn ontopic:
Je kan met je jonge paard lekker gaan wandelen. Belangrijk met jonge paarden is dat je ze wel leert dat ze jouw ruimte moeten respecteren. Verder vaststaan, voetjes geven, trailer laden, poetsen, schriktrainingen, je kan eigenlijk al heel veel doen met je jonge paard. Alleen die join ups zou ik maar laten zitten ;)

feike11lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 14:44

EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID
aangezien niemand hier kan lezen staat er dat ik hem zelf niet ga inrijden want ja ik ben pas 14 jaar ? HALLO ?
Jammer genoeg heb ik al een band met t diertje, en hij is super lief, je kunt wel gaan zeggen dat dat niet mag enzo, maarja pech. Uit mijn ervaring kun je het beste een pony hebben waarmee je een band heb. Want mijn zus had amper een band met de pony waar ik nu op rijd, want zij reed dr eerst op, en is dus gestopt. Waarom zou je geen beste vriend mogen hebben dat toevallig een paard is ? Wat is er leuk aan dat je paard goed loopt, maar je er zelf geen plezier in hebt en je paard ook niet, omdat je geen band hebt ? Wat heb je daaraan?
Thuis, hebben wij ook heus wel verstand van paarden, mijn oom/buurman fokt zelf ook paarden, en ik denk dat hij wel weet wanneer ik m naar een stal kan sturen om in te laten rijden, als nie dan toch niet volgroeid is, zullen mensen met ECHT verstand heus wel zeggen van: hij is nog niet volgroeid, laat m maar nog een jaartje wachten.

We hebben hem ZELF gefokt, dus toen ie geboren was, ging ie mee naar buiten en binnen, dus hij is al aan de hand geweest, ik heb m ook geoefend, en hij kon toen ook al voetjes optillen (alleen voor)
En als je je pony niet kunt houden als je er naast staat, wat gebeurt er dan als je erop zit ?

Over die join-up, ik liet m los, en ja dynamite is een hengst, dus erg speels, en hij sprong gewoon over de draad, zonder dat ik m wegjaagde. Daarna ging ik ook die ronde uit, pakte een snoepje, en ja hoor Dynamite was weer van de partij, hij draafde naar me toe, en toen had ik m weer. Toen deed ik m maar terug in de wei.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:48

Iedereen hier begint gelijk te steigeren zodra iemand over een join up begint, wij kunnen natuurlijk niet weten tot hoe ver je aan het join uppen was. merrie's zijn trouwens ook speels.

Ik denk dat je zoveel reactie's op het inrijden krijgt omdat het zeg maar je topic titel is;)

Maar in ieder geval, je hebt goede begeleiding, je bent lekker bezig met een beetje freubelen en lol met je knol, en dat is het belangrijkste.
Nog eeeeen klein puntje wat ik zelf als 14 jarige heb geleerd... Niet teveel snoepjes geven, daar worden ze schooierig en bijterig van (en dat doen hengsten wel eerder dan merrie's).

feike11lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 14:51

Ilse_123 schreef:
Iedereen hier begint gelijk te steigeren zodra iemand over een join up begint, wij kunnen natuurlijk niet weten tot hoe ver je aan het join uppen was. merrie's zijn trouwens ook speels.

Ik denk dat je zoveel reactie's op het inrijden krijgt omdat het zeg maar je topic titel is;)

Maar in ieder geval, je hebt goede begeleiding, je bent lekker bezig met een beetje freubelen en lol met je knol, en dat is het belangrijkste.
Nog eeeeen klein puntje wat ik zelf als 14 jarige heb geleerd... Niet teveel snoepjes geven, daar worden ze schooierig en bijterig van (en dat doen hengsten wel eerder dan merrie's).

Pap heeft de moederw wel erg schooierig gemaakt, maar dat komt vooral omdat ze eerst heel bang was, en ja nu kan ik er zomaar een 4 jarige opzetten, en ze doet niks dusja.
Maar bedankt voor de tip !

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:56

Er worden hier wel veel meer bruikbare tips dan 'niet zelf inrijden' gegeven hoor TS!
- Poetsen
- Leren aan het halster mee lopen
- Voetjes geven
- Trailer laden
- Vaststaan
- Ruimte respecteren over het algemeen
- Schriktraining (in de bak)

Een hengst hoeft niet per sé vervelend te zijn. Kwestie van opvoeding, altijd duidelijk en consequent zijn. Hengsten zijn, zeker tot 4/5/6 jaar niet zo verschillend van merries. Je zal ze wel moeten opvoeden, maar dat moet ook met merries en ruinen

feike11lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 14:57

LoveBodin schreef:
Er worden hier wel veel meer bruikbare tips dan 'niet zelf inrijden' gegeven hoor TS!
- Poetsen
- Leren aan het halster mee lopen
- Voetjes geven
- Trailer laden
- Vaststaan
- Ruimte respecteren over het algemeen
- Schriktraining (in de bak)

Een hengst hoeft niet per sé vervelend te zijn. Kwestie van opvoeding, altijd duidelijk en consequent zijn. Hengsten zijn, zeker tot 4/5/6 jaar niet zo verschillend van merries. Je zal ze wel moeten opvoeden, maar dat moet ook met merries en ruinen

Dankjewel, hier heb ik tenminste wat aan !

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:37

Joolien schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik zou zelf niet eens op m'n paard gaan zitten tot ze minstens 5 à 6 jaar is. Groeischijven in de rug zijn pas 'dicht' op het 6e levensjaar.

Als ik jou was zou ik er gewoon nooit opstappen!!

_/-\o_

lissie_zigor

Re: Zelf een hengst/ruin inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:44

als jij het een leuk dier vind, dan zou ik zeggen lekker zelf in rijden!! met begeleiding natuurlijk:p
ik zou beginnen met grondwerk... dus aan het halster lopen, hij moet dan naast je lopen, gaat hij voorbij je? dan een paar passen achteruit zetten (dan drijf je hem uit jou 'kudde' en dat is voor hem een erge straf) dan als jij stil gaat staan en hij loopt door, geef je een rukje aan het touw en zet je hem weer achteruit, dan ga je weer lopen, sta je stil en dan staat hij waarschijnlijk ook stil... dan ben jij al een leider geworden.. dan ga je longeren enz.enz. de belangrijkste tip bij hengsten is: GEEN SNOEPJES VOEREN, NIET VERTROETELEN EN WEES HEEL DUIDELIJK EN CONCEQUENT. doordat jij geen snoepjes voert en niet vertroeteld zal die jou als leider zien als jij dit wel doet, dan ben jij 'onderdanig'.

succes!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:59

lissie_zigor schreef:
als jij het een leuk dier vind, dan zou ik zeggen lekker zelf in rijden!! met begeleiding natuurlijk:p
ik zou beginnen met grondwerk... dus aan het halster lopen, hij moet dan naast je lopen, gaat hij voorbij je? dan een paar passen achteruit zetten (dan drijf je hem uit jou 'kudde' en dat is voor hem een erge straf) dan als jij stil gaat staan en hij loopt door, geef je een rukje aan het touw en zet je hem weer achteruit, dan ga je weer lopen, sta je stil en dan staat hij waarschijnlijk ook stil... dan ben jij al een leider geworden.. dan ga je longeren enz.enz. de belangrijkste tip bij hengsten is: GEEN SNOEPJES VOEREN, NIET VERTROETELEN EN WEES HEEL DUIDELIJK EN CONCEQUENT. doordat jij geen snoepjes voert en niet vertroeteld zal die jou als leider zien als jij dit wel doet, dan ben jij 'onderdanig'.

succes!

Uhm... sorry, maar dit is een beetje onzin.
Je drijft hem écht niet uit de kudde als je hem een paar stappen achteruit zet hoor. En het is zeker geen erge straf.
Als hij je voorbij loopt is het trouwens beter om meteen om te draaien en de andere kant op te lopen. Zo dat jij blijft leiden.

Een hengst mag je best vertroetelen, en snoepjes geven. Het is echt niet zo dat als je 'm een keer vertroetelt of een snoepje geeft, dat je dan niet meer de leider bent hoor :') . Zou nog wat worden..

Leider zijn is een basis van vertrouwen. Een paard moet erop kunnen vertrouwen dat jij hem naar het eten en drinken brengt, dat jij uitkijkt voor gevaar en hem helpt als er gevaar is.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:53

dit is mijn manier en het werkt altijd prima:) al zou ik bij mijn fjord als hij mij voorbij loopt een andere richting op lopen dan is hij al weg voordat ik uberhaupt wat kan doen want de leider hoort voorop te lopen en te leiden en als hij maar iets voorbij mij loopt dan toont hij dominantie en dan kan ik sturen wat ik wil maar dan is hij al weg haha:P een paard voelt zich het prettigst als voor hem bepaald word wat hij moet doen, dat geeft hem een vertrouwde omgeving. ik heb het nou eenmaal zo op deze manier aangeleerd door iemand die dit jaar europees kampioen natural horsemanship is dus ik denk dat hij het wel weet... en sinds ik dit oefen kan ik alles met mijn paard doen zonder een halster en ik rij ook zonder zadel zonder hoofdstel op hem en dan gaat hij ook heen waar ik heen wil en kan hij ook nageeflijk lopen.. maar iedereen leert het natuurlijk anders aan, dit zijn de 'regels' die de paarden onderling met elkaar doen in kuddes, en sommige mensen doen het op de mensen manier... daar heb ik verder zelf geen ervaring mee dus kan daar niet over oordelen, maar ik weet wel dat de manier hoe ik het doe bij mij tot nu toe met alle paarden prima werkt!:)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:56

en over die snoepjes, ik bedoel daar meer mee dat je tijdens oefeningen en training geen snoepjes enzo moet geven om verschillende redenen; ten eerste: dan heb je kans dat hij het niet meer zonder snoepje doet ten tweede: als hij dan een snoepje wilt dan gaat hij een oefening opeens doen terwijl je er niet om vraagt alleen maar omdat hij denkt dat hij dan een snoepje krijgt... NA de training mag je hem natuurlijk wel belonen dus sorry daar had ik inderdaad iets secuurder mee moeten zijn...:)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 05:56

Er leiden meerdere wegen naar Rome.
Dat iemand dat aan jou heeft geleerd, wil nog niet zeggen dat het de juiste manier is. Ook hele goede NH trainers (tenminste, die als goed bekent staan), doen dingen op verschillende manieren. Monty Roberts en Hempfling zijn beide NH, maar werken nou niet echt op dezelfde manier ;)

Ik zou m persoonlijk niet achteruit zetten, omdat niet elk paard daar goed naar luistert. Ik heb altijd geleerd naar voren op te lossen. Als mijn hengst loopt te brullen, moet-ie doorlopen, aan de hand en onder het zadel.

Verder, een paard dat jou voorbijloopt is idd een teken van dominantie, maar niet het enige teken. En als je paard je niet voorbijloopt, wil dat nog niet zeggen dat jij de leider bent.
Leider zijn is meer dan dat.
Dat ben je niet door te zeggen: hey, ik loop voorop.

Met snoepjes trainen is erg handig, als je weet wat je doett.. Zeker in het begin, als je hem bijvoorbeeld met clickertraining gaat trainen, gebruik je snoepjes ;)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:06

Dat is dan fijn voor de plaatser van deze topic:) nu kan ze vast gaan oefenen met grondwerk met de tips die we hebben gegeven en kan ze gaan kijken wat voor haar paardje het beste werkt toch? Ik denk dat ze nu wel al een eind opweg kan:) veel succes en vooral plezier! Xx

feike11lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 18:40

Dankjewel allemaal

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:29

graag gedaan! laat even weten hoe het gaat! ik ben wel benieuwd!! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:33

Het maakt niet uit of het nu om een hengst of een ruin gaat, inrijden is iets voor professionals, en ook grondwerk dient goed te worden uitgevoerd, anders heeft degene die met hem aan de slag gaat meer werk om dingen recht te zetten die tijdens het grondwerk fout zijn gegaan, dan dat je hem blanco laat inrijden.

Misschien handig om dit even door te lezen, en met name de opmerking van Jasmijn78 op pagina 4.

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Wat betreft JU, deze werkt pas als je echt weet waar je mee bezig bent, en als de accomodatie er naar is om hem ook veilig uit te kunnen voeren. Een paard dat over hekken of draad heengaat bij een JU, heeft helaas niet de optimale omgeving gehad voor die JU. Dan had je hem net zo goed niet hoeven mee te nemen.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:33

waarom zou het niet kunnen? zoals ik al zei zijn er ook 'professionals' die er niks van bakken xD dus ik denk als ze het leuk vind en het echt graag wilt en niet bang is, dat ze misschien nog wel beter is dan een groot deel professionals... (onder goede begeleiding) natuurlijk.. en als het haar eenmaal lukt zou dat natuurlijk wel erg kicken zijn!!:D

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:36

onee dat van die professional die er niks van bakt, had ik nog niet eerder gezegd xD maar ik ken een vrouwtje en die rijd paarden in voor de kost en toen heb ik haar een keer betrapt dat ze heel dat paard (achter de eigenaar zn rug om, die haar er nota bene voor betaald) in elkaar trapte en sloeg... 'ja want ze stijgerde en dat mag niet' pff wat wil je doen tegen 600 kilo... ik denk als je veel liefde hebt voor je hobby en respect naar het dier (en zo klinkt deze topic plaatser wel in mijn ogen) dat ze heeeel ver kan komen met deze hengst/ruin... :) zolang ze de plezier er nog maar in heeft!:)

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:47

Die proffesionals hebben het ook ooit moeten leren. Goede begeleiding is wel heel belangrijk. Mijn ervaring is wel dat een paard wat van veulen af aan veel in handen is geweest { lees opgevoed} over het algemeen wel wat makkelijker is. Gewoon lekker doorgaan met vertroetelen dus.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:49

Om lissie_zigor even beter te onderbouwen: prof. laten beleren is leuk, maar moet zo snel mogelijk en zo min mogelijk tijd kosten en daar willen ze mt liefde zo veel mogelijk mee verdienen.
De grenzen van de "langzamere" paarden worden vrijwel altijd overschreden en nare dingen worden direct te kop in geslagen; nee er zijn dingen die niet mogen maar ze moeten wel even bedenken hoe het komt dat een dier het doet (en dat deel wordt heel vaak overgeslagen want ze moeten nou eenmaal klaar zijn als de eigenaar ze haalt).

onder zeer kundige begeleiding inrijden, mits jij zelf de juiste balans en zit hebt is vaak met veel meer rust en daarom voor menig paard een stuk prettiger :j.

Hiermee niet alle beleerders over 1 kam te scheren, maar in 1 maand kun/mag je een paard niet B proef klaar maken als ze daarvoor niet eens een ruiter op de rug kennen :n

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:26

dat is inderdaad precies wat ik bedoelde!! (@smurffie) dat zie ik de laatste tijd zo veel gebeuren! mensen tellen tegenwoordig zo: 1,2,3,4,5,20,22,30,50,100 ze slaan zo veel stappen over... maar ik denk dat dat ook vooral te maken heeft met geld... tijd is nou eenmaal geld. maar als je er geen tijd voor wilt nemen, moet je naar mijn idee al helemaal niet beginnen aan paarden xD want paarden kosten nou eenmaal tijd xD ik heb nu ook weer een nieuw projectje... ik ben 2 weken geleden begonnen met een paardje beleren die heel haar leven in een kudde heeft gestaan. in deze 2 weken heb ik de eerste dagen alleen maar even geborsteld, in de kudde. daarna heb ik haar na 1 week pas uit de kudde gehaald, dit deed ze erg braaf (was wel bang maar dat is niet zo gek natuurlijk) ze ging 1 keer stijgeren omdat ze schrok toen heb ik haar maar even laten stijgeren en daarna was ze weer rustig, (dit allemaal gewoon aan de hand trouwens met halstertje) toen heb ik haar gelijk terug gezet. dit elke dag met haar gedaan, gewoon even wandelen een beetje grondwerken. en gisteren heb ik haar voor het eerst aan een longeertouw gedaan aan haar halster. dit ging ook goed dus heb haar weer gelijk terug gezet. ik denk dat ik over een maand ofzo pas een zadeltje erop ga leggen om te kijken hoe ze daarop reageert... en ik ben ook geen 'professional' maar ik heb gewoon zo veel liefde voor het dier en heb er zo veel plezier van dat ik haar zo zie groeien... en ik denk dat dat het belangrijkst is.

de eigenaresse vroeg mij al gelijk of ik haar aan de bijzet wilde doen, maar dit paardje kent nog helemaal niks, geen druk niks, dus ik zei: ik doe het op mijn manier stapje voor stapje en anders laat je het maar door iemand anders doen.

en ja... wat houd professional eigenlijk in? haha dit is nu het 3e paardje in mijn leven die ik ga beleren, ik noem mezelf nog geen professional.. maar wat is eigenlijk een professional?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:34

heb er een topic over geplaatst bij discussies. anders dwalen we hier een beetje af van het onderwerp xD