Ik weet het allemaal niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Re: Ik weet het allemaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:21

Ja, dat is een hele toestand!
Ik kan je maar 1 ding aanbevelen; ga CONTRASTELLING doen. Echt, mijn paard is erdoor gered en gezien jullie fysieke problemen is dit volgens mij dé oplossing. Zoek even de info en filmpjes op www.atletischerijkunst.nl
Verder natuurlijk ook de rest van het rechtrichten gaan oppakken. Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:07

Rechtrichten ga ik morgen mee aan de slag :j Ik zal dan ook een update plaatsen in het topic van hoe het is gegaan en waar ik tegenaan liep.
Ik heb dit topic niet geopend om lastig te doen of om meningen te krijgen, ik ben oprecht opzoek naar mensen die mij en mijn (bijrijd)paard hulp kunnen bieden.

Heel erg bedankt voor de tips in ieder geval, ik ga er keihard mee aan de slag!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:11

Ik ga je volgen! Ik hoop dat het voor jullie ook doet wat het voor ons heeft betekend! Succes, en laat je niet ontmoedigen, door niets of niemand. Blijf positief, en geloof dat je paard niks doet om jou dwars te zitten, alles is terug te leiden op onbegrip of onkunde van je paard. Dit misschien deels door je eigen signalen, deels door zijn manier van opvatten van jouw signalen. Probeer je rust en kalmte en liefde voor je dier te behouden, ondanks alles wat niet lekker gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:31

Update heb ik helaas nog niet omdat ik nog niet heb gereden sinds het openen van dit topic. Morgen of overmorgen volgt er een update!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:36

ík wacht af!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:41

Ik ken het probleem, na mijn rug en later mijn bekken op meerdere plekken te hebben gebroken; ben ik ook scheef. Dit gaat bij mij niet meer goed komen.
Mijn paard was heel gevoelig voor mijn scheef zitten.
Het bleef een probleem, ik kan niet 100% rechtzitten en mijn paard ging hierdoor steeds scheeflopen en dit werd een frustratie voor mij en haar.
Hierdoor heb ik de keuze gemaakt haar te verkopen en door te gaan met mijn buitenrij paardje.
Fanatiek dressuur rijden zit er voor mij helaas niet meer in (snel pijn/scheef enz), en mijn huidige paardje doe je geen plezier met bakrijden maar wel met lekker buiten rijden.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:57

Ik vraag me af of het niet beter is een tijdje niet/minder te rijden tot je rug beter is? Ik snap dat je er natuurlijk enorm van baalt, maar ik denk niet dat dit echt goed doet aan je rug... Inderdaad je rugspieren trainen en af en toe dan eens proberen of het rijden al wat beter gaat. Ik heb vorig jaar ook mijn meniscus gescheurd en toen in totaal bijna een half jaar niet kunnen paardrijden. Is enorm balen, maar wel rijden maakt het ook alleen maar erger. Je kan nog wel poetsen, knuffelen, longeren, stappen, enz.

En inderdaad wat er al is gezegd; je moet sowieso niet terug gaan trekken, want dan loop je een verloren wedstrijd. Wordt ze sterk op één kant? Dan geef je aan die kant been erbij. En over het harde lopen en jouw angst, helpt het niet als je haar vantevoren losgooit of longeert? Dat ze al wat energie kwijt is en dus wat 'makker' is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:04

Ukkiee schreef:
Ik vraag me af of het niet beter is een tijdje niet/minder te rijden tot je rug beter is? Ik snap dat je er natuurlijk enorm van baalt, maar ik denk niet dat dit echt goed doet aan je rug... Inderdaad je rugspieren trainen en af en toe dan eens proberen of het rijden al wat beter gaat. Ik heb vorig jaar ook mijn meniscus gescheurd en toen in totaal bijna een half jaar niet kunnen paardrijden. Is enorm balen, maar wel rijden maakt het ook alleen maar erger. Je kan nog wel poetsen, knuffelen, longeren, stappen, enz.

En inderdaad wat er al is gezegd; je moet sowieso niet terug gaan trekken, want dan loop je een verloren wedstrijd. Wordt ze sterk op één kant? Dan geef je aan die kant been erbij. En over het harde lopen en jouw angst, helpt het niet als je haar vantevoren losgooit of longeert? Dat ze al wat energie kwijt is en dus wat 'makker' is..

Bedankt voor de tips ten eerste :)
Ik heb anderhalf jaar niet gereden van mijn val tot ik begon met het rijden van Roos. Met mijn dokter heb ik overlegd dat we nu op een punt zitten waarop de kans heel klein is dat het ooit nog beter gaat worden, hij geeft dus ook aan dat ik rustig aan alles weer kan gaan proberen. Ik kan het heel goed zelf aanvoelen wanneer ik een goede/slechte dag heb, ik merk dit al wanneer ik wakker word. Ik pas alles er ook op aan, van fietsen naar school tot de keuze of ik 's middags ga longeren of rijden. Het is dus niet dat ik mijn rug overbelast op dit moment.

Wat Roos betreft trekt zij inderdaad op één kant, ik ga aan de gang met rechtrichten en dan ga ik vanuit daar verder. Voor de rest is het niet dat ze te veel energie heeft of dat ze onder me weg schiet, haar natuurlijke tempo ligt gewoon wat hoger en daarbuiten werkt ze erg graag voor me, ze heeft er ook plezier in om te lopen. Aan de ene kant heel fijn maar soms is het net iets te veel voor mij

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:42

Emmaa_ schreef:
Ik heb anderhalf jaar niet gereden van mijn val tot ik begon met het rijden van Roos. Met mijn dokter heb ik overlegd dat we nu op een punt zitten waarop de kans heel klein is dat het ooit nog beter gaat worden, hij geeft dus ook aan dat ik rustig aan alles weer kan gaan proberen. Ik kan het heel goed zelf aanvoelen wanneer ik een goede/slechte dag heb, ik merk dit al wanneer ik wakker word. Ik pas alles er ook op aan, van fietsen naar school tot de keuze of ik 's middags ga longeren of rijden. Het is dus niet dat ik mijn rug overbelast op dit moment.

Ok ja, ik wist niet precies hoe lang het geleden was, of ik heb er overheen gelezen. Snap ook wel dat je het op een gegeven moment zat bent om niks te kunnen/mogen doen. Ik denk dat je je er dan een beetje bij moet neerleggen dat het niet heel veel beter zal gaan. Dat jij en dit paard nu gewoon niet meer zo goed met elkaar matchen als voorheen. Jij hebt omstandigheden waar je niks aan kunt veranderen, maar het paard heeft die ook en helaas werken ze elkaar precies tegen.

Mag ik vragen wat de reden is dat je geen les wilt/kunt nemen? Of is dat al ergens gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:15

Ik probeer me er inderdaad zo veel mogelijk bij neer te leggen,maar ik moet wel zeggen dat het soms erg moeilijk is.. Aan een hele stomme val heb ik een behoorlijke lichamelijke "beperking" overgehouden waardoor ik sommige dagen gewoon helemaal niks kan.. Het helpt voor mij om met een bodyprotector te rijden, ik weet niet waarom want ik voel me niet veiliger, maar ik ga er beter door zitten en ik durf er als het ware meer door. Best wel fijn dus. Nou ben ik niet de grootste fan van bodyprotectors en heb ik ze altijd een beetje afgewimpeld :P Maar het helpt dus wel als ik een slechte dag heb. Voor de rest is het veel aftasten, veel stappen en veel dingen doen die zij eigenlijk niet wilt. Ze wilt het liefst galopperen tot ze moe is.. Nou is ho altijd ho maar het is soms wel lastig om haar niet even die uitlaatklep te kunnen geven.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:01

Tja.. Dat van die bodyprotector ken ik wel hoor, dat heb ik zelf ook. Uiteindelijk groei je (gedeeltelijk) uit die angst en heb je hem niet meer nodig (om je zeker te kunnen voelen). Ik raad je aan om gewoon rustig aan de slag te gaan met de tips die je hier gekregen hebt, en zeker niet te veel in één keer te willen. Misschien ook beter dat als je merkt dat het niet lukt of niet goed gaat, je nog één ontspannen rondje rijdt en dan afstapt. Dan sluit je het toch positief af, wat goed is voor je eigen en het paard zijn beleving, en raak je niet gefrustreerd waar je uiteindelijk niks mee opschiet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:03

Klopt zeker hoor, het stoppen als het goed gaat probeer ik heel erg aan te houden. Helaas ga ik telkens meer willen van zowel mezelf als haar.. Dan hebben we eindelijk een goede dag en dan wil ik als afsluiter nog even een paar zijgangen meepakken, een stukje wijken ofzo. Zij kan het, maar we moeten nog zo veel leren samen dat wijken voor haar nu eigenlijk alleen maar betekent heel hard weglopen over vooral haar linkerschouder. Dan raak ik weer gefrustreerd, zij raakt gefrustreerd en dan gaat het hele spelletje weer overnieuw.

Ik ga morgen lekker aan de slag met het rechtrichten en de contrastelling, heb ik in ieder geval iets om me op te focussen zonder dat ik teveel van mezelf ga eisen.

Paardrijden is soms nog best moeilijk :P

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:08

Misschien dat je dan alleen een stukje wijken doet bijvoorbeeld, met de instelling "Als het niet lukt volgende keer beter!" En dan probeer je het één keer en als het dan goed gaat, sluit je met een goed gevoel af en als het niet goed gaat, sluit je ook af en dan weet je van jezelf dat er wel een volgende keer komt. Dus geen verwachtingen hebben.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:24

is het misschien een idee om western met haar te gaan rijden?
dan begin je eerst met grondwerk, stilstaan wanneer jij stilstaat, achteruit lopen als jij achteruit loopt een beetje het leiderschap... daar kun je veel vertrouwen en veel plezier mee krijgen!!!:)
als je er dan op stapt, rijd dan eerst 2 kleine cirkeltjes rechts en dan 2 kleine links, vraag hierbij een beetje stelling en doe dit door je gewicht te verplaatsen.. dan zet je haar weer op stal met een dikke beloning. volgende dag doe je het weer, zo bouw je het een beetje op om haar sterker te maken op beide kanten.
sommige mensen tellen zo: 1,2,3,4,20,21,25,30,40,50
maar je moet nu zo gaan tellen: 1,2,3,4,5 enz. gewoon alles stapje voor stapje, dit is goed voor jou en ook zeker voor je paardje!

ook zijn wij mensen nou eenmaal jachtdieren en daarom hebben wij het idee dat als we een paard bij hen hoofd onder controle hebben, we het hele lichaam onder controle hebben maar dat is niet zo! je moet het lichaam onder controle hebben en dat hoofd heeft er niks mee te maken...

ik moet wel zeggen, voor deze manier van aanpak, moet je wel heel geduldig zijn dus houd daar rekening mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:50

Overstappen naar een hele andere discipline is voor ons niet mogelijk, niet alleen omdat het niet mijn eigen paard is maar omdat ik ook niet geïnteresseerd ben in de western-wereld. Klinkt misschien suf maar ik ben altijd een dressuurmiep geweest, ik kan me erbij neerleggen als het met dit paard niet helemaal gaat maar western zal ik niet zo snel gaan rijden.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:02

Je hebt al een hele boel tips gekregen zie ik. Ook ik wil even reageren op je verhaal. Omdat je paard momenteel niet veel buiten komt is de kans groot dat ze sowieso wat stijver is, waardoor alles wat stugger gaat. Voor het rijden een kwartier tot half uur longeren is misschien een optie om haar wat losser te krijgen voor je op stapt. Ik zelf merk persoonlijk altijd verschil.Ik zou me sowieso nu niet gaan richten op het wijken omdat als het een keer niet goed gaat je inderdaad voor jezelf weer frustratie oplevert. Lekker veel figuren rijden en het plezier weer terug kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:09

Het klopt inderdaad zeker dat het heel veel scheelt dat ze niet naar buiten kan.. Ik hoop dat ze deze week of volgende week het land op kunnen. Helaas is dat met haar heup weer lastig, als ze warm is en ik laat haar dan weer afkoelen (voordat ik weer zit, aangesingeld ben en ook daadwerkelijk wegrij zit toch wel weer 5 minuten tussen) slaat dat vaak weer op haar heup waardoor ik niks meer kan. Ik probeer haar wel veel voor het rijden te longeren, maar het is lastig. Ik moet zeggen dat ik daar ook niet de handigste in ben, vaak ben ik dan klaar met longeren en gereed om op te stappen en dan bedenk ik me dat ik vergeten ben om mijn laarzen aan te doen, mijn cap op te zetten en mijn handschoenen aan te trekken of iets in die richting. Ben een beetje een soepkip van tijd tot tijd :P

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:15

oke snap ik, maar die andere tips over dat tellen en over die jachtdieren dat kun je ook bij dressuur gebruiken natuurlijk:)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:25

Heb je nou al gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:53

Haha nee nog niet, ik ga morgen weer naar stal. Ben het afgelopen weekend erg ziek geweest en de eigenaresse heeft haar gelukkig gewoon kunnen doen. Die is er vandaag op geweest en bij haar ging het na wat flink doorvragen wel goed.. Helaas lukt dit mij niet met m'n rug dus het wordt morgen even zoeken naar een oplossing. Ik ga lekker veel stappen en aan de gang met het rechtrichten!

@lissie_zigor: klopt, het tellen kan inderdaad altijd gebruikt worden! Ik ga het eens proberen

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:05

Lastige situatie, ik kan je alleen wat tips geven vanuit mijn eigen situatie:

Ik heb zelf ook een aardig gammel lijf en kamp met de ene blessure na de andere. Mijn paard kampte ook met wat spierproblemen en onbalans. Ik zelf ben hypermobiel dus je kan wel raden wat er ging gebeuren -> We slingerden zo ongeveer alle kanten op en op een gegeven moment werd het ook voor ons een gevecht, mede ook omdat ik mijn mijn lichaam weer tegenstrijdige signalen aan het geven was. Op een gegeven moment wist ik het gewoon echt niet meer, voelde me rot naar mijn paard toe, zag geen verbetering, wilde dat gevecht niet, had last van mijn eigen lichaam etc.

Ik ben toen eerst helemaal terug gegaan naar de basis, even niets hoeven. Dus we zijn gewoon gaan wandelen (ik weet niet hoe het met je rug gesteld is als je wandelt?) Daarna ben ik me ook gaan focussen op rechtrichten maar dan aan de hand, dus niet onder het zadel. Eerst haar spieren weer langzaam opbouwen, mijn eigen spieren opbouwen bij fysio zodat we daarna weer makkelijker onder het zadel verder zouden kunnen gaan. Ik vind het werken aan de hand heel prettig, kan beter zien wat ik doe, wat het paard met zijn hele lichaam doet, heb mijn eigen zwabberende lichaam er even niet bij....Het gaat voor mij dus veel meer in rust. Ik kan mij nu de hulpen echt goed eigen maken en dat heeft weer als voordeel dat ik het onder het zadel ook weer rustiger kan aanpakken omdat we samen al op de grond hebben geoefend. Nu pak ik eerst een stukje werken aan de hand mee en ga daarna een stukje rijden, raak ik de weg weer kwijt dan ga ik altijd terug naar de basis en naar een oefening die we al makkelijk kunnen. Vanuit daar beslis ik of het gewoon goed is geweest of dat we nog een klein stapje verder gaan.

In de tussentijd heb ik haar wel gereden maar alleen buiten (daar hadden we de minste problemen) voor de afwisseling.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:21

Misschien even afstappen als je voelt dat je boos wordt en dan aan de hand een rondje stappen, zodat je weer op je 'positieve' kan komen?
Misschien ook even grondwerk doen, zodat je zelf meer vertrouwen krijgt in het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:28

Bedankt voor de tips mirjam_kl! Ik probeer inderdaad veel aan de hand bezig te zijn. We gaan vaak uit wandelen met z'n tweetjes, al gaat dat soms lastig. Ik denk dan ik ga een lekker wandelingetje langs de weg maken en ik stop wanneer het pijn doet.. Dat kan na een uur zijn (als Roos het al lang zat is) of na 10 minuten. Het vervelende is dat ik het niet aan voel komen en dat ik dan ook altijd nog terug moet stappen. Roos is op de terugweg zelf altijd wat assertiever, die heeft liever dat ik dan achter haar aan loop dan dat ik haar probeer te leiden, dus het is altijd al een beetje vechten en wat aan de hand draven voor ze eenmaal naar me wilt luisteren. Helaas kost dit me echt ontzettend veel moeite en het doet ook echt heel veel pijn als ze zo doet. Soms fietst er iemand langs ofzo die me even een hups kan geven dat ik erop kan klimmen, maar dat zit bij mij ook nogal hoog aangezien ze dus graag érrug hard terug naar stal wilt. Het rechtrichten ben ik mee bezig, ben vandaag heel hard met haar aan de slag geweest!

Daarover dus haha. Ik heb voor alsnog niet gereden vandaag. Niet omdat ik er niet op durfde te stappen maar omdat ik gewoon heel veel last heb vandaag en ik wist dat het niet goed zou gaan als ik erop zou stappen. Ben lekker gaan longeren en Roos was heerlijk. Ze was los in haar lijf, ze zette zelfs haar slechte achterbeen heerlijk onder de massa en ze was zo lekker ontspannen. Het was echt een genot om naar te kijken, alleen al aan de longeerlijn. Ben daarna wat bezig geweest en heb haar even aan de hand wat recht gesteld in de bak. Ze vond het moeilijk maar omdat ze zo lekker los was ging het wel goed. Donderdag ga ik er écht op, dat weet ik al 100% zeker, en dan zal ik weer een verslagje doen!

In de tussentijd wil ik iedereen even echt vanuit de grond van mijn hart bedanken voor de tips. Als het je echt even tot hier zit is het heel fijn om mensen te hebben die je ondersteunen en die je willen helpen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:28

Graag gedaan,ik hoop dat het goe dkomt!