Hoe van slof teugel naar normale teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLauLaUx

Re: Hoe van slof teugel naar normale teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:09

Ik ga verder niet ingaan op de discussie wel/geen slof, maar een handige tip is misschien om gewoon het rijden te starten met slof, en dan na een kwartiertje, twintig minuten,... de slof er af te halen. Dan kan je telkens iets van de tijd af doen op die manier. Gewoon na het losrijden losmaken en lekker verder rijden, en dan na een week of twee weken er van het begin af aan af laten, eventueel naast de bak leggen voor het geval dat hij zijn rug enorm vastzet.
Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:09

Vudress schreef:
Janneke2 schreef:
. (Het allerscherpste werkt de hefboom, als je met je hand op dezelfde plek/ even hoog of laag als waar de slof is vastgemaakt.)

Niet mijn ervaring. Het ligt namelijk aan het probleem waar je de slofteugel vastmaakt. Onderaan vastmaken is in de hoogte begrenzen en doe je bij paarden die zich snel opdrukken of er plotseling uitklappen. Zijdelings is handig om te begrenzen en om de buiging te controleren. Bovenaan (aan de ringetjes van je zadel) doe je om een paard iets meer naar boven te zetten. Dat laatste doe ik overigens vrijwel nooit.

Eh, niet om het een of ander, maar dit is gewoon natuurkunde.
En ik vind het wel een belangirjk punt, dat ALS je met een slof rijdt, je wel weet, wat je aan het doen bent...!

Het scherpste zou de slof werken, als je hem aan je ogen van je zadel vastmaakt, de hefboom werkt dan het hardste, met je bitring als katrol. De hoek die je slof dan maakt is 180 graden.
Naarmate de slof lager vastzit, wordt de hoek minder "scherp", ofwel: het getal zakt. Op de foto van my precious is een hoek van plm. 90 graden te zien.
Gaat-ie tussen de voorbenen door, zak je wellicht naar 80 graden.
En hoe lager het getal, hoe minder de hefboom. (hoe beter...)
(Mijn voorkeur is doorgaans een hefboom van 0 procent, ofwel een gewone teugel.)

Psychologisch kan het zin hebben, om de slof langs de schouders te leiden (als je je paard een gevoel van begrenzing aan de zijkant wil geven - maar dat kan ook met bijv. de balansteugel) en dan is de slof scherper dan wanneer je m tussen de voorbenen door aan de singel vast maakt.

Bij beide posities (slof vast aan zijkant of onderkant - dus bij je beugel of tussen voorbenen door aan singel) heeft een paard de mogelijkheid, naar beneden te knikken en de druk te verlagen. (bij een sterrekijker heeft dat zin, maar ook dan etc.etc.)

Dat je er een paard "meer in de hoogte mee zou begrenzen" of "meer in de buiging kan controleren" door de slof op een andere plek vast te maken lijkt me meer psychologie dan iets anders.

(En voor een ander topic: lengtebuiging is volgens mij al iets, wat je niet met teugels moet willen controleren. Een losse buitenteugel tegen de hals - okee. Maar een paard moet juist strechen aan die buitenkant!!)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:49

Jij hangt aan al die gradaties een waardering. Ik doe dat niet en bekijk per paard en per probleem wat een bruikbare oplossing is.

Je kunt namelijk zeggen dat een paard wat zijn hals moet leren dalen, in het begin wat meer druk nodig heeft en dat je een paard wat meer in oprichting moet vooral moet leren om achter je hand naar boven toe te te lopen, dus met een wat lichtere hand. Ik maak bij het eerste probleem de slofteugel aan de onderkant vast en bij het tweede probleem kun je in overweging nemen om de slofteugel meer omhoog vast te maken.

Citaat:
Een losse buitenteugel tegen de hals

Je hangt nu een gradatie aan mijn woord controleren. Wie zegt dat ik meer of minder controleer dan een losse buitenteugel?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:55

xLauLaUx schreef:
Ik ga verder niet ingaan op de discussie wel/geen slof, maar een handige tip is misschien om gewoon het rijden te starten met slof, en dan na een kwartiertje, twintig minuten,... de slof er af te halen. Dan kan je telkens iets van de tijd af doen op die manier. Gewoon na het losrijden losmaken en lekker verder rijden, en dan na een week of twee weken er van het begin af aan af laten, eventueel naast de bak leggen voor het geval dat hij zijn rug enorm vastzet.
Succes!

Dit vind ik een goeie :j voor de zekerheid zou je er na het afhalen van de slof tijdelijk een martingaal aan kunnen doen. Daarmee heb je in een kritische situatie net wat meer te vertellen dan zonder. Verder gewoon lekker oefenen en luister naar je paard :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:24

Vudress schreef:
Jij hangt aan al die gradaties een waardering. Ik doe dat niet en bekijk per paard en per probleem wat een bruikbare oplossing is.

Hm - op zich is dat natuurlijk heel erg verstandig, maar ik zie (behalve die ene foto van my precious) geen paarden.
Wat ik wel zie, is dat mensen dingen zeggen (...schrijven..) die qua natuurkunde niet kloppen. En afgezien van allerlei meningen: het is wel handig, als we tenminste allemaal weten, wat de slof doet, hoe het ding puur technisch werkt - los nog van de vraag, of iemand het ding rijtechnisch correct gebruikt of niet.

Vudress schreef:
Je kunt namelijk zeggen dat een paard wat zijn hals moet leren dalen, in het begin wat meer druk nodig heeft en dat je een paard wat meer in oprichting moet vooral moet leren om achter je hand naar boven toe te te lopen, dus met een wat lichtere hand. Ik maak bij het eerste probleem de slofteugel aan de onderkant vast en bij het tweede probleem kun je in overweging nemen om de slofteugel meer omhoog vast te maken.

Okee - hier komen we andermaal in een ingewikkelde discussie terecht.
Jij stelt, als ik je goed begrijp, dat er verschl is in hoe je de slof vastmaakt - en dat ben ik met je eens. (Hoe lager het ding vastzit, hoe minder scherp hij inwerkt.)

Ook lees ik in je woorden, dat je van je paard laat afhangen, hoe je je slof vastmaakt, dat vind ik op zichzelf alleen maar verstandig.

Persoonlijk kan ik niet uit de voeten met "dat een paard wat zijn hals moet leren dalen, in het begin wat meer druk nodig heeft". Dat hangt, hoe idioot dat klinkt, af van de situatie en het paard.... (Dalen in de zin van "een goed gereden paard is geen sterrekijker, maar heeft een goed ruggebruik en een ontspannen, lange bovenlijn" bereik ik meestal niet door druk, maar door zelf laag ademen, hals laten strekken en wendingen rijden, met dus strechen aan de buitenkant.)

En dat een dier, dat "oprichting moet leren" een slof nodig zou hebben, ontgaat mij eerlijk gezegd. Ik leer groene paarden met een touwtje om de hals (formeel heet dat balansteugel) dat ze met hun zwaartepunt kunnen spelen en op de achterhand kunnen stoppen. Daarna neem ik dat over met zit en gewicht: alle overgangen, met name die naar langzamer gang rijd ik regelmatig met open hand, om zeker te weten, dat het dier niet op mij gaat hangen. Daarmee train je de spieren van de achterhand om te dragen - zijn ze er klaar voor, dan vraag ik met zit en benen een ophouding terwijl ik met de kuiten drijf - en ontstaat een prachtige opgerichte verzamelde gang.

Citaat:
Citaat:
Een losse buitenteugel tegen de hals

Je hangt nu een gradatie aan mijn woord controleren. Wie zegt dat ik meer of minder controleer dan een losse buitenteugel?

Ik ga even tereug naar wat ik schreef: ik had het (of bedoelde dat te hebben) over de psychologische kant van 'begrenzen'. Ook met diezelfde balansteugel (touwtje om de hals) kun je een paard een gevoel geven van "nee, hier zit iets, niet zo ver over die buitenschouder!"
Dat is nuttig.
En dat kan ook met een losse buitenteugel, voor wie zonder balansteugel rijdt.
Of met een gespannen - of een strak gespannen- buitenteugel.
Al is uitzwaaien over de buitenschouder meestal een kwestie van een binnenachterbeen, dat keurig stuwt maar te weinig draagt - en dus een fout "aan de achterkant" en daar bij voorkeur op te lossen.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 14:00

Janneke2 schreef:
moonfish13 schreef:
Het idee van een slof is voor een paard soms al genoeg hoor.
Zat paarden die hun hoofd al in positie houden als de slof nog niet eens aangeraakt wordt.

....wat mij een uitstekend argument lijkt, om de slof AF te laten!
Een paard "maar meteen in een houding krijgen" heeft niets te maken met rijkunst, meer over "hij moet aan de tegel dat wil zeggen in de krul, punt uit".
Rijkunst gaat over een happy atlethe die beweegt vanuit ontspanning, in correcte gang, aan de hulpen, swingt, recht is gericht en met zijn zwaartepunt kan spelen en schakelen (ook bekend als verzamelen).
Die correcte houding komt gewoon vanzelf, zonder slof. (Maar wel na logisch, doelmatig en vooral lang en hard werken.)
Met slof kun je vrijwel alle 6 punten van de ausbildung wel schudden.

Ik heb hem overgenomen met slof omdat hij er anders vandoor schiet en na een half uur pas terug te krijgen is en nog veel meer van dat soort dingen. Ik kan het paard niet eens in de houding 'trekken' (als je dat bedoeld) daar is zijn hals veelte sterk voor, alleen als hij er van door wilt schieten of iets anders geks wil gaan doen kan ik een goede ophouding maken waardoor hij stilstaat. Daarvoor gebruik IK m,n slof :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:08

x_Kimberlyxx schreef:
Ik heb hem overgenomen met slof omdat hij er anders vandoor schiet en na een half uur pas terug te krijgen is en nog veel meer van dat soort dingen. Ik kan het paard niet eens in de houding 'trekken' (als je dat bedoeld) daar is zijn hals veelte sterk voor, alleen als hij er van door wilt schieten of iets anders geks wil gaan doen kan ik een goede ophouding maken waardoor hij stilstaat. Daarvoor gebruik IK m,n slof :)

Nu ja, och, ik ken het paard niet, maar een slof is een manier, om de kracht van je handen te vergroten.
Dus denkbaar heb je een paard overgenomen, dat gewend is aan laten we zeggen bodybuilding.

Mijn persoonlijke gok zou dan zijn: hoofdstel uit, balansteugel om (= touwtje om de hals, dwz: dik, gevlochten bergbeklimmerstouw, werkt in op de plek, waar veulens van mama leren stil te staan) op hoop van zegen.
Pakte voor mij doorgaans goed uit.
Bij wegschieten staat het dier redelijk snel weer stil, de inwerking op de boeg helpt, om de rug omhoog te krijgen (en dus de hals weer laag) en het dier ontspant zich (itt. die griezels die maar blijven rennen 'en pas na een half uur terugkomen' - niet mijn hobby!!).

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 14:09

Hele discussie haha, ik ben ook totaal niet van de extra teugels en dingen maar ik heb nu wel geleerd dat het soms gewoon nodig is!
ik haal m,n slof er vanmiddag na ongeveer 20 minuten af als hij braaf is :) dat idee van die martingaal (of hoe je dat ook mag typen) vind ik wel goed, ik moet alleen even kijken of hij mijn martingaal past :p ik probeer het wel gewoon (als hij een goede dag heeft) en als het niet lukt kan ik altijd weer een stapje terug ooit zal ik het toch moeten proberen en ik heb het idee dat ik en mijn paard er nu wel allebei klaar voor zijn. Bedankt voor alle tips enzo.
Ik laat nog wel weten of ik het gedaan heb en hoe het gegaan is.. Bedankt allemaal!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 14:10

@janneke2 ik snap het niet echt hihii, bedoel je rijden met als een soort van neckrope??

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:14

Ja, dat is min of meer hetzelfde: het ene is wat meer western,
"balansteugel" als woord (en het materiaal: gevlochten touw voor bergbeklimmers, ik kocht het in de winkel voor scheepvaartartikelen)
komen van Linda Tellington.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:01

Oh oke hihi,

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:07

Ik ben vanmiddag weer gaan rijden (ben hem trouwens aan het door/inrijden stoppen en sturen snapte hij) hij was erg gespannen door iemand die bij de buurman met een lader op het dak bezig was (wat is het toch ook een meut af en toe hihii), ik heb hem zonder slof uitgestapt en hij was super braaf. Ik heb nog een neckrope liggen (van onze shetlanderxijslander) dus ik probeer het morgen zonder slof met normale teugels en neckrope als hij wat ontspannender is :))

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:46

Janneke2 schreef:
Het scherpste zou de slof werken, als je hem aan je ogen van je zadel vastmaakt, de hefboom werkt dan het hardste, met je bitring als katrol. De hoek die je slof dan maakt is 180 graden.

Afgezien van de rest van je uitleg vraag ik me toch echt af hoe je dit voor elkaar gaat krijgen? Ik neem aan dat je met de ogen van je zadel diegenen bedoeld waar een borsttuig aan bevestigd word, bovenaan? Zo ja dan zou het bijna 5 graden kunnen zijn, maar geen 180. 180 graden vormen een rechte lijn en eerlijk gezegd zou ik graag willen weten hoe je dat voor elkaar krijgt als je van de ogen van het zadel naar het bit en weer terug naar de hand gaat. Maar hé wellicht zie ik iets over het hoofd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:56

Lara_Silver schreef:
Afgezien van de rest van je uitleg vraag ik me toch echt af hoe je dit voor elkaar gaat krijgen? Ik neem aan dat je met de ogen van je zadel diegenen bedoeld waar een borsttuig aan bevestigd word, bovenaan? Zo ja dan zou het bijna 5 graden kunnen zijn, maar geen 180. 180 graden vormen een rechte lijn en eerlijk gezegd zou ik graag willen weten hoe je dat voor elkaar krijgt als je van de ogen van het zadel naar het bit en weer terug naar de hand gaat. Maar hé wellicht zie ik iets over het hoofd.

*D *D *D *D *D *D
Je hebt helemaal gelijk!!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:58

Ik ben benieuwd Komberly!

Sucses!!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 17:09

Vandaag ben ik alleen even gaan borstelen en heb ik hem even in de bak laten spelen omdat ik pas erg laat terug was van school en ook nog veel huiswerk had :(. Ik ga morgen of overmorgen weer rijden.

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:22

Gewoon lekker eraf halen en niet meer gebruiken vooral niet als rem omdat ze sterk is. dit is een verkeerd gebruik!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 16:35

@mustang II
Beetje verkeerde woordkeus van mij, maar ik gebruik de slof meer om hem terug te krijgen als hij ervandoor gaat en niet meer terug komt.
Wat is volgens jou dan eigenlijk een goed gebruik? Gewoon nieuwsgierig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:40

Je stelt vragen waar al heel lang een heel duidelijk antwoord op gegeven is.
Het juiste gebruik is als hulpteugel bij het aanleren en/of corrigeren , hier ben jij de slof duidelijk al veel langer aan het gebruiken, want aanleren en/of corrigeren dat is een heel beperkte tijd 1 maand of 2 maanden of daar heel dicht bij in de buurt, maar jij gebruikt de slof omdat je denkt dat je hem anders niet kan houden of kan terugvragen. Daar is een slof niet voor bedoelt, maar zoals jij zijn er idd heel veel ruiters die net hetzelfde doen als jij.
Maar dit zegt niet dat het dan goed is, dit is gewoon verkeerd paardrijden, en ook jouw paard kan perfect gereden worden zonder deze hulpteugel, daar durf ik echt een weddenschap op te doen.
Waar kunde eindigt, daar start het gebruik van allerlei hulptuig.
Je moet een heel andere ingesteldheid hebben, je moet het paard leren kiezen, en het kiezen moet je sturen naar wat jij wil bereiken. Met een slof dwing je het paard in een houding, dat is dus geen keuze, en zal het paard het nooit of te nimmer anders leren, enkel het tegentrekken ga je hier meer mee bevestigen.
Dit is wel een antwoord dat je niet graag hoort, maar dit is mijn overtuiging.

x_Kimberlyxx schreef:
@mustang II
Beetje verkeerde woordkeus van mij, maar ik gebruik de slof meer om hem terug te krijgen als hij ervandoor gaat en niet meer terug komt.
Wat is volgens jou dan eigenlijk een goed gebruik? Gewoon nieuwsgierig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:34

aeolusnr1 schreef:
Je moet een heel andere ingesteldheid hebben, je moet het paard leren kiezen, en het kiezen moet je sturen naar wat jij wil bereiken.

Hm - nu kan een paard uiteraard om 100 redenen wegschieten, en ene uiterst geldige reden daarvoor is schrikken.
Hoe zie jij dat in relatie tot het dier leren kiezen...? Schrikken is een reflex.

(Okee, een paard dat fijn aan het werk is, zich veilig voelt bij zijn ruiter, geen pijn heeft van bijv. het zadel en noem maar op, zal minder gauw schrikken, dat is zo. Maar zelfs dan kan het overlevingsinstinct de overhand nemen: in een ooghoek ziet het dier iets, dat ene monster zou kunne zijn en vlucht. Net zoals ik als mens wel eens schrik, van iets dat ik alleen maar uit een ooghoek zag - en bij nadere inspectie 'loos alarm' bleek. Dit effect "het kan een monster zijn - weg!" gaat bij mens en dier aan het denken vooraf.)

...als het dier maar blijft hollen, hoewel het geen monster blijkt te zijn, wordt het idd een andere verhaal.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 16:17

Ik ben hem aan het doorrijden/inrijden want hij was alleen ruiter mak toen hij kwam, maar als ze verder gingen ging hij er alleen maar vandoor en kwam hij niet meer terug. Ik heb de slof alleen voor de zekerheid als hij weer niet meer terug wil komen.