Verschillende problemen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot_Sem

Re: Verschillende problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 10:44

Tijdens de lessen word ik daar heel vaak mee geconfronteerd en focus ik mij daarop Joolien. Maar zodra ik thuis rijd, komen al die fouten weer naar boven en doe ik weer veel onbewuste en onnodige dingen enzo. Dit is ook vaak het geval op wedstrijd dat het mis gaat omdat ik zenuwachtig ben terwijl het paard het toch wel kan. Ook zijn gangen zijn achteruit gegaan. Iemand tips hoe ik de stap en draf weer beter kan ontwikkelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:47

Lot_Sem schreef:
Tijdens de lessen word ik daar heel vaak mee geconfronteerd en focus ik mij daarop Joolien. Maar zodra ik thuis rijd, komen al die fouten weer naar boven en doe ik weer veel onbewuste en onnodige dingen enzo. Dit is ook vaak het geval op wedstrijd dat het mis gaat omdat ik zenuwachtig ben terwijl het paard het toch wel kan. Ook zijn gangen zijn achteruit gegaan. Iemand tips hoe ik de stap en draf weer beter kan ontwikkelen?

Is er iemand, bijv een van je ouders die langs de kant kan staan en je aan dingen kunt herinneren? Het is toch een begin om zelfbewust te worden. Het is makkelijk om te zeggen 'ja na de les vergeet ik het weer' maar je weet dat dus probeer daar dan juist aan te denken. Vraag desnoods je instructrice of ze het nog een keer goed uit wilt leggen hoe je wat waarom moet doen. Bewustwording is het belangrijkst.

En wat is er achteruit gegaan in de stap en draf? Ik kan zo geen tips geven als ik niet weet hoe hij nu loopt :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:48

"Andere instructie zoeken" is wel wat kort door de bocht.
Dat TS een paard heeft gekocht dat haar wat kan leren is natuurlijk een heel goede zet.
Alleen, zo'n hooggeschoold paard houd je zelf niet bij, ook niet met goede instructie. Je kunt de oude eigenaresse vragen hem weer op niveau terug te brengen maar ook zij zal hem niet 123 weer op niveau terughebben. En ook zal ze dat niet voor niets doen.
Persoonlijk zie ik meer in iemand die op dat niveau jouw paard 1 a 2 x per week kan bijhouden en daarnaast jou met les kan helpen. Als jouw instructrice dat niet kan en of dat niveau niet beheerst, dan zou ik iemand zoeken die dat wel kan. Kost wel een hoop geld, dat wel, maar is wel de beste mogelijkheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:53

Hoe vaak les je ts? Ik merk zelf namelijk dat ik veel herinnering moet hebben om een fout iets af te leren en zorg dus voor meerdere keren per week dat iemand me erop kan corrigeren. Daarnaast blijft ik het zinnetje in mn hoofd herhalen wat de instructie zegt. Elke keer denk ik o oliebol zit ik weer met mn handen te laag hup hand naar voren en rijden!

Merk wel na verschillende instructeurs dat iemand wel echt bij je moet passen om ervoor te zorgen dat de verandering definitief ingezet wordt.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:02

Nog een tip: Kijk eens op de website van Hester Brandsen, http://ruitergevoel.com/e-book/
Je kunt een gratis e-book bestellen met allerlei tips over beter zitten, meebewegen met je paard, afleren van teveel beenhulp etcetera.
Ze geeft ook clinics en stuurt elke week een nieuwsbrief met tips. Ik heb er al veel van geleerd.

Verder inderdaad werken aan je vormspanning en core stabiliteit, bijvoorbeeld via Adelinde trainingcenter of één van de andere tips die hierboven staan zoals yoga etcetera.

Veel succes!!!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:20

Lot_Sem schreef:
Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga met de oude eigenaresse praten en ik ga ook andere sporten zoals hardlopen en yoga proberen. Hopelijk kan ik dan toch mijn motoriek verbeteren en hopelijk word ik me ook meer bewust wat ik nu eigenlijk allemaal doe. Ik hoop dat de oude eigenaresse mij zou willen helpen want zij kent het paard en is al met hem ZZ-licht geweest. Ik voel me ook best banketstaaf tegen haar want ik heb tenslotte wel haar oude paard zo stug en alles gereden. Ik heb soms geen gevoel met paardrijden en ik ben me soms ook niet bewust van wat het paard mij nou aangeeft enzo. En fjordnina, ik denk dt ik zo'n lesje zeker is ga proberen! Bedankt!

TS, je hoeft je absoluut niet rot te voelen. Je bent al best ver: je ziet in dat het probleem bij jou ligt, en dat is een stap in volwassenheid die heel veel moed en zelfinzicht vergt. Daarnaast aanvaard je je verantwoordelijkheid ten opzichte van het paard.
En je durft om hulp te vragen. +:)+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:54

Je automatismen afleren is ten eerste opletten - en een ander paard rijden kan ook helpen.
(Neem desnoods ;) manegelessen en vraag of ze een vlot paard voor je hebben - en idd: iemand die af en toe "zit stil" roept.)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:23

Ten eerste: petje af dat je zo zelfbewust bent! Volgens mij moet dit helemaal goed komen
Enkele tips:
-rijden met spiegels
-jezelf regelmatig filmen
-niet zonder begeleiding rijden, dus altijd voor zorgen dat er iemand in de bak je kan wijzen op onbewuste bewegingen zoals been geven
-betere en andere instructie zoeken
-zitlessen nemen: zonder beugels/zonder zadel
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:33

Apochewinta schreef:
Dat je zelf het probleem voelt en onderkent, is denk ik al de helft van de oplossing.
Blijf niet hangen in het gevoel dat het jou schuld is, maar ga op zoek naar oplossingen! Probeer andere instructie, overleg met de oude eigenaar, pak eens andere beweging op (skaten, hardlopen, fietsen of shred bijv) zodat ook andere spieren in je lichaam aan de slag moeten.
Het is vaak het totaal wat bijdraagt aan de negatieve spiraal waar je nu in zit. Bewustwording en doelbewust aan de slag lijken mij de beste oplossing.
Succes!

Amen!
Problemen in jouw eigen motoriek kun je het beste oplossen door andere sporten te gaan doen, vooral sporten waarbij je veel contact met een klein punt nodig hebt.

Neem bijvoorbeeld tennis. Jij moet je kunnen focussen op het slaan van zo'n klein balletje met zo'n relatief klein racket. Daarbij moet je denken aan hoe hard je slaat en waar je hem naartoe richt. Dat is nou echt het perfecte voorbeeld van je motoriek verbeteren. Als je geen mogelijkheden hebt tot sporten waarbij je dus kleine vlakken moet raken (vooral veel balsporten) zou ik gewoon lekker aan gaan hardlopen of iets in die trant.

Het klinkt allemaal suf en een beetje raar, maar geloof mij.. Ik ben zelf een ontzettend lompe doos met de motoriek van een tweejarige die nog niet eens kan lopen, ga geregeld op mijn smoel en kan mijn voeten 9 van de 10 keer niet normaal neerzetten. Ook ik heb het probleem dat ik erg vaak verkeerde hulpen geef (onbewust), alleen ik geef mijn paard wel de schuld als ze er dan vandoor schiet omdat ik al een kwartier onbewust been zit te geven en haar terug zit te werken met mijn handen. Lekker mee aan de slag, laat het rijden des noods even voor wat het is. Er is echt niks mis mee om je paard even een tijdje rust te geven en af en toe wat te longeren hoor.