Superlief paard en onervaren ruiter zoeken hulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleur40

Re: Superlief paard en onervaren ruiter zoeken hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 17:38

Goh goh, wat staan er hier sommige op scherp zeg!
ik lijk een vent, de ander zijn engels is niet goed...pfff...en het gaat hier nog steeds om onze paarden??

Enfin, dank jullie voor de goede tips etc. zijn er toch nog wat aardige mensen op het forum.
Met mij en mijn Paw is het goed gegaan en we gaan gewoon hard trainen samen...

groetjes Fleur (vrouw!)

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:14

fleur40 schreef:
Goh goh, wat staan er hier sommige op scherp zeg!
ik lijk een vent, de ander zijn engels is niet goed...pfff...en het gaat hier nog steeds om onze paarden??

Enfin, dank jullie voor de goede tips etc. zijn er toch nog wat aardige mensen op het forum.
Met mij en mijn Paw is het goed gegaan en we gaan gewoon hard trainen samen...

groetjes Fleur (vrouw!)

Ik ben in een gelijkaardige situatie, al is mijn paard een stuk jonger en heb ik nog geen rijlessen gevolgd. Maar ik ben ook nieuw, en ik heb ook al gemerkt dat niet iedereen even aardig is voor mensen die nog geen uitgebreide kennis hebben. Ik laat me nu intensief bijstaan door de mensen van de stal waar Rauthos staat, en ik probeer ook de juiste keuzes te maken voor hem. Succes!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:43

Fleur, er zijn inderdaad subtiele, en minder subtiele gebruikers. Daarbij komen dingen op fora vaak botter over dan de bedoeling was.
Dan had het misschien grappig moeten zijn, zo niet spreken Bokkers (desnoods moderators/beheerders) mensen erop aan.
Verder denk ik dat je van de site nog wel een hoop kan leren, reacties 'kort door de bocht' heb je nou eenmaal overal.
Anyway, veel succes jullie samen!

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 09:22

Locanda schreef:
Fleur, er zijn inderdaad subtiele, en minder subtiele gebruikers. Daarbij komen dingen op fora vaak botter over dan de bedoeling was.
Dan had het misschien grappig moeten zijn, zo niet spreken Bokkers (desnoods moderators/beheerders) mensen erop aan.
Verder denk ik dat je van de site nog wel een hoop kan leren, reacties 'kort door de bocht' heb je nou eenmaal overal.
Anyway, veel succes jullie samen!

Ja, ik geloof het ook:-)

Ik hoop hier veel goede tips te kunnen krijgen en natuurlijk mijn ervaringen en die van andere te delen.

En mijn 12-jarig penny gedrag zal ik wat aanpassen :-))

Groetjes Fleur

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:35

Hoi Fleur,
Ik ben 48 en heb sinds 9 maanden een nu 5 jarige PRE merrie + professionele hulp. Die heb ik als 'herintredende' en redelijk beginnende ruiter ook nodig, niets mis mee. Als volwassene leer je anders, ben je minder soepel en misschien ook niet zo snel in het oppakken als iemand op tiener leeftijd.
Maar je hebt het naar mijn idee nu goed aangepakt door met je instructeur in gesprek te gaan.
Wat sommige reacties in bokt topics betreft...niks van aantrekken als je kunt. Zoiets zegt vaak meer over de ander dan over jou. Je vraagt hulp, je stelt je kwetsbaar op en dan zijn ongenuanceerde reacties niet fijn.
Ik leer hier veel door mee te lezen over onderwerpen die ik interessant vind, en soms stel ik daar inhoudelijke vragen over.
Heel veel succes met de lessen en met je paard.
Mag ik trouwens vragen waar (in DK) je woont?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:45

fleur40 schreef:
Vorig jaar, vlak voordat ik hem kreeg is hij een week in de handen geweest van een zeer ervaren ruiter. Zij traint paarden voor haar vak, maar blijkbaar is alles wat hij geleerd heeft verdwenen.
ik heb zojuist mijn leraar gevraagd om te beginnen met de basics. (ik krijg al een half jaar les van hem) Vooral met de zitoefeningen, hij was daar erg blij mee en zei: ik weet precies wat je nodig hebt, maar dat zal erg zwaar worden voor jou en je mag pas stoppen wanneer ik het zeg :-) Dat gaat me een les worden vandaag....
Mijn paard staat bekend als een zeer moeilijk te controleren paard met een eigen wil en bovendien bang van alles... Het enige wat ik het laatste jaar met hem bereikt heb is de intense band tussen ons. Hij volgt me overal, en als hij mijn autootje ziet aankomen als hij in de wei staat, komt ie aanlopen... Dat maakt van mij natuurlijk geen goede ruiter.... ik weet dat ik goed voor hem ben, zolang ik naast hem sta....nu ga ik vandaag proberen daar verandering in te brengen...want mijn partner begint al voor te stellen een ander paard te kopen....
Iedereen geeft op met hem, en dat is nu net mijn zwakte....ik kan hem niet opgeven...hij is daar veel te lief voor...

Well, ik hoop vanavond beter nieuws te kunnen brengen :-)

thanks voor de reacties ..

gr Fleur

Dat is een waar, wat je zegt. Als je het zelf niet rijtechnisch kan bijhouden is het zo weer verdwenen. Kun je geen ruiter/amazone vinden die het voor jou een beetje kan bijhouden.
Verder kan ik je het aan de teugel fotoverzamelingstopic aanraden [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V voor wat meer informatie en zou je eens kunnen kijken op http://www.klassiekedressuur.com/ om te leren hoe een paard in elkaar zit en hoe we er met rijden voor kunnen zorgen het paard optimaal in balans te houden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:54

Hi Fleur, je verhaal is voor mij heel herkenbaar.
Ben zelf 7 jaar geleden na 20 jaar niet te hebben gereden weer begonnen. Heb na een jaar een hafje gekocht en begin nu pas, dus nadat ik al 6 jaar op haar rondhobbel, een beetje ruitergevoel te krijgen. Ben een gemiddeld getalenteeerde ruiter ...
Heb recentelijk een trainingsweek gedaan met mafje en dat was het leukste ponykamp ooit want ik had de leukste pony :D. Er is niets mis mee om je een beetje penny te voelen als het om je eigen paard gaat. Het is tenslotte geen fiets met haar.

Het is in mijn beleving dus helemaal prima om je de dingen af te vragen die jij je afvraagt. Ik kan me voorstellen dat je zoekende bent en het feit dat je les krijgt in een voor jou nog wat vreemde taal helpt ook niet mee. Het klinkt echter alsof je instructeur goed bij je past en snapt wat je nodig hebt. Gewoon lekker blijven doen wat goed voelt.

Laat die Bokkers maar modderen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:05

Kom op Fleur, het is juist goed dat je hier zon vraag stelt!! helaas is het paardenwereldje nu eenmaal bezaaid met miepende ouwe wijven die als ze niets zinvollers te melden hebben, gaan zitten bitchslappen, trouwens die opmerking over het engels schrijven was niet eens voor jou bedoeld...

Ik moet heel eerlijk zeggen ik ben ook erg benieuwd naar foto van je paard en waarom zegt iedereen in je omgeving dat hij zo moeilijk te rijden is? wat voor ras is het eigenlijk?
Ik vind het juist geweldig dat je al zon super band met je dier hebt binnen een jaar terwijl jij dus totaal geen ervaring had, dat zegt namelijk ook al heel veel!! Paard vertrouwt je dus wel en top dat je instructeur dus zo lekker met je meedenkt , je komt er echt wel hoor, zal je wel een hoop spierpijn opleveren in het begin, maar als dat alles is en je kunt uiteindelijk een heerlijke buitenrit maken ben je dat ook zo weer vergeten, ja toch?
Ik zou zeggen ga zo door !!

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 10:54

Emma_s_girl schreef:
Hoi Fleur,
Ik ben 48 en heb sinds 9 maanden een nu 5 jarige PRE merrie + professionele hulp. Die heb ik als 'herintredende' en redelijk beginnende ruiter ook nodig, niets mis mee. Als volwassene leer je anders, ben je minder soepel en misschien ook niet zo snel in het oppakken als iemand op tiener leeftijd.
Maar je hebt het naar mijn idee nu goed aangepakt door met je instructeur in gesprek te gaan.
Wat sommige reacties in bokt topics betreft...niks van aantrekken als je kunt. Zoiets zegt vaak meer over de ander dan over jou. Je vraagt hulp, je stelt je kwetsbaar op en dan zijn ongenuanceerde reacties niet fijn.
Ik leer hier veel door mee te lezen over onderwerpen die ik interessant vind, en soms stel ik daar inhoudelijke vragen over.
Heel veel succes met de lessen en met je paard.
Mag ik trouwens vragen waar (in DK) je woont?

Hallo Emma,

Dank je :-)

Ik woon in Ølstykke...
En ben zeker van plan hier veel op te steken. Kan alle hulp en tips gebruiken :-)))

Groetjess

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 10:55

Maflinger_S schreef:
Hi Fleur, je verhaal is voor mij heel herkenbaar.
Ben zelf 7 jaar geleden na 20 jaar niet te hebben gereden weer begonnen. Heb na een jaar een hafje gekocht en begin nu pas, dus nadat ik al 6 jaar op haar rondhobbel, een beetje ruitergevoel te krijgen. Ben een gemiddeld getalenteeerde ruiter ...
Heb recentelijk een trainingsweek gedaan met mafje en dat was het leukste ponykamp ooit want ik had de leukste pony :D. Er is niets mis mee om je een beetje penny te voelen als het om je eigen paard gaat. Het is tenslotte geen fiets met haar.

Het is in mijn beleving dus helemaal prima om je de dingen af te vragen die jij je afvraagt. Ik kan me voorstellen dat je zoekende bent en het feit dat je les krijgt in een voor jou nog wat vreemde taal helpt ook niet mee. Het klinkt echter alsof je instructeur goed bij je past en snapt wat je nodig hebt. Gewoon lekker blijven doen wat goed voelt.

Laat die Bokkers maar modderen ...

I will :-)))

Thanks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:00

Gewoon lekker blijven lessen, dan komt het heus wel goed. Ze zeggen altijd dat paardrijden de eerste 25 jaar heel moeilijk is, en het dan pas langzaam beter word ;)

Mocht je je zorgen maken over je paard, dan zou je hem af en toe kunnen laten controleren door een fysiotherapeut of osteopaat. Mocht je paard dan blokkades krijgen doordat jij soms nog wat onhandig rijd dan zorg je er in elk geval voor dat ze snel verholpen worden en je paard geen pijn krijgt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:02

Jammer dat mijn beste vriendin, die in Kopenhagen woont, hoogzwanger is, anders had ik jullie wel in contact kunnen brengen en had ze je misschien wel in je eigen taal kunnen helpen.
Hopelijk werkt de zitles voor je. Goed dat je er iig zo hard mee bezig bent! :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:08

Op Sjælland? Leuk.

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:14

Yep, hartstikke leuk :-)
Alleen dat taaltje he :-))))

En ja, ik kom graag in contact met Nederlandse/Vlaamse mensen hier op Sjælland. Altijd lekker om heel af en toe je eigen taal te kunnen spreken.

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:32

miccamaaike schreef:
Jammer dat mijn beste vriendin, die in Kopenhagen woont, hoogzwanger is, anders had ik jullie wel in contact kunnen brengen en had ze je misschien wel in je eigen taal kunnen helpen.
Hopelijk werkt de zitles voor je. Goed dat je er iig zo hard mee bezig bent! :)

Dat kan altijd nog...ze zal vast niet voor eeuwig zwanger blijven :-)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:42

Het is niet beledigend bedoeld, maar een jaar rij-ervaring is zo goed als niets. Zeker op latere leeftijd, het is vrij algemeen bekend dat je dan dingen lastiger oppakt. Ook het evenwicht verkrijgen dat het paardrijden vergt is veel lastiger voor iemand van 40 dan voor een kindje van 8.
Ik vind het heel knap dat je niet opgeeft! En ik snap dat het allemaal nog een stuk lastiger is als je les krijgt in je moedertaal. Ik vind het een hele slimme stap dat je bij de basis begint en dat je zitlessen neemt. Wellicht is het een idee om het rijden op te gaan nemen en het te sturen naar een Nederlandse/Vlaamse instructeur, er zijn tegenwoordig mensen die zo les aanbieden. Het is natuurlijk niet zo effectief als 'live' les krijgen, maar het kan je wel helpen om dingen in je eigen taal te horen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:53

Of (als je het aandurft) kunnen we wel tips geven aan de hand van foto's/filmpjes.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:00

Ik zou als ik jou was eerst een tijd lang gewoon lekker eindeloos stappen en leren je veilig op het paard te voelen. Een paard kan niet lekker ontspannen en rustig lopen wanneer zijn ruiter gespannen is.
Het zal de meeste paarden niet uitmaken dat ze niet hard moeten werken, en jij moet je eerst helemaal zeker leren voelen op een paardenrug voordat je verder gaat denken aan trainen en moeilijke dingen.
Laat die teugels en benen lekker hangen en ga eventueel eerst vanaf de grond oefenen met het gehoorzamen zodat je geen oorlog hoeft te voeren over hoe hard jullie gaan.

Een paard waar je zo gek mee bent zou ik ook zeker niet wegdoen alleen omdat het rijden niet fantastisch gaat. Als dat penny is ben ik penny and proud of it!

Rijden kan je leren, ook als je ouder bent, en zelfs het meest lome saaie sukkelpaard zal niet te rijden zijn wanneer je hem in de weg zit dus dat word echt niet beter wanneer je een ander paard zou kopen.
Een zwaar te rijden paard word gemaakt, niet geboren en is door zelf beter met hem bezig te zijn ook echt weer op te lossen. :) Je hebt de goede instelling dus nu een paar jaartjes tijd nemen en je lacht om hoe knullig je je voelde toen je begon met rijden.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:07

Uit je post lees ik dat je in ieder geval de juiste houding hebt. Je zoekt het bij jezelf. Dan is het al 1-0 voor jou! Toevallig ken ik iemand die in BAEKMARKSBRO Denemarken woont en goed kan paardrijden. Maar géén idee of dat bij jou in de buurt is..... Verder is het volgens mij gewoon oefenen, oefenen, oefenen. Misschien ook aan de longe, voor een onafhankelijke zit. Als je eenmaal makkelijk zit, kun je ook beter ontspannen en trek je minder snel aan de teugels. En een jaar paardrijden is maar kort. Zeker als je al wat ouder bent. Succes!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:11

Bob1976 schreef:
Uit je post lees ik dat je in ieder geval de juiste houding hebt. Je zoekt het bij jezelf. Dan is het al 1-0 voor jou! ...

Hier ben ik het trouwens helemaal mee eens! Je houding is in ieder geval een goede belofte over het leren rijden in de toekomst, want je wilt aan jezelf werken om zo aan je paard te werken, en daar heb ik oprecht respect voor.

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:51

julius_juut schreef:
Ik zou als ik jou was eerst een tijd lang gewoon lekker eindeloos stappen en leren je veilig op het paard te voelen. Een paard kan niet lekker ontspannen en rustig lopen wanneer zijn ruiter gespannen is.
Het zal de meeste paarden niet uitmaken dat ze niet hard moeten werken, en jij moet je eerst helemaal zeker leren voelen op een paardenrug voordat je verder gaat denken aan trainen en moeilijke dingen.
Laat die teugels en benen lekker hangen en ga eventueel eerst vanaf de grond oefenen met het gehoorzamen zodat je geen oorlog hoeft te voeren over hoe hard jullie gaan.

Een paard waar je zo gek mee bent zou ik ook zeker niet wegdoen alleen omdat het rijden niet fantastisch gaat. Als dat penny is ben ik penny and proud of it!

Rijden kan je leren, ook als je ouder bent, en zelfs het meest lome saaie sukkelpaard zal niet te rijden zijn wanneer je hem in de weg zit dus dat word echt niet beter wanneer je een ander paard zou kopen.
Een zwaar te rijden paard word gemaakt, niet geboren en is door zelf beter met hem bezig te zijn ook echt weer op te lossen. :) Je hebt de goede instelling dus nu een paar jaartjes tijd nemen en je lacht om hoe knullig je je voelde toen je begon met rijden.

:-) dit is een gouden!
Ben zo blij dat ik een "penny" ben :-)))

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 16:29

Ja ik geloof ook wel echt dat het aan mezelf ligt.
En ik heb nu samen met mijn leraar een nieuw plan gemaakt. Ik krijg nu aangepaste lessen. Aan de lounge, voelt wel een beetje vreemd omdat ik een jaar zonder gereden heb.
Gisteren zijn we met de nieuwe aanpak begonnen, vanavond heb ik weer lessen....eerst kijken of mijn benen dat volhouden na gisteren...:-)
Ik wil jullie wel allemaal bedanken voor jullie support :-))

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 16:30

En euch....in Juni ben ik pas 40, dus voel me nog niet "wat ouder" :-):-):-):-):-):-)

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:47

fleur40 schreef:
En euch....in Juni ben ik pas 40, dus voel me nog niet "wat ouder" :-):-):-):-):-):-)

snotaap *\o/*

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:00

Ik spreek jou nog wel in juli ....