Ik beweeg mn benen te veel met het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:20

Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Dit is het principe.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je benen afhangen.
Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been goed, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het lichtrijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:26

Ik zou veel oefenen met benen lang laten. Dus zonder beugels rijden, doorzitten enz. (zonder zadel is ook een goede oefenig voor je zit en je evenwicht).
Als je het idee hebt dat dit allemaal goed gaat dan kun je proberen je bovenbeen lang te laten, je onderbeen aan te houden (aan de buik :+ ),
je hakken moeten ook nog naar beneden en daarbij moeten de punten van je tenen naar de mond van de pony wijzen.

Dit zijn een aantal aandachtspunten om een goede zit te krijgen en je benen goed stil te houden :P

Carantos

Re: Ik beweeg mn benen te veel met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:45

als je veiligheidsbeugels hebt kun je een strotouwtje aan je beugels vast maken. als je dat valt is het touwtje ook los.

wat je ook eens kan vragen aan je instructrice is of je zadel je wel genoeg steun geeft. (niet te groot zitvlak bijv. dan begin je ook te schuiven)

als dit niet lukt,zou ik met je instructrice gaan beginnen met zitlessen... beugels van je zadel af of zonder zadel.. als je paard dat toelaat.

hoop dat je hier wat aan hebt. succes verder!

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 09:26

rocksyboy schreef:
Rijd je ook wel eens zonder beugels?

Vaak komt de beweging vanuit je knie. Probeer al vanaf de eerste pas dat je op je paard gaat zitten je knie te ontspannen. Ga gewoon eens een keer rijden, met alleen dat doel. Verder nergens anders mee bezig zijn. Heb je dat in stap goed onder de knie (letterlijk en figuurlijk :D ) dan ga je aandraven. Hierbij constant hetzelfde denken.

Laat je instructie eens kijken of je zadel goed is voor jou. Als je knie niet goed ligt in je zadel, wordt het een lastigere kwestie.

Succes!

Nee ik rijd niet vaak zonder beugels zal het eens gaan proberen
dankje ! :D

rocksyboy

Re: Ik beweeg mn benen te veel met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:22

Zonder beugels rijden bevorderd het ontspannen zijn vanuit je knie en heup.
Meestal komt de beweging én de spanning uit daaruit weg. Goed bewust bezig zijn, dan ben je al op de helft.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:10

Arc_En_Ciel schreef:
bello2005 schreef:
Nee oke, maar meestal als je je hakken wat meer naar buiten draait kun je je benen niet echt bewegen.

Maar dan krijg je kapstokjes. Heb ik ook gehad, en is geen pretje om dat weer af te leren.
Bovendien krijg je heel verkeerde spanning in je been als je je voet extreem naar buiten draait, dus misschien beter iets anders proberen :)

Kapstokjes zijn je tenen naar buiten dit zijn je hakken waardoor je je tenen naar binnen draait..
Dan komtje knie meer tegen het blad aan te liggen waardoor ze stiller liggen (je benen)

xxxnawelxxx schreef:
@Susyb Ja maar hielp dat ook bij het minder bewegen ?

Ja omdat ik dus mijn kniebanden niet even sterk aan kan spannen gaan mijn benen zoals ik al zei ´klapperen ´ en met klapperen bedoelde ik dus bewegen (van het lichaam af en naar het lichaam toe..) ik weet niet of jou beweging van het lichaam af en naar het lichaam toe of van voor naar achter beweging is?