stijf paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:34

Mijn paard was ook heel stijf. Kan inderdaad zijn dat hij vast zit in de rug of achterhand (wat bij mij het geval was). Ik heb het geprobeerd via een shiatsu massage (nog geen osteopaat) en het heeft wonderen gedaan voor mijn paard.

Hoe rijd je je paard los? Dit kan ook weer verschillen van paard tot paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:34

Ik heb niet alle reacties gelezen maar in elk geval TS: geen kneedjes!

Ik heb hetzelfde probleem: een paard dat linksom moeilijker inbuigt. Linksom valt hij over de binnenschouder naar binnen en rechtsom dus naar buiten. Waar ik van mijn instructrice op moest letten is om het hem linksom in héél kleine stapjes makkelijker te maken:

- nog even niet druk maken om het hoofd, als hij makkelijker linksom gaat lopen op den duur, met z'n achterhand en schouders dus, komt de stelling vanzelf. Als je paard makkelijker linksom wendt met buitenstelling maar wel de rest van het lijf in goede lengtebuiging, is dat voorlopig prima. Hij loopt niet voor niks zo, het is voor een paard prettiger om met z'n hals en hoofd de lengtebuiging ook te volgen maar als hij dat voorlopig nog even niet doet is daar een reden voor.

- als je rijdt, of je nou een wending rijdt of gewoon rechtuit, af en toe met het kwastje van je zweep achter je been kriebelen. Gewoon echt kriebelen, zodat je paard héél even z'n flank/middenhand intrekt. Zoals je zelf ook doet wanneer iemand je in je zij kriebelt: iehh! En dat doe je dan om de paar minuten, steeds 1 stap. En zo wordt het steeds makkelijker voor je paard om rechter te worden. Het heeft hier in elk geval goed geholpen, hij is linksom veel soepeler geworden. Hij vindt 't nog wel moeilijk maar buigt beter, ook in draf, en ook op kleinere voltes.

Succes!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:56

max66 schreef:
waar woon je dan (mag ook per pb)? Ik had namelijk een fijne instructrice, woonde bij mij in de buurt, maar is nu (helaas) verhuist naar Ulft, wellicht is dit bij jou in de buurt?

Pony staat in Angeren, vlakbij Arnhem dus. Ik had ook een fijne instructrice, maar die is ook net verhuisd..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:03

Is het met longeren als je haar licht bijzet ook zo?
Als het met longeren namelijk wel goed gaat zou het aan je zit of aan het zadel kunnen liggen.
Verder is het gewoon belangrijk paard beide kanten op goed los te rijden. We hebben als ruiter zelf ook onze makkelijke kant en ik merk zelf dat ik die kant ook het liefste om rijd.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:37

Marocje schreef:
max66 schreef:
waar woon je dan (mag ook per pb)? Ik had namelijk een fijne instructrice, woonde bij mij in de buurt, maar is nu (helaas) verhuist naar Ulft, wellicht is dit bij jou in de buurt?

Pony staat in Angeren, vlakbij Arnhem dus. Ik had ook een fijne instructrice, maar die is ook net verhuisd..

oh, is ook niet in de buurt bij "mijn" instructrice...

Ik kreeg vandaag de tip om de buitenteugel er wat beter bij te houden (zodat ze niet naar binnen valt). De buitenteugel liet ik idd vrij losjes, omdat ik dacht haar hiermee ruimte te geven om te buigen naar binnen/links. Dit ga ik dus proberen.
De volgende tip was: op je linkerzitknobbel gaan zitten en beide handen naar links (linkerhand opzij en rechterhand tegen de manenkam). Ik kan pas woensdag weer gaan rijden en ga het dan allemaal uitproberen.
Ik weet haast wel zeker dat het voor een groot deel aan mijn onkunde ligt hoor (ben maar een recreatieruitertje), daarom zoek ik ook weer een goede instructrice.

Aan de longe heeft ze op de linkerhand wel de neiging naar binnen te komen, maar van haar rechtsgebogenheid merk ik dan verder niet zo heel veel.....

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:42

_Esther_87_ schreef:
femo schreef:
de kant waar ze niet op vastpakt aanleuning houden, en de andere teugel elke keer kneedjes maken. idd gaan rechtrichten (waarvan ik van mening ben dat dat een gewone dagelijkse training is, maar iedereen ziet het als een los ding ) veel volte's. probeer vooral NIET vast te pakken waar zij heen moet kijken

En wat is daar het doel van?

het doel daarvan is dat hij de kant waarop hij vasthoud niet meer vast kan pakken.
bij mij werkt het altijd heel erg goed. :o heb het ook altijd zo geleerd, van verschillende instructrice's.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:44

vind het wel interessant hoe iedereen dit op zn eigen manier op zou lossen. ik zie 'koper' al zeggen; geen kneedjes. en ik zeg het wel.

hoe je het ook gaat oplossen, heel veel succes ermee! :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:54

femo schreef:
_Esther_87_ schreef:

het doel daarvan is dat hij de kant waarop hij vasthoud niet meer vast kan pakken.
bij mij werkt het altijd heel erg goed. :o heb het ook altijd zo geleerd, van verschillende instructrice's.

Ik doelde eigenlijk vooral op de kneedjes. Wat voor hulp geef je dan? Je vraagt en laat weer los zonder dat je paard eigenlijk reactie heeft gegeven, en dat herhaal je heel vaak. Vind je dat zelf wel onder duidelijke communicatie naar je paard toe vallen?

Het feit dat je het moet herhalen maakt het imo al een slechte oplossing namelijk. Ik wil dat een paard leert loslaten (op mijn kuit) en ik heb er niets aan als hij alleen maar die kant loslaat omdat ik telkens aan die teugel zit te frutten. Vandaar dus ook mijn vraag, want ik ben oprecht benieuwd hoe je van 'kneedjes' naar een lange-termijn oplossing gaat en je paard iets leert. Dat het op dat moment werkt snap ik namelijk wel, maar is het een oplossing, of is het symptoombestrijding?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 21:02

het ging vandaag niet heel veel beter.... Met longeren gaat het nog wel, maar als ik erop zit en dan met name op de binnen hoefslag rijd, dan is haar voorhand zeg maar OP de hoefslag en haar achterhand nog op de binnen hoefslag...

Als ik over de hoefslag rijd gaat het wel goed. Ze heeft dan nog steeds niet echt binnen stelling, maar ze loopt dan in ieder geval recht.
Ik heb geprobeerd mijn buitenteugel er meer aan te houden, maar dit lijkt averechts te werken. De buitenteugel wat losser gaat beter

Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar hoe?!

xMariaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:25

iemand die ik ken heeft dat ook maar haar paard gooit ze kop in de lucht en gaan, doet jou paardje dat ook?

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:30

is het alleen in het begin of de hele tijd?
als het in het begin is kan je altijd effe stretchen: een halstertouw onder het spronggewricht bij het voorbeen en dan omhoog trekken, 5 seconden zo houden en het andere been, dan doe je alsof je de hoeven gaat doen en zo ook weer 5 seconden, achterbenen ook alsof je de hoeven gaat doen en weer 5 seconden houden enz. enz. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:35

max66 schreef:
Mijn paard is op de linkerhand erg stijf. Het lukt me niet om stelling op de linkerhand te krijgen, ze blijft maar naar buiten kijken. Op de rechterhand gaat het wel goed.
Als ik op de linkerhand rijd lukt het mij niet om haar achterhand naar buiten te drukken met mijn binnenbeen, terwijl haar hoofd en achterhand naar rechts gebogen is.

Zijn er oefeningen om mijn paard op de linkerhand losser te krijgen?
Ik rijd veel (slangenvoltes), 10 meter voltes waarbij ik haar achterhand met mijn zweep een beetje aantik zodat ie naar buiten gaat, dit lukt meestal wel, maar zonder zweepje krijg ik haar met mijn binnenbeen dus niet naar buiten gedrukt....

Paard is scheef en juist de rechterkant is het probleem. Niet links. Les nemen van iemand die weet hoe je een paard kan recht richten.
De kont van je paard naar buiten zetten zonder lengte buiging is niet juist en heeft dan ook geen zin. Dan valt hij juist over de schouder weg n.l.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 18:51

klopt, de rechterkant is het probleem. Ik ben ook op zoek naar een goede (en betaalbare) instructrice. Heb jij nog tips die ik kan uitproberen?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:54

Zit Han.neke H.eld bij jou in de buurt? Ik heb goede verhalen over haar gehoord, maar ik krijg haar nog niet te pakken

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 19:56

zal ff googlen....

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:26

Ik doelde eigenlijk vooral op de kneedjes. Wat voor hulp geef je dan? Je vraagt en laat weer los zonder dat je paard eigenlijk reactie heeft gegeven, en dat herhaal je heel vaak. Vind je dat zelf wel onder duidelijke communicatie naar je paard toe vallen?

Het feit dat je het moet herhalen maakt het imo al een slechte oplossing namelijk. Ik wil dat een paard leert loslaten (op mijn kuit) en ik heb er niets aan als hij alleen maar die kant loslaat omdat ik telkens aan die teugel zit te frutten. Vandaar dus ook mijn vraag, want ik ben oprecht benieuwd hoe je van 'kneedjes' naar een lange-termijn oplossing gaat en je paard iets leert. Dat het op dat moment werkt snap ik namelijk wel, maar is het een oplossing, of is het symptoombestrijding?[/quote]

Uiteraard werk ik ook vooral met mn been. zodat je uiteindelijk gelijke druk heb, maar dat kneden doe ik op het moment dat het paard zo scheef is dat hij echt de andere kant op gaat trekken. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 17:49

vandaag heb ik weer eens wat anders geprobeerd en ik moet zeggen: het ging wel beter!

Ik heb haar eerst even gelongeerd (doe ik meestal overigens), toen erop en even gedraafd en een klein gallopje gemaakt. Ze was toen dus lekker warm. Daarna heb ik alleen in stap aan de buiging gewerkt. Ik heb iets meer druk gehouden op de binnenteugel en de binnenteugel tegen haar hals aan gehouden. Toen voltes, slangenvoltes en wendingen gemaakt. Met de buitenteugel gaf ik juist ruimte om de buiging ook te kunnen maken.
Ze liep nu in ieder geval een stuk rechter en soms ook met binnenstelling!
Voorheen deed ik juist mijn binnenhand overdreven naar voren en naar binnen zetten, maar dit werkte dus niet, nu wel!
Morgen weer proberen en als het goed gaat ook in draf!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:01

Buigt ze nu echt of valt ze over de schouder weg?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 08:50

ze buigt wel echt in. Kan nog beter, nog niet zo als op de rechterhand, maar het begin is er.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:53

Elco schreef:
Laat eens een GOEDE ostheopaat erbij komen en ga dan op zoek naar een GOEDE instructeur die zich bezig houdt met rechtrichten..Dan ben je al een heel eind, ga niet zelf lopen rommelen dan maak je het alleen maar erger..

Helemaal mee eens, EERST osteo.

Daarna gaan onderhouden met rechtrichten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:20

femo schreef:
de kant waar ze niet op vastpakt aanleuning houden, en de andere teugel elke keer kneedjes maken. idd gaan rechtrichten (waarvan ik van mening ben dat dat een gewone dagelijkse training is, maar iedereen ziet het als een los ding ) veel volte's. probeer vooral NIET vast te pakken waar zij heen moet kijken

Citaat:

Citaat:

Veel mensen denken bij "kneedjes maken" aan telkens extra druk op teugel.

Wat erg effectief is, bij een paard dat laten we zeggen op rechts wil gaan hangen: telkens je rechterteugel weggooien. (Hand naar voor en weer terug, naar voor en weer terug - de subiele variant kun je uiteraard met je vingers doen.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:22

max66 schreef:
vandaag heb ik weer eens wat anders geprobeerd en ik moet zeggen: het ging wel beter!

Ik heb haar eerst even gelongeerd (doe ik meestal overigens), toen erop en even gedraafd en een klein gallopje gemaakt. Ze was toen dus lekker warm. Daarna heb ik alleen in stap aan de buiging gewerkt. Ik heb iets meer druk gehouden op de binnenteugel en de binnenteugel tegen haar hals aan gehouden. Toen voltes, slangenvoltes en wendingen gemaakt. Met de buitenteugel gaf ik juist ruimte om de buiging ook te kunnen maken.
Ze liep nu in ieder geval een stuk rechter en soms ook met binnenstelling!
Voorheen deed ik juist mijn binnenhand overdreven naar voren en naar binnen zetten, maar dit werkte dus niet, nu wel!
Morgen weer proberen en als het goed gaat ook in draf!

Joepie!!!!

En: je buigt niet zozeer een paard om je binnenbeen (ja, ook) - het is ook strechen aan de buitenkant!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 15:29

precies, en daar zit ze dus vast!

Osteo heb ik nog niet gedaan en dat komt eigenlijk omdat de vorige eigenaar heeft verteld dat ze er een paar keer de osteo bij hadden gehad maar dat dit eigenlijk niets geholpen had. Klinkt mij dan als weg- gegooid geld...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:28

Ook ik zit erg te twijfelen met de osteo. Wil dan zeker weten dat dit een goede is, maar vermoed dat dit ook rijtechnisch op te lossen is, en dan vind ik het ook zonde geld. Pony heeft geen pijn oid en dat vind ik het belangrijkste.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 17:39

hetzelfde hier Marocje, mijn pony heeft ook geen pijn en ik denk ook dat het een rij technisch probleem is...

Jij weet ook geen goede instructeur in de buurt he?! Volgens mij woon je bij mij in de buurt, toch?!