Paard bokt ontzettend naar zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Re: Paard bokt ontzettend naar zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:24

Maar longeren is ook belangrijk voor jullie onderlinge basis, dus ik zou het zeker wel gaan doen om elkaar beter te leren begrijpen kun je best wel eens longeren al is het maar 15 min en daarna kun je gewoon nog gaan rijden toch? Misschien in het begin rijden zonder zweep en als je elkaar wat beter kent kun je weer een stapje verder gaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:36

Dus resumerend je hebt er 1 keer op gezeten nu, 20 minuten. Gedurende die tijd kwam hij beter aan je been? Als je een zweep vastpakt flipt hij. Jij kan alleen rijden in het weekend en je vriendin (de eigenaar van het paard) longeert (rijdt?) door de weeks?

Ik zie dan nog steeds het probleem niet als jij hem longeert voor het rijden. Longeren is werken en niet beweging geven. Als je wil dat jij (en het paard) baat hebben bij het longeerwerk van je vriendin dan moet hij wel op een goede manier gelongeerd worden, anders heeft het nog geen nut.

Anders iets dat je ook nog kunt proberen is dat iemand in de bak met een longeerzweep gaat helpen. De longeerzweep is dan de ondersteunde hulp voor het voorwaarts zijn. Als hij daar ook op reageert (en met longeren zelf niet) dan is het ongehoorzaamheid.

Wees echt duidelijk met je eigen lichaamstaal. Geef duidelijke signalen af en niet voorwaarts willen met je been, maar terug zeggen met je lijf of handen.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:54

Ok, ik was ook niet van plan om hem direct met een zweep te rijden. Maar misschien in de toekomst.
Bedankt voor jullie tips, daar kan ik wel iets mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:42

Mag ik vragen met wat voor zweep je rijdt? Het klinkt voor mij als gewoon puur pubergedrag. Stapje terug zou niet verkeerd zijn, natuurlijk, maar ondertussen wil jij natuurlijk gewoon trainen met dit paard. Heb je er misschien al aan gedacht om zo'n kort springzweepje in je handen te nemen in plaats van een lange dressuurzweep? Tikje op de schouder om kort te corrigeren en je kan hem naar achter halen voor een tik achter je been. Het is niet ideaal maar misschien dat hij hier beter op reageert terwijl je zoekt naar een permanente oplossing?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:13

Waarom zit iedereen nu te zeuren over longeren? TS heeft een probleem met rijden dus moet ze maar gewoon niet rijden? :s

Gewoon lekker gaan rijden en consequent zijn, ik zou een kort springzweepje gebruiken als hulp en die er gewoon bij houden. Ookal gebruik je hem niet, hij heeft het maar gewoon te accepteren als jij een zweepje wilt vasthouden. Als het gaat om de reactie op het been, consequent zijn, been stil houden en niet overbodig aansporen.

Longeren is wel belangrijk om NAAST het rijden te doen en zorg dat je hem dan goed snel maakt op stemhulpen, daar heb je onder het zadel weer profijt van.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:09

anneliesdj schreef:
Waarom zit iedereen nu te zeuren over longeren? TS heeft een probleem met rijden dus moet ze maar gewoon niet rijden? :s
Ik dacht dat de reden van die tip eigenlijk wel duidelijk werd als je het topic goed doorleest (al moet ik er bij zeggen dat die info wat verstrooid is). Ik zie volgens mij ook niemand 'zeuren over longeren' of zeggen dat ze (helemaal) NIET moet rijden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:36

Ik lees dat hij vooral erg sloom is, dat zal longeren van tevoren alleen maar erger maken.
Anders dan dat heb ik geen reden gelezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:40

janouk schreef:
Stap terug. Het paard snapt duidelijk niet wat een beenhulp betekent. Ze worden niet geboren met alle knoppen erop :D
Het paard is 2 jaar terug ingereden en blijkbaar daarna niet doorgereden.
Beschouw het paard dus als groen en net ingereden en leer hem rustig en consequent aan wat een beenhulp betekent. (…)
Vanuit dit oogpunt snap ik het longeren erbij nemen zeker wel.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:45

En een tik op de schouder bijvoorbeeld als ze niet op been reageert? Paard van mijn vriend is ook bang/bokkerig voor de zweep. Soms pak ik er een klein springzweepje bij en geef ik haar een tikje op de schouder. Hier reageert ze wel goed op. Op de kont is nog geen succes, dan spurt ze weg en dat is nou net ook niet de bedoeling.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:50

Dat is dus wel de bedoeling want een zweep kan functioneren als extra drijvende hulp. Niet reageren op het been is uiteindelijke tikje met de zweep (op kont of achter je been). Elke reactie naar voren is goed, het is nl. de bedoeling dat ze die reactie gaat geven (gecontroleerd - dat wel!) op je eerste inwerking van je been. (en daarom rijd je in het M dus niet meer met zweep, want dan zou het paard het ondertussen moeten snappen) Dus been is naar voren. Dát moet er in. Met een tikje op de schouder geef je met je zweep geen drijvende hulp, maar eerder “straf”.