Flashira schreef:Een paard bitloos inrijden is absoluut mogelijk, ik heb het zelf ook gedaan.
Alleen als een paard nog niet goed naar je luistert op zachte hulpen,
En het paard niet zo gevoelig is zou ik wel een bit gebruiken.
Een paard voelt je, altijd. Je krijgt misschien niet altijd het antwoord dat je wilde...
Citaat:Zelf ben ik voor bitloos rijden, maar ik zeg ook heel eerlijk.. Niet alle paarden reageren er even fijn op. Ik ben 2 jaar terug op een 4 jarige gaan zitten, bitloos... Paardje zat stap, draf, galop en een stoer op, volgens de eigenaar, maar druk met been --> standaard harder, niet wijken, maar altijd harder :S en daar was bitloos echt niets mee te beginnen omdat ze gewoon de basis er niet goed had in zitten. Als ik haar dan met de teugels iets vroeg, dan liep ze daar gewoon doorheen en ik ga ook niet aan mijn teugels hangen omdat ze het niet snapt... (Ruiter die haar inreed, reed met een hele sterke hand helaas...)
Dan is dat een rijtechnisch probleem, heeft imo niks met bitloos rijden te maken. Bovendien zijn er genoeg bitloze optomingen die behoorlijk pittig kunnen inwerken, als je dat zou willen. (Wat imo ook hier geen oplossing zou zijn, maar alles kan bitloos...)