wel of niet bitloos inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:39

Flashira schreef:
Een paard bitloos inrijden is absoluut mogelijk, ik heb het zelf ook gedaan.
Alleen als een paard nog niet goed naar je luistert op zachte hulpen,
En het paard niet zo gevoelig is zou ik wel een bit gebruiken.

Een paard voelt je, altijd. Je krijgt misschien niet altijd het antwoord dat je wilde...

Citaat:
Zelf ben ik voor bitloos rijden, maar ik zeg ook heel eerlijk.. Niet alle paarden reageren er even fijn op. Ik ben 2 jaar terug op een 4 jarige gaan zitten, bitloos... Paardje zat stap, draf, galop en een stoer op, volgens de eigenaar, maar druk met been --> standaard harder, niet wijken, maar altijd harder :S en daar was bitloos echt niets mee te beginnen omdat ze gewoon de basis er niet goed had in zitten. Als ik haar dan met de teugels iets vroeg, dan liep ze daar gewoon doorheen en ik ga ook niet aan mijn teugels hangen omdat ze het niet snapt... (Ruiter die haar inreed, reed met een hele sterke hand helaas...)

Dan is dat een rijtechnisch probleem, heeft imo niks met bitloos rijden te maken. Bovendien zijn er genoeg bitloze optomingen die behoorlijk pittig kunnen inwerken, als je dat zou willen. (Wat imo ook hier geen oplossing zou zijn, maar alles kan bitloos...)

jwl

Re: wel of niet bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 12:59

Ik denk wel dat ik hier voor ga kiezen want ik vind het een iets eerlijkere manier voor het paard omdat je niet ook nog eens aan het hinderen bent in de mond.
Zijn bitloze hoofdstellen ook gewoon zo te verstellen als een normaal hoofdstel?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:19

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat een paard bitloos inrijden mogelijk is, maar dat het wel ontzettend belangrijk is dat je ervaring hebt met het inrijden van een paard. Ik heb zelf een paard doorgereden, en nu krijg ik misschien half bokt over me heen, maar ik was op dat moment af en toe echt ont-zettend blij dat er een bit in hing. Paarden krijgen soms nou eenmaal de kolder in de kop en zonder bit heb je dan totaal geen inspraak op wat ze doen.

Mocht je besluiten om het te gaan doen zou ik het op zijn minst onder begeleiding doen van iemand die zowel ervaring heeft met bitloos (in)rijden als het inrijden van jonge paarden. Persoonlijk zou ik het iig nooit doen.

Nee, je wou zeggen dat je wel inspraak hebt als ze een bit in de mond hebben.
Ik ben niet voor of tegen een bit. Ik snap alleen niet waarom je een paard bitloos wilt inrijden als je zelf nog geen ervaring hebt met bitloos rijden. Je kunt met menig bitloos hoofdstel je paard minstens zo bezeren bij foutief gebruik als met een bit. Zelf zou ik persoonlijk liever een paard met bit inrijden, en wanneer de basis goed is overwegen om dan bitloos te gaan.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:23

Ja, maar zoals er verschillende bitten zijn met een andere inwerking zijn er ook bitloze hoofdstellen met een ander effect. Maar veel mensen zeggen dat je het eerst met een halstertje moet proberen, voordat je echt zo'n duur ding gaat aanschaffen, want het kan ook niet werken dat bitloos.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 13:34

Ik ga ff met een bokker bitloos proberen op mijn bijrijd paard

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:30

RusselNuwell schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik denk dat een paard bitloos inrijden mogelijk is, maar dat het wel ontzettend belangrijk is dat je ervaring hebt met het inrijden van een paard. Ik heb zelf een paard doorgereden, en nu krijg ik misschien half bokt over me heen, maar ik was op dat moment af en toe echt ont-zettend blij dat er een bit in hing. Paarden krijgen soms nou eenmaal de kolder in de kop en zonder bit heb je dan totaal geen inspraak op wat ze doen.

Mocht je besluiten om het te gaan doen zou ik het op zijn minst onder begeleiding doen van iemand die zowel ervaring heeft met bitloos (in)rijden als het inrijden van jonge paarden. Persoonlijk zou ik het iig nooit doen.

Nee, je wou zeggen dat je wel inspraak hebt als ze een bit in de mond hebben.
Ik ben niet voor of tegen een bit. Ik snap alleen niet waarom je een paard bitloos wilt inrijden als je zelf nog geen ervaring hebt met bitloos rijden. Je kunt met menig bitloos hoofdstel je paard minstens zo bezeren bij foutief gebruik als met een bit. Zelf zou ik persoonlijk liever een paard met bit inrijden, en wanneer de basis goed is overwegen om dan bitloos te gaan.

Je kunt prima een paard bitloos inrijden als je daar nog geen ervaring mee hebt. Basis is basis, met wat voor een hoofdstel dan ook. Het grootste verschil zit vaak in het hoofd van de ruiter. ;)
En ik vermoed dat je met een zachte bitloze optoming zeker minder schade kunt aanrichten dan met bit, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. :+

Ik vraag mij oprecht af of de mensen die hier zo negatief of twijfelachtig zijn over bitloos rijden, dat daadwerkelijk geprobeerd hebben (en een eerlijke kans gegeven).

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:47

TurdusMerula schreef:
Flashira schreef:
Een paard bitloos inrijden is absoluut mogelijk, ik heb het zelf ook gedaan.
Alleen als een paard nog niet goed naar je luistert op zachte hulpen,
En het paard niet zo gevoelig is zou ik wel een bit gebruiken.

Een paard voelt je, altijd. Je krijgt misschien niet altijd het antwoord dat je wilde...

Citaat:
Zelf ben ik voor bitloos rijden, maar ik zeg ook heel eerlijk.. Niet alle paarden reageren er even fijn op. Ik ben 2 jaar terug op een 4 jarige gaan zitten, bitloos... Paardje zat stap, draf, galop en een stoer op, volgens de eigenaar, maar druk met been --> standaard harder, niet wijken, maar altijd harder :S en daar was bitloos echt niets mee te beginnen omdat ze gewoon de basis er niet goed had in zitten. Als ik haar dan met de teugels iets vroeg, dan liep ze daar gewoon doorheen en ik ga ook niet aan mijn teugels hangen omdat ze het niet snapt... (Ruiter die haar inreed, reed met een hele sterke hand helaas...)

Dan is dat een rijtechnisch probleem, heeft imo niks met bitloos rijden te maken. Bovendien zijn er genoeg bitloze optomingen die behoorlijk pittig kunnen inwerken, als je dat zou willen. (Wat imo ook hier geen oplossing zou zijn, maar alles kan bitloos...)

Dit was ook even om aan te geven dat de basis gewoon gelijk blijft ;) Goede basis is gewoon sowieso het belangrijkste. Maar ook om aan te tonen, dat als je veel met je handen rijdt ipv zit/been dat bitloos "lastiger" is om daarna nog op te pakken. Mijn paard was 11 toen ik voor het eerst bitloos ging rijden op hem.. Pakte het meteen op, basis zit er bij hem in. Maar het paard dat vooral met de handen gereden was, druk niet snapte, daar viel niet bitloos mee te rijden, ze liep er echt doorheen. (En nee, ik wil dan niets scherps gaan gebruiken..)

Dus vandaar dat bitloos inrijden in mijn ogen heel goed kan, het is basis, reageren op druk. Van bitloos naar bit --> hoor ik bijna nooit problemen. Andersom nog wel eens (dat het toch niet helemaal gaat zoals het moest, paard er doorheen loopt en heb het ook zelf ervaren. Die van mij rijd ik het liefst bitloos, maar een paard dat de basis niet goed beheerst is voor mijn gevoel bitloos "sterker". Heeft er zeker mee te maken dat dat paard doorliep en bij druk harder ging ipv buigen/wijken. Dus vandaar dat ik twijfel of het bij elk paard handig is ;))

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:31

Daar kan ik het gedeeltelijk mee eens zijn; ik denk dat het afhangt van de optoming. Je zal als ruiter sneller door de mand vallen als je je paard met harde hand rijdt, als je een zachte bitloze optoming gebruikt. (Vergelijk een ruiter die met een pelham rijdt en naar trens moet, bv.) Maar niet alle bitloze optomingen zijn zacht. Bovendien kan een paard nu niet meer het bit vastpakken.
Dus ja, ik snap zeker wat je bedoeld maar ben het alleen eens in deze specifieke situatie, en niet 'in het algemeen'. Snap je helemaal alleen hoop ik dat de nuance ook word gezien door anderen die minder thuis zijn in de werking van de verschillende soorten hoofdstellen. :)

Uiteraard denk ik wel dat iedereen een bitloos hoofdstel (of ander bit) bij voorkeur moet uitproberen in een veilige omgeving.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:00

HAR --> RT-P