Nieuw paard kopen, maar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:22

Hoi black moon, ga ik idd doen, dank je.

Ik wil dus alleen even recht zetten dat het hier zou gaan om een paard recht van het land, want dat is niet zo. Verder werd hij ook niet gepresenteerd als "uit conditie". Er werd dus geen verhaaltje omheen gehangen. Ik voelde gewoon zelf dat hij het bit erg vastpakte.
En inderdaad is geen enkel paard perfect....

Ach, gewoon nog een aantal keren goed gaan voelen wat hij onder het zadel doet denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:24

Het tinkergedeelte hierop bokt, in het gedeelte de kantine.

Daar zijn ook mensen met geimporteerde tinkers, die ook aldaar zijn ingereden. Misschien kun je daar eens rondvragen en daar krijg je misschien wat meer antwoorden.

[TI] Tinkers

Zandro

Re: Nieuw paard kopen, maar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:27

Hoi mindim,

Ga ik doen, bedankt!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:56

Zandro schreef:
Hoi,

Ik heb de stoeterij al via bokt bekeken en lees alleen maar tevreden reacties. Hij is niet net pas ohz, maar heeft in de sneeuwperiode stil gestaan omdat ze alleen een buitenbak hebben. Ze hebben eigen fok, maar deze is geimporteerd uit ierland. Hij staat bij hun sinds augustus vorig jaar. Verder weet ik nog niet zoveel over hem omdat ik pas 1 keer ben gaan kijken.
Welk tinkerforum bedoel je? Vind ik wel een goed idee.

NB; ik twijfel verder niet over de betrouwbaarheid van deze stal!

Heb het ook helemaal niet over deze stal, zit allesbehalve tussen de tinkers (ok, ken er 3...) ;) Maar ongetraind kopen (heb het niet over onbeleerd), is dus een risico. En die vastheid kan door geredenheid verbeteren, óf door geredenheid escaleren... dat was de reden van mijn post, puur, naar jou, als koopster. Misschien onterecht naar de huidige verkoper toe, maar een 4,5 jarige hoort intussen ook niet shocking vast te zitten aan een kant. Kan ook zijn dat jij dat zo hebt ervaren een ander er zo mee wegrijdt... Dat kan ik vanachter de pc niet zien. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 07:30

Maar gezien je openingspost,vraag ik me af waarom je wil gaan voor zo'n jong paard.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 07:39

Waarom ben je 'overgestapt' naar Tinkers? Wat is je doel, wil je een andere richting inslaan met rijden of heb je te veel ellende meegemaakt met de rassen die je eerst had en wil je daarom een ander type paard?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 08:01

hoi,hoi,

eigenlijk was zo'n jong paard ook niet de bedoeling, hij bleek uiteindelijk jonger dan dat de stal van de ierse importeurs te horen had gekregen. Ik dacht dus eerst naar een 6 jarig paard te gaan kijken (of in ieder geval die dit jaar 6 zou worden). Op stal vertelden ze mij toen dat ze erachter waren gekomen dat hij dit jaar pas 5 wordt.

Ik wil inderdaad overstappen op iets geheel anders; had een aantal keren gereden op het tinkertje van een vriendin en dat beviel zo super dat ik bedacht had dat dit ook een optie zou kunnen zijn. Wil inderdaad overstappen van dressuur naar lekker veel buitenritten maken. Dressuur niet meer zo fanatiek maar gewoon om het paardje een beetje te gymnastiseren, heb het helemaal gehad met binnenbakken ed.

Verder ben ik iemand die niet snel een klik voelt met een paard (had bij de vorige koop ongeveer 50 paarden bezien) en voelde ik met dit paardje gelijk die klik. Heb dus al een beetje mijn hart verkocht aan hem. Maar dan ga je met je hart kopen en niet met je verstand en dat kan niet goed zijn.

Gezien de enorme klik die ik voelde denk ik gewoon nog een aantal keren te gaan rijden, maar daarbij wel probeer kritisch te blijven (derde partij meenemen denk ik).

Ik wil het wel een kans geven omdat het iets heel kleins kan zijn (bijv tanden) en ik het dan doodzonde zou vinden hem daarvoor te laten staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:10

Persoonlijk vindt ik sommige reacties nogal overdreven hier..natuurlijk moet je hem goed laten keuren als je ervoor gaat.Maar een tinker is niet te vergelijken met een warmbloed qua souplesse..zowiezo zijn tinkers,fjorden,halflingers e.d. eerder wat stijf en hebben ze vaak wat meer moeite met idd buigen e.d.
Dat betekend gewoon dat je er dressuurmatig wat meer aan moet rijden..ga hem lekker gymnastiseren en rechtrichten..rijdt hem eens 2 dagen achter elkaar en kijk of hij de 2e dag dan fijner/soepeler loopt.Waarschijnlijk is dit paard nog nooit recht gericht van zijn leven..dus ja wat verwacht je dan..

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:12

Zoals jij het allemaal hebt gepland, klinkt het heel goed! Je wil graag een andere richting inslaan en hebt een klik met het paard wat te koop staat. Als je inderdaad nog een paar keer gaat rijden en daarna iemand mee neemt die wat rationeler kan kijken en toch verstand van zaken heeft, ben je prima bezig. Je laat het paard ook keuren, dat zal je een stukje (tijdelijke) zekerheid geven. Succes, hoop dat het wat wordt.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 08:24

Hoi,

dank je ellie_F, ik hoop het ook!

Elisa2; hij is inderdaad nog nooit rechtgericht gereden. Ik vind dat een goed idee, ga inderdaad eens achter elkaar rijden en kijk dan of ik het vind verbeteren. Wilde sowieso gaan onderhandelen om hem 1 maand bij hun te leasen zodat ik hem eens 1 maand achter elkaar kan rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:25

Dat lijkt me heel verstandig Zandro! dan leer je hem echt goed kennen en kom je er vanzelf achter of linksom echt een probleem is of dat het puur rijtechnisch is..{wat ik denk bij een paard van die leeftijd en met die ervaring}

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 08:31

Hoi Elisa2; ja, inderdaad..

Ik las in je profiel dat je instructrice bent, kom jij dit probleem meer tegen bij jonge paarden die je rijdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:38

Die klik is het allerbelangrijkst! Wat fijn dat je die al wel voelt. Ik zou nog een paar keer rijden, liefst kort op elkaar (Bijv. 3 keer in 1 week) om te kijken of er verbetering komt als hij meer loopt, of verslechtering of misschien zelfs verzet. Daarnaast kan de keuring je natuurlijk helpen. Ben je zelf bekend met rechtrichten onder het zadel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:39

Ja komt bij alle jonge paarden voor! alleen de gradaties verschillen..en dat heeft vaak te maken met de bouw van het betreffende paard.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 08:41

Hoi brigitte2. Ja, daar dacht ik ook aan. Ben zelf een beetje bekend met rechtrichten. Ik sta wel op een zeer grote pensionstal waar mensen staan die hier heel goed bekend mee zijn, dus dat scheelt.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:42

Ik heb 2 tinkers gereden. De ene was gewoon scheef. Niks met problemen te maken hoor. Maar die vond rechts gewoon moeilijker.
En die andere was gewoon echt flink lastig. Ook helemaal geen problemen. Maar die was linksom ook wat lastiger. En dan zette ze zichzelf vast. bit tussen de tanden. En racen! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:44

Als hij helemaal gezond wordt bevonden zou ik hem er niet voor laten staan. Hij moet nog meer balans en kracht gaan krijgen. Als je goed traint komt het vast goed. Volg je gevoel!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 08:45

elisa2, bedankt, ben zelf maar een beetje bekend met jonge paarden rijden. Heb eerder een paar goed doorgereden paarden gehad en 2 jonge, die waren inderdaad allemaal heel anders in hun rijden. De een was echt een elastiekje, de ander een enorme diesel.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 08:49

brigitte2; ga ik zeker doen!!

JasmijnJoy: Het zou inderdaad goed kunnen dat het scheefheid is, en dan is het enorm zonde hem daarvoor te laten staan! Scheefheid is op te lossen. en alhoewel ik veel wil gaan buitenrijden, is het natuurlijk wel de bedoeling dat ik weer les ga nemen om hem goed te trainen.

Verder is hij echt niet lastig met rijden, gaat niet racen of andere gekkigheden uithalen. Eerder wat flegmatieker met rijden (wat goed bij mij past).

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:52

Zandro schreef:
brigitte2; ga ik zeker doen!!

JasmijnJoy: Het zou inderdaad goed kunnen dat het scheefheid is, en dan is het enorm zonde hem daarvoor te laten staan! Scheefheid is op te lossen. en alhoewel ik veel wil gaan buitenrijden, is het natuurlijk wel de bedoeling dat ik weer les ga nemen om hem goed te trainen.

Verder is hij echt niet lastig met rijden, gaat niet racen of andere gekkigheden uithalen. Eerder wat flegmatieker met rijden (wat goed bij mij past).

Nou dan zou ik zeggen. Als je hem overweegt te kopen. Dan kan je hem toch laten keuren? Want als er dan iets aan de hand is. Kan je daar de oude eigenaren voor laten betalen etc. Want het is de kopers "risico" om niet te laten keuren.Zodra je dat wel doet niks aan de hand. En volgens mij is het liefde op het eerste gezicht bij jullie. Want anders zou je niet meer twijfelen en gewoon niet kopen.

Misschien op proef nemen als dat kan. (Ik heb het topic vluchtig doorgelezen, weet niet of dit al gezegd is etc)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:53

Als ik je reacties zo lees heb je eigenlijk al besloten dat je deze tinker wilt kopen, tenzij ie afgekeurd wordt. ;)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 09:07

Hoi simodi, ja, klopt. Of tenzij hij, als ik er meer op rij, slechter gaat aanvoelen.

Iets kopen wat rijtechnisch opgelost moet worden vind ik niet erg, juist leuk om te doen

Hopelijk gaan ze mee in 1 maand lease, want dan kun je echt eens goed doorrijden en kijken wat er dan gebeurd.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 09:09

JasmijnJoy: hij gaat idd uitgebreid gekeurd worden als ik zou besluiten te kopen.

Op proef nemen doen ze helaas niet meer vanuit misbruik in het verleden. Heb daarom 1 maand lease voorgesteld

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:11

Zandro schreef:
Hoi simodi, ja, klopt. Of tenzij hij, als ik er meer op rij, slechter gaat aanvoelen.

Iets kopen wat rijtechnisch opgelost moet worden vind ik niet erg, juist leuk om te doen

Hopelijk gaan ze mee in 1 maand lease, want dan kun je echt eens goed doorrijden en kijken wat er dan gebeurd.

Dat zou fijn zijn, hebben wij bij onze merre ook gedaan. Zo leer je een paard goed kennen. :j

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:17

Koudbloeden hebben vaak een zwaardere kaak en hals waardoor buigen of helemaal loslaten soms wat lastiger kan zijn voor ze. Ik heb zelf 3 haffies en ze zijn alledrie van een totaal andere bouw. De oudste (ouderwetse stoer stevige haf) is heel zwaar op de hand, moeilijk nageeflijk te rijden en buigt ook moeilijk, heeft moeite met de galop en toch heb ik L2 met winst gereden met hem. Mijn middelste is duidelijk een heel stuk luxer maar zeer fijn te rijden en loopt inmiddels Z2. Toch heeft ook hij momenten dat het hem wat moeite kost en als hij gaat lopen ouwehoeren met zijn hoofd dan is het echt tijd voor de tandarts. Mijn jongste is net 4 en nog geen jaar onder het zadel. Heel luze van bouw en beweegt fijn. Totaal geen zware kaak of hals, maar soms heeft ze ook gewoon wat moeite, heeft verder prima gangen en een zeer fijne galop.

Om maar even aan te geven dat er zoveel verschillen zijn en er geen noemenswaardige problemen hoeven te zijn.

Belangrijk punt (maar dat vind ik bij elk paard) is wel de manier van inrijden. Mijn oudste was 6 toen ik hem kocht en totaal verkeerd ingereden (met slof in elkaar getrokken) en dat blijf je merken. De 2 jongsten beide als veulen gekocht en professioneel laten inrijden. Dat mag je dus echt een wereld van verschil noemen.

Verder denk ik als je een klik hebt, ze meerdere keren gaat rijden en laat keuren je er niet zoveel risico mee loopt. Hoewel, bij tinkers vind ik juist de tinkers die geimporteerd worden een groter risico omdat ze altijd zullen zeggen dat het paard fijn is ingereden enz. Vaak blijkt anders of heeft het paard door erbarmelijke omstandigheden/verwaarlozing of mishandeling daar een " verleden" te hebben waar je dan tegenaan loopt.
Ik ken zo meerdere gevallen.

Maar geef je ogen de kost en neem idd nog een derde mee die in ieder geval zonder enig gevoel oordeelt.

Succes hoor en hopelijk gauw heel veel plezier met je tinker :j