Paard loopt doodleuk door hindernis heen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:21

Mooi dat ik dit topic even lees, ik ken iemand waarvan de pony dit ook niet doet. Waarvan ik zei ik zal is even opzoeken !!

Maritelisab

Re: Paard loopt doodleuk door hindernis heen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:28

Wij kijken op stal altijd of ze kunnen springen door middel van ze aan de longeerlijn te doen. Eerst natuurlijk gewoon balkjes lopen en dan bij iedere stap duidelijk zijn met "ja ja ja". Daarna een half kruisje, de balk ligt dan iets van de grond maar niet overdreven. Ook nu weer bij het erover heen gaan "ja" zeggen. Eventueel proberen in de galop omdat ze dan sowieso al een 'sprong' maken. Daarna de andere kant ook omhoog (je hebt hier dus wel blokken voor nodig). Ook hierbij weer bij de afzet "ja" roepen zodat het paard daaraan steun heeft.

Uiteindelijk kunnen ze nu allemaal springen. Misschien geen heuse monster sprongen van een meter, maar wel een een sprong.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:34

Borahlover schreef:
Wij kijken op stal altijd of ze kunnen springen door middel van ze aan de longeerlijn te doen. Eerst natuurlijk gewoon balkjes lopen en dan bij iedere stap duidelijk zijn met "ja ja ja". Daarna een half kruisje, de balk ligt dan iets van de grond maar niet overdreven. Ook nu weer bij het erover heen gaan "ja" zeggen. Eventueel proberen in de galop omdat ze dan sowieso al een 'sprong' maken. Daarna de andere kant ook omhoog (je hebt hier dus wel blokken voor nodig). Ook hierbij weer bij de afzet "ja" roepen zodat het paard daaraan steun heeft.

Uiteindelijk kunnen ze nu allemaal springen. Misschien geen heuse monster sprongen van een meter, maar wel een een sprong.

denk niet dat dit hem helemaal gaat worden, maar je kan het natuurlijk proberen...
ieder paard kan springen, mits ze helemaal inorde zijn.
hindernis inderdaad dicht maken, lekker actief ( uit galop, dan al een sprong ) ook altijd een grondbalk, dan kan hij goed de hooogte inschatten. en michien een ponyclub waar je les kannemen en het geode voorbeeld krijgen?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:37

Ik zou als jij jou was eerst balkjes draven, dan een lage hindernis neerzetten met een stuk zeil of iets anders er over heen :j
In ieder geval ervoor zorgen dat de hindernis 'dicht' word.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:39

Wat doe je precies als-ie de balken eraf heeft gegooid? Eraf, balken er weer op en dan weer opnieuw? Dikke kans dat hij prima weet dat-ie weer even rust heeft als hij ze eraf gooit ;) Jij bent immers weer even bezig met de hindernis. Het kan een beetje helpen om hem, na het omgooien, gewoon nog een paar keer over de gevallen balkjes te rijden, ook als hij daar een keertje wat over struikelt. Laat hem maar merken dat-ie ZELF op z'n voeten moet letten en dat hij niet direct rust krijgt omdat jij de hindernis weer op moet zetten.

Succes!

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:40

gebeurt mij ook wel eens, dan gaat hij vanuit draf over in stap en loopt hij het laatste stukje door de hindernis heen. Soms gebeurt het zo dat hij gewoon naar de hindernis toestapt en er dan over heen springt. (50-60cm :)) )

Het is gewoon dat ze bewust door de hindernis heenlopen omdat ze een bepaalde soort indruk willen maken van zichzelf. De ruiter foppen dus :+
Een oplossing heb ik nog niet gevonden...Het gebeurt trouwens ook maar zelden.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:51

unihorses schreef:
Borahlover schreef:

denk niet dat dit hem helemaal gaat worden, maar je kan het natuurlijk proberen...
ieder paard kan springen, mits ze helemaal inorde zijn.
hindernis inderdaad dicht maken, lekker actief ( uit galop, dan al een sprong ) ook altijd een grondbalk, dan kan hij goed de hooogte inschatten. en michien een ponyclub waar je les kannemen en het geode voorbeeld krijgen?

Bij ons werk het wel altijd, proberen kan geen kwaad lijkt mij.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:52

renskesanne schreef:
eerst mischien balkjes draven en anders niet elk paard is geschikt voor te springen.

elk paard moet toch een sprongetje vna 65 cm kunnen maken :j

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:59

Toen ik mn IJslander net had kon ze ook helemaal niet springen, ze was gewoon totaal niet sterk in haar achterhand. Ze rende er ook dwars doorheen, zelfs op het eerste gaatje van de staanders.
Ik heb gewerkt aan haar achterhand, tegenwoordig springen we een oxertje op het vierde gaatje, natuurlijk nog niet hoog maar al een hele verbetering. Ik merk dat ze het nu leuk vindt en heel enthousiast wordt terwijl ze er eerst alleen maar gestressd van werd dat ze het niet goed deed.
Als ik jou was zou ik het springen even achterwege laten en gaan werken om haar achterhand sterker te maken.

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:50

Rianne11_42 schreef:
Wat doe je precies als-ie de balken eraf heeft gegooid? Eraf, balken er weer op en dan weer opnieuw? Dikke kans dat hij prima weet dat-ie weer even rust heeft als hij ze eraf gooit ;) Jij bent immers weer even bezig met de hindernis. Het kan een beetje helpen om hem, na het omgooien, gewoon nog een paar keer over de gevallen balkjes te rijden, ook als hij daar een keertje wat over struikelt. Laat hem maar merken dat-ie ZELF op z'n voeten moet letten en dat hij niet direct rust krijgt omdat jij de hindernis weer op moet zetten.

Succes!

Ja precies, ik leg de balken er dan weer opnieuw op en probeer het nog een keer..
Maar ik kreeg al een paar keer de tip om de hindernis dicht te maken, en het heeft al aardig gewerkt! De eerste keer had hij zoiets van 'wat is dit nou weer' en met een beetje aanmoediging en een klein tikje heeft hij de sprong toch gewaagd. Het was meer een rare hertensprong en hij gooide wel de balken eraf, maar hij spróng en daar ben ik wel heel blij mee! :D Toen nog een keer geprobeerd. Minder aarzeling en ook minder balken eraf. Uitgebreid beloont en toen maar gestopt. :j