superonbetrouwbare merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: superonbetrouwbare merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:28

Ik lees dat Diana (de pinto-met-problemen) voornamelijk Western gewend is: en dat jij zelf (op een ander paard) western lest.

Waarom dan met Diana niet ook even terug naar western-style?

Of heb je voor haar geen Western-optoming?

Het kan voor haar traditioneel dressuurmatig net iets te veel "dwang" zijn dan zij lekker vindt of gewend is.

Natuurlijk is het wel moeilijker een ook Western-gerichte instructie of helper bij je thuis te laten komen.
Maar wellicht iemand vanuit de manege?

Ik probeer maar mee te denken.... maar zeker ga je dit in je eentje niet oplossen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:45

Het klinkt een beetje alsof heb je al angst voor je opstapt, misschien is het handiger even iemand anders te laten rijden die haar wel aanpakt. Ze heeft nu de link met jou gelegd als ze flauw doet hoeft ze dus niks te doen.
Niet te lief doen hoor, wat iemand al zei, ze neemt echt letterlijk een loopje met je.

bloemetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 16:49

@terpentijn: ik ben ook niet van plan dit in m'n eentje op te lossen. Ik heb ondertussen al contact opgenomen met iemand die zowel grondwerk-lessen als westernlessen geeft. Ik ga daar binnenkort zeker eens een bezoekje brengen.

Diana is inderdaad western gewend, maar zoals ik al zei is dit heel basic.

bedankt voor de hulp!

@Elan_GV: ik had helemaal geen angst voordat ik opstapte omdat ik het gevoel had dat het wel goed zou gaan vandaag. niet dus..
Ik ben er nogal vanaf gedonderd en ik ben daarna ook altijd meteen weer opgestapt en verder gereden. Alleen was ik vandaag echt heel erg geschrokken van haar gedrag waardoor ik nadat ik de tweede keer was opgestapt, me toch niet echt op m'n gemak voelde. Ik was bang dat wanneer Diana deze spanningen zou voelen, hier misbruik van ging maken en me er dus weer zou 'afcrossen'.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:54

Hoe heb je de voorbereiding gedaan? Je zegt dat ze 3 maanden niet gereden was en dat je eerst hebt gelongeerd. Maar heb je de dagen hiervoor ook gelongeerd? Ik zou eerst een weekje longeren met zadel en daarna pas weer opstappen. En dan wel met begeleiding erbij. In welke regio woon je?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:59

ik vind het ook klinken als stijfheid. Kun je vanaf de grond wel de hals buigen (zonder dat ze achter opzij wegstapt) en bijvoorbeeld schoudervoor? Zo nee; dan zou grondwerken uitbreiden met versoepelende oefeningen aangezien ze met grondwerken wel braaf is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:15

Ik verbaas me enigszins over het 'probleem' en over sommige antwoorden.
Een dier dat 3 maanden winterstop heeft gehad, die kan wel eens een beetje onbenullig zijn.
Daar hoeven ze echt niet iets voor te mankeren of onbetrouwbaar voor te zijn.
Paard niet helemaal losgooien, niet te diep laten komen, voorwaarts houden, figuren rijden, voelen en anticiperen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:41

Het warm (los )-rijden is heel belangrijk,overgangen, voltes,tempo-wisselingen,het lichaam los maken en het hoofd alerter naar jouw toe !
Neem daar de tijd voor !
Een stijf paard is een stug paard en nee dan hoeft het paard op zich niks te mankeren !!! Heeft alléén wat meer tijd/oefeningen nodig om los te worden/komen en moet zijn hoofd erbij krijgen/houden !
Dit weer, hier tenminste zonnig maar nog wel fris, maakt ze letterlijk fris....worden ze wakker van !
Heb jij nog géén goede feeling en contact (op de achterhand zetten !)gaat het instinct spelen , want fris worden is voorwaarts worden en in dit geval snelheid maken....(op de voorhand is vaak eraf vallen ,op de achterhand is meevaren a.h.w )
In de hand zetten en in de hand houden, tussendoor testen ,blijven werken/vragen...bewust blijven rijden...juist als je denkt dat ze zich gaat ontspannen gaat zo te lezen jullie onderlinge contact verloren en neemt ze zelf het heft in handen...dus niet zover laten komen !
Aandacht eisen én vasthouden tot het eind !

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:27

Les nemen is altijd nuttig, maar ik lees dat je dat al van plan bent.
En problemen oplossen vanuit het zadel.
Ik heb het zelf ook gehad met een jong paard. Niet dat ze onbetrouwbaar was, maar onervaren. Ze galoppeerde constant aan, wat ik ook deed.
Toch heb ik haar net zo vaak teruggezet naar de draf en ben ik heel veel voltes gaan rijden en andere simpele figuren als een gebroken lijn of afwenden, dit omdat ze nog jong was.
Een paard op een volte kan nu eenmaal minder hard dan op een rechte lijn.
Het paard moet de aandacht bij de ruiter houden.
Nu is de connectie rennen = stilstaan gelegd, wat inhoudt dat het paard onder het werk vandaan kan komen als het maar gaat rennen.
Vergeet ook niet het belang van het halthouden en overgangen terug rijden.
Het is fijn als een paard op minimale beenhulpen voorwaarts wil, maar het is minstens net zo belangrijk dat je een rem hebt.
Dus het paard aan het werk houden en juist de situaties opzoeken, dus als ze eenmaal rustig draaft goed belonen en het dan nog een keer opnieuw vragen.
Uiteindelijk leert het paard dat wegcrossen niet beloond wordt en dat het pas mag stoppen met werken als het rustig draaft.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:31

Misschien zou je haar voor het rijden kunnen longeren zodat het ergste energie eruit is.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:50

Tip, ga haar niet corrigeren op fouten die ze nog niet gemaakt heeft (terug naar stap als je voelt dat ze aanspant en aan wil galloperen).
Zet haar pas terug als ze eenmaal in galop zit. En dan niet naar stap maar naar draf. Zodra zij harder wil, ga jij hele kleine minivoltes rijden totdat ze ontspant, en dan weer terug naar je normale volte. Kan lang duren voordat het over is, maar de aanhouder wint :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:08

Ik denk eigenlijk, in alle bescheidenheid, dat veel (ongetwijfeld ook goede) tips hier niet gaan helpen, als ts geen vertrouwen meer heeft op het paard.
Dingen zoals flink doorrijden, in galop houden, wat langer door laten gaan etc etc zijn eigenlijk alleen weggelegd voor iemand die niet bang is als er tempo wordt gemaakt en zijn/haar hoofd helder kan blijven gebruiken.
Iemand die bang wordt op dat moment, kan dat niet.
En met angst doorrijden, verergert het probleem omdat een paard zelfs het minste spoor van angst feilloos aanvoelt.
In dit geval lijkt het dan ook nog om aangeleerd gedrag te gaan (paard zet het op het rennen en wordt beloond met rust) wat verder wordt versterkt als er mee aangemodderd wordt (En dat bedoel ik niet negatief. Ik begrijp volkomen dat je je niet meer veilig voelt en dat zullen heel wat meer ruiters zijn)

Ik denk eigenlijk dat dit paard gewoon eens een tijdje door een goed ruiter moet worden gereden met lef die gewoon niet afstapt en bv gewoon rustig blijft zitten tot na het uitrazen en dan evt een extra rondje vraagt of het paard aan het werk kan zitten op ontspannen wijze (dus waarbij de ruiter ook gewoon ontspannen blijft) en dat daarna, met de betreffende ruiter en met inzicht in de vaardigheid van de ts moet worden bekeken of paard en ruiter een match kunnen worden.
In dat geval zal daar dus een lesperiode achteraan moeten komen, waarbij ts vertrouwen opbouwt onder begeleiding en alleen onder begeleiding (alleen rijden brengt in dat stadium nog risico's met zich mee omdat eenmaal verkeerd aangeleerd gedrag vaak onderhuids aanwezig blijft en gemakkelijk weer wordt versterkt als het fout gaat)

Blijkt het paard een maatje teveel voor de ts, dan is het zoeken van een meer geschikte eigenaar echt geen schande-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:15

Ik vind dat jullie allemaal nogal hard gaan eigenlijk. Het dier heeft drie maanden ivm de winter niks hoeven doen, heeft vandaag voor het eerst dus weer gelopen. Lijkt me niet raar dat ze fris staat en misschien ook weer wat onwennig is.
Weekje elke dag stevig aflongeren en dan na die week na het longeren er weer op. Als je zelf bang bent iemand even mee laten begeleiden met de longe, maar ik zie hierin toch geen onbetrouwbaar paard die nodig doorgepakt moet worden. Ik hoef nu ook niet gelijk op te stappen hoor, ben ook al een paar dagen aan het longeren, doe nog een paar dagen verder, ook nog eens wat longeren met het zadel erop want na lang niks doen geeft dat soms toch ook weer even reactie en daarna pas weer rijden.

bloemetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 18:41

Ik heb ondertussen al iemand gevonden die me begeleiding geeft. Vandaag is het eerste lesje achter de rug.. De instructrice denkt dat Diana vastzit in haar rug en daarom zo reageert (heb dus ook niet gereden vandaag maar vooral grondwerk gedaan)
Dit is ook waar ze aan wilt werken, eerst weer voldoende vertrouwen opbouwen door gebruik te maken van grondwerk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:54

Klinkt als een verstandige instructrice.

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:30

Fijn dat je een lesgever hebt gevonden