Hoe te rijden met slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:16

Ik gebruik een slof bij ieder paard anders.
Valt idd niet over internet uit te leggen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:53

Nuv"]
[quote="Aimee schreef:
Een instructeur die me verteld dat ding te gebruiken mag meteen weer vertrekken; het is een onding.

Ook als die instructeur naar volle tevredenheid lesgeeft, en jou en je paardje al verder heeft gebracht dan je ooit zelf had kunnen dromen? Lekkere stompzinnige opmerking dit zeg!
[/quote]

Juist dan, het kan zijn dat je op een punt bent gekomen dat deze instructeur je niet meer verder kán helpen en dus moet hij naar hulpmiddelen zoeken om toch resultaat te boeken, ook al gaat dit niet (meer) op de juiste manier. Tijd voor een nieuwe instructeur dus, waar je wel op een gewone manier verder mee kunt.

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 19:07

Ja, daar zit wel wat in. Zo zou je het kunnen zien. Het is alleen wel zo in mijn geval dat ik het gevoel heb juist nog heel veel van hem te kunnen leren. En ik vond ook dat ie nu weer een goede oplossing had. Waarom? Omdat het heeft geholpen.

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:41

Ik gebruik de slofteugel om een paard te helpen dalen in hoofd en hals dus om een voorwaarts neerwaartse beweging te krijgen.Vooral bij paarden die moeite hebben met ontspannen kan het een oplossing zijn.Je moet ze er egter wel in laten zakken en niet gaan tillen in je hand waardoor je het paard alleen maar sterker maakt hem de voorwaartse beweging ontneemt en hem uitnodigt om te gaan hangen op de onderkant van de slofteugel.Op het moment dat het paard"er in zakt" komt de slof teugel vanzelf los te hangen.Een losse slof kan gevaarlijk zijn.Ik maak mijn slof vaak los bij het gespje als dat kan,dan kan ik mezelf ook niet vangen met het uiteinde van de teugel.
Knipoog

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:17

Ik vraag me toch af waarom je paard van de teugel af komt zodra je travers inzetten wilt. Wellicht stukje basis dat nog niet genoeg bevestigd is?

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:33

Kan ik het niet oneens mee zijn Laura.Mischien moet de travers iets minder scherp ingezet worden om mee te beginnen??? en niet te lange stukken in het begin.Ga je snel M starten?

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 01:43

Ik heb net m'n laatste winstpunt binnen voor de M2, maar ben al een tijdje geleden begonnen met bijvoorbeeld de travers. Net als met wijken en schouderbinnenwaarts moet ik weer een heel gevecht leveren om het voor elkaar te krijgen. Als het eenmaal voor elkaar is, dan blijft het voor elkaar, heb ik al ondervonden bij de schimmel.
Laura, wat de basis betreft, ik denk dat dat wel voor elkaar is, en dat het gewoon een kwestie van onder het werk uitkomen is. Als ik iets vraag wat ie al kan, dan gaat het zonder morren. Maar wat is de basis? Misschien een leuk onderwerp voor een nieuw topic!

Was ik nog vergeten te zeggen, ik rij de M1 wel uit hoor! Haha!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:26

wat was jij nog laat wakker, naar de kroeg geweest ofzo Haha!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:38

Nuv schreef:
Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik wil eigenlijk nog even 1 dingetje zeggen, vooral tegen Taaclover. Ik denk dat ie best wel aan die oefeningen toe is, en ik denk dat de basis ook wel aardig voor elkaar is. Maar als ie eenmaal weet dat zo gauw ie wat moet gaan doen hij er onderuit kan komen door z'n kop in de lucht te steken, dan kan ik over 2 jaar nog de m2 niet in. Ik zie dit dus als een correctie. Nu weet ie het weer even, dat dat niet mag, en ook niet hoeft, omdat ie de oefening best kan.
Die 3 minuten tip van Jippie is ook goed, zal ik aan denken als ik ooit nog eens zonder begeleiding dat ding eraan hang!

Mijn fjord is 5jaar en liep op zijn vierde jaar al in de M1. Ik train hem ong. 3 dagen in de week ± 3/4 uur dressuurmatig. Nog nooit een slof nodig gehad. En geloof me als hij iets niet wil begin je op een fjord ook niets. Ik leer hem alles spelender wijs en rijd ook met veel afwisseling, buiten rijden, mennen, springen enz. Op deze manier wil hij ook echt voor me werken als ik hem iets nieuws wil leren. Ik blijf bij mijn standpunt, GEEN SLOF.
Ook al kun je hem dan nog zo "goed" gebruiken. Het blijft toch een dwangmatig hulpmiddel.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:53

MMM ik snap dat er tegenstanders zijn van de slof... maar een martigaal die verkeerd staat afgesteld daar kijkt niemand van op of om...
Ik rij idd met een slof maar ik geloof dat ik er mee kan rijden en als iemand vind dat hij of zij er niet mee wil rijden prima toch?
Inpriencipe is alles een hulpmiddel...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:59

Chronos schreef:
MMM ik snap dat er tegenstanders zijn van de slof... maar een martigaal die verkeerd staat afgesteld daar kijkt niemand van op of om...
Ik rij idd met een slof maar ik geloof dat ik er mee kan rijden en als iemand vind dat hij of zij er niet mee wil rijden prima toch?
Inpriencipe is alles een hulpmiddel...

Ik rij nooit met extra hulpmiddelen zoals slof, martingaal, elastieken enz.
Natuurlijk zijn er best mensen die wel "goed" kunnen rijden met deze middelen. Alleen waar ik me aan erger is dat die mensen vaak bekeken worden door andere die het vervolgens ook gaan doen terwijl ze er niet mee overweg kunnen. Bij ons op stal lijkt de slof wel een rage. Jonge paarden van drie die strak in de slof gereden worden. En dan maar raar vinden dat ze na een half jaar nog geen evenwicht hebben Boos! Snap die mensen niet.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:07

Kijk dat klinkt al anders.. en daar moet ik je gelijk in geven... een hoop denken dat ze er zo mee kunnen rijden, maar dat geldt ook al voor een martigaal of zo iets.

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 13:47

Barb schreef:
wat was jij nog laat wakker, naar de kroeg geweest ofzo Haha!

Hihi, nee ik had Reservoir Dogs gekeken op veronica!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:48

aha, ik moest even 2x kijken of ik nou de juiste tijd van plaatsing zag staan Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:35

Iedereen heeft zijn eigen manier om zijn/haar paard te trainen, laat ze!
Zoals Nuv het hier stelt denk ik dat het geen kwaad kan, zeker niet omdat de eerste keer de instructeur erbij is geweest. OK dan!

Op het moment dat iemand de hulpteugel verkeerd gebruikt, komt diegene zichzelf vroeg of laat toch wel een keer tegen!

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:36

Ik word hier altijd zo moe van, die eeuwige discussie over de slof, als nuv nu weet hoe ze er mee om moet gaan, en het ging lekker, en ze zegt zelf dat de slof los hing, LAAT HAAR DAN.
Als iemand door de slof naar de ZZ rijd of naar de kl*te, Dan moet diegenen dat toch zelf weten? GA op een van de 1000-enden sloftopics reageren, maar hier niet.
en nee. ik rij zelf niet met slof.
Enne... Nuv, fijn voor je dat het zo goed ging OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:32

als ik met een slof rijd dan loopt de slof tussen mijn middelvinger en mijn ringvinger.... hij hangt in een boog van het bit naar de singel ( ik heb er dus geen druk op) mocht het paard met zn hoofd omhoog komen loopt hij dus automatisch tegen de slof op.......... thats it

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 18:38

jackim schreef:
Ik word hier altijd zo moe van, die eeuwige discussie over de slof, als nuv nu weet hoe ze er mee om moet gaan, en het ging lekker, en ze zegt zelf dat de slof los hing, LAAT HAAR DAN.
Als iemand door de slof naar de ZZ rijd of naar de kl*te, Dan moet diegenen dat toch zelf weten? GA op een van de 1000-enden sloftopics reageren, maar hier niet.
en nee. ik rij zelf niet met slof.
Enne... Nuv, fijn voor je dat het zo goed ging OK dan!

Dankjewel Jackim! En nu, 5 dagen na de slofaffaire heb ik een heel lekkere wedstrijd gereden. Ik was ook nog eens tweede met 163 en 164, en dus weer een beste dag gehad, de schimmel mag weer een tijdje blijven!

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:09

[quote="Nuv En nu, 5 dagen na de slofaffaire heb ik een heel lekkere wedstrijd gereden. Ik was ook nog eens tweede met 163 en 164, en dus weer een beste dag gehad, de schimmel mag weer een tijdje blijven![/quote]

Gefeliciteerd met je punten. OK dan!