Paard wil niet lopen en schrikt zogenaamd .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paard wil niet lopen en schrikt zogenaamd .

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:21

Paard kan bij de vorige eigenaar wel een rugblessure opgelopen hebben en dan in de weke delen. Als je zelf een chronisch overbelaste spier of pees rust geeft dan gaat de pijn weg, tot je weer dezelfde handeling gaat verrichten. Dus als dat paard bvb een blessure aan de pezen in de rug heeft opgelopen dan is dit gedrag eigenlijk logisch. Met thermografie zijn deze dingen op te sporen, met foto's niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:26

Maar thermografie is toch maar heel oppervlakkig? Dus als het iets dieper zit zie je t niet?

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:33

Als je iets wilt weten over je paard mbt rijden of ziektes , kan je beter eerst in het profiel van de persoon kijken die jou advies geeft of ze uberhaupt wel veel van paarden weten ,anders wordt je alleen maar onzekerder van.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:25

Nee Joolien, thermografie kan ook diepere pijn/warmte laten zien. Pijn/ontsteking geeft altijd locale warmte die naar buiten uit straalt en die wordt in beeld gebracht. Peesblessures, problemen ín de hoef, maar ook in de buik bijv. Je ziet dan niet precies welk orgaan, maar als de scan bijv. oplicht ter hoogte van de nieren, dan weet je wel dat je in dat gebied verder moet zoeken. Je kunt ook niet altijd een exacte diagnose stellen, van 'dat is er precies aan de hand' (een verrekking of een scheur zal beiden oplichten, je weet dat je een peesprobleem hebt en aan de mate van oplichten kun je ook zien of iets ernstig is of niet, maar letterlijk zien wat er precies is weet je niet. Maar omdat je wel heel goed de plek kunt localiseren, kun je daarna bijv. met echografie vérder kijken op precies de plek waar je moet wezen en dat scheelt gewoon zó veel zoeken. Zéker bij 'vage' klachten die door compensatie ofzo komen. Hoe vaak lijkt een paard niet kreupel en blijkt het werkelijke probleem in de rug te zitten? Kun je benen fotograferen wat je wilt maar zul je't niet vinden...
Ook pijnen die het paard uiterlijk nog niet aangeef worden al zichtbaar, zodat je ernstiger blessures kunt voorkomen. Dat heb ik bij mijn merrie gehad. Ik had -om andere redenen - al eerder iemand op de wei gehad om de boel schoon te maken van aardstralen en wateraders, mijn plek was een ramp wat dat betreft en mijn hypergevoelige merrie werd er bloednerveus (uiteindelijk heb ik haar daar ook weg gehaald, ondanks dat het verder een super privé-plekje was wat ik huurde) Deze man wist me te vertellen dat ze last had van haar rechter knie... Ik had iets van 'ok... zal wel, maar ik merk niks aan haar... met rijden niet, niks te zien, niks te voelen, merrie is bij mij nog nooit een dag kreupel geweest.
Een paar maanden later had ik die thermoscan vanwege zadelproblemen en is eerst een 'koude' scan van haar hele lijf gemaakt. Wat is daar op te zien... TADAAAAA Rechter knie licht op... (naast nog wat andere zadelgerelateerde zaken). Uiteindelijk had die knie ook met compensatie te maken maar ik had daar dus al die tijd niks aan gemerkt, terwijl dat hoogstwaarschijnlijk een flinke gewrichtsonsteking was geworden als ik het niet geweten had en door had gereden. Nu moest ze voor herstel van haar rug toch al op rust dus ze deed al niet veel meer en daarna bijna een jaar niks, dus is helemaal goed gekomen. Maar zo wordt thermografie op veel sportstallen al gebruikt om paarden te 'monitoren'. Je bent veel ellende gewoon voor op die manier.

Maar goed, over dat oppervlakkig... het gaat dus wel dieper dan alleen huid en buitenkant, alle warmte straalt uit naar buiten en wordt gezien door de scan. Geloof dat ze'm ook in kunnen stellen op gevoeligheid en het kunnen lezen van zo'n scan is natuurlijk ook een vak apart, daarom zou ik voor een ervaren persoon gaan die dit al wat jaartjes doet (Degene die ik eerder adviseerde was zo'n beetje een van de eersten in Nederland, de scan waar ik het over heb is al een jaar of 10 geleden geweest. Ik moet de foto's nog wel op een CDtje hebben voor wie geïnteresseerd is)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:06

Het is precies zoals hierboven word beschreven, er word eerst een koude thermografie gemaakt en daarna word het paard gelongeerd, weer een thermografie en als, zoals in dit geval het probleem tijdens het rijden optreed zal er ook gereden worden en daarnaa weer een thermo. Vrij uitgebreid maar wel is dan wel duidelijk of er problemen in een bepaald gebied zijn. Misschien komt er helemaal niets uit maar dan kun je ook verder omdat je dan weet dat je zadel goed ligt en er geen lichamelijke afwijkingen zijn van de weke delen. Ts, is dit paard rondom gerontgend bij aankoop?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:14

Misschien eerst eens naar het voer kijken voordat het paard door de hele medise molen gaat!

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:43

Hij is 5 weken geleden naar een tandarts geweest.
Het is moeilijk. Er zijn zoveel factoren die zijn gedrag kunnen verklaren ,
Maar het blijft raden. Konden ze maar praten. En gewoon zeggen ik heb pijn of ik heb geen zin om te lopen. We hebben al heel wat dingen ondernomen. Maar we blijven zoeken naar een oplossing.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:33

romancehorse schreef:
Hij is 5 weken geleden naar een tandarts geweest.
Het is moeilijk. Er zijn zoveel factoren die zijn gedrag kunnen verklaren ,
Maar het blijft raden. Konden ze maar praten. En gewoon zeggen ik heb pijn of ik heb geen zin om te lopen. We hebben al heel wat dingen ondernomen. Maar we blijven zoeken naar een oplossing.

Ze praten wel degelijk, maar kennelijk niet in een taal die jij begrijpt..

Heb je als fysiek alles echt in orde wel eens je trainingen kritisch onder de loep genomen? Onbalans kan ook dit soort reactie bij paarden geven.
Dan is gymnastiseren en rechtrichten van je paard de oplossing.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:40

Heb je een lesgeefmens, hoe interpreteert die het?

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 21:36

D'r trainer zegt dat ie nu te gevaarlijk is. En wil niet dat ze er nog op gaat. Hij zelf heeft er wel eens opgezeten. Maar past nu zelf ook. Hij is erg flexibel. En onberekenbaar. Hij zegt dat we er hulp voor moeten zoeken . Hij is er vanaf de aankoop bij geweest. Maar zegt dat we dit niet zelf kunnen oplossen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:45

Als je alle medische problemen hebt uitgesloten, zou ik eerst met een ervaren trainer gaan grondwerken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:01

romancehorse schreef:
D'r trainer zegt dat ie nu te gevaarlijk is. En wil niet dat ze er nog op gaat. Hij zelf heeft er wel eens opgezeten. Maar past nu zelf ook. Hij is erg flexibel. En onberekenbaar. Hij zegt dat we er hulp voor moeten zoeken . Hij is er vanaf de aankoop bij geweest. Maar zegt dat we dit niet zelf kunnen oplossen.

Verdiep je dan eens in het grondwerk en daaropvolgend het werken aan de hand. Zo kun je een paard heel goed rechtrichten/gymnastiseren zonder dat je erop hoeft :) .

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:11

Ons paard is ook betrekkelijk gemakkelijk naar de Z gereden. Zover zelfs dat de punten binnen waren om in de Z2 te mogen starten. Wel altijd enigzins schrikachtig geweest, maar ja dat hebben we op de aard van het beestje geschoven. Osteopaten hebben behandeld, accupunctuur, holistisch behandeld en zo dus naar de Z2....... maar toen moest er meer van het paard gevraagd worden en werd er gesteigerd en gestaakt. Uit klinisch onderzoek kwam extreme gevoeligheid op de rug, maar foto's lieten niets zien. Nadat er een echo is gemaakt bleken er laesies (gaten) te zitten in de banden die over de rug lopen....... einde oefening. Misschien nog wat licht werk, maar dan extreem over de rug gereden......... wij hebben ervoor gekozen het paard niet meer te berijden. Geen idee of dit bij jullie paard zo is, maar misschien toch een idee om de rug nog eens verder te bekijken. Ik weet niet of thermografie dit ook aan het licht had gebracht, maar het lijkt me zeker de moeite waard om hier eens achteraan te gaan. Succes!