Haffie wil niet meer stoppen. Oplossing iemand ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heyitsSofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:57

xNikitaaa schreef:
Misschien kun je zorgen dat hij het commando 'Ho' leert begrijpen? Dit kun je eerst vanaf de grond doen. Je begint gewoon met stappen, je zegt 'ho' en dan moet hij stil staan. Dan doe je eens aan de hand een drafje, zeg je 'ho' en hij moet stappen. Dan ga je hem eens longeren, en kun je het ook proberen vanuit de galop naar de draf. Als hij weet dat 'ho' betekent dat ie een gang terug moet, en je zegt dit op buitenrit ook, snapt hij het misschien. En natuurlijk goed belonen als hij doet wat je vraagt, eventueel met snoep, zodat je paard weet dat dit de bedoeling was!

Ja ik zal dit proberen, gaat waarschijnlijk wel goed werken hij kan ook op de comando GO ! heel hard weg rennen dus hoop dat het met HOO ! ook zo goed zal gaan dankje :)

heyitsSofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:01

Aphrodite87 schreef:
Whozigg schreef:
Ik sluit me aan bij aeolusnr1.

Ik vind het zelfs wat onverantwoord dat je dan toch de galop meepakt als je weet dat je hem niet terug kan rijden. Je bent niet de enige deelnemer in het verkeer. Vaak worden zulke dingen alleen maar erger en erger en heb je uiteindelijk helemaal geen controle meer.

Hier sluit ik mij bij aan.

Inderdaad je hebt gelijk, maarhij bijvoorbeeld achter iemand rijd dan is er geen probleem en als ik zelf voor op rij dan zorg ik er altijd voor dat ik niemand om ver rij. En zelf hoop ik dat het steeds beter en beter gaat en niet dat ik hem uitendelijk niet meer onder controle heb.

heyitsSofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:03

Cayenne schreef:
Breed pad op zoeken, stukje galopperen en wanneer hij weer niet terug wil nog even flink door laten gaan tot hij moe is, en dan nog een stukje door laten gaan tot je hem zelf kunt terughalen. Hij moet leren dat jij de baas bent en niet andersom.

Dankje dit vind ik ook wel een goeie ! :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:13

Toen ik mijn paard net had gekocht, had ik dit probleem ook. In de bak braaf, in het bos luisterde ze slecht. Ze was te energiek en bezig met alles om haar heen bijhalve met mij. Ik deed wat aeolusnr1 adviseert: ik nam les in het bos. Mijn trainster gaf mij een paar tips:

- Eerst de draf onder controle krijgen. Dus goed voorwaarts gaan, en dan regelmatig testen of het paard luistert naar de inhoudingen (rustiger draven, stappen en stoppen) en zo ja: weer lekker laten gaan. En het zo hard mogelijk laten draven was dan haar beloning, vond ze heerlijk. Als het paard goed luistert, niet te veel gaan testen want dan wordt het pesten.

- Zodra de draf onder controle is: overgaan in galop nadat je zo hard mogelijk hebt gedraafd. Direct weer gaan testen met inhoudingen. Als het luistert: weer laten gaan. Als het paard niet luistert: even hard zijn. Ik kreeg mijn paard dan stil door één teugel naar mij toe te trekken (ik rijd bitloos). Dan ziet ze niet waar ze naar rent en dat helpt. Daarna de oefening herhalen totdat het paard het snapt. Stoppen en belonen.

Ik reed steeds op hetzelfde oefenstuk en had een denkbeeldige eindstreep in gedachten. Op dat punt MOEST mijn paard stil staan. Ik had twee lessen nodig en toen hadden mijn paard en ik de truc door. Ik denk dat het ook te maken had dat bij haar het kwartje viel dat zij in het bos ook aan eisen had te voldoen. Hopelijk werkt zoiets ook voor jou, succes.

heyitsSofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:24

EvelienKiss schreef:
Toen ik mijn paard net had gekocht, had ik dit probleem ook. In de bak braaf, in het bos luisterde ze slecht. Ze was te energiek en bezig met alles om haar heen bijhalve met mij. Ik deed wat aeolusnr1 adviseert: ik nam les in het bos. Mijn trainster gaf mij een paar tips:

- Eerst de draf onder controle krijgen. Dus goed voorwaarts gaan, en dan regelmatig testen of het paard luistert naar de inhoudingen (rustiger draven, stappen en stoppen) en zo ja: weer lekker laten gaan. En het zo hard mogelijk laten draven was dan haar beloning, vond ze heerlijk. Als het paard goed luistert, niet te veel gaan testen want dan wordt het pesten.

- Zodra de draf onder controle is: overgaan in galop nadat je zo hard mogelijk hebt gedraafd. Direct weer gaan testen met inhoudingen. Als het luistert: weer laten gaan. Als het paard niet luistert: even hard zijn. Ik kreeg mijn paard dan stil door één teugel naar mij toe te trekken (ik rijd bitloos). Dan ziet ze niet waar ze naar rent en dat helpt. Daarna de oefening herhalen totdat het paard het snapt. Stoppen en belonen.

Ik reed steeds op hetzelfde oefenstuk en had een denkbeeldige eindstreep in gedachten. Op dat punt MOEST mijn paard stil staan. Ik had twee lessen nodig en toen hadden mijn paard en ik de truc door. Ik denk dat het ook te maken had dat bij haar het kwartje viel dat zij in het bos ook aan eisen had te voldoen. Hopelijk werkt zoiets ook voor jou, succes.

Dankje voor je tips zal zeker iemand zoeken die mij les kan geven in het bos
Bedankt :)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:33

smurffie schreef:
Dan heb je makkelijke paarden.
Een paard kan prima respect voor je hebben, in de bak top luisteren, tijdens je lessen geweldig lopen. Maar buiten heel anders zijn.
Jij onderschat de invloed van verkeer en vreemde situaties erg sterk.
Een rondje door de bak is heel anders dan een rondje buiten.
Maar als je inderdaad een doodmak paard hebt die niet zo sensibel is zul je daar niet tegenaan lopen.

Bijna ieder paard is anders op vreemd terrein, niet raar het blijven vluchtdieren die op onbekende plekken beter op hun hoede zullen zijn. Daardoor reageren ze gewoonweg anders dan tussen 4 hekken waar om hun heen niks gebeuren zal.

Met les in de bak valt niet alles op de lossen.

Ik snap wat je bedoelt!
Ik rij af en toe ook een haflinger die in de bak/wei alles doet wat je vraagt, die je goed voorwaards en ook weer goed terug rijden kan.
Maar buiten lijkt het een totaal ander paard, zij word er heel vrolijk van en dan kan ik haar soms ook niet meer terug rijden.
dus ik sluit mij bij jou aan!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:07

heyitsSofia schreef:
Ja ik zal dit proberen, gaat waarschijnlijk wel goed werken hij kan ook op de comando GO ! heel hard weg rennen dus hoop dat het met HOO ! ook zo goed zal gaan dankje :)

Daar zit je al met 1 probleem. De klanken liggen te dicht bij elkaar om als verschillende commando's begrepen te worden. Als je stemcommando's wil gaan gebruiken moet je daar goed op letten voordat je ze kiest. Maak het liefst een lijst met alle commando's die je (ooit) wil gaan gebruiken.

Dressuur kan net zo goed op een bospad als in de bak, enkel voltes zijn lastiger. Gehoorzaamheid is een gewoonte, zoals je die in de bak krijgt krijg je die buiten ook. Afleiding negeren is te trainen, bak is ook niet zonder prikkels van buitenaf.

Ga geen gang sneller voordat je pony in deze gang onder controle hebt. Nu dus in elk geval geen galop en misschien zelfs even geen draf. Gewoon in stap tempocontrole, ho, achterwaarts, pasje opzij, etc. Pas als dat echt goed gaat (dus lichte hulpen! niet hoeven trekken, geen tig meters nodig hebben om het gevraagde uit te voeren) ga je ook in draf dit doen (incl. variaties tussen die gangen). Galop komt pas daarna. Het kost tijd, maar je hebt er uiteindelijk een nog fijnere pony door.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:38

smurffie schreef:
Dan heb je makkelijke paarden.
Een paard kan prima respect voor je hebben.
Maar als je inderdaad een doodmak paard hebt die niet zo sensibel is zul je daar niet tegenaan lopen.

Wat een onzin !! Ik kan heerlijk met mijn paard buitenrijden, en dat is zeer zeker geen dooie. Verre van.
Maar ik behandel mijn paard met respect en ik krijg dat ook terug. Consequent en eerlijk zijn, dan kom je een heel eind.

heyitsSofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:02

tamary schreef:
heyitsSofia schreef:

Daar zit je al met 1 probleem. De klanken liggen te dicht bij elkaar om als verschillende commando's begrepen te worden. Als je stemcommando's wil gaan gebruiken moet je daar goed op letten voordat je ze kiest. Maak het liefst een lijst met alle commando's die je (ooit) wil gaan gebruiken.

Dressuur kan net zo goed op een bospad als in de bak, enkel voltes zijn lastiger. Gehoorzaamheid is een gewoonte, zoals je die in de bak krijgt krijg je die buiten ook. Afleiding negeren is te trainen, bak is ook niet zonder prikkels van buitenaf.

Ga geen gang sneller voordat je pony in deze gang onder controle hebt. Nu dus in elk geval geen galop en misschien zelfs even geen draf. Gewoon in stap tempocontrole, ho, achterwaarts, pasje opzij, etc. Pas als dat echt goed gaat (dus lichte hulpen! niet hoeven trekken, geen tig meters nodig hebben om het gevraagde uit te voeren) ga je ook in draf dit doen (incl. variaties tussen die gangen). Galop komt pas daarna. Het kost tijd, maar je hebt er uiteindelijk een nog fijnere pony door.

Dankje, zat er ook al aan te denken dat hij waarschijnlijk de klanken inderdaan door elkaar gaat halen, ik denk dat ik dan maar een ander woord moet bedenken :) dankje voor de tips !

Jetta

Re: Haffie wil niet meer stoppen. Oplossing iemand ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:03

Go = Gaan et die banaan.
Sta= stilstaan? Zoiets kan wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:15

Dan zit je weer met sta en stap wat te dicht bij elkaar ligt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:03

Ach ja....ik denk nu: denk na voordat je je paard een commando aanleert. Ik zou mijn paard nooit GO aanleren.

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:56

Misschien helpt het vóór dat je een buiten rit gaat maken dat je het paard even longeert, of zelf even een kwartiertje gaat rijden. En voornamelijk galopperen, gewoon door galopperen tot dat je haf zelf uit de galop valt omdat hij/zij moe is. Waardoor je haf zijn/haar energie er uit is. En dat je daarna naar buiten gaat. En wanneer ze dan toch gaat galopperen, gewoon door laten galopperen tot dat ze weer uit de galop valt en weer moe is en geen zin meer heeft om te galopperen. En wanneer jij wilt galopperen, en jij haar wilt terug nemen en dit lukt goed belonen. En dit zo vaak tot dat ze het door heeft.