Geduld verliezen, wie nog? En wie heeft tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verlies jij je geduld wel eens?

Ja, vaak
13 (8%)
Ja, soms
54 (36%)
Ja, en dan gaat het helemaal fout
12 (8%)
Nee, bijna nooit
41 (27%)
Nee, vind het niet kunnen en erg ongepast
27 (18%)

Totaal aantal stemmen: 147

KarinvdM

Re: Geduld verliezen, wie nog? En wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:06

Inderdaad Amber.
Tegenwoordig komt er een TA en een chiropractor of wat dan ook bij m'n paard. Maar 25 jaar geleden was dat niet zo en toen had ik ook geen op maat gemaakt zadel die regelmatig gecontroleerd werd. Wat zal dat arme dier een haken op de kiezen gehad hebben. :(:)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:09

Ja hoor... ook ik doe dat

Soms durf ik echt een flinke schop uit te delen. Ik daarna ook altijd vreselijk spijt... maar met een koekje vergeeft ze me ook altijd meteen :(:)

Het is soms gewoon ZO vreselijk vervelend. Als we bezig zijn met iets nieuws en ik merk dat ze het niet snapt zal ik nooit boos worden. Maar als we een oefening doen die we al 100 x foutloos gedaan hebben en ze dan zo vreselijk gaat lopen kloten dan kan ik me flink boos maken..

Nu de laatste tijd gaat alles een stuk beter en laten we hopen dat dat ook zo blijft
Laatst bijgewerkt door Maureen_M op 24-03-13 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:09

Haha,dat ook Karin!
Toen ik eenmaal mijn paarden recht ging laten zetten kreeg ik pas in de gaten wat die andere paarden voor lichamelijke problemen hadden.
Ik heb echt een paar toppers gehad die gewoon niet konden uitvoeren wat ik vroeg.
Dat is eigenlijk wel nog meer om te janken:kregen ze op hun mieter omdat ik het fout deed en ze konden het ook nog eens niet...

monique72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:10

mij vorige paard, kwpn met veel (te) bloed voelde perfect aan als ik niet lekker in mijn vel zat. dan moest ik er niet op gaan zitten want dan werd het oorlog. hier heb ik mij bij neer gelegd. als ik boos was of chagerijnig ging ik niet rijden maar freestylen. hier bouw je een goede band met je paard mee op en leer je elkaar lezen.

verder heb ik een tijd bij de beredenbrigade politie rotterdam gezeten en daar hadden wij een instructeur met een gouden tip:
Als de stap niet in orde is ga je niet draven, als de draf niet in orde is ga je niet galopperen. ga in dat geval (als het mis gaat) terug naar de basis en bedenk jezelf dat jullie elkaar waarschijnlijk even niet begrijpen. sluit altijd een training af met een positieve ervaring dus iets wat jij en je paard wel goed kunnen.
zoek aan het einde van de training dus niet iets op wat nog moeilijk is voor jullie beide.

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:12

Soms kan ik een paard wel een klap verkopen waar ik dan meteen weer spijt van heb -O-

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:13

Tijdje terug kon ik nog wel eens best boos worden
Dat is nu al stuk beter
Maar toch vandaag me geduld verloren..
Paard liep zo te etteren
Totaal door me hulpen lopen
En helemaal al door me ophoudingen
T moest allemaal hard wat van mij niet mocht
En bv met aangalopperen besloten een beste sprint te trekken
Heb dr eerst paar keer direct stil kunnen zetten
Daarna niet... Toen echt even heel erg boos geworden
T werd er wel wat beter op maar niet heel erg...
Ze heeft t me wel laten weten hoor dat ik goed fout zat
Met uitstappen had ik dr even stilgezet gewoon om iets te doen
Vervolgens geef ik weer been en ze reageerd niet
Dus tikje op de hals wat resulteerde in een boze hap naar de zweep
Paar keer toen op dr kont wat resulteerde in een beste bok
Ondertussen wel proberen met beenhulp
Heb daar wel 2 minuten staan klooien..
Uiteindelijk dr wel vooruit kunnen krijgen
Na het rijden even geknuffeld en sorry gezegd..
Paard had me vergeven die stond lekker mee te kriebelen haha ze keek me echt aan van baas sorry wat ik deed (oke paarden hebben die gevoelens niet maar toch voelde t zo)
Ze kent gewoon alle oefeningen en voert ze ook braaf uit nooit geen problemen... Maar vandaag.. Pfff
Merries.. Haha

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:13

corientjuhh schreef:
Tijdje terug kon ik nog wel eens best boos worden
Dat is nu al stuk beter
Maar toch vandaag me geduld verloren..
Paard liep zo te etteren
Totaal door me hulpen lopen
En helemaal al door me ophoudingen
T moest allemaal hard wat van mij niet mocht
En bv met aangalopperen besloten een beste sprint te trekken
Heb dr eerst paar keer direct stil kunnen zetten
Daarna niet... Toen echt even heel erg boos geworden
T werd er wel wat beter op maar niet heel erg...
Ze heeft t me wel laten weten hoor dat ik goed fout zat
Met uitstappen had ik dr even stilgezet gewoon om iets te doen
Vervolgens geef ik weer been en ze reageerd niet
Dus tikje op de hals wat resulteerde in een boze hap naar de zweep
Paar keer toen op dr kont wat resulteerde in een beste bok
Ondertussen wel proberen met beenhulp
Heb daar wel 2 minuten staan klooien..
Uiteindelijk dr wel vooruit kunnen krijgen
Na het rijden even geknuffeld en sorry gezegd..
Paard had me vergeven die stond lekker mee te kriebelen haha ze keek me echt aan van baas sorry wat ik deed (oke paarden hebben die gevoelens niet maar toch voelde t zo)
Ze kent gewoon alle oefeningen en voert ze ook braaf uit nooit geen problemen... Maar vandaag.. Pfff
Merries.. Haha

Maar jij had geloof ik een niet passend zadel en allemaal andere problemen niet ? Heb je vaker topics over geopend

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:14

eigenlijk verlies ik nooit echt m'n geduld.
Ik pak m'n pony wel eens aan maar dan weet ik wel waar ik mee bezig ben en loop ik niet maar wat te trappen zegmaar.
ik denk dat voor mensen die snel hun geduld verliezen mijn pony echt verschrikkelijk is :')
Die kan gewoon 30 rondjes achter elkaar op precies dezelfde plek opzij springen. toen hij dat 10 keer achter elkaar deed had ik een plastic zak aan m'n zweep gedaan en ging ik heel hard zwiepen toen hij weer opzij sprong, hij heeft het nooit meer gedaan :D
vroeger ging hij ook altijd gewoon recht het bos in rennen (dus waar geen pad was) toen werd mijn geduld ook wel behoorlijk op de proef gesteld :')

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:14

Inmiddels is dat allemaal opgelost

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:10

Ik heb dit probleem soms ook, even meelezen :)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:14

Iedereen verliest wel eens zijn geduld. Anders is het niet menselijk.
Meestal als ik echt op het punt sta om m'n geduld te verliezen, stap ik af. Het heeft dan toch geen zin meer, omdat je je gedachten niet meer kan verzetten. Dan denk ik gewoon: morgen weer een dag!
(Btw ik heb ook echt wel een merrie die het bloed onder je nagels vandaan kan halen, dus ik snap wat sommige hier voelen :P)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:15

Verhaaltje:
Een journalist van een Amerikaans paardenblad interviewt de 84 jaar oude paardenveteraan Tom aan het eind van zijn carriere.
Hij heeft zijn hele leven beroepsmatig en met heel veel succes westernpaarden afgericht en gecorrigeerd en mensen geleerd hoe dit te doen.
Tom, als je alle ruiters van de wereld één advies zou mogen geven, dat wat het allerbelangrijkste is in de africhting, wat zou je dan willen zeggen?
Het antwoord: "Quit at the right moment".

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:24

Ik kan ook mijn geduld verliezen wanneer ik een oefening moet doen waarvan ik weet dat Promise het kent, maar niet wil uitvoeren.
Wat mij verteld is, is om even stil te gaan staan en tot 10 tellen (of toch minstens tot je terug kalm bent). Even iets anders doen en dan terug opnieuw beginnen.
Vroeger vertelden ze me: rook een sigaretje, maar aangezien ik vrolijk gestopt ben, is dit niet meer aan de orde :-)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:30

Nope.... ik verlies eigenlijk nooit mijn geduld.

Als mijn paard het niet snapt ligt dat niet aan hem maar wel aan mijzelf
Dan knutsel ik net zo lang door tot we het samen snappen.

Tuurlijk krijgt ie ook wel eens een tik op zijn kont als we aan het werk zijn en hij denk
dat draf sjokken is en been niet meer snapt
Maar ik verlies nooit mijn geduld.

Ik wordt ook wel eens boos maar als hij aan de hand er vandoor gaat en ik hem op de rem trek
krijgt ie gewoon maat 39 voor zijn hol en mag hij het gehele stuk achterwaarts retour naar waar hij begon.

Tuurlijk verhef ik dan mijn stem maar mijn geduld verliezen,... nee.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:46

Zingen, dan wordt je ademhaling weer rustiger/blijf je ademhalen en laat je je minder opfokken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:25

Paarden hebben echt geen kronkel in de kop, indien dit wel zo is dan is er idd iets medisch niet in orde (tumor, of iets dergelijks, ...).
Als er sprake is van gedrag zo als jij het hier beschrijft, zit de fout niet bij het paard maar bij de ruiter/begeleider van het paard.
Elke fout die een paard zou maken , is eigenlijk een gevolg van een verkeerde of onvolledige training, dit klinkt mssn gek, maar is wel degelijk zo.

goldenarrow schreef:
Ja, ik verlies vaak zat mijn geduld. Maar dat komt omdat mevrouw dan ineens bedenkt dat ze er toch niet zo'n zin in heeft (dan gaat ze bokken, ineens rechtsaf met een noodvaart, één keer is ze zelfs omhoog gekomen). En dan krijgt ze een enorme trap, een schreeuw en een klap tegelijk en is ze onder de indruk en doet ze weer normaal. Maar die merrie heeft dan ook wel een kronkel in d'r kop af en toe :')

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:32

Ik geloof dat het ene paard een werkwilliger karakter heeft dan het ander. Of brutaal zijn. En kan dan ook wel eens me geduld verliezen :')

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:41

Ik verlies mijn geduld niet, omdat dat betekent dat je het paard te veel intelligentie toedicht. Het paard is maar gewoon een paard, dat ook maar zijn best doet de mens te begrijpen. Maar het punt is dat wij als mens op dat paard willen zitten, andersom zit dat paard niet op ons te wachten en al helemaal niet als de mens raar gaat doen, schoppen, slaan, schreeuwen waarom zou je daar naar willen luisteren??
Wat los je ermee op als je je geduld verliest en overdreven reacties gaat geven. Wordt je daar een beter leider van? Wie heb je liever als baas, iemand die begint te tieren als je iets verkeerd doet, of iemand die weliswaar geen duimbreed toegeeft als je loopt te klieren, maar direct beloont als je weer luistert?

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:49

amillia schreef:
Mis een optie: ja en dan gaat het ineens wél. Dan kliert ze al een aantal dagen, en ben ik niet zeker wanneer ze het niet begrijpt/kan en wanneer ze mij weer is in de zeik zit te nemen. Dan komt er een moment dat ze het elke keer een beetje bonter maakt en verlies ik m'n geduld. Dan scheld ik d'r 1x uit en krijgt ze een goede tik en spontaan weet ze weer precies wat ik bedoel...

ja die mis ik idd ook, 1 van onze pony's kan dat ook zo goed en paar dagen ontzettend lopen klieren, en dan ben ik er op den duur echt zo zat van dat dan ook wel eens en mep krijgt of en tik met de zweep en dan kan het ineens allemaal wel....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:49

miek2012 schreef:
Ik verlies mijn geduld niet, omdat dat betekent dat je het paard te veel intelligentie toedicht. Het paard is maar gewoon een paard, dat ook maar zijn best doet de mens te begrijpen. Maar het punt is dat wij als mens op dat paard willen zitten, andersom zit dat paard niet op ons te wachten en al helemaal niet als de mens raar gaat doen, schoppen, slaan, schreeuwen waarom zou je daar naar willen luisteren??
Wat los je ermee op als je je geduld verliest en overdreven reacties gaat geven. Wordt je daar een beter leider van? Wie heb je liever als baas, iemand die begint te tieren als je iets verkeerd doet, of iemand die weliswaar geen duimbreed toegeeft als je loopt te klieren, maar direct beloont als je weer luistert?

Je hebt gelijk hoor het lost niets op. Maar het is wel een herkenbaar probleem. Ik verloor heel snel m'n geduld en was dan soms onterecht toch een beetje lelijk tegen m'n paard. Bij mij is dit in de loop van de jaren (lees volwassen worden ;+ ) 'opgelost'. Heb nog steeds een kort lontje en verlies snel m'n geduld, maar reageer dit niet meer af. Even terug naar stap, diep inademen en weer proberen.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:53

ik geef mijn paard nooit op z'n kop omdat ze iets niet snapt, haar niveau is namelijk hoger dan dat van mij :')

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:55

Poeh ja ook ik verlies wel eens mijn geduld. Vroeger had ik helemaal een kort lontje. Nu ik dit paard heb gaat het beter maar komt ook omdat ik ouder ben. Met deze doe ik veel grondtraining. Moet zeggen dat ik echt een geheel andere kijk krijg op de omgang met paarden, erg leuk! Ben een stuk rustiger.
Me rijden kan ik soms toch mijn geduld verliezen. Bon kan soms erg lastig zijn en door drammen. Ook wordt ze boos als je haar aanpakt, en als het haar niet naar der zin gaat. Een tijd lang hebben we problemen gehad met rijden. Ik heb toen een andere boom in mijn zadel laten zetten en toen ging het beter. na een paar weken begon ze weer te drammen, en ik dacht joh stel je niet aan het ligt niet aan je zadel want die is goed dus dacht ik dat madam erg aan het puberen was, en ging ik haar aanpakken en straffen op vervelend gedrag. Dit is een paar keer zo gebeurd en toen kreeg ik een gevoel dat er iets niet klopte. Uiteindelijk bleek dit ook want ze heeft een ontsteking in haar ruggenwervels zitten. Arme pony! ik kan me nu wel aardig schuldig voelen voor de keren dat ik boos op haar was, maar ze eigenlijk gewoon aangaf van baas ik heb pijn!

Soms wil je echt dat ze wel een kunnen praten!

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:01

Ben maar gewoon blij dat je het nu WEL weet...

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:18

zet muziek op! :)

Dat werkt zo verschrikkelijk ontspannend dat je echt fijner rijdt! :O

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:26

dorien1998 schreef:
Ben maar gewoon blij dat je het nu WEL weet...

Ja zeker weten! Maar toch verwen ik er nu elke dag extra omdat ik het sneu voor der vind..
Ook der medicijntjes geven ging niet al te best. Nu heb ik potten appelmoest voor der aangeschaft en daar mix ik die medicijnen door in een spuit voor in der mond. Ze vreet de spuit er zowat bij weg ze wordt helemaal ongeduldig als ik met die spuit aan kom lopen hahaha :Y)

Gek paard