Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:44

Ik zou het paard eerst rechtrichten vanaf de grond, gezien er met rijden meerdere problemen zijn waarvan je niet weet of dit ondertussen aangeleerd is of nog steeds een voortvloeiing vanuit de scheefheid.

Als je denkt dat het paard problemen heeft met het bit, zou ik eigenlijk eerst bitloos gaan rijden. Dan weet je dat je niet stoort in de mond en kun je ze wel goed aan het been krijgen. Een bit heb je toch pas nodig als je moeilijkere dingen gaat vragen.
Met rijden zou ik ook eerst meer buiten beginnen, minder bochten dus een stuk fijner voor een scheef paard en makkelijker voor haar om voorwaarts te blijven.

Ik denk dat je gedachtegang prima is, maar het in de uitvoering iets netter zou kunnen zeg maar. (Dus inderdaad eerst rechtrichten en voorwaarts krijgen, maar nog net een paar stappen terug doen)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:47

Jouw verhaal klinkt idd als een groot probleem.
Het is leuk te horen dat jij blijkbaar toch al ruim wat ervaring hebt met paarden en hoe ze verder op te leren.
Maar nu vind ik toch zelf nog steeds dat je niet ver genoeg terug naar de basis gaat.
Je zegt hij is ooit kampioen is geweest en dan zijn eigenlijk de problemen een beetje begonnen, wel ik denk dat er voldoende kennis aanwezig was bij die trainers toen, maar dat alles een beetje te vlotjes verliep, eigenlijk te vlot voor de verwerking van het paard, er is toen een soort terugval geweest, en daar is eigenlijk geen aandacht aan besteed geweest toen.
Verder ga ik zeker een heel groot deel me in wat "Duhelo" hier ook al schreef.
Jij zegt ik ben een heel stuk terug gestapt in de training, je zegt ik ben nu bezig met een zachte gelijke druk op beide teugels en je vraagt nog niet naar nageeflijkheid, je bent ook reeds bezig met tempo wisselingen, en het voorwaarts denken, .....
Persoonlijk zou ik dit paard even heel anders aanpakken, Veel meer naar de basis terug gaan, beschouw even dit paard als een volledig groen paard nog niet zadelmak, en gewoon weer van nul opnieuw opstarten, eerst via grondwerk en dan pas onder het zadel, nooit beginnen met 2teugels met gelijke druk, das eigenlijk al van het eerste moment vragen om dus tegen te gaan trekken, je kan een paard dat niet wil stoppen nooit stoppen op 2teugels, op één teugel kan dat veel beter. (dit heeft ook voor een deel te maken met de wijze van het gebruik van de hersenen van een paard).
Je zegt ik vraag nog geen nageeflijkheid, dat is dus fout, om ook maar iets te kunnen bereiken moet het paard willen nageven, anders is het gewoon onbegonnen werk.

terpentijn

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:03

En ik ga weer helemaal mee met het aanpaksvoorstel van vorige poster aeolusnr1: je kunt niet ver genoeg terug naar de basis gaan: begin geheel OVERNIEUW.

Met 2 teugels gelijke druk hebben, dat HEB je gewoon niet met een scheef paard, en wil je daarmee bezig gaan, dan zit je al in het rechtrichten, wat naar mijn visie niet gaat en niet kan als het paard niet echt aan het been, dus voorwaarts is, laat dat "scheve" nu dan eens even voor wat het is, eerst voorwaarts op been, zodat je dat gestaak voorwaarts op kunt lossen. Met een teugelvoering is dat sowieso niet op te lossen.

Met dat geheel overnieuw beginnen, heb je uiteraard een extra en zeer fikse handicap: dit paard kent al veel meer, en heeft bepaalde bewegingen en uitvoeringen op een verkeerde wijze ingeprent gekregen. Het is geen geringe taak om zo'n paard terug te brengen naar "af" en die hernieuwd op te leiden. Ook is zo'n paard vaak erg prestatiegericht doorgereden, dus zal dit niet alleen voor jou, TS, maar ook voor het paard, heel lastig zijn om vanuit "er moet niets" opnieuw als het ware recreatief ontspannen en niets hoevend plezier in het rijden te krijgen.

Dit zijn dus inderdaad de "probleemgevallen".

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:06

Lichamelijk is het paard al helemaal binnenstebuiten gekeerd en door de dierenarts als GEHEEL gezond verklaard.
Ook is hij pas nog bij de tandarts geweest (dit ben ik wel van plan nog is over te doen, omdat er toch tandartsen zijn die andere methode gebruiken waardoor hier misschien nog winst te halen valt.)

Overigens vind ik een stapje terug doen geen probleem, alleen denk ik niet dat ik bij dit paard het probleem op los door hem niet meer te gaan rijden. Hij is al 5 a 6 jaar onder het zadel en zal na een jaar longeren echt nog niet vergeten zijn hoe het onder het zadel werkt, dus denk dat ik op het moment dat ik het zadel er weer op gooi tegen de zelfde problemen aanloop als ik nu doe.

Het rechtrichten van af de grond is ook zeker een goed idee maar als ik daar filmpjes of info over zie/ lees, zie ik altijd zo leuk die mensen er naast lopen met een arm over de rug of over de manen kam en op die manier het paard sturen ....... mijn paard is 1,85 en ik net 1,65.
Uiteraard werk ik hem aan de longe maar de enige manier waar mee je je paard aan de longe echt kan rechtrichten is met de dubbele lijnen en dan loop ik dus gewoon tegen het zelfde probleem aan als onder het zadel, hij trekt zichzelf gewoon krom.

Bitloos rijden heb ik serieus overwogen alleen vind ik dat als ik ergens voor kies ik dit ook voor geruime tijd moet aanhouden, en niet moet wisselen tussen dan wel en dan geen bit.

En juist de afwisseling in het werk vind ik heel belangrijk dus ook is de staat op, de bossen in en het strand op zodat hij ook fris in ze koppie blijft. Maar om nou bitloos naar buiten te gaan met een paard dat al niet het meest vertrouwd is met buitenrijden en ook zeker geen dooie is vind ik dan weer gevaarlijk. En als ik de ene dag wel een bit in heb en de andere weer niet ben ik ook weer niet heel consequent bezig, of zie ik dat nou verkeerd?

Zelf DENK ik dat het gedrag is ontstaan door het overvragen van het paard op jonge leeftijd. En daarbij is uit onderzoek (destijds) gebleken dat hij op jonge leeftijd veel last heeft gehad van groeipijnen. En voordat zo een kasteel helemaal is uitgegroeid kan hij wel eens 7 jaar zijn. Het is dus mogelijk dat hij gewoon het grootste gedeelte van zijn leven pijn heeft gehad onder het zadel (zonder dat er een daadwerkelijke lichamelijke bemerking was). Zijn eigenaar van destijds zegt dat het een karakterprobleem is maar dat vind ik zelf wat kort door de bocht.
Overigens heeft hij de laatste +/- 4 maanden voor dat hij bij mij kwam als manegepaard gesleten wat ook niet bevorderlijk is.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:20

Ik zou met zo'n soort "probleem" naar buiten gaan. Kilometers maken. Tijdens deze sessie's soms even kijken of je al weer wat kan gaan oppakken. Zoek een endurance ruiter en vraag of je mee mag trainen. Je zal zien dat hij naar een paar maanden een heel stuk is opgeknapt. Ander programma, lekker er op uit met z'n nieuwe baas, goeie conditie en leeg in de kop.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:23

Ik zou niet en en doen ts.
Dus of je gaat recreatief met hm rijden met bit.
Dan is de associatie met bit positief.
Of bitloos in de baan.
Let wel op dat bitloos echt niet zo vriendelijk is dan het lijkt en mijn ervaring is dat paarden er niet meer nageeflijk van worden.

En daarbij wil je uiteindelijk dat ie een positieve associatie gaat krijgen met trainen/rijden en het bit.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:31

Allereerst wil ik opmerken dat ik persoonlijk vind dat TS heel goed bezig is geweest! Als een paard al helemaal op de foto is geweest inclusief rug en nek en ook al geheel gescand is, dan is de kans toch wel heel erg klein dat hij alsnog pijn in zijn rug/benen heeft.

Dingen die een stap in de goede richting kunnen zijn, zijn in mijn ervaring:
- goede chiropractor/osteopaat met veel ervaring;
- JM masseur (maar zag dat je die al langs hebt laten komen), zeker in het opbouwproces is dit een fijne ondersteuning;
- tandarts die het gebit uitbalanceert en niet alleen haken vijlt, zodat de onderkaak ongehinderd naar voren kan bewegen met nageeflijkheid
- zeer goed aanpasbaar zadel (paard zal als het goed is gaan veranderen)
- veel weidegang/paddock voor onbelaste beweging
- aangepast voer met veel hooi (geen kuil), Luzerne, en voer met weinig suikers en liefst geen graan. Veel bouwstoffen, weinig ballast.

Qua bitten heb ik goede ervaringen met:
* Nathe ongebroken bit, dit bit ligt super stil in de mond en is toch flexibel in het midden. Dit bit is gemaakt van een soort hars, waardoor het paard geen metaal in de mond heeft. Zeker als het paard nog wel eens een onverwachte beweging maakt is dit een super bit. Nadeel is dat het werken met druk op 1 teugel (zoals boven geopperd) niet goed kan met een ongebroken bitje, je moet op beide teugels enige druk houden om het bit recht in de mond te laten liggen.
* Myler level 1 of 2, geeft meer mogelijkheden om eenzijdig in te werken. Is wel weer metaal dus IMO een fase na het Nathe bitje.
* Sprenger turnado enkelgebroken bit. Wordt fijn aangenomen en goed eenzijdig mee in te werken. Genoeg controle zonder scherp te zijn. Nadeel is dat dit wel weer wat meer lijkt op reguliere bitten waar hij al associaties mee heeft.
* Sprenger Dynamic dubbelgebroken. Super fijn bij lastiger de bocht om te sturen paarden op een zachte manier, door de rustige ligging nemen paarden het makkelijker aan en begrijpen ze de stuurhulpen beter. Het dubbel gebroken gedeelte vinden niet alle paarden prettig.
* K&K correctiebit heb ik eerlijk gezegd geen bijzondere ervaringen mee. De paarden waarbij ik het geprobeerd heb willen het bit niet graag in de mond met het aandoen van het hoofdstel en dat zegt mij al genoeg. Bovendien gaan ze er niet zo mooi van schuimen. Maar ieder paard is anders!

Als je een keer iets wil lenen om te proberen en je woont in de buurt, let me know!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:36

Ik denk dat het dier gewoon overvraagd werd in het verleden en dan gaat ie in de staking.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 21:37

Venetia bedankt voor al bit info. ik heb net even al je bitjes bekeken, het correctie bit was me op stal ook al afgeraden, en nu jij er ook niet al te enthousiast over lijkt denk ik dat die wel afvalt.

Momenteel rij ik hem met Sprenger 2-typ KK Ultra dubbelgebroken

Over het Nathe bitje ben ik eigelijk wel heel positief moet ik zeggen hij ziet er zacht en vriendelijk uit, en het zal voor het paard een totaal andere ervaring zijn denk ik. Is dit een bit waar je voor langere tijd/ altijd mee kan en mag blijven rijden of moet ik dan uiteindelijk de overstap naar het "normale" bit weer maken.
Het lijkt er alleen op dat dit bit niet in maatje 14,5 te krijgen is. Welk model raad je overigens aan (de watertrens bustrens of knevel versie)

De myler bitten zien er in mijn ogen scherp en onvriendelijk uit, ik weet dat hier veel discussies over zijn geweest valt dit daadwerkelijk mee?

Overigens werd me op stal nog een leren bitje aangeraden dit lijkt me ook zeer vriendelijk alleen hiervan vind ik het nadeel weer dat ik uiteindelijk (als ik ooit aan wedstrijden toe kom) weer van bit moet wisselen.

En ik zat zelf te kijken naar een Trust Kneveltrens Enkelgebroken (Locked) heeft iemand hier ervaring mee of advies over? (ik ben wel fan van de kneveltrens omdat je hier meer ook op buiten kant van het hoofd stuurt en mocht hij eens een wilde ruk geven het bit toch niet door de mond getrokken kan worden)

http://www.medhorses.nl/TrustKneveltren ... 68%29.aspx

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:38

Ik zou er een flinke pijnstiller ingooien om toch nog een laatste poging te doen om te kijken naar lichamelijke ongemakken. Zie je verschil, dan mag je er wel vanuit gaan dat het toch in het lijf zit

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 21:42

Overigens staat mijn ruin (met mijn merrie) in een paddock met inloopstal dus 24/7 buiten en heeft hij continu hooi tot schijn beschikking.

Hij krijgt ook een mengelmoes van verschillende soorten muesli die zorgen dat hij wat aankomt zonder er al te veel onnodige energie van te krijgen (maar wel voldoende eiwit voor de spieropbouw die hij zo hard nodig heeft)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 21:43

Super fijn dat jullie allemaal zo goed mee denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:09

Ik zou ook overleggen met de DA om hem bijv een week of 2weken op de pijnstillers te zetten om te kijken of zijn gedrag verbeterd. Zo ja, dan heeft hij dus pijn, zo nee dan heb je zeer waarschijnlijk een probleem *tussen de oren*.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:50

Ik zou graag eens een filmpje zien van zijn bewegingen en gedragingen, kun je die maken? En in welke regio zit je?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:51

Zeer moedeleoos word ik in het kader van dit paard van de fixatie van TS op BITTEN.
Een bit is geen wondermiddel of zo. Die "problemen" die je aanduidt los je echt niet met een ander bit op.

Het probleem zit daar ook helemaal niet.

Ik heb er eerder (in eerder posts) over gezegd wat ik er over wilde zeggen, en er zijn geen uitwendige hulpmiddelen voor.

Ook zal je paard niet aankomen van biks muesli of krachtvoer, alleen maar van meer HOOI/KUIL voer.

Veel succes ermee verder.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:04

Idd zoals "terpentijn" ook al aangeeft, het probleem heeft helemaal niets met het soort bit te maken.
Ik dacht uit de eerste post van ts op te kunnen maken dat die blijkbaar reeds heel wat ervaring met paarden had, maar nu na al die laatste posts, twijfel ik daar heel sterk aan.
ts zit helemaal van het spoor af, dit is niet een paard trainen, maar ervoor zorgen dat het nooit meer goed zal komen.
Spijtig vind ik dit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:10

Ik heb zelf een begin gemaakt met rechtrichten, mijn paard kon wijken voor suggestieve druk, ik heb dan ook nooit arm over de manenkam gehad. Moet zeggen dat de filmpjes die ik gezien heb dit ook niet hadden. Alles op aanwijzingen van zweep en je eigen ritme.

Ik ben met rechtrichten dan ook begonnen van achteren naar voren. Nou was mijn paard ook niet extreem scheef en waren we goed op elkaar ingespeeld, dus daardoor verliep het ook vrij soepel.

Maar het lijkt me toch sterk dat alleen mensen die even groot zijn als hun paard kunnen rechtrichten vanaf de grond ;)
Les een idee?

Om alvast even te reageren op de posts over de bitten: dit is een zijspoor waarbij TS probeert te zoeken naar een prettig bit voor dit paard, gezien hij niet goed reageert op druk in de mond maar ook nog niet heel goed aan de hulpen staat. Ik lees nergens dat ze hiermee denkt het probleem op te lossen, dus snap niet waar jullie nu helemaal over struikelen?

Je zou in de bak bitloos kunnen rijden, en buiten met bit, dat is geen probleem. Maar voorlopig zou ik eigenlijk geen bakwerk doen en puur rechtrichten vanaf de grond en gewoon fijn voorwaarts rechte lijnen rijden buiten. Eerst maar eens fijn op elkaar ingespeeld raken en lol hebben denk ik dan.
Edit: je zei dat hij zich helemaal krom trekt bij lange lijnen, maar dit paard is toch gewoon nog hartstikke krom? Rechtrichten gaat echt stapje voor stapje, spieren rekken nou eenmaal niet in één dag op. Als hij eerst dus krom loopt is dat helemaal niet erg.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:23

Wat doe jij als ruiter, als het paard in "protest" gaat?
Dat vind ik wel even belangerijk in dit verhaal.

Ik denk dat er in eerste instantie er echt een goede tandarts bij moet komen.
En dan echt een paardentandarts, hellaas zijn er (te)veel "beunwerker's"

Ik vindt het trouwens ontzettend goed dat je zelfs hier op bokt hulp zoekt.
Hulde voor het openstellen ook, dat is niet makkelijk namelijk.
Omdat kritiek soms erg hard kan aankomen

_/-\o_

Verder is het gewoon geduld hebben, zoiets moet je doen met onwijs veel gevoel.
Nooit opstappen met een bepaalde verwachting, probeer open te blijven naar je paard toe!

Ik heb zelf ook een paard waar ik eerst meer dan 3 jaar "aan heb moeten werken".
Onwijs sterk was ze, en zeer vlug.
Als ik haar 1mm ruimte gaf, dan ging ze in mach 1 :')

Nu is ze ontzettend goed gespierd, recht en zeer fijn te rijden (gepast brutaal :Y) )

Je komt jezelf echt goed tegen, zo'n paard vertelt je precies wat je niet goed doet of waar het pijn doet.
Jou paard, afgaande op jou verhaal geeft iets heel duidelijk aan.
Probeer eerst er achter te komen wat hij jou probeert te vertellen ;)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:56

*kan het niet laten me er ook even mee te bemoeien*

Bovenstaande tips van iedereen even daargelaten, je moet zelf uitzoeken wat voor het paard én voor jou het beste aanvoelt.
In je OP had je het al genoemd, wees je bewust van je goede denkwijze, en verkijk je aub niet op de belangrijkheid ervan..

Bionda86 schreef:
ten alle tijden de voorwaartse drang te behouden (om als eerst het staken er uit te krijgen). Want van achter naar voren rijden is de basis en die ontbreekt in mijn ogen. En ik denk dat wanneer dit verbeterd het paard uiteindelijk zelf de hand zal gaan opzoeken.

Wat ik als mogelijke bruikbare uitbreiding zou willen geven, is gebaseerd op míjn ervaring als simpele instructrice en ruiter, en daaruit voortkomende mening.
(of het werkt, correct of weet-ik-veel-wat is, doet er niet toe. Zolang de ruiter maar een weg in slaat met volle overtuiging, kom je er meestal wel he ;) )

In mijn ogen zou je inderdaad terug moeten gaan naar de basis, maar ik ben daarbij in sommige gevallen van mening dat je JUIST door correct te rijden (en dus technische-blik :wow: ) heel veel problemen voorkomt, eerder kan corrigeren door het paard juist onder het zadel nemen dan eeuwenlang grondwerk, rechtrichten aan de hand etc. :Y) Ik denk zelfs dat sommige medische mankementjes juist rechtgetrokken kunnen worden door correct (wat ik/jullie dan zie(n) als correct whatever) te rijden.

Ik wil je -goedbedoeld- even wijzen op een (-naar wat ik tijdens mijn werk veel zie-) 'vergeten' basisvoorwaarde; paard moet VOORWAARTS denken. 'Goed aan het been' is IMO wat anders dan voorwaarts denken of voorwaartse drang.
Energie, angst, boosheid, stress etc moet er in het voorwaartse uit, anders komt het er bijvoorbeeld in het opwaartse uit :')
Dus ook terugrijden... ja, dat wel (anders blijft er ook niets over om voorwaarts te rijden) maar zou ik voorzichtig mee zijn en juist niet teveel doen.

Veel 'probleemgevalletjes' die ik gehad heb met problemen als staken, blokkeren, of juist het op een vluchten (van de ruiter vandaan) zetten, noem maar op, heb ik altijd kunnen oplossen door gewoon weer stap 1(imo) heel goed onder de loep te nemen; het paard moet vooruit denken.

Ook als ze vluchten, rennerig/loperig zijn.. zodra er ook maar iets aan negatieve aanspanning te voelen is; handjes weggeven en naar voren toe weer naar de hand rijden, paard verlengt in het frame, er is weer contact en de kuddeleider(=ruiter) zegt 'braaf paard, hier is het veilig en goed, zie je wel' en ontspannen maar. Genieten van het goede moment, zitten en niets doen. Met een big-smile gewoon afwachten.

Dus laat alsjeblieft iemand meekijken als consequentie-support op de grond..ELKE keer dat je er op zit! dit kan echt alleen goed weer hersteld worden (ook mijn mening) als er iemand meekijkt, die héél consequent is en een scherp oog heeft, iemand waarbij de ruiter zonder nadenken of aarzelen de aanwijzing keer op keer volgt. ( 'geef je hand weg en voorwaarts'..zoiets? :+ ), dus ongeacht of het anders aanvoelt bovenop het paard. Liever 1 keer teveel dan 1 keer te weinig of een fractie te laat toch :7
Ook de dagelijkse verzorging, het naar en van de stal brengen.. paard moet voorwaarts denken.

Dit is niet iets wat je altijd en alleen maar tussendoor doet, dit is naar mijn idee DE training voor ruiter en 'project'paard. Voltes, pasje zus en zo even laten.., puur en alleen rondjes tuffen met alleen dít als doel en wijze waarop, voor een behoorlijk lange periode (waarbij je het nog een keer dubbel moet bevestigen daarna :') ) levert, na wat ik tot nu toe aan 'projecten' heb gehad, de meeste verbetering op. Hoe erg het 'probleemgevalletje' ook is.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:08

Een bit kan wel degelijk verschil maken, als het paard ermee durft te ontspannen in nek en kaak zal het paard in het hele lijf losser worden en ook meer vertrouwen krijgen in de ruiter. Met een dergelijk moeilijk geval moet alles 100% zijn dus ook het harnachement. De kritiek dat ze zich op het bit focust vind ik daarom niet helemaal eerlijk eigenlijk. Je richt je op zwakke schakels. Dat er in het rijden ook een hoop moet verbeteren, dat is logisch en als het goed is is ze daar ook keihard mee bezig. De tips van Muiszje sluit ik me hierin bij aan!

http://www.waldhausen.com/nathe-standar ... ringe.html
Dit bit heb ik gebruikt voor een paard dat wat bang was voor het bit. Lichamelijk 100%, was jong paard (niet verreden). Paard raakte in paniek als het zijn hoofd omhoog deed en dan het bit tegen de kiezen kwam door de zwaartekracht (met losse teugel...). Met dit bit was dat over. Heb het dier hier ook mee op wedstrijden gestart. Veel springruiters rijden op het hoogste niveau met Nathe bitjes. Dus dat hoeft geen probleem te zijn ;). Denk dat de andere versies wel wat meer gemak geven met sturen. Alleen de grote ring kan hierin al verbetering geven.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:13

ik weet niet of het al genoemd is maar dry needling kan ook en goeie oplossing zijn. Kan zijn dat de spieren niet goed zitten en een goeie dry needler kan dat heel goed oplossen dit + 2x een behandeling van een goede osteo heeft voor mijn 'probleempony' de oplossing geboden om haar pijn vrij te krijgen. ohja nog een tipje ik geloofde er eerst ook niet in: wij zijn er achter gekomen dat ze nog pijn had na 2 behandelingen van de osteo via een paardentolk. Die mevrouw kon voelen waar pijn zat bij mijn pony en daaruit is gebleken dat haar rugspieren in de knup zaten en toen een dry needler laten komen en vanaf toen ging alles in steigende lijn steeds kleine stapjes.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:16

Ragdollcat schreef:
Ik denk dat het dier gewoon overvraagd werd in het verleden en dan gaat ie in de staking.

Dat gevoel heb ik er ook bij.
Paard is als jong paard overvraagd en daardoor 'kapot gereden'.
Dat dier heeft volgens mij gewoon een half jaartje boswandelingen en weidegangen nodig, en daarna weer beginnen bij de basis (B-niveau!). Misschien af en toe eens een sprongetje gaan doen, knappen ze vaak ook goed van op.

Gebitscontrole is verder altijd aan te raden.
Kwa afstamming is dit paard vast ook niet makkelijk van nature.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:30

Ik zou je willen aanraden vooral op je eigen inzicht en gevoel te vertrouwen. Jij kent dit paard (inmiddels) als geen ander! Zoals je zelf al aangeeft, ga terug naar de basis en werk tevens / daarmee aan zijn vertrouwen. Zijn vertrouwen in jou en zijn 'werk' . Neem er ongelooflijk veel tijd voor, denk / ga in mini-stapjes vooruit. Blijf je paard vooral goed 'lezen' en check zijn hele lijf met jouw handen na elke training. Zodat je hem niet alleen onder het zadel leert kennen, maar ook via je eigen oog / hand aanrakingen. Probeer daarbij elk subtiel (of niet subtiel) detail wat hij aangeeft te vertalen naar jouw eigen inzichten. Je zult zien, het zal veel geduld en inzet van je vergen, maar op een dag ...kunnen jullie samen 'lezen en schrijven' ! ;)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 11:32

terpentijn MEER hooi of kuil dan continu aanwezig lijkt me wat lastig........
En het krachtvoer (wat is samengesteld door mensen met verstand van zaken op dat gebied) is zeker niet onbelangrijk. Zeker zo een groot paard wat in de natuur nooit zou voor komen heeft gewoon speciale verzorging nodig. Eiwit is de belangrijkste bouwstof voor spier opbouw dus zeker een paard met een spierprobleem (scheef/ moet verder ontwikkelen) heeft hier wel degelijk behoefte aan.

Plus mijn "FIXATIE" op bitten is om het paard in zijn werk zo minmogelijk onnodig te storen, ik heb nooit gezegd hier mee het probleem op te willen lossen.
Aangezien er toch een bit in moet kan ik daarvoor beter het voor het paard prettigste bit gebruiken...... toch?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:34

Ts mag ik je vragen wat je wil met dit paard? Wat is je doelstelling? Wat verwacht je?Is het de bedoeling dat het weer helemaal goed komt? Of is het ook mogelijk om aan een ander talent van dit paard te werken?
Het klinkt mij als een paard met een burnout. Het verschil tussen een burnout en een overvraagd/overspannen is dat bij overspannen het paard wel wil maar (nog) niet kan presteren op zijn oude nivo. Bij een burnout is de mentale mogelijkeid om het te willen doen ook weg. Dat kan natuurlijk wel weer beter worden maar hoe en hoeveel is nog maar de vraag.