*kan het niet laten me er ook even mee te bemoeien*
Bovenstaande tips van iedereen even daargelaten, je moet zelf uitzoeken wat voor het paard én voor jou het beste aanvoelt.
In je OP had je het al genoemd, wees je bewust van je goede denkwijze, en verkijk je aub niet op de belangrijkheid ervan..
Bionda86 schreef:ten alle tijden de voorwaartse drang te behouden (om als eerst het staken er uit te krijgen). Want van achter naar voren rijden is de basis en die ontbreekt in mijn ogen. En ik denk dat wanneer dit verbeterd het paard uiteindelijk zelf de hand zal gaan opzoeken.
Wat ik als mogelijke bruikbare uitbreiding zou willen geven, is gebaseerd op míjn ervaring als simpele instructrice en ruiter, en daaruit voortkomende mening.
(of het werkt, correct of weet-ik-veel-wat is, doet er niet toe. Zolang de ruiter maar een weg in slaat met volle overtuiging, kom je er meestal wel he
)
In mijn ogen zou je inderdaad terug moeten gaan naar de basis, maar ik ben daarbij in sommige gevallen van mening dat je JUIST door correct te rijden (en dus technische-blik
) heel veel problemen voorkomt, eerder kan corrigeren door het paard juist onder het zadel nemen dan eeuwenlang grondwerk, rechtrichten aan de hand etc.
Ik denk zelfs dat sommige medische mankementjes juist rechtgetrokken kunnen worden door correct (wat ik/jullie dan zie(n) als correct whatever) te rijden.
Ik wil je -goedbedoeld- even wijzen op een (-naar wat ik tijdens mijn werk veel zie-) 'vergeten' basisvoorwaarde; paard moet VOORWAARTS denken. 'Goed aan het been' is IMO wat anders dan voorwaarts denken of voorwaartse drang.
Energie, angst, boosheid, stress etc moet er in het voorwaartse uit, anders komt het er bijvoorbeeld in het opwaartse uit
Dus ook terugrijden... ja, dat wel (anders blijft er ook niets over om voorwaarts te rijden) maar zou ik voorzichtig mee zijn en juist niet teveel doen.
Veel 'probleemgevalletjes' die ik gehad heb met problemen als staken, blokkeren, of juist het op een vluchten (van de ruiter vandaan) zetten, noem maar op, heb ik altijd kunnen oplossen door gewoon weer stap 1(imo) heel goed onder de loep te nemen; het paard moet vooruit denken.
Ook als ze vluchten, rennerig/loperig zijn.. zodra er ook maar iets aan negatieve aanspanning te voelen is; handjes weggeven en naar voren toe weer naar de hand rijden, paard verlengt in het frame, er is weer contact en de kuddeleider(=ruiter) zegt 'braaf paard, hier is het veilig en goed, zie je wel' en ontspannen maar. Genieten van het goede moment, zitten en niets doen. Met een big-smile gewoon afwachten.
Dus laat alsjeblieft iemand meekijken als consequentie-support op de grond..ELKE keer dat je er op zit! dit kan echt alleen goed weer hersteld worden (ook mijn mening) als er iemand meekijkt, die héél consequent is en een scherp oog heeft, iemand waarbij de ruiter zonder nadenken of aarzelen de aanwijzing keer op keer volgt. ( 'geef je hand weg en voorwaarts'..zoiets?
), dus ongeacht of het anders aanvoelt bovenop het paard. Liever 1 keer teveel dan 1 keer te weinig of een fractie te laat toch
Ook de dagelijkse verzorging, het naar en van de stal brengen.. paard moet voorwaarts denken.
Dit is niet iets wat je altijd en alleen maar tussendoor doet, dit is naar mijn idee DE training voor ruiter en 'project'paard. Voltes, pasje zus en zo even laten.., puur en alleen rondjes tuffen met alleen dít als doel en wijze waarop, voor een behoorlijk lange periode (waarbij je het nog een keer dubbel moet bevestigen daarna
) levert, na wat ik tot nu toe aan 'projecten' heb gehad, de meeste verbetering op. Hoe erg het 'probleemgevalletje' ook is.