Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:24

Mijn verzorgpaard kreeg ik vandaag ook niet in de rechtergalop. heb alles geprobeerd, eerst weer nog meer voltes gereden in stap en draf, aanspringen vanuit een volte, maar hij bleef links aanspringen :( , hij liep mooi in de stelling in stap en draf, maar het leek wel of ie gewoon echt niet wou galopperen rechtsom. dinsdag komt mijn instruktrice weer dan hoop ik dat ik het met haar voor elkaar krijg. Kan het misschien helpen om met dubbele lijnen te gaan longeren met hem?

Livivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:57

Zit ze niet overkruist als ze volgens jou in de goede galop zit? Dan kan het nml zo zijn dat je pony voor wel in de goede galop zit, waardoor het dus lijkt alsof je in de goede galop zit, maar achter zit hij dan in de verkeerde galop en dat voelt heel raar.

xChanelx

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:49

Hoe oud is je paard & hoe lang rijd jij al?
Want als je nog een jong paard hebt, kan het gewoon aan de balans liggen.
Als jij nog niet zo lang rijdt, kan het ook zijn dat jij scheef zit.
Ook als je paard ouder is of jij meer ervaren, kan het aan scheefheid van ruiter en/of paard liggen.
Waarschijnlijk (als het raar voelt als je paard in de 'goede' galop zit) zit je paard overkruist. In de rechtergalop galopperen de voorbenen dan 'rechts' en de achterbenen 'links'. Je paard loopt dan 'raar' en kan zorgen voor een gevoel alsof je door elkaar wordt geschud.
Het paard moet leren recht te lopen.
Eén ding, neem de rechtergalop (dus de moeilijke kant) vaker mee in de training dan de linkerkant.
Als je je paard, doordat rechts moeilijk gaat, op links vaker laat galopperen wordt het alleen maar schever, omdat het dan aan die kant sterker wordt.

Een volte/stelling kan juist tegenwerken, omdat een paard in de natuur bij een bocht juist zijn hoofd naar buiten brengt.
Sommige paarden springen met stelling naar buiten juist ineens goed aan.
Geef duidelijke hulpen, dus binnenbeen op de singel, buitenbeen een stuk erachter en ik weet niet of je paard wel direct aangaloppeerd als je dat vraagt, maar als je aan het lichtrijden bent en je gaat drie keer doorzitten (of 5, of 7 enz.) en je laat het paard dan aanspringen, dan heeft hij ook het goede been vrij om in de juiste galop te gaan. Andersom zal hij de kans niet eens hebben om juist aan te springen, omdat je dan het buitenachterbeen (linksachter in dit geval; waarmee het paard aanspringt) belast.
Door dit been vrijheid te geven, heeft het paard ook de mogelijkheid om 'vrij' aan te galopperen.

Les nemen kan zeker helpen.
Succes en je mag me altijd pb'en!

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 16:46

xChanelx schreef:
Hoe oud is je paard & hoe lang rijd jij al?
Want als je nog een jong paard hebt, kan het gewoon aan de balans liggen.
Als jij nog niet zo lang rijdt, kan het ook zijn dat jij scheef zit.
Ook als je paard ouder is of jij meer ervaren, kan het aan scheefheid van ruiter en/of paard liggen.
Waarschijnlijk (als het raar voelt als je paard in de 'goede' galop zit) zit je paard overkruist. In de rechtergalop galopperen de voorbenen dan 'rechts' en de achterbenen 'links'. Je paard loopt dan 'raar' en kan zorgen voor een gevoel alsof je door elkaar wordt geschud.
Het paard moet leren recht te lopen.
Eén ding, neem de rechtergalop (dus de moeilijke kant) vaker mee in de training dan de linkerkant.
Als je je paard, doordat rechts moeilijk gaat, op links vaker laat galopperen wordt het alleen maar schever, omdat het dan aan die kant sterker wordt.

Een volte/stelling kan juist tegenwerken, omdat een paard in de natuur bij een bocht juist zijn hoofd naar buiten brengt.
Sommige paarden springen met stelling naar buiten juist ineens goed aan.
Geef duidelijke hulpen, dus binnenbeen op de singel, buitenbeen een stuk erachter en ik weet niet of je paard wel direct aangaloppeerd als je dat vraagt, maar als je aan het lichtrijden bent en je gaat drie keer doorzitten (of 5, of 7 enz.) en je laat het paard dan aanspringen, dan heeft hij ook het goede been vrij om in de juiste galop te gaan. Andersom zal hij de kans niet eens hebben om juist aan te springen, omdat je dan het buitenachterbeen (linksachter in dit geval; waarmee het paard aanspringt) belast.
Door dit been vrijheid te geven, heeft het paard ook de mogelijkheid om 'vrij' aan te galopperen.

Les nemen kan zeker helpen.
Succes en je mag me altijd pb'en!

Mijn pony is 8 jaar en ik rijd 8 jaar. Mijn zus gaat ook wel eens mee en rijdt ook iets van 8 jaar. Maar ik zie haar ook niet in overkruist lopen. Dus heel raar en ik ben nu heel erg aan het oefenen op de rechterhand. Vaak wil ze ook erg graag gaan crossen..