spoedvraagje tong over bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvankBacardi

Re: spoedvraagje tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:03

dat van die panty is helemaal niet zo erg hoor, word ook heel vaak bij dravers gedaan die hun tong over het bit gooien en dan onstuurbaar worden. tis helemaal niet zo erg als de meeste mensen denken.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:21

little_birdy schreef:
Rianne11_42 schreef:
Het zou kunnen dat hij simpelweg meer tongvrijheid nodig heeft (door dikke tong of smalle kaak) en het beter zal doen op een bitje met een tongboog. Mijn merrie is heel onrustig met een bit zonder tongboog, maar hartstikke stil met een Myler met tongboog. Zo ook een ander paard dat ik ken; gooide constant tong over het bit en doet het nu helemaal niet meer sinds ze haar tong gewoon kwijt kan in de tongboog.

is een optie
ik heb hier nog wel een ongebroken kneveltrensje met tongboog liggen
zal die een keer proberen ja !

Ik ben benieuwd :) Hoe groot is die tongboog? Ik heb er zo eentje: Klik. Flinke tongboog dus! Overigens heb ik altijd wel liever iets dat gebroken is, bij een Myler kun je 2 kanten onafhankelijk van elkaar bewegen, heel fijn.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:59

Een hoge tongboog drukt weer tegen het verhemelte aan, dus daarmee verplaats je het probleem c.q. de pijn.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:01

IvankBacardi schreef:
dat van die panty is helemaal niet zo erg hoor, word ook heel vaak bij dravers gedaan die hun tong over het bit gooien en dan onstuurbaar worden. tis helemaal niet zo erg als de meeste mensen denken.

Dus dat mensen dergelijke wreedheden toepassen bij dravers, maakt het niet zo erg, vind jij?
Dan heb ik een voorstel aan jou. Laten we samen een uurtje gaan sporten, dan bind ik een panty door je mond, over je tong heen. Dan praten we daarna wel verder.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:04

little_birdy schreef:
mthu ik laat me regelmatig filmen afgelopen week zelfs nog
toen was er niks aan de hand

ik heb zelf een vermoeden dat het is gekomen doordat ik hem gelongeerd heb zonder sperriem en hij daardoor zijn tong erover heeft kunnen gooien om onder de druk van de slof uit te komen

EEEH....sperriem er weer aan doen????????? Bit zal dan rustiger in de mond liggen n.l!
En longeren met slof????????????? Misschien ook eens denken aan les???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:12

Vilar schreef:
IvankBacardi schreef:

Dus dat mensen dergelijke wreedheden toepassen bij dravers, maakt het niet zo erg, vind jij?
Dan heb ik een voorstel aan jou. Laten we samen een uurtje gaan sporten, dan bind ik een panty door je mond, over je tong heen. Dan praten we daarna wel verder.

Nee vriendelijker is om de draver tijdens de koers in paniek te zien raken als de tong in de keel vouwt :j of doordat de tong over het bit gaat en dus met hoge snelheid de combinatie onbestuurbaar is. Lijkt mij ook super veilig en uiterst diervriendelijk natuurlijk :j
Bij een enkel koerspaard (let op; het gaat om slechts een heel klein deel) is het nodig, panty wordt zo vastgebonden dat de tong absoluut niet wordt afgekneld en alleen voor tijdens de koers (dus voor en na de koers is de panty er direct af). Het is pas wreed als het niet correct wordt toegepast, maar dat geld voor alles natuurlijk.

Ts, sorry dat ik even 'inbreek' in je topic :) heb helaas geen tip voor je... Maar wil je wel succes wensen met het zoeken naar een oplossing.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-03-13 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:12

TS, wat zegt je lesgeefster ervan?

maar idd! probeer eens het bittje met tongboog!

maar longeren met slof @aerdenhout krijg je ongeveer Dit idee maar dan wat losser ( hoop ik :P ) het is ook om je paard tijden het rijden te laten ontspannen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:15

little_birdy schreef:
dat zijn geen oplossingen maar symptoon bestrijding vind ik

anne_gti

bit hangt zoals altijd eigenlijk
hij glimlacht ermee,
heb een HS turnado sprenger een redelijk dun voorgevormt bit

soms hangt het bit gewoon te laag waardoor het juist ongemakkelijk is. en dit kan een oplossing zijn er hoeft niet gelijk iets aan de hand te zijn hoor.
een laaghangend bit is voor een paard alles behalve fijn.
maar lees dat je het inderdaad al wat hoger hebt zitten

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:27

vuurneon schreef:
Nee vriendelijker is om de draver tijdens de koers in paniek te zien raken als de tong in de keel vouwt :j of doordat de tong over het bit gaat en dus met hoge snelheid de combinatie onbestuurbaar is. Lijkt mij ook super veilig en uiterst diervriendelijk natuurlijk :j
Bij een enkel koerspaard (let op; het gaat om slechts een heel klein deel) is het nodig, panty wordt zo vastgebonden dat de tong absoluut niet wordt afgekneld en alleen voor tijdens de koers (dus voor en na de koers is de panty er direct af). Het is pas wreed als het niet correct wordt toegepast, maar dat geld voor alles natuurlijk.

Ts, sorry dat ik even 'inbreek' in je topic :) heb helaas geen tip voor je... Maar wil je wel succes wensen met het zoeken naar een oplossing.

Wat ik me dan afvraag...waarom gooit die draver dan z'n tong over het bit? Dat doen paarden meestal toch niet zomaar? Tongen die ik vastgebonden heb zien worden werden dat ook gewoon tijdens trainingen dus dan geldt jouw hoge snelheidsverhaal niet. Zou ook in het geval van een draver eerder naar de oorzaak zoeken dan hem maar vastbinden...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:31

Bij de training ken ik het gebruik van een panty juist weer niet en tijdens de koers zie ik het bij een enkel paard ivm veiligheid paard en rijder. Tja, geen idee waarom een paard überhaupt de tong over het bit wil gooien; of dat nou bij recreatief rijden is of bij wedstrijd gerichte training.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:40

Tong over het bit is meestal een aanleunings probleem. Probleem moet dus gezocht worden bij de ruiter!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:56

Vilar schreef:
IvankBacardi schreef:

uh sorry hoor maar wat vuurneon al zegt, tis veel veiliger maar i don't care dat jij er zo over denkt. denk ook niet dat jij op een sulky wil zitte die onstuurbaar word of weldan?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:08

little_birdy schreef:
mthu ik laat me regelmatig filmen afgelopen week zelfs nog
toen was er niks aan de hand

ik heb zelf een vermoeden dat het is gekomen doordat ik hem gelongeerd heb zonder sperriem en hij daardoor zijn tong erover heeft kunnen gooien om onder de druk van de slof uit te komen

Hier staat dat de oplossing van je probleem.
Het paard probeert van de druk van de slof af te komen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:08

longeren met een slofteugel is heel normaal hoor ?
ga niet extra touwtjes kopen als je een slofteugel ook als touwtjes gebruikt kan worden ;)
weet niet wat voor een rare dingen jullie je allemaal in het hoofd halen ?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:18

Vilar schreef:
Een hoge tongboog drukt weer tegen het verhemelte aan, dus daarmee verplaats je het probleem c.q. de pijn.

Nee hoor, dat hangt helemaal af van hoe laag het verhemelte is (en hoe het bit gevormd is). De tongboog ligt sowieso nooit recht omhoog, maar schuin, waardoor hij minder hoogte in neemt, zeg maar. Bovendien zul je het direct merken als het paard er last van heeft. Zowel die van mij (en die rijd ik ook niet met neusriem, mond kan dus direct open) als die tong-over-het-bit-gooier die ik ken zijn helemaal stil in hun mond met zo'n bitje.

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:21

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:22

noorhermans1 schreef:
TS, wat zegt je lesgeefster ervan?

maar idd! probeer eens het bittje met tongboog!

maar longeren met slof @aerdenhout krijg je ongeveer Dit idee maar dan wat losser ( hoop ik :P ) het is ook om je paard tijden het rijden te laten ontspannen

kan inderdaad op 2 manieren
of op jouw manier of je gebruikt ze gewoon als touwtjes....

vandaag met het kneveltrensje gereden met kleine tongboog ,
maar vind het bit te zwaar voor hem het is best een zwaar bit namelijk
ik had er wel een heel fijn en constant contact mee,
maar hij kroop er gruwelijk snel achter en dat is niet goed ook als ik hem lange teugel gaf kroop hij er achter

heb pap even een foto laten maken in stilstand,
had alleen contact gehouden verder niets en dan staat hij dus zo veel te ver achter de loodlijn
hij was wel veel constanter met contact houden dus ga even in mijn bittenbak zoeken of ik een lichter bitje heb met een tongboog erin
dit was een kangaroo bit

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 22-03-13 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:22

Ach man, da's een filmpje gemaakt door een bittenhater :') Gaat iedereen zo om met het bit? Nee. Laat het filmpje ook zien wat het doet als je met rustige en zachte hand rijdt? Zeker niet. Waardeloos filmpje.

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:23

Vooral vanaf 3.30 moet je kijken!!!!!!!!!!!!!!!!! :j

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:25

Rianne11_42 schreef:
Ach man, da's een filmpje gemaakt door een bittenhater :') Gaat iedereen zo om met het bit? Nee. Laat het filmpje ook zien wat het doet als je met rustige en zachte hand rijdt? Zeker niet. Waardeloos filmpje.

_/-\o_ jaa idd

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:47

Fijn dat het contact verder wel fijn was. Ik kan geen plaatje van het bit vinden, dus heb geen idee hoe hij eruit ziet. Heb jij een plaatje?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:51

Maar wat ik niet snap is dat het paard bit vastpakt + tong over het bit. Over het algemeen is het paard heel "los" wanneer de tong over het bit is.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:53

Ik heb ook wel eens gehoord dat de paarden zich dan vervelen in de mond. ik ken een haflinger.En die gooit haar tong uit haar mond. en dan word ze ook sterker. en dan ziet ze er echt als een mongooltje uit :+
De lesgever zei dat ik dan wat met mijn teugels moest spelen. vooral mijn buitenteugel een keer een ophoudinkje.
Dus misschien doet ze/hij het wel uit verveling in de mond?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:57

Verveling in de mond? Echt niet om jou aan te vallen hoor, maar dan eerder die instructrice: da's echt niet waar. Een paard hoort geheel rustig te zijn in de mond, het bit hoort geheel stil te liggen en de ruiter hoort niets te hoeven doen om het paard 'niet te laten vervelen in de mond'. Een bit is geen speelgoed! Het is een heel verfijnd (althans, zo is het bedoeld) communicatiemiddel tussen je paard en jou. Wanneer het paard vervelend is met het bit of er werkelijk nooit stil mee is, ligt het bit waarschijnlijk niet goed of is het niet goed passend. Als het bit niet lekker ligt gaan ze er namelijk vanzelf wel mee 'spelen', kijken of ze dat bit op een prettige manier kunnen krijgen. Maar een paard dat zich verveelt in de mond moet je dan ook in de mond bezig houden? Nee, dat denk ik oprecht niet.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:01

Ah, dat geloof ik graag!
Want ze hadden er ook een keer een ander bit in geglegt, en toen had ze ook geen 4tact (?) galop meer. maar was ze achter aan het draven en voor galopperen. gewoon omdat ze er niet fijn op liep. maar die verzorgers van hun beweren heel andere dingen. ik bemoei me er niet graag mee. behalve als ze mij vragen als die verzorgers niet kunnen. ik kan er niet veel aan veranderen helaas.